Technische werking TMC en hoe gaat het worden

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
escape
Junior Member
Junior Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:25

Technische werking TMC en hoe gaat het worden

Bericht door escape »

(Toevoeging Moderator: Dit is het Technische vervolg op de topic : viewtopic.php?t=5330&start=75 en is op verzoek opgeslitst )

Hallo allemaal.

Ik heb deze uitvoerige discussie gevolgd en omdat ik wat van de achtergronden weet, wil ik graag reageren.

Ik zet het allemaal nogeens op een rijtje.

a. TMC is een feature van RDS (Radio Data System) om verkeersinformatie buiten het radioprogramma om bij de luisteraar te brengen. RDS zendt 11,4 groepen data uit per seconde, daarvan worden maximaal 2 groepen (of minder wanneer er weinig info is) voor TMC gebruikt. De betreffende groep (group 8A) benut dus zo'n 18% van de capaciteit.
Een TMC bericht kan uit één of meerdere datagroepen bestaan en wordt 3x achter elkaar herhaald.
Alle berichten worden in een cyclus herhaald. Dus wanneer er bijvoorbeeld 10 korte berichten zijn, duur die cyclus 10x3:2=15 sec.

b. Bij TMC gebruikt met gecodeerde berichten om zo efficient mogelijk met de RDS capaciteit om te gaan.
Voor elke gedefinieerde gebeurtenis (event) zoals file, spookrijder, enz. is een code gereserveerd. Een voordeel van deze codes is dat het taal-onafhankelijk is. Deze codes zitten in de database van de ontvanger.
Een tweede database is nodig voor de wegen (wegvakken).
In de ontvanger wordt dit alles gecombineerdt tot een melding (in tekst, spraak).
Bij de meeste ontvangers kun je ook selekteren (op wegnummers) welke berichten er doorgegeven moeten worden, zodat je niet een file melding uit Groningen krijgt terwijl je in Limburg rijdt (maar het kan wel, als je dat wilt).
In Nederland wordt nog alleen nationale info uitgezonden, welke over het hele land verspreid wordt.
Er zijn wel proeven geweest met regio info (Rijnmond).
Let er dus op dat je wel de juiste wegen geactiveerd hebt.

c. De zenders zender geven via de RDS-groep 3A (die in een wat langzamer cyclus wordt uitgezonden, omdat dit vaste info is) aan:
- Dat de zender TMC-info uitzendt.
- Welke database er gebruikt wordt (LTN=17).
- Of het Internationale/Nationale/Regionale/Lokale info is. Een combinatie is ook mogelijk.
- De Service Provider ID (niet de naam, die wordt als tekst is de 8A groepen verzonden).
- Op welke tijdstippen binnen elke hele minuut er groepen met TMCdata verwacht kan worden.
Op de tussen liggende tijdstippen kan de ontvanger met andere dingen bezig zijn, zoals het zoeken naar de beste zender en het ontvangen van de "normale" RDS data.

d. De RDS/TMC data kan gekoppeld zijn een een radionetwerk zoals Radio-1. De TMC-ontvanger maakt dan gebruik van de zelfde alternatieve frequentie lijst als die voor de normale RDS.
Dit hoeft echter niet; men kan een TMC netwerk samenstellen van zender uit verschillende netwerken; TMC heeft dan een eigen frequentielijst. Dit laatste komt hier (NL) niet voor.
In Nederland zijn er verschillende radionetten met een (min of meer) eigen TMC service (andere Service ID).

Het is maar net hoe de ontvanger-fabrikant zijn toestel ontworpen heeft:
- Pakt hij iedere zender die zegt dat er TMC uitgezonden wordt?
- Of kiest de ontvanger alleen de zenders van hetzelfde radioprogamma?
- Of kiest de ontvanger alleen de zender met hetzelfde Service ID? (De laatste twee opties komen in Nederland op hetzelfde neer, maar kunnen dus ook verschillen).

