snelheidsweergave Ms5000
-
- Starting Member
snelheidsweergave Ms5000
Met de nieuwste software van vdo voor de ms5000 kun je nu ook je snelheid in beeld zetten.
Alleen is deze snelheid afgeleid van het tachosignaal of komt deze van gps data???
Ik heb de ms5000 vrijdag ingebouwd in een nieuwe megane.
Als ik de cruiscontrol vastzet op 50km/h (staat in autodisplay) dan geeft het nav display een snelheid van 46 km/h
Dus wie geeft de juiste snelheid weer??
Alvast zeer bedankt.
Marcel.
Alleen is deze snelheid afgeleid van het tachosignaal of komt deze van gps data???
Ik heb de ms5000 vrijdag ingebouwd in een nieuwe megane.
Als ik de cruiscontrol vastzet op 50km/h (staat in autodisplay) dan geeft het nav display een snelheid van 46 km/h
Dus wie geeft de juiste snelheid weer??
Alvast zeer bedankt.
Marcel.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Senior Member
De snelheid die je navigatie aangeeft is de juiste
wordt gemeten d.m.v. de satellieten.
Heb een tijdje geleden een Garmin Ique 3600 samen met mijn PC-5400 getest in mijn auto en de beide snelheden waren gelijk, snelheidsmeter van de auto gaf méér aan.
Topsport

Heb een tijdje geleden een Garmin Ique 3600 samen met mijn PC-5400 getest in mijn auto en de beide snelheden waren gelijk, snelheidsmeter van de auto gaf méér aan.
Topsport
[color=blue][b]VDO PC-5400/5500 , 2x MM-5000 , MI-2200 , RST-5400 , MT-5011 , CI-3000 , CIX-3000[/b][/color]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]
Hide post links |
-
- Senior Member
Toch even een correctie: dat wordt bij de MS 5000 gemeten met de puls. Bedenk je daarbij dat die puls door de computer omgerekend wordt naar de werkelijk afgelegde weg, en als die dan weer gedeeld wordt door de tijd heb je de snelheid.topsport schreef:De snelheid die je navigatie aangeeft is de juistewordt gemeten d.m.v. de satellieten.
Topsport
Probeer het maar eens uit, dek de GPS antenne af en je zult zien dat de snelheids aanduiding gewoon doorgaat, net zo als je navigatie trouwens.
Bij een Garmin moet het wel berekend worden via de GPS, maar als die info wegvalt heb je zowel geen navigatie als snelheidsindicatie meer.
En net als Marcel heb ik een afwijking tussen de zeer nauwkeurige snelheidsindicatie via de MS 5000, in mijn geval nu de MS 5500 , en m'n snelheidsmeter. Die afwijking is bij mij precies 10%, dus 100 op de meter is in werkelijkheid 91 km/u. Die afwijking is nogal groot, en dat komt mede door de iets afwijkende afrolomtrek van m'n banden.
Overigens, als je de hoogte-indicatie in de statusbalk zet, wordt díe wel via de GPS info berekend. Die zie je dan ook regelmatig wegvallen of grote afwijkingen vertonen. Bij mij in de omgeving, iets ten zuiden van Utrecht varieert het van - 15 tot +12m. In werkelijkheid is de spreiding niet meer dan een paar meter.
Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Hide post links |
-
- Senior Member
Weer wat geleerd
, dacht dat het alleen door de GPS kwam, omdat de Garmin dat ook doet
Topsport

Topsport
[color=blue][b]VDO PC-5400/5500 , 2x MM-5000 , MI-2200 , RST-5400 , MT-5011 , CI-3000 , CIX-3000[/b][/color]
Hide post links |
-
- Starting Member
Topsport en JW hebben allebei gelijk: De snelheidswaarde die het navigatiesysteem opgeeft wordt inderdaad berekend op de puls. Maar de waarde die de puls heeft, wordt op zijn beurt dan weer gecalibreerd door het GPS-signaal
De kaartinfo en de info van de gyro hebben natuurlijk ook hun invloed
Ik heb een tijd geleden mijn MS6000 en mijn pda met TomTom 3 (compleet afhankelijk van gps-signaal) naast elkaar gelegd en beide gaven exact dezelfde snelheid aan. TomTom 3 is wel iets trager met de berekening. Dit is begrijpelijk. De MS6000 kan op basis van de snel op elkaar volgende (gecalibreerde) pulsen onmiddelijk de snelheid geven. TomTom 3 kan op basis van de veel trager binnenkomende gps-info berekenen hoe snel je daarnet hebt gereden (loopt dus iets achter).

