TMC PROBLEEM!!

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
Dennis
Average Member
Average Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 jan 2004 15:32

Bericht door Dennis »

Dennis schreef:LTN 17 Tabel nummer, waarin je code gekoppeld zijn (de test met een andere tabel was in Gebied Rijmond)

MSG .N.. I, N, R, U Message Geographical Scope waarvan...
I = International
N = National
R = Regionaal
U = Urban

Alert-C is het protocol, waarmee het uitgestuurd wordt
Advice And Problem Location for European Road Traffic, Version C

PI 821 (Program Identification)PI ON, is een indicatie voor de frequenties (in 4 variaties) 8 geeft aan variant 3(is adres 8 )…..oké ik weet het verder ff niet 


SID 1 Indificatie van de service provider

Qual 34 Kwaliteit ontvangst signaal

CC 8 Kanaal 8, is kanaal 8 van RDS band




Dennis
Continuïteit op één
_______________________
[url=http://damnet.nl/forum/][color=darkblue][b]DAMnet forum voor jouw PC vragen[/b][/color][/url]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dennis
Average Member
Average Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 jan 2004 15:32

Bericht door Dennis »

Dennis schreef:LTN 17 Tabel nummer, waarin je code gekoppeld zijn (de test met een andere tabel was in Gebied Rijmond)

MSG .N.. I, N, R, U Message Geographical Scope waarvan...
I = International
N = National
R = Regionaal
U = Urban

Alert-C is het protocol, waarmee het uitgestuurd wordt
Advice And Problem Location for European Road Traffic, Version C

PI 821 (Program Identification)PI ON, is een indicatie voor de frequenties (in 4 variaties) 8 geeft aan variant 3(is adres 8 )…..oké ik weet het verder ff niet 


SID 1 Indificatie van de service provider

Qual 34 Kwaliteit ontvangst signaal

CC 8 Kanaal 8, is kanaal 8 van RDS band


Het laatste..............
PI 821 (Program Identification)PI ON, is een indicatie voor de radiozender, 821 staat voor Radio1.
Zo heeft iedere radiozender (niet iedere frequentie!!!) zijn code.
Je kunt je autoradio afstemmen op een zender en als je dan door het land rijdt, zal hij op jouw afgestemde radio station blijven staan, maar zelf van frequentie wisselen. Hij verandert dus zelf van frequentie, maar houdt hem op jouw afgestemde zender. Dat is dus de functie PI, maar of je navigatie systeem dat ook doet weet ik niet. Maar hij zou dan de PI code als referentie moeten houden, van de door jou afgestemde radiostation (TMC)





Dennis
Continuïteit op één
_______________________
[url=http://damnet.nl/forum/][color=darkblue][b]DAMnet forum voor jouw PC vragen[/b][/color][/url]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
dionysus1975
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jan 2004 13:04

Bericht door dionysus1975 »

ritselaar schreef:Dennis,

Ik heb gistermiddag tussen 14.00 en 16.00 wat gereden.

Toen had Veronica wel een paar files in TMC-info. (ik meen op de A16)

Laatst viel me wel op, reed toen naar Tiel, dat Veronica op 103.1 geen TMC-info had en Veronica 97.7 wel info had.
Weet niet of dit toeval is ?

Valt me namelijk vaker op dat in dit forum staat dat Veronica geen info had, en ik dat wel constateerde in de ochtend/avond op weg naar werk/huis. Mijn woonplaats en werk liggen allen rondom Arnhem en dus in gebied 97.7 (KEMA-toren)

Frits de Laar
Inmiddels doet Veronica het dan weer. Gisteren (11-2) en ik geloof ook eergisteren (10-2) had ik bij Veronica wel een duidelijk TMC signaal, maar kwam er geen enkele info binnen. Sky Radio deed het overigens wel, en dat geldt ook voor Radio 1. Waarom Veronica er zo vaak uitligt weet ik overigens ook niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMIS
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:54

Probleem met TMC op gelost.

Bericht door BMIS »

De MS 5500 gebruiker waar het in het begin van dit topic over ging is van het probleem af,na verschillende omwisselingen ,antenne's,verschillende plaatsen van antenne's,bezoek aan reparatie bedrijven(zeewolde en mijdrecht) heb ik mede na aanleiding van bevindingen van ervaringen eerder hier gedaan een MA 1410 gemonteerd waar na inplaats van 1 zender er nu 9 ontvangen konden worden.

het is een kostbare oplossing,maar wel de moeite waard.