Met een single tuner radio heeft men het zelf in de hand op welke service men afstemd; nadeel is alleen dat je ook naar dat programma moet luisteren (alternatief: CD / MP3 speler)

Bij dubbele tuners is die koppeling er niet en is men afhankelijk van de filosofie achter de werking van die tweede tuner.


Nu de problemen in Nederland mbt. TMC:
- Iedereen die een TMC netwerk opzet kan (als het niet goed gebeurt) de gehele werking verstoren.
Het eenvoudigst zou één groot overal te ontvangen netwerk zijn van een publieke provider.
Maar omdat de omroepen luisteraars proberen te trekken met TMC (wat niet opgaat bij dubbele tuners) zijn er nu een aantal (niet centraal gecoördineerde) netten.
Dat is niet erg, zolang het maar goed geïmplementeerd wordt.
Het omzeilen via een keuze op de ontvanger kan een oplossing bieden, maar verdoezelt het eigenlijke probleem.

Wat er volgens mij momenteel niet zou kunnen kloppen:
- Men doet (soms) testuitzendingen met de TMC-flag (groep 3A) aan. Deze testuitzendingen kunnen "lege" of (erger) fake berichten bevatten.
- Toevallig zijn deze zenders dan net die met een (te) sterk RDS signaal, zodat de ontvanger daar lang op blijft hangen (de radio vindt het signaal ok).
Een work-around hiervoor is, zorgen voor en tijdelijke slechte ontvangst door bijv. een tunnel in te rijden (Let op: sommige tunnels geven het radiosignaal door via een eigen antenne-systeem). Of misschien de auto antenne verwijderen / inschuiven. De ontvanger uitschakelen (kans dat de frequentie wordt onthouden; dan werkt dat niet).
- De tijdstippen, binnen elke hele minuut wanneer er groepen met TMCdata verwacht kan worden, kloppen niet met het werkelijk uitgezonden signaal.
- Er zitten geen 3 andere "normale" RDS groepen tussen de TMC groepen.
- De RDS klok loopt niet nauwkeurig op tijd (officeel moet deze tijd ook nog UTC-tijd zijn met een offset)
Deze laatste drie problemen verstoren de synchroniteit.

Het moet dus allemaal kloppen in de keten van:
- Dataleverancier
- Service provider
- Omroep
- Zendernetwerk operator
- Ontvangerfabrikant
- Automobilist


Oef..... Ik laat het eventjes hier bij (anders wordt het een boekwerk).

escape

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Escape,

Da's inderdaad een heel verhaal, en uiterst interessant voor de technisch geïnteresseerden onder ons. En tot die categorie hoor ik zeker, net als een aantal anderen onder ons zoals Willem (WS).

Ik was ook al bezig TMC verder te bestuderen, oa. hoe Pay-TMC geïmplementeerd wordt. Daartoe heb ik de prEN/ISO14819-6 ter studie voor me liggen, waaruit al een boel duidelijk wordt. Jouw uitleg over Group 3A en 8A helpt om alweer een stukje puzzle in te vullen.

Mijn voorstel aan de MOD is om het topic hier te splitsen en er een apart Topic van te maken, met als titel TMC Techniek of zoiets. Dan kunnen we daar verder praten over dit onderwerp, want reken er maar op maar dat hier een uitgebreid vervolg op komt :idea: :)

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
escape
Junior Member
Junior Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:25

Bericht door escape »

JW schreef:Ik was ook al bezig TMC verder te bestuderen, oa. hoe Pay-TMC geïmplementeerd wordt. Daartoe heb ik de prEN/ISO14819-6 ter studie voor me liggen, waaruit al een boel duidelijk wordt. Jouw uitleg over Group 3A en 8A helpt om alweer een stukje puzzle in te vullen.
Hallo JW,
Ik heb indertijd (al jaren terug) de RDS normen Cenelec EN50067 (nieuwer is: IEC 62106), de TMC standaard CEN ENV12313 en ook het Universal Encoder Communication Protocol UECP v.5.1 bestudeerd.
Deze of de opvolgers hiervan zijn ook wel op internet te vinden.
Het leest allemaal niet makkelijk; het lijkt inderdaad op puzzle werk. Op een gegeven moment valt alles op z'n plek.
Over pay_TMC heb ik nog niet zoveel gelezen, maar dat zal in de basis niet zoveel afwijken.

