TMC PROBLEEM!!

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
JNCS
Junior Member
Junior Member
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:36

TMC PROBLEEM!!

Bericht door JNCS »

Hallo allemaal

Ik heb al een keer eerder geschreven over een tmc probleem bij een klant. Nu is zijn verhaal het volgende, op de vraag waar zijn tmc het niet doet en waar wel:



Het geld voor het hele land


Bijv. als van Eindhoven naar Rotterdam rij dan gebeurd er het volgende:

Bij Eindhoven is hij groen en geeft hij wel info aan tot ongeveer Tilburg en wordt dan rood.

Totaal geen informatie meer terwijl er toch file’s staan.

En in de buurt van Rotterdam kom hij weer terug maar geeft niks aan terwijl je midden in de file staat.

En als ik van Utrecht over de A2 rij staan er ’s avonds genoeg file’s maar deze geeft hij gewoon niet aan meestal zegt ze over zoveel kilometer;s

File maar dan houd het op

Mijn vraag, is dit normaal voor TMC of is dit een probleemgeval. Zelf denk ik nl niet dat de tmc box kapot is, de antenne stuk is of bedrading niet goed is. Dat is nl allemaal al verwisseld, behalve dan de antenne, maar die heb ik nog nooit stuk meegemaakt. Daarbij komt natuurlijk dat ie wel ontvangt of niet ontvangt en niet soms wel en soms niet.

Hoor graag even

Jeroen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ivo
Average Member
Average Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:34

Bericht door Ivo »

Hoi,

Ik denk dat de kans groot is dat het systeem vast staat op 1 zender. Als ik het zo hoor staat hij vast op TMC4U. Als hij ten zuiden van Eindhoven (richting Maastricht) ook geen ontvangst heeft (TMC rood) is dit een bevestiging.
Bij een MS5000 op MO5076 en MT5010 kun je in de menu's zelf je zender kiezen of hem automatisch zetten. Op automaat kiest de TMC-module zelf de sterkste zender.

Groet,
Ivo

PS vermeld altijd even het systeem waar het over gaat dat vergemakkelijkt het antwoord

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Hallo Jeroen,

Tmc werkt op dit moment niet lekker.
Als ik kijk of er file''s staan dan heb ik in de lijst geen file's in de status regel staat dan TMC4U.
Als ik dan handmatig overschakel op RWS-RAD1 dan heb ik wel file's.
Als je TMC rood blijft ben ik toch bang dat de antenne niet goed werkt.

Groeten Han

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
dionysus1975
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jan 2004 13:04

Re: TMC PROBLEEM!!

Bericht door dionysus1975 »

Ik heb qua tmc ervaring tussen Den Haag en de omgeving Harderwijk. Daarbij rijdende over de a12, stukje a27 en de a28 zijn mij natuurlijk dingen opgevallen. RWS-RAD1 of tenminste de meldingen van de publieke omroep werken vrijwel altijd. Wat de beide zenders van TMC4U betreft doet SkyRadio hetwel goed, Veronica laat heel vaak "Geen meldingen!" zien terwijl je midden in een file staat van ruim 5 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JNCS
Junior Member
Junior Member
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:36

Bericht door JNCS »

Hallo

Ik wil graag iedereen even bedanken voor hun antwoord. Momenteel is het zo dat de betreffende persoon naar EBK is geweest en nu toch, waarschijnlijk, blijkt dat de antenne te dichtbij het zonwerende gedeelte zat. Men heeft daar een testantenne gebruikt en toen was het probleem opgelost. Dacht dat alleen metaal in het raam problemen veroorzaakt, maar nu blijkt dus ook dat zonwerend glas ook voor problemen kan zorgen. Even voor de goede orde, in dit zonwerende glas zat geen metaal.

Probleem opgelost. hoop ik.

vr.gr

Jeroen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMIS
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:54

Bericht door BMIS »

Hallo,De antenne is vervangen door een andere is niet achter de zonne baan geplaatst en nu het volgende:

TMC = groen (zender naam van de sterkste zender)
Ontvangt 1 of 2 TMC zenders(in zenderlijst,RWS-RAD 1 en TMC4U)

als in het diagnose menu de TMC status,configuratie bekijkt staan er slechts steepjes,het wordt niet in gevuld,soms pas na 10 of 15 minuten,en zo lang het niet "ingevuld"is kun je ook niet van automatisch naar handbediend overgaan,en er dus ook geen filemeldingen op vraagbaar zijn terwijl de auto er naast wel file meldingen ontvangt.

