Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Schakel uw ad-blocker uit om onze website te blijven gebruiken.
Calibreren is niet meer en minder dan jouw systeem "aanleren" met wat voor gegevens het moet werken. Denk hierbij o.a. aan het soort banden wat je hebt (ofwel de bandenmaat of omtrek), hoeveel pulsen jouw electronische pulsgever per meter doorgeeft, wat jouw exacte positie is in lengte en breedtegraden. enz enz.
De Carin 520 is al een wat ouder systeem waarbij het calibreren wel even kan duren. Maar voordat het zover is moet eerst het volgende duidelijk worden.
1. Heb je het systeem werkend gezien bij de vorige eigenaar
2. Is het systeem volledig volgens de handleiding aangesloten
permanente plus goed?
geschakelde plus goed?
puls signaal goed?
achteruitrijsignaal aangesloten?
GPS antenne goed aangesloten?
Als alle bovenstaande vragen met JA beantwoord zijn dan ga je als volgt calibreren:
Start de auto en zet het systeem aan. Ga vervolgens een klein halfuutje rijden en probeer zoveel mogelijk zijstraten te gebruiken. Met andere woorden probeer het systeem "gek" te maken. Op deze manier wordt het systeem gedwongen steeds opnieuw de positie te bepalen dmv de satellieten. Daarnaast wordt een berekening gemaakt op basis waarvan het systeem "weet" hoe hard je werkelijk rijdt tov jouw positie op de kaart. Als alles goed is gegaan zijn alle relevante gevens tijdens die rit bekend en kan het systeem gaan "werken"dmv mapmatching. Dit is niet meer en minder dan vanuit jouw positie op de kaart, rekening houdende met jouw snelheid, rekening houdende met jouw positie tov het Noorden (ingebouwd gyrokompas) enz. de route te berekenen en jou daar overheen te "dirigeren". Op het moment dat het systeem merkt dat jij niet meer op een gedigitaliseerde weg rijdt (mapmatching) wordt weer door de satellieten te raadplegen jouw exacte positie aangepast. En zie, je zit weer op de weg.
De menuoptie code zou ik in jouw geval niet gebruiken. Onder dit menu kun je een aantal zaken instellen waardoor jouw systeem, als je het niet goed doet, niet meer goed, of helemaal niet meer, werkt. Het is feitelijk bedoeld voor servicedoeleinden. Jij zult er geen voor jou belangrijke info vinden.
Alles bij elkaar een lang verhaal, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Suc6 met jouw aanwinst en vele plezierige navigatiekilometers.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.
Geen route invullen verdient de voorkeur. Waarom: het systeem moet dan constant zoeken naar de juiste positie waardoor, volgens zeggen, de calibratie sneller verloopt.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.
Het systeem doet dat automatisch. Je hoeft dus nergens aan te geven dat je wilt 'beginnen' met calibreren. Het gaat vanzelf. Het systeem rekent namelijk op basis van map-matching waar je zou moeten zitten. Als je dan afslaat waar dat volgens de kaart niet kan gaat ie kijken waar je dan zit. Als je dit lang genoeg doet dan zie je vanzelf dat het systeem accurater wordt (en op een gegeven moment klopt het helemaal). Dit werkt echter alleen als je in een goed gedigitaliseerd gedeelte rondrijdt (anders kan het systeem nog niet calibreren, omdat ie je niet op de kaart kan plaatsen). Echter, in vrijwel heel Nederland is dit het geval (er kunnen natuurlijk wel foutjes in zitten, maar het gaat meer om het rijden in een complete nieuwbouwwijk waar nog niks van op de kaart staat).
Je kan dus op OK drukken en dan naar de kaart gaan (en geen route plannen). Dan kan je zien dat je systeem er naast zit en dan zie je daarna dat het steeds nauwkeuriger wordt.
Is het zo wat duidelijker?
Groetjes,
Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!
Ik ben opzoek naar de installatiehandleiding voor mijn philips carin 522.
Ik moet vooral de aansluitingen weten van de kabels (achteruit, puls, ...) en welke spanningen er op de draden zitten voor een externe pulsteller. Er zouden...