Er bestaat ook een wat simpeler vorm van TMC; de zgn. Basic Mode (die kan niet meer dan 1 groep/sec uitzenden).
Hier is het ooit mee begonnen (Rijn Corridor project).
Het huidige systeem in NL (Alert-C) gebruikt de Enhanced Mode.
Deze mode wordt ook via groep 3A kenbaar gemaakt (via één bit).
JW schreef:Mijn voorstel aan de MOD is om het topic hier te splitsen en er een apart Topic van te maken, met als titel TMC Techniek of zoiets. Dan kunnen we daar verder praten over dit onderwerp, want reken er maar op maar dat hier een uitgebreid vervolg op komt :idea: :)
Groet,
JW
Dat lijkt mij een prima idee.
Bij sommige problemen is het nodig wat dieper in de techniek te duiken. Het is soms lastig e.e.a. op een simpele manier aan een doorsnee gebruiker (ik bedoel hier natuurlijk niet de forumleden) uit te leggen.

groet,
escape

P.S. Het is inmiddels al gerealiseerd zie ik...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gene
Moderator
Moderator
Berichten: 1345
Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54

Bericht door Gene »

Uiteraard lezen ook de MOD's mee en een dergelijk (zinnig :speechless: ) verzoek wordt dan ook terstond uitgevoerd: :wink:
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Escape,

Bedankt voor de verwijzingen, ik ga eens kijken of ik die normen kan vinden.

Mbt Pay-TMC heb ik begrepen dat de truc zit in de codering LTN=0 in de 3A groep, die code wordt niet gebruikt voor de normale LTN's waarvoor alleen codes 1-63 toegestaan zijn.
De Encryptie zelf zou plaats vinden in de Group 8A, blok 3 en 4.
Met die andere documenten hoop ik het beeld wat completer te krijgen, want nu missen er nog te veel stukjes van de puzzle.

Groet,
JW

P.S. MOD-Gene: bedankt voor het gehoor geven aan m'n suggestie :Yes: Dit zal de overzichtelijkheid zeker ten goede komen.
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
escape
Junior Member
Junior Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:25

Bericht door escape »

Hallo JW,

Misschien hier iets wat je zoekt.
Hier heb ik een quote uit de preEN14819-1 (Draft version) over conditional access (Pay-TMC).
Hieruit blijkt dat de berichten volledig compatibel zijn.
Het verschil is de AID (Application Identiefier) in groep 3A.
De AID geeft aan welke applicatie er verzonden wordt in de ODA (OpenDAta) groepen.
Voor TMC is die standaard CD46 (hex), bij pay_TMC gebruiken ze een andere.


The first approach is based on the idea of an universal ALERT-C service. This is possible if a continuous
and inter-operable network of ALERT-C free-access services is in place in a country or around a
continent. A good example could be the RDS-TMC Universal Service (US).
The second approach allows a Data Service Provider to offer a value added service, generally a paid-for
service, which will contain status-oriented messages according to the ALERT-Plus protocol and must also
contain event-oriented messages according to the ALERT-C protocol. For historical reasons, two RDSTMC
Open Data Applications (ODA) have been defined. The first ODA only allows the implementation of
the ALERT-C service, including the Universal Service (US). The US can be operated using this first ODA.
The second ODA takes into account both possible services (ALERT-C with ALERT-Plus), allowing
operation of a US as well as an added value RDS-TMC service on the same transmitter. A service
provider is thus able to offer the US service, and to propose in parallel to his clients a more sophisticated
information such as travel times. This additional service may be paid-for and encrypted while the basic
ALERT-C service may remain free-access. Finally this second solution has the advantages of being
backward compatible with the former implementation using type 1A/8A groups ALERT-C, as well as
ALERT-Plus format.
These two ODAs are fully compatible, since the mixed ALERT-C with ALERT-Plus ODA requires the use
of exactly the same protocol of the ALERT-C only ODA. For instance a service provider may operate the
US using indifferently one of both ODA. Only the transmitted Application IDentifier (AID) is different. An
RDS-TMC receiver must be aware of the two different AID’s and that is all. The user messages, as well
as the system messages are the same
Alpine CDA9847R & Garmin eTrex Legend
= good RDS, basic GPS-navigation, no TMC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Escape,

