Geen TMC signaal

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
Gebruikersavatar
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 Sep 2003 21:19
Locatie: 030

Berichtdoor JW » 14 Okt 2005 11:23

knegtm schreef:
leeuwen10 schreef:
Dizzy_NL schreef:
Dan nog een vraag in het algemeen aan iedereen
Ik heb een optie in het rijtje schaal/omweg/info etc: V-info, als ik deze selecteer, verschijnt er een vierkantje ter hoogte van mijn positie op mijn kaart en verder niets, wat is hier de functie van?
Het lijkt alsof je de info van dat gebied zou moeten krijgen, alleen er gebeurt niets. Als ik de knop weer indruk, verdwijnt dit vierkantje weer. RaRa?

Als dit niet duidelijk is maak ik wel foto's ervan, laat maar weten.

groet
Tjalling


Tjalling,

Ik gebruik deze functie best vaak.
Zodra je het vierkantje krijgt kun je met de pijlen naar de info icoon op het scherm stappen, let wel je kan alleen naar de info icoon die je op de scherm ziet stappen. Wil je meer zien moet je het op je oude manier doen, dan krijg je een lijst. Als je vierkantje op de juiste icoon staat druk je op de knop [enter] en je krijgt de informatie die bij dat info icoontje hoort. Hierna kun je selecteren of je weer terug wilt naar de oorspronkelijke plek op het scherm of de volgende verkeers info wilt selecteren op je scherm. Een keertje spelen en je weet voldoende.

Wil je nu meer weten dan alleen wat er op je scherm staat dan kun je ook direkt gaan scrollen op je scherm en daarna de functie gebruiken.

Het is een grafische weergaven en selectie van wat er op een bepaalde lokatie gebeurd incl. rij-richting (zwarte richtings pijltje in het informatie icoontje). Een lijst met verkeers info moet altijd weer interpreteren in welke richting het is en de lijst kan best lang zijn.
Ik vind het net een stapje sneller om te weten wat er aan de hand is.

Groeten,
Marcel


Zó werkt het dus ook bij de VDO kaartscherm systemen, indien voorzien van de goede besturings-SW uiteraard.

Ik gebruik dat heel vaak, het is inderdaad erg praktisch. Je moet daarvoor dan zijn in het "volledige kaart" scherm, dus niet split- of pictogram. Dan kun je via de OK toets naar een rolscherm en ga je naar "Verkeersinfo"

Willem (WS) heeft daar op zijn onvolprezen site een aantal plaatjes van gemaakt, kijk maar eens mee:
http://home.kabelfoon.nl/~stormmss/MS55 ... mindex.htm Als je in dat plaatje op de OK toets van de afstandsbediening drukt kom je in het rolmenu en dan ga je naar verkeersinfo. Druk daar maar op, en je ziet wat er gebeurt. De gedetaileerde beschrijving daarvan staat in:
http://home.kabelfoon.nl/~stormmss/MS55 ... rsinfo.htm

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.




Gebruikersavatar
Dizzy_NL
Average Member
Average Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 Mar 2005 17:47
Locatie: Almere

Berichtdoor Dizzy_NL » 14 Okt 2005 11:59

Leeuwen10 wrote:
Dizzy,

Ik ben met name heel erg benieuwd(en ik denk eigenlijk allemaal wel) naar het signaal op 102,7 (radio 538) ofwel Via-TMC (met streepje)(verwachting: wel signaal, maar geen info)
Daarnaast heb ik de laatste dagen juist weer bijna alleen maar ViaTMC(zonder streep) als provider i.p.v. RWS-RAD1 en dat geeft te denken dat de problemen bij broadcast partners zijn opgelost. Alleen ik vind dat ik relatief veel snelheidscontroles doorkrijg(alleen driehoekjes zonder picto, en bij v-info de lokaties) en weinig files. Vandaag werd bijv. bij Yorin een file op de A20 genoemd, die ik helemaal niet had. Ik heb het gevoel dat mijn info bij viaTMC weinig wordt ververst.(maar het gebeurt wel)[


Dacht ik al dus heb ik de laatste 3 dagen exrpess goed opgelet op radio 538 TMC.

Wat valt mij daar bij op is het volgende :
VAnuit almere richting Den Haag:
Almere -> A4 schiphol (8,0), signaal aanwezig ( dus wel TMC) echter beperktn weergave van In fo ( dus minimale meldingen en vaak oud)
A4 schiphol t/m HM 18,3 (neto voor AQUADUCT bij Nieuw - Vennep) leeg TMC aanwezig
vanaf 18,3 t/m 33,3 ( Afslag Alphen /N11) beperkte weergave ( wederom oude en lose meldingen)
vanaf 33,3 t/m A12 complete los of signal.
Dit op woe 12 do 13 en vrij 14 's morgens tussen 06:30 en 7:30

Vanuit Den-Haag Richting Almere:
A12 ->A4 tot HM 43,8 leeg TMC signaal.
43,8 t/m 33,3 TMC beperkt
33,3 t/m 18,0) Aquaduct leeg TMC signaal
18 t/m a6 almere TMC volledig

Dit allemaal op het radio 538 TMC signaal. Opvallende uitzondering was donderdag 13-10. Toen was er op dat signaal de hele rit een fatsoenlijke TMC aangwezig.
Ook opvallend bij de beperkte TMC signalen via 538 -> wel snelheidscontroles, geen files.

Gebruikersavatar
leeuwen10
Junior Member
Junior Member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 Sep 2005 23:25
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor leeuwen10 » 14 Okt 2005 23:13

JW schreef:

Zó werkt het dus ook bij de VDO kaartscherm systemen, indien voorzien van de goede besturings-SW uiteraard.

Ik gebruik dat heel vaak, het is inderdaad erg praktisch. Je moet daarvoor dan zijn in het "volledige kaart" scherm, dus niet split- of pictogram. Dan kun je via de OK toets naar een rolscherm en ga je naar "Verkeersinfo"

Willem (WS) heeft daar op zijn onvolprezen site een aantal plaatjes van gemaakt, kijk maar eens mee:
http://home.kabelfoon.nl/~stormmss/MS55 ... mindex.htm Als je in dat plaatje op de OK toets van de afstandsbediening drukt kom je in het rolmenu en dan ga je naar verkeersinfo. Druk daar maar op, en je ziet wat er gebeurt. De gedetaileerde beschrijving daarvan staat in:
http://home.kabelfoon.nl/~stormmss/MS55 ... rsinfo.htm

Groet,
JW


Marcel en JW,

Hartelijk dank, ik heb toch heel vaak geprobeerd, maar nooit exact rond een picto. Deze uitleg kom je dus ook niet tegen in de handleiding(Ja ik lees die altijd)
Ik ga het uitproberen in de praktijk of dit handig is.

groet
Tjalling

Gebruikersavatar
leeuwen10
Junior Member
Junior Member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 Sep 2005 23:25
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor leeuwen10 » 14 Okt 2005 23:21

Dizzy_NL schreef:
Dacht ik al dus heb ik de laatste 3 dagen exrpess goed opgelet op radio 538 TMC.

