Ervaringen met de update van 21-08

rtwo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2006 22:15

Bericht door rtwo »

Wat fzwart beschrijft, is dus precies wat ik bedoel. Heb dan voldoende satelieten, maak geen vreemde afslagen ofzo, en toch ineens een soort herberekening.
VDO Dayton MS2010
Asus A636N + TT

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Op zich is het feit dat 'ie een nieuwe route berekent en op het scherm zet dus niks bijzonders, zeker niet als je een bocht gemaakt hebt ook al is die in de route gepland.
Immers, en dat is al vaker geschreven, de GPS berekening bij een PNA is altijd een check achteraf, en niet zoals bij een vast systeem een on-line-kaartvergelijking op basis van gyro en puls waarbij de GPS eigenlijk niet meedoet :idea:
De computer moet dus die nieuwe GPS positie matchen met de kaartgegevens, en dat kan, als die afwijking vrij groot is wel eens uitdraaien op een herberekening en dus een nieuwe kaartvoorstelling.
Bij een rit over een rechte snelweg zou dat niet moeten gebeuren, tenzij de GPS ontvangst even slechter wordt of als er iets niet klopt met de kaartgegevens. Dan kan er ook een herberekening plaatsvinden.

Zolang je systeem je brengt waar je wezen wilt, en je onderweg niet de verkeerde kant op stuurt, moet je dit gewoon als een gegeven zien. Het zij zo, zeg ik dan maar.
Met een vast ingebouwde navi zul je hier veel minder "last" van hebben. Maar ook bij mijn, op zich razendsnelle en nauwkeurige MS 5500 gebeurt dit af en toe. Dat zal dan naar ik denk te maken hebben met onnauwkeurigheden in de kaart, waardoor m'n systeem denkt dat 'ie op een andere plek is dan in werkelijkheid het geval is.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
rtwo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2006 22:15

Bericht door rtwo »

Ik geloof je verhaal direct, ook ben ik me bewust dat de berekening bij een PNA altijd achteraf is en hij brengt me tot nu toe nog steeds daar waar ik heen wil, al heb ik na de update nog niet van die lange trips gemaakt, moet ik dus nog even testen.
Het is alleen iets wat ik geconstateerd heb na de update, dus iets wat er voorheen niet was. Tijdens de zelfde routes die ik nu ook rij, gebeurde er voorheen niets, de kaart schotelde mij de complete route voor van verterkpunt tot bestemming, waarbij nu de route van de kaart verdwijnt, en opnieuw berekent wordt.
Als dit het gevolg is van de performance verbetering, dan hoor je mij niet klagen, als het, in het geval van fzwart, echter 10 seconden of langer duurt voordat je route weer verschijnt, dan kan dat wel vervelend zijn.

Ik heb verder geen ervaring met andere merken, dit is mijn eerste navigatiesysteem, ik weet dus niet hoe andere systemen werken, en of dit normaal is of niet.
Wel heb ik met een auto van een collega gereden waar een vast systeem in zit richting Turnhout, en ik moet zeggen dat de MS2010 het niet slechter deed dan dat vaste systeem. :wink:
VDO Dayton MS2010
Asus A636N + TT

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

In dat laatste geval ging het niet om een No-Name-Navi, naar ik aanneem :idea:
En als je dan de prijskaartjes vergelijkt..... :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
rtwo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2006 22:15

Bericht door rtwo »

Merk weet ik niet zeker, het is in ieder geval een vast systeem in een Renault Megane.
En tja, als je dan naar de prijs kijkt, dan mogen we eigenlijk niet klagen :lol:
VDO Dayton MS2010
Asus A636N + TT

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
North
Average Member
Average Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 jul 2006 11:09

Bericht door North »

zojuist een bericht gekregen van een maat van me. Die gebruikt de 2010 in de vrachtwagen.
Hij heeft eerder een vaste navi gehad, ook eentje van VDO maar omdat hij nu regelmatig moet wisselen van truck is hij overgestapt op de 2010.
Hij vond het grootste probleem de vastlopende statusbalk, dit mede omdat hij die veel gebruikt vanwege aankomsttijden en reisafstanden.
Gister heeft ie op een bedrijventerrein de update via de laptop binnengehaald en geinstalleerd op de 2010.
Hij is de hele dag al aan de rit en let nu in het bijzinder op de werking van de statusbalk.
Zijn bevindingen waren zeer positief.

Statusbalk geeft geen problemen meer,
Geen last meer van onverwachte vastlopers (met name in de omgeving Utrecht)
De spontane herberekeningen waren hem ook al opgevallen.

De leukste vond hij de volgende..