Wat is hier aan de hand:de pc 5500 ontvangt wel 2 tmc zender maar doet niks met deze informatie???

Mvg Cees :?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Cees,

Je hebt het wel over de PC 5500, maar dat is toch alleen maar het doorgeefluik van datgene dat er op de MT box binnenkomt, even aannemend dat er zo'n box aan zit.
En dan de vraag natuurlijk: welke box hangt er aan, de MT 5010/00 of de /01? En als het die laatste is, wat gebeurt er dan met jouw "streepje" als je van zender wisselt in het menu, en naar RWS-RAD1 omschakelt? Of begrijp ik uit jouw reactie dat je die omschakeling helemaal niet kunt maken?

Dan nog de vraag welke SW er in de PC5500 zit, de 9.1?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMIS
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:54

Bericht door BMIS »

Hallo JW,ja ik denk dat het "doorgeef luik"moeilijk open gaat, de PC 5500 dus.Er zit uiteraard een MT 5010/01 aan gekoppeld(omschakelbaar tussen auto en handmatig een zender kiezen) en de MO 5591 zit er op,het systeem is in Z'wolde geweest daar kon men alleen vertellen dat de antenne achter de zonneband vandaan moest(ook al heeft de auto geen gemetaliseerd raam)dus deze heb ik vervangen en verplaatst.Nog een vreemde bevinding,de antenne behuizing van de dipool(doorzichtige plakstrip) getrokken en op het zelfde moment van 1 naar 2 TMC zenders,dus veel vertrouwen in de antenne had ik ook niet meer en dus vervangen,maar nog steeds ontvangst problemen.
Ik heb dit ook mee gemaakt voor de laatste update dat er in de balk onder in het scherm 0 satelieten stond maar bij GPS status 3 D POS. stond en ondanks 0 sat's er gewoon genavigeerd kon worden. :?:
Mijn vermoeden is dat er tussen de linker en rechter hersenhelft van de PC 5500 een storing is,kan zijn ook al ben ik geen medicus :D maar je zult begrijpen dat de eigenaar en ik toch hopen op een spoedige oplossing,want mijn T-doos is leeg en daar baal ik van dat ik geen oplossingen meer kan bedenken :(

Mvg Cees

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMIS
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:54

Bericht door BMIS »

O ja nog vergeten,maar als de zender info(naam van de zender,golflengte,protocol ed.) niet op de streepjes staan kun je AUTOMATISCH niet weg vinken.

Mvg Cees

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Cees,

Tsja, wie ben ik als jouw T-doos eigenlijk al leeg is.

Toch, als ik het zo lees lijkt er iets aan de hand met de signaalsterkte, waardoor de info niet goed doorkomt. Digitaal is mooi, maar als er wat teveel bitjes ontbreken is de hele string waardeloos, en dus komt dan ook de info niet op de goede plek.
Een probeerseltje zou kunnen zijn een goeie externe FM antenne te zetten op de MT box, kun je de gewone radio antenne er misschien opprikken om te testen?
Een tweede is om dan een andere MT box uit te proberen, uiteindelijk kan ook daar wat mis gaan met de signaalverwerking.
Tenslotte zou omwisseling met een andere PC 5500 dan definitief uitsluitsel moeten kunnen geven, er even van uitgaande dat de C2 kabel tussen beide units OK is. Toch lijkt me dit vooralsnog niet de meest logische fouten oorzaak, maar ja...

Dan schrijf je:
O ja nog vergeten,maar als de zender info(naam van de zender,golflengte,protocol ed.) niet op de streepjes staan kun je AUTOMATISCH niet weg vinken.
Dat kan ik even niet volgen, of werkt de 5500 hier anders dan de 5000? Daarbij haal ik het vinkje niet weg bij automatisch, maar ga met de cursor naar beneden, naar een door mij uit te kiezen zender. Dat doe ik dus in het Info menu, TMC zenders. In het diagnose menu kom ik daarvoor niet, en zo te lezen heb jij het over informaties die gepresenteerd worden in dát menu.
Hoe zit dat dan bij jou?

