Welk Navigatie Systeem in nieuwe Laguna?

Alles met betrekking tot Renault navigatie
Marnix
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 jun 2005 12:56

Welk Navigatie Systeem in nieuwe Laguna?

Bericht door Marnix »

Heb een Laguna besteld met Carminat Navigatie & Communicatie, inclusief handsfree bediening van bluetooth telefoons. Ik heb de volgende vragen eerder op dit forum gezien maar geen precies antwoord. Misschien dat iemand het nu wel weet?

Weet iemand welk merk navigatie systeem dit is?

De benodigde Radio Renault Cabasse Tronic met 6 CD-wisselaar met MP3 ondersteuning leest blijkbaar de DVDs voor het navigatie systeem.

Weet iemand of dit betekent dat ook DVDs met MP3s afgespeeld kunnen worden? (Op 6 DVDs met MP3s kun je de halve wereld afrijden :-)

Marnix

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Ik denk dat de bron van dit apparaat door VDO-Dayton gemaakt is.
Echter, ook Becker wordt wel gebruikt als basis voor Carminat systemen.

Doorgaans is het zo dat wanneer het een pictogrammen systeem is, het een Becker georïenteerd systeem is, en wanneer het een systeem is die je echt een plattegrond laat zien, het een VDO-Dayton systeem is.

Heb even rondgesnuffeld op www.renaultforum.nl , maar kon ook daar niet zo gauw een eensluidend antwoord vinden.

De dvd zal volgens mij betrekking hebben op het kaartmateriaal, dus niet op de wisselaar/mp3 mogelijkheid.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Marnix
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 jun 2005 12:56

Bericht door Marnix »

Ondertussen heb ik gevonden dat het nav. systeem waarschijnlijk van Xanavi is. Die maken ook systemen met "Birdview" voor Nissan. Ik kan helaas weinig informatie van dit merk en de produkten vinden op Internet.

De reden dat ik aanneem dat de 6 CD wisselaar ook DVDs kan lezen is omdat deze wisselaar een verplichte optie is bij de keuze voor dit nav. systeem. Ik neem aan dat dit is omdat de andere CD spelers die je kan kiezen geen DVDs kunnen lezen.

Groeten,
Marnix

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Marnix schreef:Ondertussen heb ik gevonden dat het nav. systeem waarschijnlijk van Xanavi is. Die maken ook systemen met "Birdview" voor Nissan. Ik kan helaas weinig informatie van dit merk en de produkten vinden op Internet.

De reden dat ik aanneem dat de 6 CD wisselaar ook DVDs kan lezen is omdat deze wisselaar een verplichte optie is bij de keuze voor dit nav. systeem. Ik neem aan dat dit is omdat de andere CD spelers die je kan kiezen geen DVDs kunnen lezen.

Groeten,
Marnix
Hallo Marnix,

Renault is voor een deel eigenaar van Nissan en ze hebben sinds enige jaren een heel innige samenwerking. Die gaat van gezamelijke platforms voor nieuwe modellen zoals de Renault Modus en Clio, tot uiteraard proberen "economy of scale" te bereiken op andere punten.
De Xanavi Birdview is er daar eentje van, daarover is al eens eerder geschreven op dit forum, zie /viewtopic.php?p=20979#20979.

Hoe het zit met de DVD compabiliteit van de CD wisselaar zou ik niet kunnen zeggen.
De benodigde Radio Renault Cabasse Tronic met 6 CD-wisselaar met MP3 ondersteuning leest blijkbaar de DVDs voor het navigatie systeem.
Waaruit leidt je dat af? Eerlijk gezegd zou me dat verbazen, de Xanavi heeft toch z´n eigen DVD lezer?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Marnix
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 jun 2005 12:56

Bericht door Marnix »

Hoi JW,
JW schreef:
De benodigde Radio Renault Cabasse Tronic met 6 CD-wisselaar met MP3 ondersteuning leest blijkbaar de DVDs voor het navigatie systeem.
Waaruit leidt je dat af? Eerlijk gezegd zou me dat verbazen, de Xanavi heeft toch z´n eigen DVD lezer?
De enige reden dat ik dat vermoed is omdat de wisselaar een verplichte optie is bij het nav. systeem, maar dat zou ook een andere reden kunnen hebben. Ik weet niet of de Xanavi zijn eigen DVD lezer heeft. Ik heb nog geen plaatje of product spec. gevonden.