Bedankt voor de quote, zeker interessant te lezen.
In die prEN/ISO14819-6 (versie 3.0/002) die ik heb wordt ook over CD46 (hex) gesproken. Daar is echter op pagina 17 vermeld dat ook bij Pay-TMC de bits in Block 4 op de waarde 'CD 46' gezet worden, die de AID identificatie geeft van een RDS-TMC service. De codering vindt plaats in de LTNBE (before encryption) en vervolgens wordt die truc uitgehaald met code 0. Zó begrijp ik het tenminste...

Inmiddels is er een definitieve versie van de 14891-1:2003, net als daar zijn de definitieve -2:2003 en de -3:2005. Deze vervangen de ENV 12313-1, 2 en 3 waaraan je eerder refereerde. De ENV 12313-4:2000 is er (nog) wel, die gaat oa over Alert-plus. Het zou dus kunnen zijn dat in de definitieve versie(s) een andere koers is ingeslagen mbt die codering voor Pay-TMC.
Ik ben al enige tijd doende ze te pakken te krijgen, maar m'n portemonnaie laat het op dit moment niet toe, die 4 normen samen kosten meer dan 400 Euri :oops:

Wordt vervolgd dus :wink:

Groet,
JW

P.S. Ik zie in je ondertekening: no TMC. Dat kán toch niet :?: :speechless: :wink:
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
leeuwen10
Junior Member
Junior Member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 sep 2005 23:25

Bericht door leeuwen10 »

Ik was eerst verbaasd over de splitsing, totdat ik de laatste berichten zag en dat dus de echte technofreaks gaan spreken. Ik haak hierbij af, v.w.b. dit onderwerp. Ik vond je uitleg bijzonder verhelderend en goed uitgelegd, in feite een verdieping van de reactie van Nozema. Enkele dingen die hij mij telefonisch had uitgelegd, maar die ik had weggelaten, als zijnde niet uitlegbaar of niet noodzakelijk staan er nu wel bij!
Ik denk een verrijking voor dit forum in het algemeen.

Mag ik de wens uitspreken dat jullie het topic "geen TMC signaal" (voor navi dummies als ik) blijven volgen en waar nodig van commentaar blijven voorzien?
Je ziet inmiddels gaat me het topic zeer aan het hart.

groet
Tjalling
(inmiddels bijna weer helemaal navigatiegelukkig, zie andere topic voor uitleg)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
escape
Junior Member
Junior Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:25

Bericht door escape »

JW schreef: Ik ben al enige tijd doende ze te pakken te krijgen, maar m'n portemonnaie laat het op dit moment niet toe, die 4 normen samen kosten meer dan 400 Euri :oops:
Die nieuwe uitgaven heb ik ook niet tot mijn beschikking.
JW schreef:P.S. Ik zie in je ondertekening: no TMC. Dat kán toch niet :?: :speechless: :wink:
Dat laatste heeft weer te maken met mijn portemonnee; ik heb ook geen lease bak met al dat moois :(
Alpine CDA9847R & Garmin eTrex Legend
= good RDS, basic GPS-navigation, no TMC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

leeuwen10 schreef:Ik was eerst verbaasd over de splitsing, totdat ik de laatste berichten zag en dat dus de echte technofreaks gaan spreken. Ik haak hierbij af, v.w.b. dit onderwerp. Ik vond je uitleg bijzonder verhelderend en goed uitgelegd, in feite een verdieping van de reactie van Nozema. Enkele dingen die hij mij telefonisch had uitgelegd, maar die ik had weggelaten, als zijnde niet uitlegbaar of niet noodzakelijk staan er nu wel bij!
Ik denk een verrijking voor dit forum in het algemeen.