Succes, en ik ben benieuwd naar wat je vindt.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMIS
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:54

Bericht door BMIS »

Hallo JW,daarom ook mijn vraag hier,misschien ga je op het laatst veel te moeilijk denken, het is soms goed dat iemand anders eens naar de problemen kijkt met andere mening CQ oplossing(niet te verwarren met C-IQ)
Maar nog even in het kort de PC 5500,software,TMC box,TMC kabel,TMC antenne zijn vervangen de plaats van de TMC antenne is veranderd en een externe antenne gaf bij mij geen verbetering.
Als je in het info menu een andere dan de automatisch gekozen TMC zender kiest zonder het vinkje wat staat voor AUTOMATISCH weg te halen,kan dat alleen bij het bevestigen daar van, hij gaat weer terug naar de automatisch gekozen TMC Zender,pas als het vinkje weg is voor AUTOMATISCH wordt de handmatig gekozen zender geselecteerd.

Achter de code zit een stukje TMC info zoals golflengte,aanbieder,en nog een aantal gegevens.Normaal springt deze info er binnen een paar seconden in,bij dit systeem duurt dat meer dan 10 minuten er zijn dan streepje zichtbaar op de plaats waar de info moet staan.Terwijl in de zenderlijst 2 TMC zenders staan en het TMC symbool groen is.
En zolang de info niet is ingevuld is het vinkje niet weg te halen voor AUTOMATISCH,pas als de info er staat kan het vinkje worden verwijderd.

Dus ik denk dat de TMC info ontvangen wordt maar er wordt niets mee gedaan(klemmend doorgeef luik,linker en rechter helft)en dan de ene keer wel en de andere keer niet of sterk vertraagd doorgeven.

En als het systeem uit gezet word moet je hem weer uitvinken,na uitschakelen gaat hij weer naar automatisch terug,dit is ook zo bij de 5000 volgens mij en ook wel te begrijpen.Want als je een zender geselcteerd hebt welke niet in de lucht is zou je helemaal geen file informatie hebben.

Nog een andere vraag:hoe lang duurt het voor dat het TMC symbool in de balk rood wordt bij het er uittrekken van de TMC antenne plug????

Nog even voor de duidelijkheid de zenderlijst en al of niet automatisch een zender kiezen zitten in het INFO menu en de info zoals Aanbieder,golflengte,protocollen ed zitten in het diagnose menu achter de wereldberoemde code.

Mvg Cees

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Cees,
Als je in het info menu een andere dan de automatisch gekozen TMC zender kiest zonder het vinkje wat staat voor AUTOMATISCH weg te halen,kan dat alleen bij het bevestigen daar van, hij gaat weer terug naar de automatisch gekozen TMC Zender,pas als het vinkje weg is voor AUTOMATISCH wordt de handmatig gekozen zender geselecteerd.
Werkt dat dan toch anders dan bij de 5000 met de MT 5010/01?
Bij mij kan ik het vinkje nl niet weghalen. Het enige dat ik kan doen is met de cursor naar beneden gaan, en bv RWS-RAD1 kiezen, bevestigen met OK en dan zit 'ie daarop. Als ik dan weer terug kijk in het menu is het vinkje voor "automatisch" weg. Vervolgens blijft 'ie op die zender zolang daar signaal is. Valt die zender weg, springt 'ie vanzelf weer in de automatic modus.
Hoe zit dat eerste stukje dan bij de 5500? Kun jij niet in een keer met de hand naar een andere zender en die dan bevestigen?
Achter de code zit een stukje TMC info zoals golflengte,aanbieder,en nog een aantal gegevens.Normaal springt deze info er binnen een paar seconden in,bij dit systeem duurt dat meer dan 10 minuten er zijn dan streepje zichtbaar op de plaats waar de info moet staan.Terwijl in de zenderlijst 2 TMC zenders staan en het TMC symbool groen is.
En zolang de info niet is ingevuld is het vinkje niet weg te halen voor AUTOMATISCH,pas als de info er staat kan het vinkje worden verwijderd.
Kijkend in dit stukje achter de code zie ik bij golflengte 0,0, terwijl er wel TMC info doorkomt. Dat gebeurt zowel bij RWS-RAD1 als bij TMC4U. En die TMC info is actueel, zojuist kwam er nog een spookrijder melding door op de N4 bij Dordrecht. Dus ook bij mijn 5000 is deze info niet gevuld, maar er is wel TMC info en het symbool is groen.
Nog een andere vraag:hoe lang duurt het voor dat het TMC symbool in de balk rood wordt bij het er uittrekken van de TMC antenne plug????
Bij mij blijft die heel lang groen, zelfs nadat ik via het info menu te zien krijg dat de zender op dit moment niet beschikbaar is. Ik had geen zin om te wachten in de kou en daarom heb ik het kontaktslot even uitgezet. Bij het weer aanzetten werd 'ie inderdaad rood.