Groeten,
Marnix

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Marnix schreef:Hoi JW,
JW schreef:
De benodigde Radio Renault Cabasse Tronic met 6 CD-wisselaar met MP3 ondersteuning leest blijkbaar de DVDs voor het navigatie systeem.
Waaruit leidt je dat af? Eerlijk gezegd zou me dat verbazen, de Xanavi heeft toch z´n eigen DVD lezer?
De enige reden dat ik dat vermoed is omdat de wisselaar een verplichte optie is bij het nav. systeem, maar dat zou ook een andere reden kunnen hebben. Ik weet niet of de Xanavi zijn eigen DVD lezer heeft. Ik heb nog geen plaatje of product spec. gevonden.

Groeten,
Marnix
Dat zou kunnen, koppelverkoop heet zoiets :wink:
Bij mijn Xantia kon ik ook alleen lederen bekleding krijgen in combinatie met electrische bediening van de bestuurders stoel.
En een regensensor was gecombineerd met electrische ramen achter.

Of dat bij de Xanavi ook zo is, ik weet het niet. Het blijft overigens verbazen, om het netjes uit te drukken, dat er zó weinig info bekend is over een systeem waarvoor je een boel geld moet neertellen. Zoals we ook al schreven in het aangehaalde topic.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
arjeh
Normal Member
Normal Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10

Bericht door arjeh »

Ook mijn nieuwe voiture zal deze Laguna zijn en ook met hetzelfde navigatiesysteem. Hetgeen ik vernomen heb van mijn dealer is dat de cd-wisselaar (de naam zegt het al!) alleen cd's kan lezen. Dus helaas is er "slechts" ruimte voor zo'n 1.000 muzieknummers. Ik denk trouwens dat de navigatiecomputer apart is van de cd wisselaar. De cd-wisselaar is namelijk ook zonder de navigatie te verkrijgen en het lijkt mij zeer vreemd dat ze verschillende cd-wisselaars maken (laten maken) bij Renault.

Arjeh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Marnix
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 jun 2005 12:56

Bericht door Marnix »

Ondertussen heb ik mijn auto afgehaald:
- Het navigatie systeem heeft inderdaad zijn eigen DVD lezer.
- Het merk navigatie systeem weet ik niet
- Kaarten zijn van Navteq
- De eerste fout in de kaart gegevens heb ik al gevonden

Marnix

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
arjeh
Normal Member
Normal Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10

Bericht door arjeh »

Leuk, dat je hem al hebt..... ik ben morgen, 30 juni, aan de beurt!

Ik heb van de dealer net gehoord dat becker de leverancier is van het navigatiesysteem. Lijkt mij niet al te verkeerd.

Ach, fouten, die zitten er altijd in. En zolang het een fout in de database is, zal hij wel opgelost worden, zolang wij als gebruikers er maar melding van maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

arjeh schreef:Leuk, dat je hem al hebt..... ik ben morgen, 30 juni, aan de beurt!

Ik heb van de dealer net gehoord dat becker de leverancier is van het navigatiesysteem. Lijkt mij niet al te verkeerd.

Ach, fouten, die zitten er altijd in. En zolang het een fout in de database is, zal hij wel opgelost worden, zolang wij als gebruikers er maar melding van maken.
En je hebt het over het kleurensysteem?
Het monochromsysteem zou van Becker kunnen komen, niet het kleurensysteem.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
arjeh
Normal Member
Normal Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10

Bericht door arjeh »

Ach, die dealers weten dus blijkbaar echt niet waar ze over praten. Wanneer ik morgen de auto ophaal dan zal ik alles eens heel goed bekijken en hier op het forum vermelden, want het is inderdaad schandalig (laatst werd dat ook al gezegd op dit forum), dat de dealers geeneens weten wat voor producten ze verkopen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mark67
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2005 22:09

nav. laguna

Bericht door Mark67 »

Hoi,

Ik was het waarschijmlijk die de eerste vragen had gesteld over het nieuwe dvd navigatie systeem van de renault laguna. In middels heb ik de auto nu zo,n 3 maanden en ik moet zeggen dat vooral het navigatiesysteem heel goed bevalt, supersnel met het weergeven van routes en omleidingen enz. Er kunnen inderdaad geen dvd,s met mp3 bestanden mee worden afgespeelt....maar dat zal ik niet snel missen. Ik heb 6 cd,s met mp3 muziek erin......je wil je niet weten hoe lang je daarvan kunt genieten. De geintregeerde telefoon werkt trouwens ook perfect in combinatie met mijn bleutooth mobieltje. Inderdaad het systeem is van xinavi maar daar is erg weinig over te vinden. Ik heb trouwens nog een vraag, ik ga binnenkort naar hongarije....maar helaas staat die nog niet op mijn dvd. Wie weet wanneer hongarije ook verkrijgbaar is voor dit systeem..de dealer hoef je hier niets over te vragen want die weten echt niks over dit systeem te vertellen.De werking moet je zelf een beetje uitvogelen :idea: ...maar misschien is dat ook wel zo leuk.


