Vdo ms 4050

Silitek
Starting Member
Starting Member

Vdo ms 4050

Bericht door Silitek »

Hey,

ik kan een prima werkende ms 4050 kopen. Maar hoe zit het met de software? kan ik update naar 3.1?.
Wat is het verschil tussen 4000, 4050 en 4100..iemand die ook een ms 4050 heeft?. En wat zijn je bevindingen?

kotom: Is dit een prima deal voor nog geen 200euro??? :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo,

De 4050 is een uitgeklede 4100, zonder TMC.
je kunt 'm niet updaten hoger dan de specifiek voor de 4050 geschreven SW 1.1, dus de 3.1 van de 4100 kan er niet opgezet worden.
Of het dus zo'n prima deal is :?: :cry:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Silitek
Starting Member
Starting Member

Bericht door Silitek »

hallo JW,

Inderdaad geen TMC..maar ik ben een newbie op gebied van navigatie systemen en voor woon werkverkeer begeef ik me zelf niet op de snelweg...dus dat zal ik niet echt missen. En de software is natuurlijk ook minder dan de 3.1 versie. Maar hij zal zijn werk ook wel doen toch...meer in het kader van een hebbe dingetje is de prijs/kwaliteit verhouding 199euries niet verkeerd...dacht ik :D
JW schreef:Hallo,

De 4050 is een uitgeklede 4100, zonder TMC.
je kunt 'm niet updaten hoger dan de specifiek voor de 4050 geschreven SW 1.1, dus de 3.1 van de 4100 kan er niet opgezet worden.
Of het dus zo'n prima deal is :?: :cry:

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo,

Als je inderdaad geen TMC wilt, c.q hoeft te gebruiken is er verder niks mis met de 4050. Het is gewoon een goed toestel, en als je voor 200 Euri een goed werkend exemplaar kunt bemachtigen.... :)

Kijk wel even of software 1.1 (in scherm SW 0101) er in zit, de eerste 0.1 (SW0100) had last van vastlopers.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

JW schreef:Kijk wel even of software 1.1 (in scherm SW 0101) er in zit, de eerste 0.1 (SW0100) had last van vastlopers.

Groet,
JW
Voor de goede orde, ik neem aan dat je sw0100 wel kan updaten naar sw0101. :?:
Of heb ik het helemaal mis. :roll:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo Fantom,

Ik vermoed van wel maar ben daar niet zeker van. Bij het uitkomen vande 4050 werd geschreven dat het systeem niet te updaten was, en dat zou kunnen zijn omdat er een MASK processor inzit. Maar dat is speculatie mijnerzijds.

De SW 1.1 heet officieel MO4051/00L.
Hopelijk horen we hier via een andere weg of de 4050 met 0.1 inderdaad geupdate kan worden.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Silitek
Starting Member
Starting Member

Bericht door Silitek »

ik heb firmware 1.1 gelukkig...maar de FMtuner valt weg en uit :? ...is dat een bekent iets van de 4050??

edit: En de snelheidsmeter wijkt ongeveer 6klm af....is door ook nog een oplossing voor? of ligt dat aan benelux 2002/03?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

Silitek schreef:ik heb firmware 1.1 gelukkig...maar de FMtuner valt weg en uit :? ...is dat een bekent iets van de 4050??

edit: En de snelheidsmeter wijkt ongeveer 6klm af....is door ook nog een oplossing voor? of ligt dat aan benelux 2002/03?
Kan je dat uitvallen van de FMtuner nader toelichten :?: :arrow: Als de FM tuner uitvalt hoe lang is dat dan :?:

Wat bedoel je met de snelheidsmeter wijkt af. Het klopt dat je NAV een andere snelheid aangeeft als je KM teller in je auto. De KM teller in je auto geeft +/- 5km/u te veel aan. De aangegeven snelheid door je NAV is het meest nauwkeurig. :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Silitek
Starting Member
Starting Member

Bericht door Silitek »

ja, over de snelheid klopt :oops: ...mijn kilometerteller geeft inderdaad +/- 5klm meer aan...navigatie werkt trouwens goed. Maar de tuner het begint met harder en zachter tot geheel uitval alleen maar ruis in fm mode uitlezing van zender en rds 538 enz geeft tie aan maar "no sound" alleen maar ruis. Heb het idee hoe langer die aanstaat het probleem onstaat. Op Mw en lw is het wel ok. Denk dat die tuner niet helemaal goed meer is. Wat denk je?
Fantom schreef:
Silitek schreef:ik heb firmware 1.1 gelukkig...maar de FMtuner valt weg en uit :? ...is dat een bekent iets van de 4050??