Wat valt mij daar bij op is het volgende :
VAnuit almere richting Den Haag:
Almere -> A4 schiphol (8,0), signaal aanwezig ( dus wel TMC) echter beperktn weergave van In fo ( dus minimale meldingen en vaak oud)
A4 schiphol t/m HM 18,3 (neto voor AQUADUCT bij Nieuw - Vennep) leeg TMC aanwezig
vanaf 18,3 t/m 33,3 ( Afslag Alphen /N11) beperkte weergave ( wederom oude en lose meldingen)
vanaf 33,3 t/m A12 complete los of signal.
Dit op woe 12 do 13 en vrij 14 's morgens tussen 06:30 en 7:30

Vanuit Den-Haag Richting Almere:
A12 ->A4 tot HM 43,8 leeg TMC signaal.
43,8 t/m 33,3 TMC beperkt
33,3 t/m 18,0) Aquaduct leeg TMC signaal
18 t/m a6 almere TMC volledig

Dit allemaal op het radio 538 TMC signaal. Opvallende uitzondering was donderdag 13-10. Toen was er op dat signaal de hele rit een fatsoenlijke TMC aangwezig.
Ook opvallend bij de beperkte TMC signalen via 538 -> wel snelheidscontroles, geen files.


Dizzy,
Bedankt voor de snelle reactie, heb jij het gevoel dat je door verschillende freqeuntiegebieden heen rijdt en het daarvan afhankelijk wel of geen info krijgt? Het klopt wel niet helemaal met je trajectbeschrijving, maar wellicht voor een deel.
ViaTMC en Via-TMC worden allebei door Broadcast partners verzonden en is volgens mij dezelfde info. Dan klopt het beeld dus wat ik ervan heb. Want ook vandaag was het waardeloze info. Veel politiecontroles, die dan ook al dagen er op staan(sommige zijn vaste controles zoals A13 traject, maar ook de mobiele) en er staat bij Geldermalsen al de hele dag een file, arme mensen daar in de auto.
Kortom geef er geen cent voor. Ik ga van de week weer gebied uit en hoop ik RWS-RAD1 weer terug te krijgen.

Zucht, toch Renault maar eens benaderen voor die update voor vrije keuze...

groet
Tjalling

Gebruikersavatar
knegtm
Starting Member
Starting Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 Sep 2005 12:05
Locatie: Hellevoetsluis

Berichtdoor knegtm » 14 Okt 2005 23:48

leeuwen10 schreef:
Dizzy_NL schreef:
Zucht, toch Renault maar eens benaderen voor die update voor vrije keuze...

groet
Tjalling


Tjalling,

Vandaag heb ik nog eens gebeld met de Renault Nederland. Vergeet het maar dat ook maar enige reactie mag verwachten van Renault. Deze blijven gewoon vast houden aan het principe dat het niet aan het Carminaatje systeem ligt. Ik heb met de persoon in kwestie 2 punten besproken;
1 Kan Renault voor een software update zorgen waarbij er altijd nog een keuze gemaakt kan worden welke provider je wilt hebben.
2 Ik heb gevraagd of hij de problemen die wij tegen komen door wil geven aan het TMCforum waar al onze produceren bedrijven bij aangesloten zijn. Nou, dit nog wel voorleggen bij de specialisten, nou ik weet wel wat daar mee bedoeld wordt.

Hij bedankte me nog wel voor het bellen en hij was blij dat het probleem weg was :speechless: :Sleep:

Groeten,
Marcel

Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2016
Lid geworden op: 01 Sep 2003 19:00

Berichtdoor wmp » 14 Okt 2005 23:56

Ik vraag mij in alle eerlijkheid af of- en in welke mate Renault (in dit geval, want het probleem blijkt dus niet beperkt te zijn bij Renault) :

a - een update voor het navigatiesysteem kan maken, waardoor de losse TMC box meer mogelijkheden heeft;
b - of de losse TMC box überhaupt wel te updaten is (dat zijn ze volgens mijn info niet allemaal)
c - ...of we niet eens kunnen experimenteren, door een andere TMC box aan te sluiten op de (in dit geval) Carminat systemen, zou dat kunnen werken ? (en dan bedoel ik een TMC box die een zenderkeuze toestaat)

Ten aanzien van onder C gestelde :
Ben wel bereid mijn TMC box uit te lenen aan Marcel of Tjalling. Zit alleen nogal uit de buurt, maar daar kunnen we vast een oplossing voor bedenken ? (gewoon ergens afspreken en een mini-navigatie meeting houden :wink: )

Ben het wel in bepaalde mate met Renault eens dat (in eigen woorden samengevat), hun middelen min of meer uitgeput zijn.

Gebruikersavatar
knegtm
Starting Member
Starting Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 Sep 2005 12:05
Locatie: Hellevoetsluis

Berichtdoor knegtm » 15 Okt 2005 01:55

wmp schreef:Ik vraag mij in alle eerlijkheid af of- en in welke mate Renault (in dit geval, want het probleem blijkt dus niet beperkt te zijn bij Renault) :

a - een update voor het navigatiesysteem kan maken, waardoor de losse TMC box meer mogelijkheden heeft;
b - of de losse TMC box überhaupt wel te updaten is (dat zijn ze volgens mijn info niet allemaal)
c - ...of we niet eens kunnen experimenteren, door een andere TMC box aan te sluiten op de (in dit geval) Carminat systemen, zou dat kunnen werken ? (en dan bedoel ik een TMC box die een zenderkeuze toestaat)

Ten aanzien van onder C gestelde :
Ben wel bereid mijn TMC box uit te lenen aan Marcel of Tjalling. Zit alleen nogal uit de buurt, maar daar kunnen we vast een oplossing voor bedenken ? (gewoon ergens afspreken en een mini-navigatie meeting houden :wink: )

Ben het wel in bepaalde mate met Renault eens dat (in eigen woorden samengevat), hun middelen min of meer uitgeput zijn.


Ik ben het niet helemaal met je eens. Renault verkoopt mij een apparaat die niet onder alle omstandigheden juist kan blijven functioneren. Als ik de mogelijkheid had gehad om van provider te wisselen dan had ik niet ruim 2 weken zonder verkeersinformatie gereden. Als Tjalling en ik niet buiten de 102,7MHz waren gereden dan hadden we nu nog zonder verkeersinformatie gereden. Het systeem stond gewoon vast op de 102,7MHz. Dan hadden we het nog steeds over de groene TMC melding in de statusblak geschreven..., maar dat is voorbij.

Alleen een organisatie of bedrijven als bijv. Renault kan druk uitoefenen op bepaalde andere organisaties of systemen waardoor het probleem voor iedereen opgelost kan worden. Bovendien kunnen, en dit kan iedere beetje programmeur, bedrijven zoals Renault software schrijven waarin de selectie mogelijkheid wordt geprogrammeerd. Hier hebben ze gewoon geen zin in, het lost zich toch wel vanzelf op. Het is vaak de dealer die meer probeerd als Renault Nederland zelf. Vergeet niet Carminat = Renault op VDO technologie.

Dat niet alle providers het zelfde bieden lijkt me logisch, dat ligt vast in contracten en andere afspraken, maar dat een TMC signaal (102,7MHz) gewoon niet normaal ontvangen kan worden dat klopt niet.
Daar krijg je als forum typer ook niet je vinger achter. Dat kunnen andere organistaies wel, als de wil er maar is.