mvg .Mark

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
arjeh
Normal Member
Normal Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10

Bericht door arjeh »

Hoi Mark,

Ik deel je mening betreffende het navigatiesysteem; ik rij er nu een dag of 4 mee rond en het systeem is werkelijk voortreffelijk. Ik ben het trouwens eens met je dat je heel lang kunt rond rijden met die 6 cd's vol met mp3, maar ze hadden er beter een dvd-wisselaar in kunnen zetten. Wel heb ik een paar vragen erover en aangezien jij al wat langer rond mee rond rijd, kan je me er misschien antwoord op geven:

1. bij de mp3 speler kan ik niet de gehele naam van de folder zien en ook niet van het desbetreffende nummer. Weet jij of dat in te stellen is
2. is er een mogelijkheid om met de bluetooth verbinding al mijn telefoonnummers (of een selectie ervan, ik meen maximaal 40 stuks) incl. namen over te nemen.
3. de versie van de dvd die ik er bij heb gekregen is de 2004/2005 versie, terwijl voor de meeste navigatiesystemen men reeds op 2005/2006 zit. Welke versie heb jij? Ik heb net bij Navteq op de site gekeken maar daar staat dit navigatiesysteem niet bij

Ik hoor graag van je

Arjeh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
arjeh
Normal Member
Normal Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10

Bericht door arjeh »

Even ter aanvulling: http://www.zenrin-europe.com Volgens mij is dit de leverancier van de dvd voor de Laguna welke volgens de meeste van ons een Xanavi is. De database komt dan weer volgens mij van NavTeq. Het vreemde/vervelende is, dat ze volgens mij een 'oude' database van NavTeq gebruiken. De dvd die meegeleverd is, is volgens mij de 2004 versie, en ik weet dus niet of dit de laatste is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Marnix
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 jun 2005 12:56

Bericht door Marnix »

De database is inderdaad 2004-2005. De fout die ik erin vond en eerder al melding van maakte in deze thread heb ik aangemeld. Het antwoord van NavTeq was dat deze fout al opgelost is in de nieuwe database. Er is dus idd. een nieuwere versie.

De fout was trouwens wel een vrij domme en grote: op de A2 zuidwaards van Utrecht naar Eindhoven word je bij Everdingen de A15 opgestuurd.

Er zijn me enkele rare dingen opgevallen, bijvoorbeeld dat via de spraakbediening van de navigatie alleen adressen uit het adresboek als bestemming op te geven zijn maar het apart daarvan ingestelde huisadres niet. Die is alleen op te geven via de handbediening op de middenconsole.

Overigens ben ik verder ook tevreden over dit systeem. 6 CDs met MP3s is inderdaad een hele hoop: ik heb nu 80 CD's 'online'

Groeten,
Marnix

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
arjeh
Normal Member
Normal Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10

Bericht door arjeh »

Hoi Marnix,

De dvd welke wij hebben (ik zal hem vanavond eens in mijn pc doen), is denk/hoop ik wel de laatste, ander voel ik me gena......, maar dat begrijp je wel denk ik. Dit systeem is net een paar maanden in productie, dus ik kan me bijna niet voorstellen dat we al met een oude dvd rijden. Navteq verkoopt volgens mij hun database aan de diverse leveranciers en zij gaan er dan mee verder, en ik denk dus dat xanavi/renault/zenrin de database van vorig jaar hebben gekocht en een paar maanden bezig zijn geweest om voor de laguna aan te passen. Het is maar een gok hoor, wellicht de JW hier ons meer over kan vertellen.

Ik zit momenteel op pakweg 50 cd's; maar ja, mijn mp3'tjes heb ik op 192 gemaakt, dus ze zijn zo'n 5 a 6 mb per nummer. Ik ga toch iets meer voor kwaliteit dan voor kwantiteit. Kan jij trouwens de tekst van het hele nummer en/of map zien? Ik niet, en de eerst 3 tekens worden al ingenomen door 01_ 02_ , die kan ik natuurlijk wel weglaten, maar toch.

De stembesturing vind ik ook niet super hoor, ze maakt vaak een fout, of ze hoort me niet goed. Ach, ze zal wel niet goed luisteren denk ik, het is en blijft een vrouw(enstem). Wat bedoel je trouwens met het huisadres? Ik moet zeggen dat ik de adressen welke ik het vaakst gebruik vooraan in de database heb staan, dus ik kan ik met stembesturing snel aansturen: <knopje drukken> "adresboek" , en dan het nummer opnoemen of eventueel "volgende bladzijde".