Mag ik de wens uitspreken dat jullie het topic "geen TMC signaal" (voor navi dummies als ik) blijven volgen en waar nodig van commentaar blijven voorzien?
Je ziet inmiddels gaat me het topic zeer aan het hart.

groet
Tjalling
(inmiddels bijna weer helemaal navigatiegelukkig, zie andere topic voor uitleg)
Uiteraard doen we dat, tenslotte is dit topic tot stand gekomen dankzij :wink: de problemen met jullie Carminats.

Ennuh, niet zo bescheiden zijn hoor, je weet er al een boel van af en kunt er prima over mee praten en denken.
Blijf het hier dan ook volgen alsjeblieft, en aarzel dan niet om ook een duit in het zakje te doen. Dat kan alleen maar helpen om de zaak duidelijker te krijgen, want dat is tenslotte de bedoeling: dat we met z'n allen hier op het forum gaan begrijpen wat TMC is en voor ons doet. Of soms niet zoals we helaas weten.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
leeuwen10
Junior Member
Junior Member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 sep 2005 23:25

Bericht door leeuwen10 »

Met dank voor het compliment, ik heb me al geabonneerd, want ik kan het toch niet laten, maar eerlijk is eerlijk, jullie laatste verhandeling heb ik even gelaten voor wat ie was.
Aan de ene kant iemand die graag auto rijdt maar niet weet wat een bougie is(zit trouwens toch niet in een diesel) maar aan de andere kant wel de grote lijnen wil volgen van hoe iets werkt
Dus ik blijf me vastbijten.
Het leuke is wel dat jullie de normen proberen te vinden en ook te weten willen komen waarom en hoe die tot stand zijn gekomen, diezelfde drive heb ik ook.
Een handige site voor EG normen e.d. is http://europa.eu.int/eur-lex/nl/index.html
Het is wel even ontdekken hoe het werkt, maar dan kun je van alles vinden.

Mag ik trouwens van jullie, Escape en Jw en uiteraard anderen, wat jullie achtergrond is dat jullie zo betrokken zijn bij navigatie?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Tjalling,

Leuk dat je mee blijft kijken, we zien je postings wel verschijnen :)

Die normen zijn wel te vinden, kijk maar eens op de site van NEN , onder andere http://www2.nen.nl/nen/servlet/dispatch ... =sw_zk_shp
Het probleem is echter dat prijskaartje dat er aanhangt...

Interessant is overigens dat jij die EU site noemt. Mij zeer wel bekend uit de tijd dat ik erg veel in Brussel zat, en met de Europese Commissie gesprekken voerde over het broeikaseffect en maatregelen om de door de mens veroorzaakte extra uitstoot van broeikasgassen terug te dringen.
In die tijd heb ik dan ook wel de zegeningen van TMC geteld, die ritjes naar Brussel....
En een techneut ben ik altijd geweest, vandaar mijn belangstelling om er dieper in te duiken :wink:

Groet,
JW

P.S. Nou moet ik gaan oppassen dat de MOD niet ingrijpt omdat het teveel off-topic wordt :oops: :P
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
leeuwen10
Junior Member
Junior Member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 sep 2005 23:25

Bericht door leeuwen10 »

Een keer moet kunnen toch? Ik maak me dan ook even schuldig, ik ken de Eurlex site vanuit mijn werk(gevaarlijke stoffen transport e.d.)

Even iets anders voor de moderator:

Kreeg door dat er een bericht was, op de link geklikt, maar kreeg tot 4x toe alleen de bovenste helft van het scherm en niet het topic zelf.
Het andere topic, waarvan dit de spin off is, kreeg ik wel gelijk via de link.

Wilde alleen maar even melden

groet
Tjalling

PS zal me nu weer aan het onderwerp houden!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

leeuwen10 schreef:Een keer moet kunnen toch? Ik maak me dan ook even schuldig, ik ken de Eurlex site vanuit mijn werk(gevaarlijke stoffen transport e.d.)