Een TMC box ga ik er in ieder geval niet aanhangen. Bij mij is alles ingebouwd waardoor het dashboard half gedemonteerd moet worden, no way. Ik ben nu al genoeg aan het experimenteren geweest. Neem kontakt op met Renault (08000303), wellicht willen de technische jongens daar je verder helpen. Nou ik weet het antwoordt al... :wink:

Groetjes,
Marcel

Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2016
Lid geworden op: 01 Sep 2003 19:00

Berichtdoor wmp » 15 Okt 2005 02:13

Okay, Renault verkocht je het systeem, maar dan hebben we het over de Navigatie zelf.
Hoe echter met de TMC box ? (zal meegeleverd zijn, maar toch kunnen de aansluitingen gelijk aan een VDO zijn)

Inderdaad zijn we afhankelijk van de grote bedrijven om wat 'druk uit te oefenen', en dan nog vaak via een dealerschap die op zijn/haar beurt druk moet (durven) uitoefenen op het moeder bedrijf.

Echter, '...Bovendien kunnen, en dit kan iedere beetje programmeur, bedrijven zoals Renault software schrijven waarin de selectie mogelijkheid wordt geprogrammeerd. ...' is wel afhankelijk van de electronische mogelijkheden van een dergelijke box.
Daarbij durf ik (vrij arrogant) op te merken dat ik mijzelf zie als meer dan een 'beetje' programmeur....
Als dit eenmaal een permanent geheugen type is, voor wat betreft de besturings software, dan moet de box opgengemaakt worden, een eeprom lezer/schrijver er op aangesloten worden, telkens wanneer de firmware aangepast moet worden.
Het kiezen van het sterkste signaal, zit nu net in dat gedeelte.

Is toch echt iets anders hoor, software & hardware moeten wel in overeenstemming zijn met elkaar, onder andere qua mogelijkheden.
Hier blokkeren ze elkaar volledig, de hardware laat geen update's toe (mijn inziens), de software van de TMC box laat geen zender-selectie toe, en dan het Carminat systeem zelf nog, in welke mate laat deze beiden toe?...

Ergo mijn aanbod, waarvan ik hoop dat Tjalling hier allicht mogelijkheden in ziet.
Het is gewoon een aanbod van mij, zit ook niet te wachten op mogelijke defecten in de apparatuur, dus als iemand hier wat meer over weet, dan heel graag.

Renault ga ik niet meer bellen....heb ik zelf inmiddels ook een beetje een kater van....
Fijne auto's...voor de rest...<pffff>

oh...ps...Carminat is OOK Becker technologie, alleen dan zonder kaartweergave.

Gebruikersavatar
Dizzy_NL
Average Member
Average Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 Mar 2005 17:47
Locatie: Almere

Berichtdoor Dizzy_NL » 15 Okt 2005 11:17

leeuwen10 schreef:Dizzy,
Bedankt voor de snelle reactie, heb jij het gevoel dat je door verschillende freqeuntiegebieden heen rijdt en het daarvan afhankelijk wel of geen info krijgt? Het klopt wel niet helemaal met je trajectbeschrijving, maar wellicht voor een deel.
ViaTMC en Via-TMC worden allebei door Broadcast partners verzonden en is volgens mij dezelfde info. Dan klopt het beeld dus wat ik ervan heb. Want ook vandaag was het waardeloze info. Veel politiecontroles, die dan ook al dagen er op staan(sommige zijn vaste controles zoals A13 traject, maar ook de mobiele) en er staat bij Geldermalsen al de hele dag een file, arme mensen daar in de auto.
Kortom geef er geen cent voor. Ik ga van de week weer gebied uit en hoop ik RWS-RAD1 weer terug te krijgen.

Zucht, toch Renault maar eens benaderen voor die update voor vrije keuze...

groet
Tjalling



Tjalling, ik weet zeker dat ik door verschillende frequentiegebieden rijdt, althans voor het radioontvangst. Voor TMC kan ik niets zeggen anders dan dat de TMC signaal gebonden aan de radiozender meeveranderd. Ik heb namelijk een beperkte TMC zoals eerder vermeld.
Opvallend is wel als ik kijk naar de frequentie van radio 538 an sich die gaat namelijk de hele FM 102 bereik door . Dit omdat er op dat traject geen 1 duidige sterke zender /vaste frequentie is. Dit met dank aan de frequentie veiling jaren terug. Iedere grote zender heeft 1 bereik, maar moet binnen dat bereik wel rekening houden met plaatselijke zenders e.d.
Mooi voorbeeld rijd maar eens rond amsterdam (als je tijd overheb) en kijk maar eens goed naar de frequentie van 538 / Veronica. 538 schommelt de gehele rit (mits je AF aan heb staan) tussen 102 en 103 en niet langer dan enkele minuten dezelfde frequentie. Als je een dualtuner radio heb is dat nog net te behappen voor het ontvangst, maar alle single tuners slippen een paar seconden op gegeven moment.
Veronica maakt het helemaal bont, die zit van oorsprong op 103/104 behalve de zuidring dan verhuis je even de 93 mhz in. ( dit is vaak rond grote steden)
Kan me voor stellen dat dit ook naar analogie geld voor de TMC frequenties, want dat is ook niet anders dan een radio signaal.
Dit te samen met het onnauwkeurig uitzenden van info maakt het zo dat je CARMINAT TMC niet behapt. en erg lastig

Gister had ik radio 1 de gehele rit terug (Den-Haag ->Almere) aan en prima TMC info, kan niet anders zeggen !

Of je Carminat moet kunnen schakelen tussen zenders, moet maar kunnen. Zoals WMP terecht zegt wat doet deTMC box, pikt hij alleen het signaal op en zet het door naar je tuner in je radio die de rest doet, dan ben je verloren. Om een eigen signaal te kunnen oppikken moet er een complete losse tuner beschikbaar zijn voor het TMC. en vaak is dat niet het geval met autoradios geleverd speciaal voor automerken.

Een vriend van me heeft de CARMINAT (pictogrammen versie) in zijn nieuwe ( 5maanden oude) MEGANE zitten. Heeft TMC en de dealer heeft echt gezegd TMC gaat over de zender die je luistert.
Dat is helder, en dan weet je waar je aan begint.
Maar als je dat niet te horen heb gekregen bij aanschaf van de duurdere (kaarten) versie en je verwacht dat je een geavanceerdere versie te hebben, dan is dat niet prettig te constateren nee.


Ideetje
probeer een contactadres van de CARMINAT fabrikant te achterhalen -> vraag om de specs, en je weet dan meer voordat je overloos met autodealers / importeurs moet gaan babbelen.
Ui eigen ervaring weet ik dat autotechnieken en autonavigaties 2 compleet verschillende takken van sport zijn. Dealers hebben al moeite met autotechniek, laat staan met navigatie techniek

GOOD LUCK TO YOU ALL

en ik blijf (nieuwsgierig als ik ben) meelezen

Gebruikersavatar
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 Sep 2003 21:19
Locatie: 030

Berichtdoor JW » 15 Okt 2005 11:53

Hallo,

Even wat "kennis" delen, voor zover dat helpt :wink:

1) Het pictogram systeem is gebaseerd op de Becker Radio/Navi.
Als het een één op één kopie daarvan is, is de uitspraak van die dealer NIET juist, de Becker Radio/Navi heeft al vanaf het begin een dubbele tuner aan boord, waardoor je TMC ontvangt op één zender terwijl je luistert naar een andere.
En vanuit discussies op het Becker gedeelte van dit forum weten we dat Becker gebruikers juist klagen over het feit dat ze NIET zelf de TMC-zender kunnen kiezen, dat doet het apparaat zelf. Bij de Indy is dat nu anders heb ik gelezen.
Dus is het de vraag wat voor Beckersysteem er geïmplementeerd is in de Carminat met pictogrammen, ik weet dat niet.