"Bij de volgende rotonde rechtdoor"

10 meter na de rotonde zei beppie :"Indien mogelijk omkeren" en direkt daarna dat hij de weg moest vervolgen.

Grtz, North®
VDO MS5100, MM4900, MT5011.
Orange SPV C500 met TT5 mobile
_________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Interessant verhaal, en plezierig te lezen dat je maat nu happy is met z'n 2010.

Dat op die rotonde zoiets gebeurt verbaast me eerlijk gezegd niet.
Want wat er dan aan de hand is dat de GPS, door die bijna haakse eerste afslag bij het naar rechts oprijden van de rotonde, ineens een heel ander stel satellieten te zien krijgt, met andere signalen en waarvan de gegevens verwerkt moeten worden. Immers, zeker in een vrachtauto met een tamelijk stijle voorruit pakt 'ie alleen de sat's die in een hoek van zo'n 45 graden vóór 'm zitten :idea:
Vervolgens maakt hij op de rotonde eigenlijk een 180 graden draai naar links, dus weer andere sat's die verwerkt moeten worden, en tenslotte maakt 'ie een 90 graden draai naar rechts als 'ie de rotonde afrijdt, en eigenlijk z'n oorspronkelijke weg vervolgt.
Dat alles vindt plaats binnen een tiental seconden, of daaromtrent :!:

Mij verbaast het dan ook niet dat de navi, zodra hij weer van de rotonde af is, even niet weet waar 'ie zit en denkt dat hij op een verkeerde weg zit. Dat 'ie vervolgens al binnen 20 meter weer op de route zit verdient imho een dik compliment :Yes:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
TifKag
Average Member
Average Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jul 2006 16:50

Bericht door TifKag »

Is er bij die "spontane" herberekeningen soms ook een patroon te herkennen (bijvoorbeeld na een vast aantal minuten rijden, of na een vast aantal kilometers rijden op een route).
Want in dat geval zou het een soort geheugen-flush kunnen zijn om het systeem sneller te houden.
VDO Dayton MS-2010
Asus A636n - 2GB - TT6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
rtwo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2006 22:15

Bericht door rtwo »

Heb ik niet zo op gelet, maar ik hou het even in de gaten.
Ik zou dat trouwens geen slimme zet vinden. Als je op de snelweg zit, is dat niet zo'n probleem, maar ik ben wel eens zoekende in een drukke buurt, als dan ineens die zogenaamde geheugen-flush erdoorheen komt, dan kan ik aan de kant gaan staan wachten tot de route herberekend is.
VDO Dayton MS2010
Asus A636N + TT

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat zou best eens het geval kunnenzijn, legen van de cache dus oid, en daarmee minder ballast aan boord.
Ben benieuwd of jullie een patroon kunnen ontdekken, waarbij het aantal "wegpunten" ook nog een rol zou kunnen spelen.
Wegpunten zijn in de kaartDB vastgelegde punten waar iets over te melden is. Bij een kaarsrechte weg heb je daar minder van nodig dan bij een bochtige, het zijn ook de wegpunten die verantwoordelijk zijn voor het draaien van de pijl vóórdat je de bocht inrijdt.
Een ingewijde vertelde me eens dat een slingerende bergweg meer dan 100 wegpunten per kilometer kent, en een rechte autoweg er veel minder heeft. Hoeveel het er precies zijn kon en/of wilde hij me niet vertellen :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

JW schreef: .......
Die datum slaat op de systeem-SW, waarom daar 20 juni zou moeten staan is me nog niet duidelijk. Bij iedereen staat daar nu 17 mei, zoals voorheen.
Ik probeer er achter te komen hoe dat zit, wordt vervolgd dus.

.........
Groet,
JW
Inmiddels de bevestiging gekregen dat de datum 17 mei moet zijn, zoals in de schermen naar voren komt.
De VDO installatiehandleiding zal worden aangepast op dit punt.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fzwart
Junior Member
Junior Member
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 jul 2006 20:01

Bericht door fzwart »

Ik ben totaal niet blij met de update .... op de terugweg naar huis ging ie meerdere malen compleet "de bocht uit" wat ie anders niet doet. Aantal satellieten lag steeds op of boven de 5 maar de lokaties die hij aangaf sloegen af en toe nergens op met als gevolg dat de herberekende routes ook niet goed waren.
Dit wijt ik dus aan de nieuwe software. De maanden hiervoor was ie veel stabieler en raakte veel minder van zijn stuk af.
Het is niet erg als ie wil herberekenen maar doe dat dan wel vanaf de straat waar ik op dat moment rij en niet 3 straten verderop ......
:cry:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Advies: download de SW opnieuw en speel 'm opnieuw in.
Als eerder geschreven, er kan gewoon een bitje omgevallen zijn, oftewel, dan is de upgrade ergens een beetje corrupt.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fzwart
Junior Member
Junior Member
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 jul 2006 20:01

Bericht door fzwart »

Ik zal het proberen vanavond. Morgen dan eens kijken wat ie denkt....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sammy1979
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:04

Bericht door Sammy1979 »

Ik heb hetzelfde probleem en denk ook een verklaring gevonden te hebben:

Bij de vorige versies stopte de routebegeleiding als je een tunnel inreed of de satellieten verloor. Als hij weer 'contact' had, pikte hij de route weer op en herberekende hij die.

