Nu ook in Zwitserland: flitsinfo verboden

Nieuwigheden en opmerkelijke GPS gerelateerde zaken
Forumregels
  • Berichten worden pas na goedkeuring door een moderator geplaatst, om verkeerde postings, spam en copyright schendingen te voorkomen.
    Dit kan even duren, waarvoor wij uw begrip vragen.
  • Quotes van nieuwsberichten zijn toegestaan, 1-op-1 overnemen van nieuwsberichten zijn niet toegestaan en zullen verwijderd of aangepast worden.
  • Nieuwsberichten die uitsluitend uit een link bestaan verwijderen we.
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Nu ook in Zwitserland: flitsinfo verboden

Bericht door JW »

Er waren al enige aanwijzingen dat er in Zwitserland werk gemaakt wordt van een verbod op "POI-Warner", oftewel Flitsinfo.
Inmiddels is duidelijk aan het worden dat men er daar serieus werk van maakt, zie http://www.pocketnavigation.de/board/th ... ost1486848

Als je die link wat doorklikt kom je op dit document http://www.surfinagain.com/images/astrafaq.pdf dat aan duidelijkheid niets te wensen overlaat.

Voor diegenen die op vakantie gaan naar Zwitserland: een gewaarschuwd mens telt voor twee :!:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Het wordt steeds gekker.


Dan maar over drie weken bij Basel bij de info-punten het vinkje van de flitserinfo maar weghalen.

Of ben ik dan nog in overtreding, omdat ik het ook weer kan aanzetten.


ben benieuwd hoe men hierop gaat/wil controleren en of het ook inmiddels gebeurt en apparatuur in beslag genomen wordt (danwel boetes).


Frits de Laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Na Duitsland is dit dus het tweede land in Europa dat de Flitsinfo aanpakt.
Op zich niet onlogisch, eerst werden de 'Stingers' verboden, om te beginnen in Frankrijk en Duitsland, andere landen volgden. En nu worden dus de POI-warners aangepakt.

Ik ben benieuwd naar twee dingen:
-Hoe de autoriteiten dit gaan "handhaven".
-Welke landen dit voorbeeld gaan volgen. Ik gok er op dat Frankrijk wel eens het eerstvolgende land kan zijn.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Hieronder het krantenartikel, zoals dat vermeld stond in "De Telegraaf" van dinsdag 23 januari 2007.

Hoewel men artikel opent met TomTom, gaat het vast en zeker ook om andere merken.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Flitsinformatie streng verboden

Zwitserland opent jacht op TomTom

door Coen Springelkamp


AMSTERDAM, dinsdag

Wintersporters die binnenkort naar Zwitserland gaan, lopen de kans dat hun navigatieapparatuur wordt ingenomen.
Door aanscherping van de regels is het gebruik van autonavigatiesystemen die waarschuwen voor flitspalen en snelheidcontroles streng verboden. Wie wordt betrapt krijgt een torenhoge boete van maximaal 1863 euro en is het apparaat kwijt. Er zijn al tientallen apparaten in beslag genomen.
Waren radardetectoren in Zwitserland al sinds 1986 verboden, sinds begin dit jaar is ook het bezit en verkoop van autonavigatieapparatuur met flitsinformatie strafbaar. De maatregel geldt ook voor buitenlandse automobilisten.

Ongestoord
„Dit soort informatie, te actualiseren met een druk op de knop, maakt het voor snelheidsduivels mogelijk tot op de meter nauwkeurig politie- en verkeerscontroles te ontwijken. Ze kunnen daardoor ongestoord hun gang gaan. Dat is gevaarlijk”, aldus woordvoerder Frederic Revaz van het Zwitserse ministerie van Verkeer.

Hij benadrukt dat alleen het gebruik van ’saboterende flitssoftware’ verboden is. Revaz: „Gebruik je de gps uitsluitend voor routeaanwijzingen, dan is er niets aan de hand.” Alle nieuwe TomTom’s en alle oudere apparaten voorzien van een software-update zijn echter standaard met het waarschuwingssysteem uitgerust. Ook van internet zijn vergelijkbare programma’s gratis te downloaden. De Zwitserse politie en douane hebben inmiddels de jacht geopend op automobilisten met waarschuwende TomTom, Garmin, Navman en vergelijkbare gps-systemen. Het is agenten toegestaan de apparatuur te doorzoeken op ’flitspalen’.