2) De TMC box van VDO heeft z'n eigen FM-tuner aan boord, en selecteert die zenders die het TMC signaal meesturen.
Het is de SW in de VDO Navi zelf die het mogelijk maakt handmatig een zender te kiezen. Met de oude SW lukte dat niet, sinds de 7.X er is kan dat wel. Als een dergelijke SW ontbreekt in de Carminat kun je geen handmatige selectie doen.

3) Iets anders is dat de TMC-box en de Navi met elkaar moeten kunnen communiceren volgens een specifiek VDO protocol, gegeven door de SW in de MT5010 box zelf, en die in de computer van het Navi-systeem. Bij het opstarten wordt er ook gekeken of die communicatie op orde is, anders krijg je een Code 3 in het diagnose menu.
Terecht merkt WMP op dat het verhaal best gecompliceerd is en dat het niet "even omprogrammeren is" van de box of zo. Bij VDO is de SW 3.38 van de MT-box daar íngebrand, het is een MASK-type processor die dus niet meer omgeprogrammeerd kan worden.
Mede om die reden heb ik er m'n grote twijfels over of de VDO MT5010 wel kan communiceren met de VDO-based Carminat computer. Check in elk geval eerst of de aansluitingen hetzelfde zijn, met name aan de computerkant. Zit daar de groene Mini ISO C2 stekker aan de Carminat computerzijde? Zoja, op welke punten daarvan zit de D2B Datacommunicatie?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Gebruikersavatar
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 Sep 2003 22:23
Locatie: Duiven / 6922

Berichtdoor ritselaar » 15 Okt 2005 12:16

Ik lees al geruime tijd met grote interesse mee met dit topic en wou ook wat toevoegen aan de discussie.

Probleem wordt gelegd bij Renault/Carminat.

Deels ligt daar de oorzaak, omdat het syteem een TMC-zender kiest die je niet kan wijzigen. Je kan dan wel 100km rijden waardoor de tuner omspringt naar andere TMC-zender, maar terug in je eigen gebied komt VIA-TMC en/of VIATMC vanzelf wel weer terug als sterkste zender en dan is het weer mis.

Maar had men een carminat gekozen als men op de hoogte was van de beperkingen. Vaak is de kennis van navigatie-systemen nog aleens beperkt bij de garage, waardoor je bij vragen altijd te horen krijgt dat allest kan. (Niet alleen bij auto's, maar ook in computerwinkels kunnen ze er wat van). En dus mogelijk maakt de klant een verkeerde keuze.

Dit is nu ook precies één van de redenen waarom ik me nooit een systeem laat aanpraten die af fabriek al in de auto zit. Ik heb al diverse keren nieuwe auto's gekocht en heb altijd afgezien van de ingebouwde geluidsinstallaties en navigatie systemen, ook al kreeg je die voor een habbekrats erbij. Ik volsta meestal met het gedeelte antenne, bedrading en speakers. Dan kan ik er zelf inplaatsen wat ik maar wil.

Verder is er contact geweest met Nozema wat wel duidelijkheid verschaft in de materie, maar de problemen zitten bij VIA-TMC en VIATMC.

Deze geven geen/verouderde/foute/gedeeltelijk/soms wel goed de info door (inclusief mobiele flitscontroles).

Volgens mij moet er meer druk op de ketel bij Vialis die de verkeersinfo regelt voor Q-Music en Radio538. Zij zouden betere verkeersinfo moeten aanleveren. Nu kijk ik zojuist op de site en zie dat daar dezelfde files opstaan als bij de andere partijen. Mogelijk dat er dan tussen Vialis en Q-Music en Radio538 dan nog weer een partij zit, die de files aanpast(??).

Ook druk op de ketel bij Broadcast Partners die zenderpark beheert en die de zenders eens moet nakijken of alle signalen wel worden doorgegeven.

Zo gaf UPC vroeger op de kabel wel het radio-signaal door, maar liet de RDS ook weg. Ik geloof dat dat nu wel gebeurt, maar ik kijk al jaren met plezier niet meer via UPC :-)

Ik ken de software niet, die bij de zender staat, maar weet uit ervaring bij een lokale omroep dat in de software van RDS ook allerlei dingen mee kunnen sturen, waardoor je TA, AF, News etc kan meesturen, ook al heb je het niet. Gewoon een kwestie van een vinkje aan/uitschakelen. Mogelijk dat dat ook zo gaat met TMC. Dus wel zorgen dat de tuner TMC ziet, maar de info komt op één of andere manier niet mee in het radiosignaal.

Want indien VIATMC en VIA-TMC goede verkeersinfo zouden doorgeven, hadden de mensen met o.a. Carminat eigenlijk geen probleem. Zolang er maar correcte verkeersinfo doorkomt, denk ik dat niemand het wat interesseert welke zender deze info doorgeeft.


Frits de Laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Gebruikersavatar
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 Sep 2003 21:19
Locatie: 030

Berichtdoor JW » 15 Okt 2005 12:54

Hallo Frits,

Je gedachtegang mbt TMC is me duidelijk en ik deel 'm ook. De kern van het probleem in ons land zit in het niet corerct meezenden van de op zich wel beschikbare TMC informatie door 538 en Noordzee. Als dat wel goed zou gebeuren zouden de problemen van de Carminatbezitters in ons land opgelost zijn.

Dat laat onverlet dat het wél zelf kunnen maken van een zenderkeuze een niet te versmaden, en oa door mij hoog gewaardeerde optie is. Met name als je de grens over wilt gaan is het heel erg makkelijk als je van te voren de buitenlandse TMC kunt pakken, ik doe dat altijd als ik op reis ga naar onze oosterburen.
Ook als je via België rijdt is dat handig, om te vermijden dat het systeem zelf omschakelt van TIC-VL naar Class.21 die nauwelijks fatsoenlijke TMC info heeft.
En straks helemaal denk ik, als er Pay-TMC zenders zijn. Zoals V-Trafic in Frankrijk, met zo enorm veel meer info dan die Autoroute 107.7FM.

En met je gedachtegang over al-dan-niet af fabriek systemen ben ik het uiteraard van ganser harte eens :P

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Gebruikersavatar
leeuwen10
Junior Member
Junior Member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 Sep 2005 23:25
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor leeuwen10 » 15 Okt 2005 14:09

Dizzy_NL schreef:
Veronica maakt het helemaal bont, die zit van oorsprong op 103/104 behalve de zuidring dan verhuis je even de 93 mhz in. ( dit is vaak rond grote steden)
Kan me voor stellen dat dit ook naar analogie geld voor de TMC frequenties, want dat is ook niet anders dan een radio signaal.
Dit te samen met het onnauwkeurig uitzenden van info maakt het zo dat je CARMINAT TMC niet behapt. en erg lastig

Gister had ik radio 1 de gehele rit terug (Den-Haag ->Almere) aan en prima TMC info, kan niet anders zeggen !