Al met al is het tamelijk raadselachtig wat er aan de hand is met het systeem dat jij onder handen hebt. Zeker nu je alles al eens gewisseld hebt.
Zijn dit verschijnselen die bij meer 5500 gebruikers optreden? Is WS hiermee bekend? Hopelijk leest hij mee :wink:
Ik zal ook eens m'n oor te luisteren leggen bij de oosterburen, daar zitten ook nogal wat 5500 rijders. Overigens vermoed ik dat het bij de 5400 ook zo iets kan optreden, de SW is dezelfde, de HW ook muv de drive.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Hallo Bmis en JW.

Met de installatie van de MS5000 had ik het antenne signaal van de autoradio met
een verloopstekkertje doorgelust naar de tmcbox(5010/01), kennelijk was dit signaal
niet sterk genoeg want met geluk ontving ik 1 TMC Zender (tmc4U).

Hierna heb ik een plakantenne gekocht en deze op de achterruit en de tmcbox aangesloten
ook hierbij geen verbetering.

Na het lezen van de handleiding van de plakantenne (meeste mensen doen dit vooraf :!: )
wist ik dat ik een fout gemaakt had, ik had namelijk de massa van de antenne verlengd.

Hierna de verlenging van de massa afgehaald en een massa punt in het bereik van het korte kabeltje gezocht.

En toen waren daar ineens 2 TMC zenders (TMC4U en RWS-RAD1) hierna geen problemen meer gehad met TMC signaal ook de filelijst wordt nu sneller gevuld. :)
Omdat in mijn auto ook nog een APS30 navigatie zit kan ik mooi vergelijken of de file lijst actueel is.

Misschien nog een optie is kijken in het C-IQ menu onder Actief of hier ook de TMC free zenders bijstaan.
Afbeelding

De volgende info staat bij de tmc zenders
TMC4U
Afbeelding
RWS-RAD1
Afbeelding

Het opvragen duurt ongeveer 10 seconden
Bij de freq staat 0.0 volgens mij komt dit door de softwareversie 3.30 hoe je dit kan updaten is mij niet bekend
misschien JW of Han een idee want als je kijkt bij een screenshot van Han in een eerdere posting staat daar SW versie 3.38 :?:
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Nog even wat opties nagezien
Als je in het info menu een andere dan de automatisch gekozen TMC zender kiest zonder het vinkje wat staat voor AUTOMATISCH weg te halen,kan dat alleen bij het bevestigen daar van, hij gaat weer terug naar de automatisch gekozen TMC Zender,pas als het vinkje weg is voor AUTOMATISCH wordt de handmatig gekozen zender geselecteerd.
Het vinkje kan ik handmatig weghalen of als ik uit de zenderlijst een andere zender selecteer.
Nog een andere vraag:hoe lang duurt het voor dat het TMC symbool in de balk rood wordt bij het er uittrekken van de TMC antenne plug????
Zonder contact aan en uitzetten blijft het symbool groen (na 10 minuten opgegeven !)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Cees en Willem,

Dit wordt nu inderdaad interessant, althans voor mij, ik steek weer een hoop op. Hopelijk brengt het Cees ook weer verder

Even een paar reacties.

