TravelPilot FX in C-Max werkt nietmeer

cyberbozzo
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 dec 2008 17:40

TravelPilot FX in C-Max werkt nietmeer

Bericht door cyberbozzo »

Beste,

Sinds een kleine maand ben ik in het bezit van een nieuwe Ford C-Max.
Daar zit af fabriek het navigatiesysteem Blaupunkt FX ingebouwd.

Tot vorige week werkte dit zonder problemen goed.

Sinds begin deze week wilt hij echter geen kaarten meer tonen op het scherm. De GPS weet wel nog perfect waar hij is (als ik de GPS coördinaten opvraag weet hij perfect waar hij is), alleen kan hij geen kaarten meer afbeelden op het scherm en ook de gesproken steminstructies komen nietmeer overeen met waar ik moet afslaan en dergelijke.

Ik ben er mee naar de Ford dealer geweest en daar is de service ondermaats. Men heeft er vijf minuten naar gekeken en men zegt tegen mij: 'wacht tot volgende maand meneer, ik zal u terugbellen, er zijn veel problemen met dit systeem. Blaupunkt gaat nieuwe firmware uitbrengen in Januari 2009 en dan zullen we hem upgraden naar de nieuwe firmware'.

Volgens mij heeft het helemaal niets te maken met de firmware maar met de SD kaart.
Bij mijn wagen werd geen CD afgeleverd waarop de kaarten (Benelux met Major Roads of Europe) staan, maar enkel een SD kaart (is sinds een aantal maanden zo bij Ford, las ik ergens).
Als ik een andere SD kaart in de lezer steek met bijvoorbeeld MP3's erop, dan leest en speelt hij die correct af.
Het controle LEDje blijft dan ook branden als ik de SDkaart met MP3's erin stop.

Als ik daarentegen de SD kaart met de GPS kaarten erin steekt, brandt het SD controleLED enkele tientallen seconden en gaat het terug uit.
Bij de opties die ik in het systeem kan vinden voor de SD kaart (bijvoorbeeld: eject, kopieren, etc) zijn allemaal grijs en niet beschikbaar wanneer de navi SD kaart in het toestel steekt. Wanneer de MP3 SD kaart erin steekt, zijn die opties wel allemaal beschikbaar.

Volgens mij is de SD kaart met de GPS kaarten erop defect.

Ik heb eens geprobeerd om het SD kaartje met GPS kaarten in mijn laptop te stoppen en deze herkend niet eens het SD kaartje! Volgens de laptop is er geen SD kaart aanwezig in de lezer.

Iemand die weet wat ik kan doen?

Alvast bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Jammer maar je hebt heel veel woorden nodig om zelf tot de enige juiste conclusie te komen: SD Kaart defect.

Je moet een CD zien te krijgen en een nieuw SD kaartje en dan de software daar opspelen. Dat is de enige manier.
Dat dealers geen kennis van navigatiesystemen hebben is niet vreemd. Het is een beetje branchevreemd product en bovendien zijn er weinig bedrijven waar men zich bezig houdt of kan houden met reparatie van onderdelen. Vervangen is nl de enige manier om geld te verdienen.
En jouw opmerking mbt softwareupdate is natuurlijk volkomen terecht. Dat lost nooit iets op.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
cyberbozzo
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 dec 2008 17:40

Bericht door cyberbozzo »

Gerritje schreef:Jammer maar je hebt heel veel woorden nodig om zelf tot de enige juiste conclusie te komen: SD Kaart defect.

Je moet een CD zien te krijgen en een nieuw SD kaartje en dan de software daar opspelen. Dat is de enige manier.
Dat dealers geen kennis van navigatiesystemen hebben is niet vreemd. Het is een beetje branchevreemd product en bovendien zijn er weinig bedrijven waar men zich bezig houdt of kan houden met reparatie van onderdelen. Vervangen is nl de enige manier om geld te verdienen.
En jouw opmerking mbt softwareupdate is natuurlijk volkomen terecht. Dat lost nooit iets op.
Bedankt voor je bevestiging! Zo ben ik er zeker van dat mijn gedacht het correcte is.