Of je Carminat moet kunnen schakelen tussen zenders, moet maar kunnen. Zoals WMP terecht zegt wat doet deTMC box, pikt hij alleen het signaal op en zet het door naar je tuner in je radio die de rest doet, dan ben je verloren. Om een eigen signaal te kunnen oppikken moet er een complete losse tuner beschikbaar zijn voor het TMC. en vaak is dat niet het geval met autoradios geleverd speciaal voor automerken.

Een vriend van me heeft de CARMINAT (pictogrammen versie) in zijn nieuwe ( 5maanden oude) MEGANE zitten. Heeft TMC en de dealer heeft echt gezegd TMC gaat over de zender die je luistert.
Dat is helder, en dan weet je waar je aan begint.
Maar als je dat niet te horen heb gekregen bij aanschaf van de duurdere (kaarten) versie en je verwacht dat je een geavanceerdere versie te hebben, dan is dat niet prettig te constateren nee.


Ideetje
probeer een contactadres van de CARMINAT fabrikant te achterhalen -> vraag om de specs, en je weet dan meer voordat je overloos met autodealers / importeurs moet gaan babbelen.
Ui eigen ervaring weet ik dat autotechnieken en autonavigaties 2 compleet verschillende takken van sport zijn. Dealers hebben al moeite met autotechniek, laat staan met navigatie techniek


Tjonge, je kijkt even een avondje niet en er is weer even zomaar een lading reacties bijgekomen, ik pak eerst even die van Dizzy om te reageren. De andere pak ik allemaal bij elkaar om in 1 keer te kunnen reageren en waar nodig antwoorden.


Dizzy,
Duidelijk verhaal van wisselende freq. ik heb altijd bij de radia AF aanstaan (daar kan ik dus allemaal wel keuzes maken)

Wat betreft autospecifieke systemen kom ik in de volgende reactie op terug, maar denk dat je in grote lijnen gelijk hebt. Ik heb al eens eerder op internet gezocht naar Carminat als fabrikant, maar ik ben nergens uitgekomen. Wellicht weet één van de deskundigen waar ik die zou kunnen vinden. Maar volgens mij is het een merknaam van Renault zelf en kom ik daar weer uit. Je laatste 2 regels zijn me uit het hart gegrepen vwb navigatietechniek....Alleen ik heb een garage die erg wil meedenken met de klant en dat wil ik beslist in ere houden en zij doen dus gewoon moeite voor je als je een vraag stelt.

Het verhaal van de Megane klopt volgens mij niet helemaal, ik heb laatste kwartaal vorig jaar tijdelijk een megane gehad met pict systeem van becker en had ytoentertijd veel Sky op staan maar kreeg de info van RWS-RAD1 door.
Het vervelende van dat systeem is dat je je CD speler moet offeren voor de navi CD het is inderdaad een radio/navi combi. Echter de kleurenscherm navi is apart van de radio. Mijn middenconsole is gevuld met 2 apparaten zeg maar.
Daarbovenop is het kleurenscherm en in mijn dashboardkastje zit de CD speler goed weggemoffeld.

Groet
Tjalling

Gebruikersavatar
leeuwen10
Junior Member
Junior Member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 Sep 2005 23:25
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor leeuwen10 » 15 Okt 2005 14:51

Ik antwoord op alle berichten na de laatste van mij buiten mijn reactie op die van Dizzy, kan zijn dat ik wat door elkaar heen gooi, om wat samen te kunnen pakken.

Marcel,
Eigenlijk was mijn zin om Renault te bellen een beetje ironisch/sarcastisch bedoeld. Toen las ik diverse reacties van jou en vond ik eigenlijk ook dat we meer mogen verwachten van Renault t.a.v. providerkeuze. Echter lees nu ook in reactie van WMP en JW dat updates in eenmaal gebakken systemen niet zomaar aan te brengen zijn en in oudere versies van VDO de keuze ook helemaal niet mogelijk was. 7.0 was pas de eerste versie die dat kan.

Vraag is nu wanneer die versie is uitgekomen en of Renault dat wel heeft aangeschaft voor haar systemen.

Iedereen praat trouwens over losse TMC boxen, maar ik zou niet weten waar die bij mij zit, alles is netjes weggewerkt.
WMP, ik vind het een mooi aanbod om een TMC box te proberen die het wel kan, stel dat het kan, wat moet ik dan doen?
Een losse box kopen....

Ik vrees echter dat ik mijn auto er niet voor kan gebruiken, het is een leaseauto en de leasemij zal waarschijnlijk in een auto van 10 maanden oud geen poespas toestaan. Aangezien ik lees in verschillende reacties dat het ook fout kan lopen, ben ik heel voorzichtig hiermee. Als je me kan garanderen dat er niet stuk gaat, wil ik de leasemij wel bellen. Bij Marcel zit het systeem anders gemonteerd, als ik hem was zou ik het ook niet doen.
Bij mij zijn het min of meer 2 radiosledes die eruit kunnen.

V.w.b. Marcels opmerking dat we inderdaad het gebied uitmoesten om weer TMC te kunnen hebben en het feit dat ik nu ViaTMC heb die hele slechte info heeft en het feit dat we later pay TMC gaan krijgen is het systeem wel beknopt. Ik vind het dan ook weer gek dat als de basis het wel kan(VDO) dat Renault het er dan weer uitsloopt om een of andere reden.

Vervolgens beginnen jullie over de aanschaf van een auto en een navisysteem. Er wordt zelfs gesteld dat je de auto niet moet kopen met standaard systeem(Navi en Radio)
Als ik een auto ga uitzoeken, begin ik met het model en kijk vervolgens wat er aan opties te krijgen is en maak daaruit een keuze. Maar de keuze van de auto staat voorop. Hooguit als ik 2 modellen op het oog heb en kan niet kiezen ga ik bij de uitrusting verder kijken wat de verschillen zijn.
Ik was en ben een redelijke leek (alhoewel het inmiddels anders voelt) op navigebied, ik vond het bij wijze van spreken al prachtig dat het erin zat bij het model wat ik gekozen had en wist geeneens dat er meerdere providers TMC waren. Dus vond ik het ook geen probleem om Renault het keurig te laten meeleveren. Ik ben iemand die vormgeving belangrijk vindt en wil geen losse draadjes in mijn auto, ik baal al van de carkit bij wijze van spreken.

Frits,
Je hebt het bij het rechte eind dat we moeten zoeken bij broadcast partners en aanverwanten, maar begreep ook van ik meen JW, dat daar al een lijntje was uitgezet of bij Radio 538. Overigens als je het Nozema verhaal goed leest blijkt daar uit dat het TMC signaal wordt meegezonden in het RDS verhaal. Het is een kwestie van de juiste synchronisatie van het signaal.

Daar leg ik het probleem en niet bij Carminat of Renault, alleen....het zou een mooie oplossing geweest zijn als Renault die update kon doen, desnoods tegen betaling.

groet
Tjalling

Gebruikersavatar
Dizzy_NL
Average Member
Average Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 Mar 2005 17:47
Locatie: Almere

Berichtdoor Dizzy_NL » 15 Okt 2005 17:12

ja het wordt steeds meer een politiek spel dan eewn hardware oplossing

Even met mijn Kameraad de NAVI unit eruit gehaald..... kijken wat er op de achterkant staat aan de radio (wie weet wordt je er wijzer van.) nou niet dus...... Staat alleen CARMINAT en een serienummer. c'est tout.