Ik heb een tijd geleden mijn MS6000 en mijn pda met TomTom 3 (compleet afhankelijk van gps-signaal) naast elkaar gelegd en beide gaven exact dezelfde snelheid aan. TomTom 3 is wel iets trager met de berekening. Dit is begrijpelijk. De MS6000 kan op basis van de snel op elkaar volgende (gecalibreerde) pulsen onmiddelijk de snelheid geven. TomTom 3 kan op basis van de veel trager binnenkomende gps-info berekenen hoe snel je daarnet hebt gereden (loopt dus iets achter).
Nissan Navara 2006 / Xanavi X7.0
Hide post links |
-
- Starting Member
-
- New Member
ben net nieuw hier maar ga toch even door op dit onderwerp.....
Dit betekend dus dat je daadwerklijk sneller bent dan je MS5000 denkt. Ik heb een ms5000 in een Omega ingebouwd, en de afwijking naar bijvoorbeeld een bocht varieert van 0 tot 50-60 meter. Mij is wel opgevallen dat ik dus harder rijdt dan de navi zelf denkt. Dit blijkt ook uit het menu waarin de snelheid te zien is.
Nou zou dit door de banden kunnen komen maar uiteindelijk corrigeert dit systeem toch continu de snelheid afhankelijk van de puls, gps en kaart?
Voorheen had ik er een Carin 520 inzitten, die gaf tot op de 0 meter naukeurig een afslag aan, onafhankelijk van mijn 15"winterbanden of 16"zomerslofjes. Met de ms5000 zit ik er geregeld meters naast. Aangezien die oude het wel kon, waarom kan deze het niet?
Dit betekend dus dat je daadwerklijk sneller bent dan je MS5000 denkt. Ik heb een ms5000 in een Omega ingebouwd, en de afwijking naar bijvoorbeeld een bocht varieert van 0 tot 50-60 meter. Mij is wel opgevallen dat ik dus harder rijdt dan de navi zelf denkt. Dit blijkt ook uit het menu waarin de snelheid te zien is.
Nou zou dit door de banden kunnen komen maar uiteindelijk corrigeert dit systeem toch continu de snelheid afhankelijk van de puls, gps en kaart?
Voorheen had ik er een Carin 520 inzitten, die gaf tot op de 0 meter naukeurig een afslag aan, onafhankelijk van mijn 15"winterbanden of 16"zomerslofjes. Met de ms5000 zit ik er geregeld meters naast. Aangezien die oude het wel kon, waarom kan deze het niet?
Hide post links |
-
- Senior Member
Hallo riesg,
Als ik het zo lees dan denk ik toch dat de pls niet werkt.
Kijk eens in het diagnose menu of er een puls is ?
De code daarvoor is 6330.
Als ik het zo lees dan denk ik toch dat de pls niet werkt.
Kijk eens in het diagnose menu of er een puls is ?
De code daarvoor is 6330.
Hide post links |
-
- New Member
Ja er is een puls, het loopt op/af etc zoals het zou moeten. Er staan ook geen foutmeldingen of i.d. De Carin heeft in dezelfde auto gezeten en daar werkte het perfect.
Hij geeft ook n.a.v. de puls de snelheid aan maar die is dus iets lager.
Hij geeft ook n.a.v. de puls de snelheid aan maar die is dus iets lager.
Hide post links |
-
- Senior Member
Waarom ik denk dat de puls niet goed is, komt omdat ik in het begin een aantal dagen zonder puls heb gereden.riesg schreef: Ja er is een puls, het loopt op/af etc zoals het zou moeten.
Het systeem liep toen inderdaad +/- 50 Mtr achter.
Hide post links |
-
- New Member
Ik heb de oude en nieuwe waardes ook vergeleken (zo ver als dat kom) en kom toch redelijk in de richting.
Kan ik niet een HARDE reset geven aan de 5000 zodat alles op 0 komt te staan en er een nieuwe calibratie nodig is?