Cees

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Re: Probleem met TMC op gelost.

Bericht door JW »

bmis schreef:De MS 5500 gebruiker waar het in het begin van dit topic over ging is van het probleem af,na verschillende omwisselingen ,antenne's,verschillende plaatsen van antenne's,bezoek aan reparatie bedrijven(zeewolde en mijdrecht) heb ik mede na aanleiding van bevindingen van ervaringen eerder hier gedaan een MA 1410 gemonteerd waar na inplaats van 1 zender er nu 9 ontvangen konden worden.

het is een kostbare oplossing,maar wel de moeite waard.

Cees

Da's mooi, zo zie je maar weer. Dat dit zo'n grote invloed zou hebben hadden we toch met z'n allen niet gedacht, weer wat geleerd :oops:

Overigens, ik dacht dat de Lassen MKII maximaal 8 Sat's kan verwerken, zie hun documentatie. Zit er dan in de 5500 een andere module?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMIS
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:54

Bericht door BMIS »

Hallo JW,helemaal gelijk wat de trimble betreft.8 is maximaal maar in het TMC gedeelte van dit Forum, bedoel ik met 9 het aantal TMC zenders natuurlijk wat deze meneer nu kan ontvangen,op een plaats waar hij anders maar een zender kon ontvangen.
Hier uit blijkt dus ook weer dat een binnenantenne(inside on glass)z'n beperkingen heeft,waar hij ook gemonteerd wordt.

Nog even goed om te weten dat de MA 1410 op alle antenne's gebruikt kan worden,dus ook met de antenne's welke werken met het FANTOOM principe,en dat deze actieve splitter een versterking heeft van 20dB.

Kortom wil je er uit halen wat er in zit is dit een aanrader!!!!!!!!!!!!!

Cees

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

bmis schreef:Hallo JW,helemaal gelijk wat de trimble betreft. 8 is maximaal maar in het TMC gedeelte van dit Forum, bedoel ik met 9 het aantal TMC zenders natuurlijk wat deze meneer nu kan ontvangen,op een plaats waar hij anders maar een zender kon ontvangen.
Hier uit blijkt dus ook weer dat een binnenantenne(inside on glass)z'n beperkingen heeft,waar hij ook gemonteerd wordt.

Nog even goed om te weten dat de MA 1410 op alle antenne's gebruikt kan worden,dus ook met de antenne's welke werken met het FANTOOM principe,en dat deze actieve splitter een versterking heeft van 20dB.

Kortom wil je er uit halen wat er in zit is dit een aanrader!!!!!!!!!!!!!

Cees
Oeps, foutje van mij, er overheen gelezen :oops: Kennelijk was het nog te vroeg voor me vanmorgen.

Overigens, geldt die versterking van 20 dB voor beide uitgangen? Zo ja, kan dat dan in bepaalde gevallen niet tot oversturing leiden van de ingangs tuner van de radio.
Of is die 20 dB alleen bedoeld ter compensatie van de verliezen die een splitter nu eenmaal altijd oplevert, maar die is voor een Y-splitter niet (veel) meer dan 6 dB en een gevolg van misaanpassing in de impedantie dan wel door het ingebouwde HF trafo'tje.
En voorts, tsja, die prijs, zo'n dikke 80 Euri is natuurlijk wel wat, maar ja, je krijgt er dus kennelijk wel een boel voor terug. Oftewel, alle waar naar z'n geld, toch?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

op 13 januarie, Han schreef:Hallo Jeroen,

Tmc werkt op dit moment niet lekker.
Als ik kijk of er file''s staan dan heb ik in de lijst geen file's in de status regel staat dan TMC4U.
Als ik dan handmatig overschakel op RWS-RAD1 dan heb ik wel file's.
Als je TMC rood blijft ben ik toch bang dat de antenne niet goed werkt.

Groeten Han
Ik ging er altijd al vanuit dat het aan de antenne lag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Hallo tmc-ers


Fijn dat de MA1410 ook bij anderen enorme verbeteringen geeft. :D

Zowel de radio als de TMC ontvangst zijn nu zeer goed :D


Volgens mij zitten er echter in de software met betrekking tot de TMC nogal wat fouten.
over de volgende zaken heb ik wat vragen gesteld aan VDO

1) Bij verlies van een TMC-signaal duurt het vrij lang voordat de TMC rood wordt waardoor je het idee hebt nog steeds verbinding te hebben.