Kan je dat uitvallen van de FMtuner nader toelichten :?: :arrow: Als de FM tuner uitvalt hoe lang is dat dan :?:

Wat bedoel je met de snelheidsmeter wijkt af. Het klopt dat je NAV een andere snelheid aangeeft als je KM teller in je auto. De KM teller in je auto geeft +/- 5km/u te veel aan. De aangegeven snelheid door je NAV is het meest nauwkeurig. :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

Fantom schreef:

Silitek schreef:ja, over de snelheid klopt :oops: ...mijn kilometerteller geeft inderdaad +/- 5klm meer aan...navigatie werkt trouwens goed. Maar de tuner het begint met harder en zachter tot geheel uitval alleen maar ruis in fm mode uitlezing van zender en rds 538 enz geeft tie aan maar "no sound" alleen maar ruis. Heb het idee hoe langer die aanstaat het probleem onstaat. Op Mw en lw is het wel ok. Denk dat die tuner niet helemaal goed meer is. Wat denk je?
Ik denk inderdaad dat je FM tuner defect is. :cry: Het lijkt erop dat er een component faalt op het moment dat de radio warm wordt. :x Enige oplossing hiervoor is je radio unit naar Menho/ESM brengen voor onderzoek/reparatie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Silitek
Starting Member
Starting Member

Bericht door Silitek »

Mischien een stomme vraag..maar is dat ding niet op 1 of andere manier te resetten??...En wat is dat met die code?..kan ik daarmee nog iets doen?. Of is dat voor een leek als ik niet verstandig daarin te komen :lol:
Fantom schreef:
Fantom schreef:

Silitek schreef:ja, over de snelheid klopt :oops: ...mijn kilometerteller geeft inderdaad +/- 5klm meer aan...navigatie werkt trouwens goed. Maar de tuner het begint met harder en zachter tot geheel uitval alleen maar ruis in fm mode uitlezing van zender en rds 538 enz geeft tie aan maar "no sound" alleen maar ruis. Heb het idee hoe langer die aanstaat het probleem onstaat. Op Mw en lw is het wel ok. Denk dat die tuner niet helemaal goed meer is. Wat denk je?
Ik denk inderdaad dat je FM tuner defect is. :cry: Het lijkt erop dat er een component faalt op het moment dat de radio warm wordt. :x Enige oplossing hiervoor is je radio unit naar Menho/ESM brengen voor onderzoek/reparatie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

Resetten kan je doen door ongeveer 10 minuten lang de ISO stekkers uit je radio te halen. Dat zijn de stekkers waar de radio zijn spanning krijgt.

Met de code 6330 kan je in het service menu komen.
Daar kan je aantal parameters controleren en anders instellen.
Dit heeft echter alleen met je NAVI gedeelte te maken en het is niet aan te raden daar dingen te gaan veranderen als je NAVI gedeelte gewoon goed werkt. :!:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Silitek
Starting Member
Starting Member

Bericht door Silitek »

Nou..ik heb de beide ISO stekkers losgehad een uur. En de radioFM speelt weer als een zonnetje :lol: Ook na een tijdje geen verval van zenders of ruis. Wat dat nou geweest is :?: ...ik heb geen idee. Ik heb nog niet overgeschakeld naar nav, mischien dat er toch nog ergens is mis is.

Bedankt voor je snelle reactie's :Beer:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

Hou ons maar op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.

Ik ben in ieder geval blij dat de radio het nu weer doet. :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Silitek
Starting Member
Starting Member

Bericht door Silitek »

Het was te mooi om waar te zijn. Hij toch niet inorde. Radio valt toch weer helemaal weg. CD spuugt tie niet meer uit (das nieuw )...ook heb ik ff in 6330 gekeken en daar staat:

code: 1
aantal: 2
aard: HW defect

Fantom hij is denk ik rijp voor reparatie. Waar moet ik hem heensturen???..heb je een adress voor me?
Fantom schreef:Hou ons maar op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.

Ik ben in ieder geval blij dat de radio het nu weer doet. :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

Je kan contact opnemen met Menho/ESM.
Zij doen reparaties aan VDO apparatuur.

MENHO ESM service
Nijverheidsweg 19E
3641 RP Mijdrecht
Tel: 0297-287057
Fax:0297-282241

Ik zou ze eerst even bellen om te vragen of de klacht bekend is etc, etc,

Succes met de reparatie en hou je ons op de hoogte van de ontwikkelingen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Silitek
Starting Member
Starting Member

Bericht door Silitek »

Morgen bel ik ff deze jongens http://www.verotronics.nl/wat.htm 5minuten rijden.
ook interresant voor eenieder die in het zuiden woont :lol:

Vervolgens las ik op een duitse site het volgende:

Hi Leutz!!!

Unglaublich, aber auch die TMC-Funktion läuft jetzt bei meinem MS-4050. Bisher dachte ich immer, dem MS-4050 fehlt die TMC-Hardware. Aber falsch gedacht: Das TMC funktioniert einwandfrei.