Het probleem is dat ik deze 'hypothese' ook al aan de dealer heb voorgelegd en daar antwoord men zeer kort: 'kan niet wat u zegt meneer, een softwareupdate is het enige wat we kunnen doen om dit probleem te verhelpen, u ben trouwens niet de enigste met problemen met dat navigatiedevice!'.
Men wou zelfs niet proberen met een andere SD kaart (had men zomaar niet liggen vertelde ie me).
Tja, wie ben ik dan om daar te gaan 'tegenspreken' tegen zogezegd geschoolde mechaniekers... :oops:

Stom dat Ford de navigatiecd nietmeer meeleverd, zou toch het simpelste zijn...

Spijtig, nu moet ik wachten tot Januari om dan de Ford dealer te laten constateren dat de software update geen soelaas brengt, en dan gaat men beginnen verder zoeken...

Tssssk

Bedankt voor je hulp!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ook al had je een andere SD kaart, dan nog zou deze niet werken want hij moet een unieke code hebben voor jouw toestel.
Zelf kun je die alleen maar maken dmv het overnemen van de data van de originele CD naar de kaart. Dan wordt deze ook meteen gecodeerd en kan daarna uitsluitend in jouw toestel worden gebruikt.
Als jij hier op het forum iemand kunt vinden die jou de cd wil uitlenen, zou je daarmee zelf een SD kaartje kunnen beschrijven in en voor jouw navigatie.

Dat de dealer te "dom" is om te begrijpen of aan mee te willen werken, toont slechts een houding die, speciaal in de heersende economische omstandigheden, niet echt een aanbeveling kan worden genoemd.

Er zijn hier trouwens al voorbeelden genoemd van de mogelijkheid om een SD kaart van geheel Europa aan te schaffen via de Ford Dealer. In Duitsland reeds te koop voor € 249 Het is wel te hopen dat de kwaliteit van de SD kaart iets beter is. :roll:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
hindrik
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 nov 2008 16:05

Bericht door hindrik »

sd kaart heel europa is inmiddels ook in nederland te koop.
Mijn navigatie is ook al een keer uitgevallen zekering er even uit en hij werkte weer.
Verleden week deed mijn kaartje het ook niet en wat schetste mijn verbazing de volgende dag deed hij het weer.
Dit alles aan mijn garage gemeld en deze heeft een update aangevraagd en zal mij bellen als deze binnen is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het is mooi om te lezen dat het trekken van een zekering soms helpt. Maar ik neem aan dat toen helemaal niets meer werkte, dat alles vast zat, bij je navigatie, dus ook de radio etc.
In dit geval is ook het kaartje niet te lezen in de laptop, en dan is het echt ernstig. Kun jij het kaartje wel gewoon uitlezen?
Hoe het precies zit met de updates voor dit systeem is trouwens een raadsel want op de Ford-fora wordt hierover al vanaf het allereerste begin gespeculeerd. Maar of er iets komt?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
hindrik
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 nov 2008 16:05

Bericht door hindrik »

Mijn garage zei dat hij de upate moest bestellen en als die binnen was zou bellen.
Waarop in zei stuur de update maar op(woon ongeveer 50 km van mijn garage)maar dat ging niet omdat de update via hun computer moest worden uigevoerd.
kaartje uitlezen lukt mij ook niet.
Heb inmiddels een 4gb sd kaartje aangschaft om er navigatie van de nav cd er op te zetten en daarna muziek er op te plaatsen.
Proberen kan altijd

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Dat muziek erbij zetten op je kaartje kan niet! Althans volgens de experts op de Ford forums. MP3 moet op een apart kaartje en dan kun je alleen navigeren vanaf de CD.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
hindrik
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 nov 2008 16:05

Bericht door hindrik »

ow ik meen ergens gelezen te hebben dat er mensen zijn waarbij het wel gelukt was vandaar.Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Stel dat je geluk hebt en het kan, leest het systeem dan SDHC kaartjes? Heb je daaraan gedacht?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
hindrik
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 nov 2008 16:05

Bericht door hindrik »

geen idee had ergens gelezen zo doende ik dacht niet geschoten is altijd mis en het kaartje kost maar 7,50euro

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Route 66
Normal Member
Normal Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 nov 2007 06:23

Apparaatcode of initialisering

Bericht door Route 66 »

Gerritje schreef:Ook al had je een andere SD kaart, dan nog zou deze niet werken want hij moet een unieke code hebben voor jouw toestel.
Dat is niet helemaal juist. De originele sets werden oorspronkelijk geleverd met zowel een CD als een SD card, beide met het betreffende kaartmateriaal erop. (hier dus Benelux)
Beide, dus ook die SD card, kunnen in iedere Ford FX gebruikt worden en zo'n originele SD card zou dus inderdaad gebruikt kunnen worden om vast te stellen of de oorspronkelijke SD card inderdaad defect is. Daar lijkt het hier overigens wel heel sterk op aangezien de PC hem ook niet herkent.