-De massa van de TMC plakantenne moet inderdaad superkort zijn, Ik heb bij mij nu een draadje van maar 3 cm naar massa, de rest afgeknipt en er een nieuw oogje aan gesoldeerd. Werkt bij mij uitstekend, met een kleine uitzondering als ik op NL grondgebied de weg komende van Mönchengladbach naar Venlo rij heb ik geen TMC. Dat komt omdat de Roermond zender dan recht achter m'n auto zit, en de TMC antenne op de derde ruit rechts van m'n Xantia Break zit. Nou ja, kan ik mee leven.
Voorts nog de opmerking dat het voor ontvangst van NL zenders beter is de plakantenne vertikaal te monteren, omdat de FM zenders sinds 2000 vertikaal gepolariseerd zijn. In Duitsland (nog) niet, F weet ik niet. Als compromis is een 45 graden montage misschien de beste.

-Ook ik heb SW 3.30, en geen frequentie indicatie. Interessant te zien dat Han dat met z'n 3.38 wel heeft. Mag ik uit het feit dat Cees ook indicatie heeft afleiden dat hij ook over 3.38 beschikt? Cees?
Hoe je de MT box moet upgraden, geen idee. Ik vermoed dat dat helemaal niet kan omdat er een MTP (Mask Type Processor) in zit die niet opnieuw geprogrammeerd kan worden. Zie ook het verhaal TMC in F, met de speciale franse TMC box.

-Interessant dat jullie bij de 5500 het vinkje weg kunnen halen, dat kan bij de 5000 dus niet. Daar kun je alleen naar een andere zender door naar beneden te scrollen en die zender te activeren. Eën stap minder dus.

-Dat het TMC symbool zolang groen blijft verrast mij ook.
Anderzijds zou dat ook wel weer kunnen kloppen met de ervaring dat als er geen nieuwe TMC info binnenkomt de oude info blijft staan. MS 4100 gebruikers weten dat, als ze eerst wel een TMC zender op hadden staan, maar dan naar een andere zender willen luisteren, blijft de oude TMC info gewoon in je computertje zitten, ook al is die info allang achterhaald. Er komt geen nieuwe info, en dus wordt de oude niet ververst.
En misschien is het groene symbooltje dus simpelweg hieraan gekoppeld.
Anderzijds is het wel zo dat als je een ander land inrijdt zonder TMC (F bij voorbeeld) het symbool bijna onmiddellijk rood wordt. Maar dat wordt dan kennelijk door de kaart info veroorzaakt, niet door de TMC zender. Want die Belgische Radio 2(1) is dan nog wel te ontvangen. Dat zelfde gebeurde een paar jaar geleden als je de Belgische grens over ging, ineens een rood TMC sysmbool.

Blijft de vraag of Willem dezelfde soort problemen heeft als Cees. Als ik het zo lees is dat niet het geval. Is de TMC antenne dan toch de sleutel?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Hallo JW,

-Dat het TMC symbool zolang groen blijft verrast mij ook.
Anderzijds zou dat ook wel weer kunnen kloppen met de ervaring dat als er geen nieuwe TMC info binnenkomt de oude info blijft staan. MS 4100 gebruikers weten dat, als ze eerst wel een TMC zender op hadden staan, maar dan naar een andere zender willen luisteren, blijft de oude TMC info gewoon in je computertje zitten, ook al is die info allang achterhaald. Er komt geen nieuwe info, en dus wordt de oude niet ververst.

Zodra ik bij Meer de grens overgaat springt de TMC zender over naar Radio2
wanneer ik dan in de filelijst kijk staan daar zowel de Nederlandse als de Belgische files.
De oude NL file's worden dus vastgehouden.


Wanneer ik echter in Nederland overschakel naar een andere zender zijn gelijk
de oude files verdwenen en wordt een nieuwe lijst met files opgebouwd.
Vroeger met RIJNMOND was dit goed te zien daar RIJNMOND regionaal was en een totaal andere filelijst had

Nu kan ik dit alleen nog maar zien als ik van TMC4U overschakel naar RWS-RAD1 en dan gelijk de filelijst
oproep waarbij de lijst van RWS-RAD1 dan nog aan het opbouwen is.