Bei der Identifikation meldet sich das 4050 jetzt übrigens als MS-4100.

Jetzt stellt sich folgende Frage:

Mein MS-4050 war bei VDO, weil das Radio keinen Empfang mehr hatte. Dort wurde dann eine neue Empfangsstufe eingebaut. Vielleicht wurde dort einfach die komplette Stufe vom MS-4100 mit TMC verbaut und deshalb funktioniert das TMC.

Oder aber das MS-4050 besitzt wirklich die TMC-Hardware von Anfang an und wird durch dieses Softwareupdate erst zum vollwertigen MS-4100.

Kann das Softwareupdate aber nur empfehlen, da alle Funktionen schneller gehen und auch der Suchlauf nach Straßennamen und Ortschaften geht blitzschnell. Viele Funktionen haben sich geändert, sind viel komfortabler geworden. Leider kann man immer noch nicht die Navigation durch einen eigenen Menüeintrag abbrechen, sondern muss im Menüpunkt "Letzte Ziele" auf die Option "zurück" gehen, damit die laufende Navi abgebrochen wird. Schade, dass man bei VDO an einen direkten, unkomplizierten Abbruch der Navi immer noch nicht gedacht hat.

Naja, habe das Navi auch gestern Abend erst einbauen können und hatte noch nicht viel Gelegenheit, mich damit weiter zu beschäftigen. Vielleicht entdecke ich doch noch eine weitere Funktion zum direkten Abbruch der laufenden Navigation.

Ich kann nur sagen: Wer ein MS-4050 besitzt, sollte mit seinem Händler mal Rücksprache halten, ob man das Gerät nur zwecks Softwareupdate auch einschicken kann und ob die TMC-Funktion dann generell freigeschaltet wird. Meine Reparatur (inkl. Hardwareaustausch der Radioempfangsstufe) hat ca. 80 EUR gekostet. Das Update alleine wird wohl viel billiger sein, sofern es möglich ist.

Die ganze Aktion hat sich für mich und mein MS-4050 jedenfalls richtig gelohnt!!!

Dit ga ik dus ook doen in combinatie met nieuwe software + tmc is het wel 80euro waard

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member

Bericht door JW »

Hallo,

Ik kende dat verhaal, en had toen voor mezelf de conclusie getrokken dat VDO er bij de reparatie kennelijk een andere tuner ingezet heeft, met TMC hardware.
Wat ik niet meer weet is of die reparatie destijds onder garantie gedaan is, want die 80 Euri zijn bepaald niet veel. Dus reken jezelf nog even niet rijk :oops: :wink:

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Silitek
Starting Member
Starting Member

Bericht door Silitek »

nee, das waar eerst maar eens bellen :roll:
JW schreef:Hallo,

Ik kende dat verhaal, en had toen voor mezelf de conclusie getrokken dat VDO er bij de reparatie kennelijk een andere tuner ingezet heeft, met TMC hardware.
Wat ik niet meer weet is of die reparatie destijds onder garantie gedaan is, want die 80 Euri zijn bepaald niet veel. Dus reken jezelf nog even niet rijk :oops: :wink:

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Silitek
Starting Member
Starting Member

Bericht door Silitek »

Nou de 4050 ligt in de reparatie....Radiotuner wordt vervangen ook gaan ze door een softwaretruk de 3.1 versie erop zetten volgens hun werkt TMC dan volledig. Echter de kosten zijn behoorlijk 160 euro ex BTW :cry: .....

Dus incl reparatie kost tie mijn 400 euro. Daar had ik ook een 4100 of zelfs een 4200 voor gehad :?
Pech. Maar wel een nieuwe tuner das ook wel een pluspunt :P

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

Das inderdaad dan de tegenvaller waar JW het over had. :cry:
Nou ja je moet maar zo denken dat je straks weer een tip top apparaat hebt waar je nog een hele tijd plezier van kan beleven. :wink:

Laat je even weten hoe die het doet als hij terug is :?:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Silitek
Starting Member
Starting Member

Bericht door Silitek »

hij is terug....heb net een uur rondgereden vol power en de radio blijf perfect werken :D ...nu hoor ik ook voor het eerst het koelertje draaien. Ze hebben helaas niet de software truk gedaan, kans dat de boel vastloop en dan kost het weer 60euro om dat weer te herstellen ( zeggu ze :roll: ). Kosten 202 euro

Dus> voeding gerepareed
Fm tuner vervangen
gereinigd
getest en ok bevonden

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member

Bericht door Fantom »

Silitek schreef:hij is terug....heb net een uur rondgereden vol power en de radio blijf perfect werken :
Heel veel plezier gewenst met je oki MS4050 :Yes:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”