Klopt het dat je met bluetooth slecht 40 nummers in het telefoonboek kan krijgen. Ik heb niet zo'n aparte cradle voor mijn mobiel.

Ik hoor verder je bevindingen..... ik heb er pas 600 km mee gereden, dus veel ervaring heb ik nog niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Marnix
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 jun 2005 12:56

Bericht door Marnix »

Tijdens het gebruik van dit systeem is het me nu al enkele keren overkomen dat het systeem me ineens zo'n 50-100 m. naast de weg plaatst, vervolgens verwoed de route vanaf deze nieuwe locatie gaat berekenen en dan opnieuw als ik niet direct linksaf sla (op de snelweg :-)). Heeft iemand soortgelijke ervaringen met dit systeem?

Groeten,
Marnix

ps: met Bluetooth heb ik nog geen ervaringen, want ik wacht op mijn nieuwe GSM

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
arjeh
Normal Member
Normal Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10

Bericht door arjeh »

Hoi Marnix,

Is mij nog niet overkomen wat je zei over het plaatsen naast de weg. Het kan zijn dat het kaartmateriaal niet meer up to date is, of dat de ontvangst van de gps iets minder of slecht is. Ook al weet ik uit ervaring wanneer je keurig de weg volgt je de gps best een paar minuten kunt missen.

Wat betreft gebruikers van de dvd-navigatie uit de Laguna: ik ben bang dat wij tot nu toe de enige twee zijn. Maar volgens mij is het navigatiesysteem hetzelfde als die in een van de Nissans. Wie o wie weet of dit het geval is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

arjeh schreef:Hoi Marnix,

Is mij nog niet overkomen wat je zei over het plaatsen naast de weg. Het kan zijn dat het kaartmateriaal niet meer up to date is, of dat de ontvangst van de gps iets minder of slecht is. Ook al weet ik uit ervaring wanneer je keurig de weg volgt je de gps best een paar minuten kunt missen.

Wat betreft gebruikers van de dvd-navigatie uit de Laguna: ik ben bang dat wij tot nu toe de enige twee zijn. Maar volgens mij is het navigatiesysteem hetzelfde als die in een van de Nissans. Wie o wie weet of dit het geval is.
Oftewel een Xanavi Birdview.
En dat is toch ook wat je inmiddels vastgesteld hebt bij het bekijken van je DVD, in elk geval dat het een Xanavi-achtig systeem is?
Uiteraard zullen er wat verschillen zijn, zoals een opstartlogo en wellicht de dealerslijst. Dat zie je ook bij de BlauPunkt MFD's, die zijn als systeem allemaal aan elkaar gelijk, echter door de ingespeelde firmware zie je een ander opstartlogo zoals VW, Ford, Skoda enz. en een andere dealerslijst.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
arjeh
Normal Member
Normal Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:10

Bericht door arjeh »

Hmmm, inlogscherm... ik moet eerlijk zijn dat ik er niet zo op let. Wel zie ik wanneer ik de knop indruk (= sleutel omdraai) iets van Renault, daarna een waarschuwingsscherm, aanmelden telefoon en dan kan je verder. Waar het mij met name omgaat is of ik de dvd's van Nissan kan gebruiken. De dealer durf ik het geeneens te vragen, want die wist wel dat ze vaak samenwerkte met Nissan maar van de navigatiesysteem wist hij dat niet. Weet iemand dus of je de dvd's van Nissan in de laguna kan gebruiken?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • hoe zien welk navigatie systeem er in zit,Xanavi X6 of X7
    door Ton de Goey » 19 jan 2015 22:36 » in Nissan
    Reacties: 0
    Weergaves: 1401
  • Carminat Laguna II CD systeem overzetten
    door LagunaDos » 12 jul 2014 21:41 » in Renault
    Reacties: 1
    Weergaves: 938
  • Voor welk systeem is dit
    door peterspie » 22 jul 2014 14:12 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 12
    Weergaves: 1516
  • Carminat navigatie Laguna uit 2005
    door Dillingh » 22 jan 2015 17:43 » in Renault
    Reacties: 3
    Weergaves: 1615
  • VW navigatie update 2017/2018 navigatie systeem loopt vanst
    door Peterdekoning » 07 okt 2018 18:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 1062
  • Wat voor navigatie systeem?
    door Civic023 » 05 aug 2014 22:13 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 1
    Weergaves: 823
  • Android Navigatie systeem X1 BMW
    door vemps » 10 aug 2017 21:04 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 542

Terug naar “Renault”