----------------- Bron: De Telegraaf dinsdag 23-01-2007--------------------------------------------------------------



Frits de Laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Inmiddels weer heelhuids terug,

Ik heb in Zwitserland de flitsinfo gewoon aan laten staan.

Wat me wel opviel was:
- de info op de dvd is behoorlijk verouderd, bijna overal waar ik melding kreeg was geen camera te bekennen
- op veel plaatsen in de middenberm palen met relatief kleine flistskasten die niet gemeld worden :-(


Lijkt er dus op dat ze in CH behoorlijke verplaatsing hebben gedaan met vele camera's.
Door verbod hierop in navigatie-systemen heeft de overheid nu een "voorsprong" op de autorijders


Frits de Laar.

PS: niets gemerkt aan de grens van controles op navigatiesystemen
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Welkom thuis, heelhuids en wel.
Dan is het je beter af gegaan dan vele anderen, ik heb gelezen dat heel wat mensen last gehad hebben van de geringe sneeuwhoeveelheden op de pistes. Was dat bij jou nog een beetje OK?

Die flitsinfo Zwitserlands wordt een heel interessant verhaal. De meldingen daarover hebben veel mensen schrik aangejaagd en aan het denken gezet.
En intussen gaan de autoriteiten in hoog tempo door om nieuwe flitspalen te zetten en andere te veranderen.
Daarmee bereiken ze hun doel :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Inmiddels is VDO bezig maatregelen te treffen voor hun systemen, zie viewtopic.php?p=41344#41344

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Door de wijze van implementatie en een bijzonder goed georganiseerd mediaoffensief lijkt de Zwitserse overheid op bijzonder doeltreffende wijze haar doel te gaan bereiken, nl het terugdringen van het aantal snelheidsovertredingen.

Er is heel effectief bewerkstelligd dat zelfs gerenommeerde fabrikanten te kennen hebben gegeven zich te zullen richten op het deactiveren van de ingebakken voorzieningen. Natuurlijk zijn alle bekende flitspalen, net als in Nederland allang verwijderd en is het land volgeprakt met veel geavanceerder apparatuur die de notoire hardrijder feilloos aanpakt.

Met de afgekondigde maatregelen met dreiging van inbeslagname rijdt men althans in het begin wel even iets voorzichtiger.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Ik ben dus, zoals eerder gezegd, nu in Zwitserland (niet op vakantie, maar toch) en heb voor de gelegenheid de preview gebruikt (in de auto van de zaak (met VDO Dayton MS5500) is het niet standaard vrijgeschakeld ;)) en moet zeggen dat het me goed bevallen is. Vlak voor de grens even uitgeschakeld en daarna weer ingeschakeld (is eigenlijk niet voldoende, maar toch). De meeste palen op mijn route werden nog gewoon aangegeven hoor... Het is wel zo dat je vaak onnodige meldingen krijgt, omdat ze verplaatst zijn maar de palen die ik heb zien staan (en dat waren er me nogal wat (volgens mij zijn die dingen hier uitgevonden ofzo)) werden ook gemeld.

Ben benieuwd hoe de diverse bedrijven dit in de toekomst gaan oplossen, daar er wellicht meer landen zullen volgen.

Groeten,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mathy
Average Member
Average Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 jan 2007 17:36

Bericht door Mathy »

Hallo Toho
Toho_NL schreef:... volgens mij zijn die dingen hier uitgevonden ofzo ...
Die dingen worden (in ieder geval die, die in Nederland staan) ook wel Gatsometer genoemd. Naar Maus Gatsonides. Ooit een bekend autosporter (wat ie precies deed weet ik niet). En van Nederlandse komaf dus. Die nu z'n geld verdient met de ontwikkeling en verkoop van ... Gatsometers.

Ja, dat was voor mij ook even slikken.