Mijn eerste idee was dat de Belgische RADIO2 ook tmc uit Nederland doorgaf maar toen ik na een tijd de auto weer starte waren alleen nog de Belgische files in de lijst.

mvgr,
Willem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Willem,

Even op je laatste verhaal reageren.

Als ik me goed herinner was het zo dat ik in België, dan wel in NL met Radio 2 als TMC zender, wel NL TMC info kreeg. Maar dat was alleen als ik in de buurt van de grens zat, ook als ik vanuit Brussel via Antwerpen terugreed kreeg ik op Belgisch grondgebied al NL info.
Binnenkort moet ik weer naar Brussel, dan zal ik het nog eens precies uitproberen.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Hoi Allemaal,

Vanmorgen dus ook 2 zenders TMC4U en RWS-RAD1 de grap was dat ik niet handmatig naar RWS-RAD1 kon.
Het andere euvel is dus dat de TMC4U van veronica GEEN file info had dus dan maar volgende zender kiezen en toen kwam de gewenste data, in de status regel TMC4U alleen nu van SKYRADIO.

Het is dus een groot probleem aan het worden waar Dennis waarschijnlijk binnenkort een oplossing voor heeft.

Han

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Han,

Hoe laat was dat vanmorgen, dat je RWS-RAD1 niet kon selecteren?
Aan het eind van de ochtend, rond 12 uur was dat geen probleem, maar ja, wat heet ochtend hè?

In hoeverre het probleem gesignaleerd door Cees alleen maar een TMC zender probleem is, dan wel dat er (ook) wat anders aan de hand is, kan ik op basis van deze gegevens niet vaststellen. Daarvoor zouden we in elk geval veel meer moeten weten over de techniek achter dit verhaal.
Misschien dat Dennis ons daarmee op weg kan helpen, anders heb ik nog wel wat uitvoerige verhalen over de TMC techniek beschikbaar. Helaas niet in onze taal, een beetje lastig dus. Zeker als het ook nog eens de franse taal is waarin het geschreven is :oops:

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

uuuhhhh.............. wij beginnen om 8.15 uur met werken !!!!!!!!!!! :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMIS
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:54

Bericht door BMIS »

Hallo allemaal,bedankt voor het mee denken en het zoeken naar een oplossing voor het probleem van de TMC info.Zoals gezegd heb ik voorals nog geen andere oplossingen welke ik kan proberen en de auto is ook niet altijd voor handen uiteraard.
Toch wil ik nog een vraag stellen of iemand ervaring heeft met betrekking tot andere in de auto geinstalleerde apparatuur welke een storende werking kunnen hebben zoals een carkit,radardetector,DVD speler.al weet ik dat het een beetje vergezocht is.

En dan nog deze vraag,zijn er bv autoradio's welke een signaalsterktemeter hebben of is apparatuur welke dit kan meten???om zo doende te kunnen kijken of het signaal sterk genoeg is.

Ooit heb ik wel eens(in het begin van het 27MC tijdperk)mee gedaan met een"vossejacht",het op de signaalsterktemeter afgaand een andere zender zoeken.
Hierbij was de signaalsterktemeter een belangrijk instrument om de "vos"te vinden,maar ook de antenne keuze kon je hier mee bepalen en de STERKTE van het signaal natuurlijk.

Ik weet nu natuurlijk wel dat info niet ingevuld hoeft te zijn om meldingen te kunnen ontvangen en tevens dat je hier aan niet kunt zien dat de ontvangst goed of beter is.

Ik zou dus een soort graadmeter willen vinden waar aan je kunt zien of de TMC signalen toereikend zijn of niet voor goede informatie van de TMC.

Ik gebruik zelf een buiten antenne welke gedipt is voor de VHF band,een simpel verticaal sprietje op een DV 27 voet met daar achter nog een antenne schakelaar met 3 uitgangen,1 voor testdoeleinden,1 voor een scanner en de TMC box.En ik heb het nog niet mee gemaakt dat de TMC weg viel.