2) Ook het feit dat de files van een zender waarmee je geen verbinding meer hebt in de lijst blijven staan is volgens mij een software fout immers doordat je geen verbinding meer hebt is de lijst niet meer actueel.
Als voorbeeld had ik gisteren de fileinfo vanuit Belgie (TIC VL) in de lijst staan terwijl ik al zo'n 70 km van de grens af was en al lang geen verbinding meer had. pas na een reset van 5 min was de info uit de lijst.

3) Ook heb ik een vraag gesteld of het mogelijk is de filelijst te vullen met de sterkste buitenlandse zender(s) die je op dat moment ontvangt.
Dus stel je ontvangt 40 km voor de grens al een Duitse zender, dan zou het mooi zijn als deze info al in de lijst komt
zonder dat je eerst de zender moet selecteren, hiermee kan je dan ruim voor de grens al een keuze maken welke route je neemt.



mvgr,
Willem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hansvl
Junior Member
Junior Member
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2004 10:01

Bericht door hansvl »

Sta, net als jullie, versteld van de resultaten van de MA1410. Aangezien ik zelf in het zuiden van het land woon en de ontvangst hier niet al te goed is ben ik voornemens om ook deze optie te laten installeren. Nu heb ik echter een probleem: ik heb zelf twee linkerhanden en zal het dus moeten laten inbouwen. Is dit veel werk? (en dus duur) of valt het mee?
De computer en de TMC box zitten in de kofferbak, de antenne in de achterbumper (geintegreerd) en mijn radio voor in het dashboard :lol: .
Voordat ik naar de dealer toe ren graag jullie ervaring.
Groet, Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMIS
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:54

Bericht door BMIS »

Hallo,ik was eerst ook niet een fan van een dergelijke splitter,maar heb het verschil nu zelf gezien.deze klant woont in de omgeving van Eindhoven en daar is een TMC wereld voor hem open gegaan.
Ik kan het je dus erg aanbevelen.

Cees

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Hoi Hans,

Het meeste werk is nog de bekabeling, de splitter komt nl bij je radio hiervandaan gaat een korte kabel naar je radio en de lange kabel zul je naar achteren moeten leggen en daar aansluiten op de tmcbox verder zit er nog een plus kabel aan die op het geschakelde 12 volt signaal moet worden aangesloten. deze 12 volt kan je bij de paarse kabel van je navigatiesysteem aansluiten .

Bij de splitter zat geen inbouwinstructie de juiste aansluitpunten staan op de versterker.



Ik heb er ongeveer 2 uur overgedaan om alles te installeren.

Ik denk dat Cees je wel een inschatting van de kosten voor het inbouwen kan geven.

mvgr,
Willem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JNCS
Junior Member
Junior Member
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:36

Bericht door JNCS »

Iedereen bedankt voor alle informatie.
Het probleem is opgelost. Uiteindelijk.

vr.gr

Jeroen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMIS
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:54

Bericht door BMIS »

De versterking voor de radio is minder dan de 20dB voor het TMC gedeelte,de inbouw tijd is ongeveer 1 tot 1.5 uur het geen neerkomt op 30 tot 45 euro,ik zag dat deze MA 1410 aangeboden wordt voor 79.00 euro in de rubriek aangeboden voor Handelaren.
Bij de splitter zit een antennekabel van +/-50 cm en een van +/- 6 meter en er moet een geschakelde plus aangesloten worden,dus is zelf heel goed te doen.
De splitter kan achter de radio gemonteerd worden,zodat de bestaande plug uit de radio op de splitter kan,van de splitter loopt een kabel naar de radio(50 cm)en de lange antenne kabel(6 meter) naar de TMC box en de geschakelde plus zit ook achter de radio.

Cees

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMIS
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:54

Het kan nog gekker!!