Nu na de update van 21-08, blijft hij 'meerijden' ook al zit je in een tunnel of verlies je de satellieten. Hij rekent dus langer met de laatst bekende snelheid en richting. In principe niet erg, als hij maar intelligent genoeg is om z'n eigen geplande route te volgen en dat doet hij dus niet. Als je dus plotseling rechts of links afslaat, rekent hij rechtdoor.

Ik zal de update eens opnieuw installeren en kijken of het probleem dan is verholpen. Misschien is er iemand die bovenstaande theorie kan bevestigen, kan verbeteren of kan ontkrachten?

GrtZ,
S@mmy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Boekbros
Junior Member
Junior Member
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 jul 2006 09:36

Bericht door Boekbros »

Session expired. Please re-login.

Login
Password



Dat is de boodschap die ik krijg als ik de installatiehandleiding van de nieuwe update wil downloaden. Maakt niet uit of ik hem van de engelse of nl-site start (zelfde link).
Wie-o-wie? Als je hem hebt mag je hem ook graag zenden naar bartjepa@hotmail.com. Merci!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Stigter
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jul 2006 18:06

Bericht door Stigter »

of een korte uitleg hier
werkt dit hetzelfde als de vorige update?
het updatebestandje kan je wel downloaden, maar krijg net zoals Boekbros de melding dat de session is beeindigd..

Moet je hem na het installeren weer uitzetten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
rtwo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2006 22:15

Bericht door rtwo »

@Sammy1979:
Was even benieuwd of dit inderdaad zo is, dus ben even een stukje gaan rijden, even de Maastunnel twee kanten op gepakt. Zodra ik de tunnel inrijd, stopt het navigeren direct, hij rijdt dus niet verder mee. Zodra ik de tunnel uitkom, pikt hij wel snel de satellieten op, en start het navigeren weer vanaf het punt waar ik dan ben. Ik deel dus niet jou ervaring.

@JW:
Even de update opnieuw gedownload, mn DaneElec kaartje geformateerd, de update met Winzip op de kaart gezet, en de update starte direct van de kaart. Wederom 100% op beide balkjes. Heb dezelfde route gereden als vanochtend, dit keer geen vastloper, maar wel op het zelfde punt even de weg kwijt. Hij pikte hem weer op zo'n 25-50 meter naast me op een secundaire weg, en bleef enige tijd daar navigeren. daarna vond hij de juiste weg weer.
Wat me wel opviel, zodra ik hem in de auto op de voeding aansluit, en dan pas de MS2010 aanzet, dat hij dan hangt tijdens het starten. Uitzetten, voeding eruit en aanzetten werkt wel. Ik hoop dat dit éénmalig was.
Na de update gaat het herberekenen van de routes toch wat anders, hij laat af en toe routes zien die er volgens mij niet zijn, terwijl ik op de kaart op de juiste positie rijd. Ook raakt hij op plaatsen waar voorheen niets gebeurde, nu even de weg kwijt, hij pikt hem snel weer op, maar dit was voorheen niet het geval.
Eea zal te maken hebben met de aanpassing die ze gedaan hebben tbv performance. Ik neem aan dat dat meer goed heeft gedaan dan kwaad, dus zal er mee leren leven :wink:

@TifKag:
Van dat herberekenen na een bepaalde tijd, of afstand heb ik tijdens het rijden van de zelfde route niets gemerkt.
Dit keer ging het beter dan vanochtend.

ps. Het is me opgevallen dat autozoom nu tot 1250m uitzoomt ipv 1km
VDO Dayton MS2010
Asus A636N + TT

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Boekbros schreef:Session expired. Please re-login.
Login
Password

Dat is de boodschap die ik krijg als ik de installatiehandleiding van de nieuwe update wil downloaden. Maakt niet uit of ik hem van de engelse of nl-site start (zelfde link).
Wie-o-wie? Als je hem hebt mag je hem ook graag zenden naar ...... Merci!
Net nog even geprobeerd, nu haal ik de file van bijna 50 MB bij VDO-NL in twee minuten binnen met een snelheid van bijna 500kB/sec.
Gisterenavond was die snelheid veel lager, slechts zoiets al 35kB, en toen liep 'ie ook een keer vast.