Even iets anders voor de moderator:

Kreeg door dat er een bericht was, op de link geklikt, maar kreeg tot 4x toe alleen de bovenste helft van het scherm en niet het topic zelf.
Het andere topic, waarvan dit de spin off is, kreeg ik wel gelijk via de link.

Wilde alleen maar even melden

groet
Tjalling

PS zal me nu weer aan het onderwerp houden!
Dat overkomt mij ook wel eens, en als het dan één keer gebeurt blijft dat zo omdat het bericht al in de cache zit van je computer. Via ctrl F5 wil dat dan nog wel eens beter gaan.

En ik hou me vanaf nu ook weer aan het onderwerp :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
escape
Junior Member
Junior Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:25

Re: Technische werking TMC en hoe gaat het worden

Bericht door escape »

Bij de meeste ontvangers kun je ook selekteren (op wegnummers) welke berichten er doorgegeven moeten worden, zodat je niet een file melding uit Groningen krijgt terwijl je in Limburg rijdt (maar het kan wel, als je dat wilt).
In Nederland wordt nog alleen nationale info uitgezonden, welke over het hele land verspreid wordt.
Er zijn wel proeven geweest met regio info (Rijnmond).
Let er dus op dat je wel de juiste wegen geactiveerd hebt.
Dit bovenstaande zal anders zijn bij navigatiesystemen dan bij radio's met TMC.
Een navigatiesysteem kan immers vaststellen waar de auto zich bevindt en zo de juiste info filteren.

PS voor de moderator: Ik wil het eerste bericht van deze topic nog wat (bij stukjes en beetjes) modificeren / uitbreiden en de type fouten er uit halen zodat er een meer completer verhaal komt, maar ik heb er geen toegang meer (waarschijnlijk omdat het verplaatst is).
Alpine CDA9847R & Garmin eTrex Legend
= good RDS, basic GPS-navigation, no TMC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Als je het nieuwe bericht hier neerzet, dan zorgen wij ervoor dat het in je eerste bericht komt. Kopieer dus het oude bericht (jouw tekst) en pas het aan in een nieuw bericht. Dan kopiëren wij de tekst in het oorspronkelijke bericht.

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
escape
Junior Member
Junior Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:25

Bericht door escape »

Toho_NL schreef:Als je het nieuwe bericht hier neerzet, dan zorgen wij ervoor dat het in je eerste bericht komt. Kopieer dus het oude bericht (jouw tekst) en pas het aan in een nieuw bericht. Dan kopiëren wij de tekst in het oorspronkelijke bericht.

Groetjes,

Toho_NL.
Bedankt Toho_NL
Ik zal dat binnenkort een keertje doen.
Alpine CDA9847R & Garmin eTrex Legend
= good RDS, basic GPS-navigation, no TMC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Re: Technische werking TMC en hoe gaat het worden

Bericht door JW »

escape schreef:
Bij de meeste ontvangers kun je ook selekteren (op wegnummers) welke berichten er doorgegeven moeten worden, zodat je niet een file melding uit Groningen krijgt terwijl je in Limburg rijdt (maar het kan wel, als je dat wilt).
In Nederland wordt nog alleen nationale info uitgezonden, welke over het hele land verspreid wordt.
Er zijn wel proeven geweest met regio info (Rijnmond).
Let er dus op dat je wel de juiste wegen geactiveerd hebt.
Dit bovenstaande zal anders zijn bij navigatiesystemen dan bij radio's met TMC.
Een navigatiesysteem kan immers vaststellen waar de auto zich bevindt en zo de juiste info filteren.

PS voor de moderator: Ik wil het eerste bericht van deze topic nog wat (bij stukjes en beetjes) modificeren / uitbreiden en de type fouten er uit halen zodat er een meer completer verhaal komt, maar ik heb er geen toegang meer (waarschijnlijk omdat het verplaatst is).
Hallo Escape,

Je eerdere posting had ik gelezen en toen al gedacht dat het interessant is hierop te reageren en m'n ervaringen hieromtrent te delen met jullie.

1) Ook ik heb ervaren dat in ons land alleen nationale info uitgezonden wordt. Oftwel, je krijgt ook de files in Groningen te zien als je in Limburg rijdt.