Bericht door BMIS »

Han
Ik ging er altijd al vanuit dat het aan de antenne lag.
Hallo Han,ik heb de originele VDO plakantenne uiteraard verwijderd na in bouw van de splitter,maar kon het niet laten om deze op een ander raam in een andere auto te monteren.
En je raad het al gewoon goed signaal en een hele rij TMC zenders en op de zelfde locatie waar de vorige gebruiker er slechts met moeite 1 zender kon ontvangen.
Dus ik moet mij mening over dit type antenne iets bij stellen,maar wil je topprestatie's kun je beter een MA 1410 nemen.
En hier me ook er achter gekomen dat je de plak antenne met voorzichtigheid en geduld mee kunt nemen naar je volgende auto,al begrijp ik ook dat dit de verkoop van originele VDO plakantenne's niet ten goede komt :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Bericht door Higgy »

Bmis: WAT was dan die plek waarop je vervolgens WEL goede ontvangst kreeg met je standaard plakantenne?
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 feb 2004 09:19

Bericht door Riekus »

Ik heb het idee dat de TMC ontvangst met mijn systeem ook niet optimaal is. er is heel regelmatig geen TMC ontvangst.

Kan iemand aangeven wat de normale situatie ongeveer inhoudt? Hoeveel zenders ontvang je doorgaans, welke signaalsterkte (bij qual in het diagnosemenu kom mijn systeem vrijwel niet boven de '50' waarde).

In mijn auto zit de bij de MT5010 meegeleverde VDO plakantenne op het rechterzij-ruitje (voor de voorportier), ietwat hellend t.o.v. verticaal, gemonteerd.

Groet,
Riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Hallo Riekus,

In de normale situatie moet je toch minimaal 1 van de 2 TMC zenders kunnen ontvangen afhankelijk van de omgeving waar je rijdt. TMC zal overwegend groen branden.(Kop van Noord Holland schijnt probleem te zijn)

Bij een slecht signaal zal je zien dat de TMC regelmatig rood is. :Wall:
Bedenk wel dat het systeem wat tijd nodig heeft na het verlies van signaal voordat deze rood wordt. Dus als de TMC rood gaat branden heb je al enige tijd geen TMC ontvangst

Bij een goed signaal heb je twee TMC zenders continu de Quality is bij mij nooit boven de 64 gekomen.
Gemiddeld schommelt deze tussen de 45 en 60
Rijdend naar een grensgebied zal op zo'n 40 @ 50 km voor de grens al de eerste buitenlandse zender zich aandienen.


De Quality is erg gevoelig soms een paar meter voor of achter uit scheelde al zo'n 20 punten en dat gewoon in de open vlakte.
Dus welke waarde je hier aan moet hechten weet ik niet :?:

Mogelijk dat ook de tip van JW om de antenne wat te draaien kan bij dragen tot een betere ontvangst
ook het massa draadje van de antenne zo kort mogelijk houden(zeker niet verlengen) is belangrijk. :idea:

Als je echt een goed signaal wilt is de MA1410 misschien een oplossing.

mvrg,
Willem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 feb 2004 09:19

Bericht door Riekus »

Willem,

Dank voor dit uitvoerige antwoord.

Ik heb de installateur gevraagd eens naar het systeem te komen kijken omdat ik toch een aantal malen per dag geen TMC ontvangst heb gedurende aantallen minuten.

Ik heb op het dak een telefoonantenne die ook geschikt lijkt te zijn voor radio ontvangst (komt ook een dubbele draad? vandaan (volgens de Renault dealer)). Een antenne op het dak lijkt mij toch het meest ideaal, of niet? Ik heb ook een raamantenne voor de radio (achter-zij-ruit, twee paralelle draden). Om die op te pakken zou ik een splitter nodig hebben denk ik?

Groet,
Riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Een combi antenne op het dak werkt echt erg goed.
Ik doe het al jaren op die manier zonder uitval.

Han

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • probleem met imi rns 510
    door Dragon76 » 02 jun 2014 21:17 » in Overige merken -- VASTE INBOUW --
    Reacties: 2
    Weergaves: 612
  • Kw-nx7000 probleem
    door Nielsk » 21 mar 2015 13:57 » in JVC
    Reacties: 1
    Weergaves: 1067
  • Probleem na installatie
    door Thoe » 07 jul 2014 10:06 » in Volvo
    Reacties: 2
    Weergaves: 853
  • Probleem avic x1
    door Jopiejo » 03 dec 2014 20:32 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 466
  • Discover Pro - update probleem
    door joepa4 » 25 aug 2014 22:55 » in V.A.G
    Reacties: 43
    Weergaves: 16788
  • navman navigatie probleem
    door gewoondre » 17 mar 2015 11:18 » in Navman
    Reacties: 1
    Weergaves: 1085
  • Probleem vdo 5500 startscherm
    door Marco de groot » 25 jul 2015 11:13 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 486

Terug naar “Traffic Message Channel”