Naar jou sturen via E-mail kan dus niet, vanwege de omvang. Gewoon even opnieuw proberen, met de rechtermuisknop "opslaan als..." Daarbij neem ik aan dat je wel een snelle internetverbinding hebt, met een oude(rwetse) 56k inbel-verbinding zal het lang duren, en loop je het risico op een time-out.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Boekbros
Junior Member
Junior Member
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 jul 2006 09:36

Bericht door Boekbros »

JW
Sorry, maar wellicht ben ik niet duidelijk geweest, Het downloaden van de zip-file gaat wel, maar giga-laag. Maar dat kan aan de snelheid van het vakantiepark liggen, waar ik nu zit. De snelheid ligt tussen de 9 en 50, maar hij stopt steeds, zodat ik keer op keer opnieuw moet beginnen. Gaat het downloaden overigens goed, als de 'nieuwe' downloadsessie 'aansluit' op de vorige (dus als het reeds bestaande, afgebroken downloadbestand wordt aangevuld?).

Maar het ging dus om de installatie handleiding. Die is een stuk kleiner, en daar had ik het over. De toegang is nog steeds geblokkerd. Snap er niks van.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ar146
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 aug 2006 19:37

Bericht door ar146 »

Boekbros schreef: Session expired. Please re-login.

Login
Password



Dat is de boodschap die ik krijg als ik de installatiehandleiding van de nieuwe update wil downloaden. Maakt niet uit of ik hem van de engelse of nl-site start (zelfde link).
Wie-o-wie? Als je hem hebt mag je hem ook graag zenden naar bartjepa@hotmail.com. Merci!
beschrijving is onderweg naar je
VDO Dayton MS2010, in a ALFA Romeo 146 18Ts ;-) Gr Tom

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Boekbros
Junior Member
Junior Member
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 jul 2006 09:36

Bericht door Boekbros »

ar146 schreef:
Boekbros schreef: Session expired. Please re-login.

Login
Password



Dat is de boodschap die ik krijg als ik de installatiehandleiding van de nieuwe update wil downloaden. Maakt niet uit of ik hem van de engelse of nl-site start (zelfde link).
Wie-o-wie? Als je hem hebt mag je hem ook graag zenden naar bartjepa@hotmail.com. Merci!
beschrijving is onderweg naar je
helmaal te gek.ik heb hem! hartelijk dank!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

@ Boekbros,

Sorry, ik had je posting verkeerd gelezen.
En je hebt gelijk, er is iets geks aan de hand met die download van de handleiding, dat was gisteren niet het geval.

Intussen is 'ie naar je onderweg, begrijp ik.

In principe zou de zip, ook al wordt 'ie een paar keer onderbroken, gewoon compleet aan moeten komen. Dat is één van de voordelen van een gezipte file, die corrumpeert veel minder gauw dan een gewone.
Hopelijk lukt het je op deze manier, we lezen het wel :wink:
Kijk in elk geval wel of die 3 bestanden, zoals beschreven, netjes op de kaart komen te staan

Groet, en prettige voortzetting van de vacantie,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ar146
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 aug 2006 19:37

Bericht door ar146 »

@Boekbros

graag gedaan :wink: 8)
VDO Dayton MS2010, in a ALFA Romeo 146 18Ts ;-) Gr Tom

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
edwin26
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 aug 2006 18:47

Bericht door edwin26 »

ik heb hetzelfde probleem, kan ook de installatie-handleiding niet downloaden.
zou je hem mij ook willen sturen?
egoetheer@gmail.com

alvast hartstikke bedankt!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Ervaringen delen mbt de DNX7250DAB
    door supersjors » 24 okt 2014 10:10 » in Kenwood
    Reacties: 0
    Weergaves: 593
  • update
    door willym » 07 apr 2017 19:17 » in Garmin
    Reacties: 1
    Weergaves: 1429
  • Update van VW
    door adhoc » 16 jul 2017 13:03 » in V.A.G
    Reacties: 2
    Weergaves: 1994
  • Discovery Pro update
    door rjdewit » 06 okt 2014 17:39 » in V.A.G
    Reacties: 1
    Weergaves: 758
  • Update kaartmateriaal
    door Edpi » 20 aug 2015 09:49 » in Renault
    Reacties: 0
    Weergaves: 1093
  • garmin update
    door klinker » 26 mei 2014 20:54 » in Garmin
    Reacties: 1
    Weergaves: 1436
  • Update F900BT
    door Olaf79 » 02 sep 2015 21:25 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 1293

Terug naar “Mobiele VDO-Dayton systemen”