2) Grote uitzondering hierop was Rijnmond, die bovendien al heel wat deed aan TMC over N-wegen. Helaas verdwenen :oops:

3) In Frankrijk is V-Trafic actief, die zendt uit via de zenders van France Inter. Ondanks dat in het profiel daarvan staat dat het een nationale zender is, zie het plaatje in een ander topic, wordt er wel degelijk geselecteerd op regio. Dat doet men door de TMC info op te splitsen en slechts dat stuk gedetailleerde TMC-info uit te zenden via de regionale France Inter zender dat voor die regio relevant is. Reden: gebrek aan opslagcapaciteit in de TMC ontvanger. Een uitvoerig verhaal daarover, geschreven voor Visionaute/V-Trafic is te lezen op het franse forum, in het frans uiteraard :oops:

4) Wat ik niet goed snap is wat je bedoelt met die mogelijkheid om dat zelf te kunnen selecteren. In mijn syteem heb ik die mogelijkheid niet, in dat getoonde plaatje kan ik niet zelf selecteren of ik regionaal dan wel nationaal m'n TMC info wil krijgen. Of bedoel je wat anders daarmee?
In het laatste stuk van je posting schrijf je:
Dit bovenstaande zal anders zijn bij navigatiesystemen dan bij radio's met TMC.
Een navigatiesysteem kan immers vaststellen waar de auto zich bevindt en zo de juiste info filteren.

Bedoel je daarmee dan eerder de TA info van de (niet tegelijk Navi zijnde) radio dan de TMC?

Wordt vervolgd dus :P

Groet,
JW

P.S. Mag ik voorstellen om je eerdere posting niet zomaar te editen, maar daar dan aanvullingen op te maken die gemarkeerd zijn of zo? Dat maakt het, in elk geval voor mij, makkelijker om het overzicht te behouden.
Typefouten correcties is een ander verhaal natuurlijk. Ik had ze overigens (nog?) niet gezien :wink:
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
escape
Junior Member
Junior Member
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:25

Re: Technische werking TMC en hoe gaat het worden

Bericht door escape »

JW schreef:
escape schreef:
4) Wat ik niet goed snap is wat je bedoelt met die mogelijkheid om dat zelf te kunnen selecteren. In mijn syteem heb ik die mogelijkheid niet, in dat getoonde plaatje kan ik niet zelf selecteren of ik regionaal dan wel nationaal m'n TMC info wil krijgen. Of bedoel je wat anders daarmee?
In het laatste stuk van je posting schrijf je:

Bedoel je daarmee dan eerder de TA info van de (niet tegelijk Navi zijnde) radio dan de TMC?
Hallo JW,
Bedenk dat RDS/TMC er eerder was dan de navigatiesystemen. In het begin waren er RDS/TMC radios waarbij je de verkeersinfo op ieder willekeurig tijdstip kon opvragen. Je moest dan alle info aanhoren terwijl je maar in een deel geïnteresseerd was. Op die toestellen kun je dan instellen van welke wegnummers je de info wilt horen/lezen.

Ik weet niet precies (want ik ken de diverse navigatiesystemen niet zo goed) hoe dat bij auto-navigatie is uitgevoerd.
Omdat de positie bekend is (door GPS) en de bestemming ook; "weet" het systeem in principe welke info van belang is. Daarom zal je het bij zo'n systeem niet kunnen instellen.

Voor wat betreft de regionale info:
Het is in principe mogelijk de berichten alleen uit te zenden in de regio waar ze van belang zijn.
Wel is Nederland zo klein dat je binnen mum van tijd (tenminste zonder files) :wink: aan de andere kant van het land zit. In dat geval wil je eigenlijk de landelijke info ontvangen.
Er wordt wel gedacht over regionale TMC, maar dan meer voor de lokale wegen en parkeerplaatsen enz.
Wie weet komt dat er in de toekomst.