Groetjes

Mathy (die zich afvraagt, of Maus een bijdrage vangt voor iedere gemaakte foto :lol: )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Geef er dan fatsoenshalve even de link bij:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maus_Gatsonides
En over die royalties: hij overleed in 1998 Ik heb hem nog wel zien rijden op Zandvoort en verschillende malen in de 50er jaren zijn start in de Tulpenrally mogen bijwonen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mathy
Average Member
Average Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 jan 2007 17:36

Bericht door Mathy »

Hallo Gerritje

In m'n brein zitten aardig wat linkjes, maar vanaf het internet kun je daar niet rechtstreeks naartoe linken. En dat zou ik eigenlijk zo houden. :wink:

Groetjes

Mathy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toerist
Junior Member
Junior Member
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 apr 2007 11:37

Bericht door Toerist »

Hoe zit dat met mijn Medion??


Als ik op het groene-blokje-linksonder klik krijg :

- WAARSCHUWING TEGEN FLITSERS -


Activeer of De-activeer de functie voor waarschuwing
tegen flitsers, van uw navigatiesystem.





1) Is het genoeg dat ik de functie UITSCHAKEL... of ben ik dan nog steeds strafbaar ??
2) Kan je die POI/ flitspalen op je SD-kaart zetten?? zodat je NA de grens gewoon je SD kaartje wisselt??
3) En wát nu als... je die POI's plaatst onder "toeristisch panorama" of "mooi uitzicht" hehehehe

mvgr,

T

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hoe heet de soep daar gegeten wordt? We weten het (nog) niet. En dus is er ook geen eenduidig antwoord te geven op je vragen.
Er gaan verhalen dat men daar lijstjes heeft met Navi's waarop de flitpalen staan, en ook zou weten hoe die al-dan-niet geactiveerd kunnen worden.
Als je dáár van uitgaat is de remedie een SD kaart te hebben waar ze NIET op staan. Maar hoe je die kunt maken in jouw Medion, dat zal Medion moeten kunnen vertellen. Neem jij daar actie op?

Overigens heeft, ná VDO inmiddels ook Mio besloten GEEN flitsinfo meer te leveren voor CH, D en naar verluidt ook Oostenrijk. Dat laatste is nieuw voor me, ik had nog niet gelezen dat ook daar een verbod (op komst?) is op het gebruik van flitsinfo.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Toerist
Junior Member
Junior Member
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 apr 2007 11:37

Bericht door Toerist »

Weet jij wél hoe dat op jouw VDO gaat??? dan is dat dus een mogelijkheid.

Ik zal 's bij Medion navragen 8)

2e mogelijkheid:

Op GoT (tweakers...) zie ik véééél mensen welke een 2e ( en zelfs nog meer!! ) operatingsysteem geplaatst hebben.... hehehehe :twisted: :twisted: :twisted:

dus: originele software ZONDER POI's... en de 2e (andere mét PO's...)

voorbeeld: Medion PNA 465T.... GoPal 2.0 ZONDER flits etc etc...
+ bv TomTom plaatsen..... MÉT alles erop/aan...


effect??
Je wordt aangehouden,
Ah u heeft Medion xxx effe kijken m'neer in ons lijstje...
juist ja.. effe checken..
oké m'neer alles goed.. bonjour!!

-weten zij veel dat je een 2e O.S. hebt...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Abyss
Junior Member
Junior Member
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 aug 2007 09:34

Bericht door Abyss »

Ik vraag me af hoe ze kunnen weten of ik in mijn auto een navigatie systeem heb die waarshuwd voor e.v.t Flits Poi's . :?:

Ik bedoel deze poi's zenden toch geen signaal uit?.


Andere poi's zijn n.l wel toegestaan. Dan noem je ze toch gewoon anders en hang je er een ander plaatje aan.



Abyss
ABYSS

Toyota Verso 1.8 VVTI 16v Sol
Garmin Streetpilot c510 Deluxe [Europa2011]
TNS 310 [2010-2011] [Europa]
MAG GP-1020 navigation system [Europa 2010]
Samsung Jet Route66
PSP Go!explorer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat is puur visueel.
Oftewel, ze zien je rijden met een PNA en kunnen je vervolgens aanhouden.....
Hoe dit in de praktijk gaat weet ik niet, op ons forum zijn er nog geen gebruikerservaringen gemeld. En ook op duitse fora heb ik die nog niet gelezen. Of er ook Zwitserse fora zijn waarop zoiets besproken wordt, dat weet ik niet.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “In het nieuws”