In een FX kun je van het kaartmateriaal op de CD zelf ook een kopie op een lege SD card maken. Deze wordt dan wel meteen van een apparaatcode of initialisering voorzien en functioneert wat betreft navigatie nu alleen nog maar in deze FX. Eventueel aanwezige MP3's kun je natuurlijk nog steeds overal afspelen, dus ook in een andere FX.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Route 66
Normal Member
Normal Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 nov 2007 06:23

Bericht door Route 66 »

Gerritje schreef:Stel dat je geluk hebt en het kan, leest het systeem dan SDHC kaartjes? Heb je daaraan gedacht?
Beste Gerritje, ons nieuwe forumlid hindrik - overigens van harte welkom hier natuurlijk - schreef toch echt dat hij een 4 GB SD kaartje heeft gekocht voor slechts € 7,50 en dat lijkt mij ook plausibel aangezien SDHC volgens mij op dit moment toch nog wel een stukje duurder is.
Maar misschien wil hij zelf nog eens reageren en ons exact mededelen wat voor kaartje hij nu gekocht heeft en voor zover al uitgeprobeerd wat het resultaat is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Als je pricewatch bij Tweakers.net bekijkt kun je zien dat SDHC 4 Gb reeds voor deze prijzen wordt aangeboden
Laagste genoteerde prijs is € 5.
Graag even de prijzen nakijken voordat je die van 14 dagen terug er bij betrekt :roll:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Route 66
Normal Member
Normal Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 nov 2007 06:23

Bericht door Route 66 »

Gerritje schreef:Laagste genoteerde prijs is € 5. Graag even de prijzen nakijken voordat je die van 14 dagen terug er bij betrekt
:oops Even niet opletten en alles is al weer goedkoper geworden! :Wall:
Bedankt voor je correctie, Gerritje, proost. :beer:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
edc
Starting Member
Starting Member
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 okt 2008 19:11

Bericht door edc »

Gerritje schreef:Ook al had je een andere SD kaart, dan nog zou deze niet werken want hij moet een unieke code hebben voor jouw toestel.
Enige nuance is hier op zijn plaats. Volgens mij kunnen originele kaartjes wel op verschillende toestellen worden gebruikt. Deze zijn echter wel voorzien van een kopieerbeveiliging zodat er geen kopie (lees backup) kan van gemaakt worden. Wanneer men een CD kopieert naar een SD-kaart dan kan deze SD-kaart inderdaad alleen maar worden gebruikt op het toestel waarop dit gekopieerd werd.
Gerritje schreef:Dat muziek erbij zetten op je kaartje kan niet! Althans volgens de experts op de Ford forums. MP3 moet op een apart kaartje en dan kun je alleen navigeren vanaf de CD.
Klopt niet. Bij mij werkt dit zonder problemen. Eerst de Cd gekopieerd naar de SD-kaart en vervolgens muziek bijgeplaatst. Luisteren naar de muziek en terzelfdertijd navigeren lukt prima. Ik zou het wel niet riskeren om muziek bij te plaatsen op een orignele SD-kaart.
Gerritje schreef:Stel dat je geluk hebt en het kan, leest het systeem dan SDHC kaartjes? Heb je daaraan gedacht?
Ik gebruik met goed resultaat een Sandisk SDHC 4GB

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Omdat een in Auto A gekopieerd SD kaartje in Auto B niet werkt zie je ook de advertenties op MP bijv waarin CD's van andere landen te leen worden gevraagd.