In groep 3A zitten de zgn INRU bits, die geven aan of de info Internationaal, Nationaal, Regionaal, Urban (Lokaal) bestemd is. Een mix zou ook kunnen. Die bits staan overigens altijd vast ingesteld. (in NL op Nationaal)

groet,
escape
Alpine CDA9847R & Garmin eTrex Legend
= good RDS, basic GPS-navigation, no TMC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Escape,

Bedankt voor je reactie, dat maakt het een boel duidelijker.

Dat er in het begin radio's waren die RDS-TMC info hadden zonder Navi wist ik niet, nu wel dus :idea: :)
Het systeem warmee je op wegnummer kon selecteren kende ik overigens wel van m'n mobieltje, daarop stond een nummer waarmee je SMS-achtige berichten kon krijgen over door de gebruiker ingestelde wegnummers. Of dat er nog is weet ik niet, ik heb nu "echte TMC" aan boord :P

En met die Navi kan ik nu selecteren op: Info op "Positie", "Bestemming" dan wel "Op de Route". Die laat dan de files zien, op volgorde van afstand vanaf het gekozen punt.
Daarmee heb ik die selectie op wegnummer ook niet meer nodig.

Dat die (specifieke) lokale TMC info er gaat komen lijkt mij duidelijk. Zónder dat heeft Pay-TMC geen bestaansrecht.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
leeuwen10
Junior Member
Junior Member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 sep 2005 23:25

Bericht door leeuwen10 »

Ik had dus dezelfde vraag voor wat betreft het selecteren, dan waren die radio's destijds eigenlijk best gavanceerd.
Maar bij de navi systemen hoef je ook niet alle info te bekijken, althans ik krijg bij V-info op positie en bij V-info op bestemming keurig een lijst die begint bij de dichtstbijzijnde en gaat dan steeds verder weg in km.
Tevens heb je de verkeersinfo zowel op picto aanklikmogelijkheid(van de week nog geleerd hier!!) en een menukeuze die de files weergeeft die je gaat "kruisen".

Dit is natuurlijk allemaal een open deur, maar wellicht voor escape handig te weten.

Wat betreft de Franse info, die is helemaal geweldig: tot op D wegen niveau en kloppend!!!

Wat betreft Pay TMC en bestaansrecht, ik ben het met je eens, totdat iedere provider ermee stopt info gratis door te geven en je gewoon moet betalen voor het huidige infoniveau. De vraag is of je dat nu nog zou willen missen?????
Ik niet meer, want ik werd de afgelopen maand al gek, als ik weer eens geen info had.
Dit is geloof ik niet helemaal technisch meer, sorry!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rich
Average Member
Average Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 sep 2004 22:37

Bericht door Rich »

Perfecte info waardoor je de wereld van TMC weer beter begrijpt.
Wat ik nu ook nog wel wil weten is hoe een leverancier de TMC geimplementeerd heeft. Ik heb zelf een Avic-X1 en heb nog steeds het vermoeden dat deze wel eens een steekje laat vallen tov een ander navi-systeem

gr,

Rich

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Rich schreef:Perfecte info waardoor je de wereld van TMC weer beter begrijpt.
Wat ik nu ook nog wel wil weten is hoe een leverancier de TMC geimplementeerd heeft. Ik heb zelf een Avic-X1 en heb nog steeds het vermoeden dat deze wel eens een steekje laat vallen tov een ander navi-systeem

gr,

Rich
Dat zou ik ook graag willen weten, want dat is niet alleen in jouw geval een vraag.
Ik herinner me maar al te goed de problemen van Ber60 met z'n systeem in België, waarbij het me nog altijd niet duidelijk is waarom hij geen TMC in België kon pakken alhoewel hij wel de goede CD had.

Hopelijk komen we hier nog eens achter, en naarmate onze bezoekers hierover meer posten, destemeer komen we te weten :idea: :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Garmin gaat zijn eigen gang
    door frixel » 30 okt 2015 18:34 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 2
    Weergaves: 591
  • Kenwood DNX5220BT updaten gaat niet
    door Yves1965 » 12 sep 2014 21:57 » in Kenwood
    Reacties: 1
    Weergaves: 1043

Terug naar “Traffic Message Channel”