MVG Cees

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dennis
Average Member
Average Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 jan 2004 15:32

Bericht door Dennis »

Han schreef:Hoi Allemaal, (Geplaatst: Wo Jan 28, 2004 17:19 Onderwerp: )

Vanmorgen dus ook 2 zenders TMC4U en RWS-RAD1 de grap was dat ik niet handmatig naar RWS-RAD1 kon.
Het andere euvel is dus dat de TMC4U van veronica GEEN file info had dus dan maar volgende zender kiezen en toen kwam de gewenste data, in de status regel TMC4U alleen nu van SKYRADIO.

Het is dus een groot probleem aan het worden waar Dennis waarschijnlijk binnenkort een oplossing voor heeft.

Han
Han,

Hiermee zeg jij dus dat gisteren woensdag 28 jan. wel een TMC4U (welke frequentie??) op Veronica maar geen data. Hoe laat was dat ongeveer?
Wat ik gezien hebt is dat ze geen TMC draaggolf uitzonden (een hele enkele keer een klein pulsje na)

Morgen bij Sky dus hoor het graag via mail of GSM

Dennis
Continuïteit op één
_______________________
[url=http://damnet.nl/forum/][color=darkblue][b]DAMnet forum voor jouw PC vragen[/b][/color][/url]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMIS
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:54

Bericht door BMIS »

Hallo,vanmiddag nog even aan het testen geweest met jeroen,beide auto's naast elkaar beide een 5000 en beide een 5010/01 jeroen een standard meegeleverde raamplak antenne volgens instructie's bevestigd en ik zoals eerder genoemd een verticaal sprietje buiten.
In deze situatie kon ik 2 zenders(RWS-RAD 1 en TMC4U) ontvangen en jeroen 1 zender(RWS-RAD 1).

Daarna een losse "rubberduck"antenne aan de TMC box van jeroen gekoppeld met een massa draadje van de voet naar de auto(ground plane) en toen had jeroen ook de 2e TMC zender te pakken.

Vermoedelijk is het beter de TMC antenne te gebruiken voor de radio en de radio buiten antenne voor de TMC box,mocht je bij ontvangst problemen niet willen kiezen voor een 2e buiten antenne.

Nog een bevinding,als je de antenneplug uit de box trekt gaat de TMC aanduiding direct op rood.

In de TMC diagnose staan een aantal dingen waar ik de betekenis graag van zou willen weten,zoals

LTN 17

MSG .N..

Alert-C

PI 821

SID 1

Qual 34 (deze is tijdens mijn rit variabel)

CC 8

de HW en SW vers zijn wel duidelijk,evenals AANBIEDER,FREQ.

Mvg Cees

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Hallo Cees,
BMIS schreef:Qual 34 (deze is tijdens mijn rit variabel)
Volgens mij heeft dit met de ontvangst sterkte te maken.

Han

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Hoi Dennis,
Dennis schreef: Hiermee zeg jij dus dat gisteren woensdag 28 jan. wel een TMC4U (welke frequentie??) op Veronica maar geen data. Hoe laat was dat ongeveer?
Wat ik gezien hebt is dat ze geen TMC draaggolf uitzonden (een hele enkele keer een klein pulsje na)

Morgen bij Sky dus hoor het graag via mail of GSM

Dennis
Wat ik hiermee bedoel is dat hij dan op SKY staat.

Han

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • probleem met imi rns 510
    door Dragon76 » 02 jun 2014 21:17 » in Overige merken -- VASTE INBOUW --
    Reacties: 2
    Weergaves: 612
  • Kw-nx7000 probleem
    door Nielsk » 21 mar 2015 13:57 » in JVC
    Reacties: 1
    Weergaves: 1067
  • Probleem na installatie
    door Thoe » 07 jul 2014 10:06 » in Volvo
    Reacties: 2
    Weergaves: 853
  • Probleem avic x1
    door Jopiejo » 03 dec 2014 20:32 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 466
  • Discover Pro - update probleem
    door joepa4 » 25 aug 2014 22:55 » in V.A.G
    Reacties: 43
    Weergaves: 16788
  • navman navigatie probleem
    door gewoondre » 17 mar 2015 11:18 » in Navman
    Reacties: 1
    Weergaves: 1085
  • Probleem vdo 5500 startscherm
    door Marco de groot » 25 jul 2015 11:13 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 486

Terug naar “Traffic Message Channel”