Vwb bijplaatsen van MP3 stelde ik reeds dat dit van Ford Forums afkomstig is. En als dit juist zou zijn is ook de stelling correct dat je vervolgens wel met de CD moet navigeren om MP3 van een aparte SD kaart te kunnen luisteren. Het blijkt dus wel te kunnen. mMaar dan is er wel verschrikkelijk weinig ruimte om MP3's te kunnen plaatsen en de mogelijkheid wordt de nieuwe eigenaren gewoon onthouden omdat ze geen CD meer hebben

Maar kennelijk ben jij zelf in de omstandigheden dat je nog wel een CD hebt want anders had je de gegevens ook niet op een 4 Gb SDHC kaartje kunnen kopiëren.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
hindrik
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 nov 2008 16:05

Bericht door hindrik »

Jullie hebben het over een SDHCkaartje maar deze heb ik niet.
Ik heb een SD tm Platinum 4gb .
Heb al begrepen dat dit niet gaat lukken met deze kaart heb het bericht hierover niet goed genoeg gelezen eigen schuld dikke bult.
Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.

PS,
kan ik ook een eigen avatar hier plaatsen?????

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bartwonnink
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 okt 2008 09:56

Bericht door bartwonnink »

Mijn in Duitland gekochte SD kaart werkt perfect hij is van TeleAtlas.

Bart

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

bartwonnink schreef:Mijn in Duitland gekochte SD kaart werkt perfect hij is van TeleAtlas.

Bart
Dat is ook wel het minste dat je mag verwachten voor € 249 :?
Waar het nu om gaat is om te zien wat de capaciteit van het kaartje is, hoeveel ruimte de navigatiebestanden innemen en hoeveel ruimte er evt over is om MP3 op te plaatsen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bartwonnink
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 okt 2008 09:56

Bericht door bartwonnink »

Het kaartje is 4 GB groot met heel West Europa en Griekenland+ Turkije vindik 249 euro nogal meevallen.
De dealer raadde het kaartje niet in de Laptop te want om te kopieeren of mp3 bij tezetten want dan kon het wel eens helemaal gebeurt zijn en inderdaad met het orginele kaartje met de Benelux erop ook geprobeerd tekopieeren en hji doet helemaal niks meer heb gelukkig wel de orginele CD erbij.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Al met al weten we nu dus alleen maar dat het kaartje 4 Gb groot is.
Is het een SD of een SDHC kaartje en hoeveel ruimte nemen de bestanden in?

Dat het kaartje niet te kopiëren is was al duidelijk, maar in je laptop stoppen om de gegevesn te bemachtigen kan niet zoveel kwaad. Dat heb je met het andere kaartje ook al geprobeerd!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D4mn
Starting Member
Starting Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mei 2008 10:16

Bericht door D4mn »

De bestanden nemen 3.10 Gb aan ruimte in.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Al met al weten we nu dus alleen maar dat het kaartje 4 Gb groot is.
Is het een SD of een SDHC kaartje en hoeveel ruimte nemen de bestanden in?
Kun je nu ook nog zeggen of het een SD of SDHC kaartje is?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D4mn
Starting Member
Starting Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mei 2008 10:16

Bericht door D4mn »

O, sorry, niet gezien.
Kaartjes zijn gewone SD met capaciteit van 4 Gb. Als ik me niet vergis is dit zowat de maximum capaciteit voor gewone Sd kaartjes.

Btw, de nieuwste update (versie 2.0) voor travelpilot FX systemen is eindelijk uit.
Het zou een aantal problemen moeten oplossen. Maar ik heb nog geen idee wat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Tomtom One Xl 2007(?) werkt dat nog?
    door Function » 31 mar 2021 21:23 » in TomTom
    Reacties: 8
    Weergaves: 681
  • Cd wisselaar werkt niet
    door Picasso1971 » 17 jul 2017 02:17 » in BMW
    Reacties: 0
    Weergaves: 262
  • tomtom xxl werkt niet meer
    door sdr » 02 sep 2017 23:13 » in TomTom
    Reacties: 7
    Weergaves: 833
  • RNS-e ingebouwd, Stuurbediening werkt niet.
    door AN3CCAHNPO » 12 aug 2016 17:34 » in V.A.G
    Reacties: 2
    Weergaves: 687
  • Panasonic CN-DV 2300N werkt niet
    door jaapsaab » 10 sep 2015 13:05 » in Panasonic
    Reacties: 4
    Weergaves: 1629
  • travelpilot fx
    door holzmichel » 13 sep 2014 05:40 » in Ford
    Reacties: 1
    Weergaves: 1336
  • kenwood dnx7260bt navigatie werkt niet
    door vossie32 » 17 apr 2017 13:16 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 864

Terug naar “Vaste Blaupunkt systemen”