JW kaart terecht aan dat fabrieksaf /merkaf systemen dat het pictosysteem een becker is / op gebasseerd is. Dit kan ik wel bevestigen aangezien de factuur van levering bij renault vermeld (BECKER CARMINAT NAVIGATIESYSTEEM) maar ook daar worden we niet veel wijzer van ( de factuur dan, het forum scoort veel hoger ;-) )

Uit eigen ervaring van een ander merk (VW) weet ik dat de ingebouwde systemen afgeleid zijn van "merk types" echter wordt er vaak wel een consessie gedaan dus nooit 1 op 1. ( althans bijna nooit)
hierin ligt het euvel wat zit er in ?? wat kan het precies ? en belangrijker wie weet het te zeggen

jammergenoeg is er weinig know how bij de dealer en de naviretailer...... slecht eigenlijk
Gelukkig is er dit forum

Zenders

sja dat is een compleet ander verhaal voorbeeld wat er geschetst werd met UPC, gold voor heel NL behalve voor een klein stukje, sinds jaar en dag hadden wij hier RDS op de kabel.
En zo kan ik door gaan

Kortom
SHARE YOUR KNOWHOW is het credo

Gebruikersavatar
Dizzy_NL
Average Member
Average Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 Mar 2005 17:47
Locatie: Almere

Berichtdoor Dizzy_NL » 15 Okt 2005 17:21

leeuwen10 schreef:Het verhaal van de Megane klopt volgens mij niet helemaal, ik heb laatste kwartaal vorig jaar tijdelijk een megane gehad met pict systeem van becker en had ytoentertijd veel Sky op staan maar kreeg de info van RWS-RAD1 door.
Het vervelende van dat systeem is dat je je CD speler moet offeren voor de navi CD het is inderdaad een radio/navi combi. Echter de kleurenscherm navi is apart van de radio. Mijn middenconsole is gevuld met 2 apparaten zeg maar.
Daarbovenop is het kleurenscherm en in mijn dashboardkastje zit de CD speler goed weggemoffeld.

Groet
Tjalling


Mmmm,
dat is zzeker heel anders. Die kameraad heeft het pictogrammen systeem van CARINMAT. Hij heeft 2 apparaten in het console :-> een radio met CDSPELER/Navigatiedisk unit en daaronder de wisselaar dus een disk opofferen is niet nodig, zojuist gekeken in zijn menus en daar blijkt dat hij altijd de TMC van de zender te hebben.... kun je nagaan zelfs in de typen onderling zit dus verschil. Opvallend is wel dat hij tot op heden altijd TMC correct heeft ontvangen. terwijl hij graag 538-t.

Zou de unit zelf de TMC bepalen ?
dan heeft de dealer het fout, echter dat zal niet de eerste keer zijn

lastig allemaal met dat automerk gebondenspul
is en het is dus een becker.....mmmm.....dat valt echt nergens vandaan tehalen ook niet bij de boekjes.
(edit-> wel op factuur van auto, maar die is niet heilig )

i am lost

Gebruikersavatar
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 Sep 2003 21:19
Locatie: 030

Berichtdoor JW » 15 Okt 2005 17:41

Hallo Dizzy,

Wat bedoel je precies met dit verhaal:
zojuist gekeken in zijn menus en daar blijkt dat hij altijd de TMC van de zender te hebben.... kun je nagaan zelfs in de typen onderling zit dus verschil. Opvallend is wel dat hij tot op heden altijd TMC correct heeft ontvangen. terwijl hij graag 538-t.

Zou de unit zelf de TMC bepalen ?
dan heeft de dealer het fout, echter dat zal niet de eerste keer zijn

dat bij jouw kameraad de TMC altijd van de zender komt die hij beluistert? Dus als hij naar 538 luistert krijgt hij ook die TMC, en als hij omschakelt naar Radio1 krijgt hij dan RWS-RAD1? Als dat zo ie heeft die dealer WEL gelijk :idea:

Maar wat gebeurt er dan als hij naar Radio2 gaat luisteren, welke TMC zender komt er dan door? Of helemaal geen eentje meer?
Als dat het geval is, zit er geen tweede tuner in de radio, dan is het een wel erg uitgeklede Becker :oops:

Ik ben dus benieuwd :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Gebruikersavatar
Dizzy_NL
Average Member
Average Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 Mar 2005 17:47
Locatie: Almere

Berichtdoor Dizzy_NL » 16 Okt 2005 00:56

wat ik er mee bedoel is dat ik in het menu van de navigatieunit heb gekeken.
Onder TMC instellingen, die stond op TMC aan, automatisch en alle informatie.
Ik kan vanuit het navigatiemenu niet achterhalen of je TMC vast kan zetten op een andere zender, of een andere zoekopdracht kan geven.

het valt niet uit te lezen met welk TMC signaal je van doen heb, alleen of er TMC is.

dus ik ben benieuwd of de TMC volledig automatisch gaat (zoals bij een TRAVELPILOT E2, daar heb je alleen de keuze aan / uit) of dat er meer in te stellen valt.

Dit kon ik niet halen uit het NAVI menu van de unit.

Gebruikersavatar
leeuwen10
Junior Member
Junior Member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 Sep 2005 23:25
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor leeuwen10 » 16 Okt 2005 01:34

Dizzy_NL schreef:wat ik er mee bedoel is dat ik in het menu van de navigatieunit heb gekeken.
Onder TMC instellingen, die stond op TMC aan, automatisch en alle informatie.
Ik kan vanuit het navigatiemenu niet achterhalen of je TMC vast kan zetten op een andere zender, of een andere zoekopdracht kan geven.

het valt niet uit te lezen met welk TMC signaal je van doen heb, alleen of er TMC is.

dus ik ben benieuwd of de TMC volledig automatisch gaat (zoals bij een TRAVELPILOT E2, daar heb je alleen de keuze aan / uit) of dat er meer in te stellen valt.

Dit kon ik niet halen uit het NAVI menu van de unit.


Dan is het dus wel degelijk een ander systeem geworden, ik weet heel zeker dat ik in de Megane die ik vorig jaar had werd aangegeven welke provider de TMC doorgeeft. Dit stond rechtsonder in beeld. En vrijwel 100% zeker dat die los stond van welke zender die opstond(dus 2 tuners)
Maar als je een menu hebt waar automatisch gekozen kan worden, moet je toch ook iets anders kunnen kiezen en dus heb je denk ik dan juist ook de mogelijkheid om naar een andere zender te luisteren. Of ben ik nu te simpel?