Nu schiet het me net tebinnen, ik ben er nog geen stukkie snelweg mee gereden, zou dat ook nog moeten?
Kan ik niet een HARDE reset geven aan de 5000 zodat alles op 0 komt te staan en er een nieuwe calibratie nodig is?
Nu schiet het me net tebinnen, ik ben er nog geen stukkie snelweg mee gereden, zou dat ook nog moeten?
Hide post links |
-
- Senior Member
Maar wat staat er nu bij diagnose ? (wel even kijken als je rijd)
Hide post links |
-
- New Member
-
- Senior Member
Als je in het diagnose menu zit, dan kan je ergens de puls aflezen. (dit is niet de snelheid!)
VERANDER GEEN INSTELLINGEN
VERANDER GEEN INSTELLINGEN
Hide post links |
-
- New Member
Nou, heb even een rondje gereden.....
Zonder navigatie rij ik bij 120 km/u op de teller..... 115 km/u op de ms5000. De nodige afwijkingen zie je dan al na een paar kilometer
Met navigatie stuurt ie me wel de goede afritten af en stopt de 0 meter bij het daadwerkelijke begin van de afslag. Ook had ik de indruk dat het naderhand wat correcter weergegeven werd dan voorheen. De afstanden van 30 meter voorbij het midden van de kruising lagen nu op een metertje of 2 tot 5.
De puls lag bij 80 km per uur op 523.
Ik zal morgen even de puls aflezen op de snelweg, het is al te laat om nog eens door de buurt te knaaien en op een gegeven moment gooide de ms5000 mij uit het instellingenmenu, waarschijnlijk omdat ik teveel aan het switchen was.
alvast bedankt voor de tips......
Zonder navigatie rij ik bij 120 km/u op de teller..... 115 km/u op de ms5000. De nodige afwijkingen zie je dan al na een paar kilometer
Met navigatie stuurt ie me wel de goede afritten af en stopt de 0 meter bij het daadwerkelijke begin van de afslag. Ook had ik de indruk dat het naderhand wat correcter weergegeven werd dan voorheen. De afstanden van 30 meter voorbij het midden van de kruising lagen nu op een metertje of 2 tot 5.
De puls lag bij 80 km per uur op 523.
Ik zal morgen even de puls aflezen op de snelweg, het is al te laat om nog eens door de buurt te knaaien en op een gegeven moment gooide de ms5000 mij uit het instellingenmenu, waarschijnlijk omdat ik teveel aan het switchen was.
alvast bedankt voor de tips......
Hide post links |
-
- Senior Member
@ Riesg,
Je verhaal zo lezende lijkt het me dat je een perfect werkend systeem hebt, of mis ik soms wat?
Een afwijking van de snelheidsmeter in de auto bij 120 km/u van 5 km/u is volstrekt normaal omdat de snelheidsmeter in de auto altijd een afwijking naar boven heeft, en dat er op een kruising een verschil is van 2-5 meter is verwaarloosbaar. Dit alles betekent dat de calibrering optimaal is. Dus....
Groet,
JW
Je verhaal zo lezende lijkt het me dat je een perfect werkend systeem hebt, of mis ik soms wat?
Een afwijking van de snelheidsmeter in de auto bij 120 km/u van 5 km/u is volstrekt normaal omdat de snelheidsmeter in de auto altijd een afwijking naar boven heeft, en dat er op een kruising een verschil is van 2-5 meter is verwaarloosbaar. Dit alles betekent dat de calibrering optimaal is. Dus....

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.
Hide post links |
-
- New Member
Dit was dus net wel even zo. Morgen zal ik weer eens rondrijden met de kaart. Afgelopen middag moest de computer me op iedere hoek corrigeren en na een paar kilometer een draai maken zat ik ineens een wijk verder en 70 meter van een afslag verwijderd terwijl ik er al was.
Ik laat mijn bevindingen nog even weten.
Ik laat mijn bevindingen nog even weten.
Hide post links |
-
- New Member
Na wat snelweg, routes etc..... loopt het als een zonnetje. Afstanden kloppen nu op een paar meter. Blijkbaar was een stuk snelweg nodig om dit beter te krijgen..
bedankt voor de hulp iig
bedankt voor de hulp iig
Hide post links |
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-