Je vriend is dus zo slim geweest om er een CD wisselaar bij te (laten) zetten. Ik werd gek van dat wisselen, want bij een omleidng moest die navi cd er weer in en ook op langere routes deed ie nog weleens een herberekening. Dus dat was wel iets waar ik bij de keuze ven de nieuwe auto op gelet heb!!!

groet
Tjalling

Gebruikersavatar
Dizzy_NL
Average Member
Average Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 Mar 2005 17:47
Locatie: Almere

Berichtdoor Dizzy_NL » 16 Okt 2005 12:29

Tsjalling ik zal niet zeggen dat je te simpel bent omdat :
1: het hier het vage gebied van autonavigatiesystemen betreft (een wereld an sich)
2: je dat gewoon niet bent !! :wink:

Automatisch zegt vaak niet veel bij TMC. Op mijn travelpilot zit dat ook maar ik heb een single tuner. Dus selecteren is niet mogelijk -> doelt er dus op dat er automatisch (bij mijn unit (blaupunkt)dat) het signaal verwerkt wordt

Hij heeft rechts onderin in het hoofdscherm alleen staan TMC niets meer niets minder net zoals AF RDS etc etc dat die optie aanstaat. Wanneer hij gaat navigeren en het menu van TMC instellingen inwil kan hij van alles veranderen BEHALVE de TMC instelling, dus of je kan kiezen, geen idee.

Ik heb de thread van Renault doorgelezen en ik zie dat vele een disk hebben met 2003 erop, hij 2004. (maar stiekem ook al aan het verouderen, vooral in de regio Almere :? .)

Bij hem werkt het systeem gewoon echt goed incluis filemeldingen, en ik ben bang dat ik al genoeg hem lastig gevallen heb met mijn onderzoek naar zijn systeem. Per slot de unit is er al uitgeweest terwijl hij geen problemen heeft. Mijn krediet is op :twisted:
heb het graag voor het forum over, dat wel. :D


*** zojuist vernomen****
collega's van hem hebben net een hagelnieuwe MEgane (totaal 4 stuks) met allen hetzelfde probleem met het NAVI unit, voornamelijk op plaatsbepalingsgebied, maar ook geen file meldingen e.d.
het fijne weet ik er nog niet van . Ik weet wel dat **** <-bekende leasemaatschappij> en Renault in de clinch er over liggen en dat het ver gaat. Mocht het toepassing hebben op dit thread en of problemen, ze zullen mij op de hoogte houden en ik jullie

Gebruikersavatar
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 Sep 2003 21:19
Locatie: 030

Berichtdoor JW » 16 Okt 2005 13:13

Dizzy_NL schreef:Tsjalling ik zal niet zeggen dat je te simpel bent omdat :
1: het hier het vage gebied van autonavigatiesystemen betreft (een wereld an sich)
2: je dat gewoon niet bent !! :wink:

Automatisch zegt vaak niet veel bij TMC. Op mijn travelpilot zit dat ook maar ik heb een single tuner. Dus selecteren is niet mogelijk -> doelt er dus op dat er automatisch (bij mijn unit (blaupunkt)dat) het signaal verwerkt wordt

Hij heeft rechts onderin in het hoofdscherm alleen staan TMC niets meer niets minder net zoals AF RDS etc etc dat die optie aanstaat. Wanneer hij gaat navigeren en het menu van TMC instellingen inwil kan hij van alles veranderen BEHALVE de TMC instelling, dus of je kan kiezen, geen idee.

Ik heb de thread van Renault doorgelezen en ik zie dat vele een disk hebben met 2003 erop, hij 2004. (maar stiekem ook al aan het verouderen, vooral in de regio Almere :? .)

Bij hem werkt het systeem gewoon echt goed incluis filemeldingen, en ik ben bang dat ik al genoeg hem lastig gevallen heb met mijn onderzoek naar zijn systeem. Per slot de unit is er al uitgeweest terwijl hij geen problemen heeft. Mijn krediet is op :twisted:
heb het graag voor het forum over, dat wel. :D


*** zojuist vernomen****
collega's van hem hebben net een hagelnieuwe MEgane (totaal 4 stuks) met allen hetzelfde probleem met het NAVI unit, voornamelijk op plaatsbepalingsgebied, maar ook geen file meldingen e.d.
het fijne weet ik er nog niet van . Ik weet wel dat **** <-bekende leasemaatschappij> en Renault in de clinch er over liggen en dat het ver gaat. Mocht het toepassing hebben op dit thread en of problemen, ze zullen mij op de hoogte houden en ik jullie


Hopelijk heb je nog enig krediet en kun je toch nog bij je kameraad checken of hij OOK TMC ontvangt als hij op een zender ZONDER TMC afgestemd heeft :wink:
Zoals ik al eerder schreef:
Maar wat gebeurt er dan als hij naar Radio2 gaat luisteren, welke TMC zender komt er dan door? Of helemaal geen eentje meer?
Als dat het geval is, zit er geen tweede tuner in de radio, dan is het een wel erg uitgeklede Becker


Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Gebruikersavatar
Dizzy_NL
Average Member
Average Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 Mar 2005 17:47
Locatie: Almere

Berichtdoor Dizzy_NL » 16 Okt 2005 13:17

wil best nog een beetje krediet verschieten, alleen heb geduld , hij is gevlucht naar belgie
of dat door mij komt of door werk......ik weet het niet :wink:

dinsdagavond is het zijn beurt te "bobben" dus als ik nuchter genoeg ben zal ik wel opletten en de radio op 2 knallen.
en de navi aanzetten, aangezien TMC alleen functioneert bij de carminat bij navigeren........
en de route echt eentje is die je kan dromen

Gebruikersavatar
leeuwen10
Junior Member
Junior Member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 Sep 2005 23:25
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor leeuwen10 » 16 Okt 2005 13:45

Dizzy, dank je wel dat je me een niet al te laag IQ toedicht... :P

JW is me voor, ik wilde precies hetzelfde nogmaals voorstellen.
En ik herinner me nu ook dat de Becker omschakelbaar is van radio naar navigatie en terug op het display, wellicht zit daar ook nog een stukje van de kneep, maar denk dat het geen invloed heeft.

Daarnaast:
Nozema geeft in haar mails duidelijk aan dat de providernaam wordt meegezonden in het RDS signaal, Zij weten alleen inderdaad niet of het op alle ontvangers wordt weergegeven. Het lijkt er toch een beetje op of hij ook een probleem(pje) heeft(lijk wel een psych, heb je geen probleem, praat ik je er gewoon één aan)

Maar we wachten je spannende rit van dinsdag af!
Dat bericht over de leasmij klint als muziek in de oren, als daar meer uitkomt, kan ik wellicht ook mijn leasemij aan het werk zetten.

groet
Tjalling

Gebruikersavatar
Gene
Moderator
Moderator
Berichten: 1345
Lid geworden op: 28 Okt 2004 09:54
Locatie: ZH

Berichtdoor Gene » 17 Okt 2005 12:00

Mededeling moderator Gene
Deze melding is afkomstig van Escape en behandeld de beginselen van de techniek TMC. Op verzoek deze melding teruggeplaatst. Kijk ook even naar mijn opmerking onder aan dit bericht.


Hallo allemaal.

Ik heb deze uitvoerige discussie gevolgd en omdat ik wat van de achtergronden weet, wil ik graag reageren.

Ik zet het allemaal nogeens op een rijtje.

a. TMC is een feature van RDS (Radio Data System) om verkeersinformatie buiten het radioprogramma om bij de luisteraar te brengen. RDS zendt 11,4 groepen data uit per seconde, daarvan worden maximaal 2 groepen (of minder wanneer er weinig info is) voor TMC gebruikt. De betreffende groep (group 8A) benut dus zo'n 18% van de capaciteit.
Een TMC bericht kan uit één of meerdere datagroepen bestaan en wordt 3x achter elkaar herhaald.
Alle berichten worden in een cyclus herhaald. Dus wanneer er bijvoorbeeld 10 korte berichten zijn, duur die cyclus 10x3:2=15 sec.

b. Bij TMC gebruikt met gecodeerde berichten om zo efficient mogelijk met de RDS capaciteit om te gaan.
Voor elke gedefinieerde gebeurtenis (event) zoals file, spookrijder, enz. is een code gereserveerd. Een voordeel van deze codes is dat het taal-onafhankelijk is. Deze codes zitten in de database van de ontvanger.
Een tweede database is nodig voor de wegen (wegvakken).
In de ontvanger wordt dit alles gecombineerdt tot een melding (in tekst, spraak).
Bij de meeste ontvangers kun je ook selekteren (op wegnummers) welke berichten er doorgegeven moeten worden, zodat je niet een file melding uit Groningen krijgt terwijl je in Limburg rijdt (maar het kan wel, als je dat wilt).
In Nederland wordt nog alleen nationale info uitgezonden, welke over het hele land verspreid wordt.
Er zijn wel proeven geweest met regio info (Rijnmond).
Let er dus op dat je wel de juiste wegen geactiveerd hebt.

c. De zenders zender geven via de RDS-groep 3A (die in een wat langzamer cyclus wordt uitgezonden, omdat dit vaste info is) aan:
- Dat de zender TMC-info uitzendt.
- Welke database er gebruikt wordt (LTN=17).
- Of het Internationale/Nationale/Regionale/Lokale info is. Een combinatie is ook mogelijk.
- De Service Provider ID (niet de naam, die wordt als tekst is de 8A groepen verzonden).
- Op welke tijdstippen binnen elke hele minuut er groepen met TMCdata verwacht kan worden.
Op de tussen liggende tijdstippen kan de ontvanger met andere dingen bezig zijn, zoals het zoeken naar de beste zender en het ontvangen van de "normale" RDS data.

d. De RDS/TMC data kan gekoppeld zijn een een radionetwerk zoals Radio-1. De TMC-ontvanger maakt dan gebruik van de zelfde alternatieve frequentie lijst als die voor de normale RDS.
Dit hoeft echter niet; men kan een TMC netwerk samenstellen van zender uit verschillende netwerken; TMC heeft dan een eigen frequentielijst. Dit laatste komt hier (NL) niet voor.
In Nederland zijn er verschillende radionetten met een (min of meer) eigen TMC service (andere Service ID).

Het is maar net hoe de ontvanger-fabrikant zijn toestel ontworpen heeft:
- Pakt hij iedere zender die zegt dat er TMC uitgezonden wordt?
- Of kiest de ontvanger alleen de zenders van hetzelfde radioprogamma?
- Of kiest de ontvanger alleen de zender met hetzelfde Service ID? (De laatste twee opties komen in Nederland op hetzelfde neer, maar kunnen dus ook verschillen).

Met een single tuner radio heeft men het zelf in de hand op welke service men afstemd; nadeel is alleen dat je ook naar dat programma moet luisteren (alternatief: CD / MP3 speler)

Bij dubbele tuners is die koppeling er niet en is men afhankelijk van de filosofie achter de werking van die tweede tuner.


Nu de problemen in Nederland mbt. TMC:
- Iedereen die een TMC netwerk opzet kan (als het niet goed gebeurt) de gehele werking verstoren.
Het eenvoudigst zou één groot overal te ontvangen netwerk zijn van een publieke provider.
Maar omdat de omroepen luisteraars proberen te trekken met TMC (wat niet opgaat bij dubbele tuners) zijn er nu een aantal (niet centraal gecoördineerde) netten.
Dat is niet erg, zolang het maar goed geïmplementeerd wordt.
Het omzeilen via een keuze op de ontvanger kan een oplossing bieden, maar verdoezelt het eigenlijke probleem.

Wat er volgens mij momenteel niet zou kunnen kloppen:
- Men doet (soms) testuitzendingen met de TMC-flag (groep 3A) aan. Deze testuitzendingen kunnen "lege" of (erger) fake berichten bevatten.
- Toevallig zijn deze zenders dan net die met een (te) sterk RDS signaal, zodat de ontvanger daar lang op blijft hangen (de radio vindt het signaal ok).
Een work-around hiervoor is, zorgen voor en tijdelijke slechte ontvangst door bijv. een tunnel in te rijden (Let op: sommige tunnels geven het radiosignaal door via een eigen antenne-systeem). Of misschien de auto antenne verwijderen / inschuiven. De ontvanger uitschakelen (kans dat de frequentie wordt onthouden; dan werkt dat niet).
- De tijdstippen, binnen elke hele minuut wanneer er groepen met TMCdata verwacht kan worden, kloppen niet met het werkelijk uitgezonden signaal.
- Er zitten geen 3 andere "normale" RDS groepen tussen de TMC groepen.
- De RDS klok loopt niet nauwkeurig op tijd (officeel moet deze tijd ook nog UTC-tijd zijn met een offset)
Deze laatste drie problemen verstoren de synchroniteit.

Het moet dus allemaal kloppen in de keten van:
- Dataleverancier
- Service provider
- Omroep
- Zendernetwerk operator
- Ontvangerfabrikant
- Automobilist


Oef..... Ik laat het eventjes hier bij (anders wordt het een boekwerk).

escape

Op verzoek van JW gaat de discussie over de techniek verder in http://www.navigatiehelpsite.nl/Forum/viewtopic.php?t=5426
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Gebruikersavatar
leeuwen10
Junior Member
Junior Member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 Sep 2005 23:25
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor leeuwen10 » 17 Okt 2005 21:06

Moderator,

Eerst even verbaasd, maar zag waar de discussie heenging en zag dat er wijs besloten is.
Mag ik een verzoek doen om wel het eerste bericht van Escape hierheen te kopieren, want dit is toch wel een zeer duidelijk verhelderend verhaal! En is ook van belang voor de discussie hier!

Einde verzoek aan moderator

(U vraagt en wij verplaatsen....... MOD )

Ik ga als navi-dummie hier verder, ik heb aan JW en Escape gevraagd op het ander topic of zij wel dit topic willen blijven ondersteunen en waar nodig van commentaar voorzien.
Dit is denk ik voor ons(dummies) onontbeerlijk.

Dan het grote nieuws van hedenmiddag:

Ik had vanmiddag een laat ritje van Rotterdam naar Europoort en had als gewoonlijk ViaTMC(nu met redelijk gevulde info), toen plotsklaps na mijn bezoek in de Europoort Via-TMC in beeld kwam. Nieuwsgierig als ik was gelijk gekeken hoe de info was. En tegelijkertijd dat Yorin fileinfo in spraak gaf en meldde dat er 39 files waren heb ik mijn TMC info bekeken:
En raad eens: 55 filemeldingen (wel incl enige politiecontroles)!

Misschien mogen we heel voorzichtig concluderen dat ergens de boel weer werkend is?
(zouden ze misschien stiekum dit forum meegelezen hebben?)

Ik wacht nog even af, maar als de TMCinfo van Via(-)TMC kwalitatief blijft vind ik het niet erg om deze door te krijgen.
Neemt natuurlijk niet weg dat ik liever een keuze zou willen kunnen maken.


  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht

Terug naar “Traffic Message Channel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Onbekende zoekrobot en 0 gasten