Foute feedback van NAVTEQ

(voorheen NavTech)
Fantom
Senior Member
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18

Foute feedback van NAVTEQ

Bericht door Fantom »

Ik kreeg vandaag feedback van NAVTEQ over een fout die ik had gemeld.
Opmerking Klant

NAVTEQ Invoer Nummer: DF19508OU
Datum van aanmaak: 27-Mar-2004
Naam: XXXX (ff verstopt)
Adres: XXXX
Woonplaats: XXXX
Land: XXXX
Postcode: XXXX
Telefoon: XXXX
E-mail adres: XXXX

Productinformatie:

Product: BeNeLux
Regio: Nederland
Sub regio: NL Netherlands
Produktnaam: nav system user
CD/DVD Versie: 2004/1
Systeem merk: VDO Dayton MS5400

Lokatie van mogelijke fout

Land: Nederland
Gemeente/stad: Rotterdam
Adres:
Kruising:
Postcode:

Probleem omschrijving:
Fout type: Change - Barrier
Probleem omschrijving: De rechter Rottekade richting terbregseweg is doodlopend. Dit is 150mtr voor de kruising met de terbregseweg
Bijlage: XXXX

Verbetering van NAVTEQ
Datum van verbetering: 14-Apr-2004
Naam: Name Hidden, Consumer Support Specialist
Verbetering: Beste Roland van Meggelen,

Wij kunnen u mededelen dat mede dankzij uw foutmelding, het door u aangegeven probleem is onderzocht.

Hieronder vindt u de oplossing zoals die door ons geformuleerd is.

-- The database has been checked for restrictions. The database was found to be correct; a restriction 'Gate; Key Access' is present at "Terbregse Rechter Rottekade", just before the intersection with "Molenweg"/"Prinses Irenebrug"/"Terbregseweg", and no guidance along this road should be given. --

Gezien het feit dat we gespecialiseerd zijn in het onderzoeken van voornamelijk kaartfouten, zijn we hierdoor niet in staat om uw verzoek te verwerken. Daarom verzoeken wij u vriendelijk contact op te nemen met uw systeemfabrikant, om dit probleem verder te laten onderzoeken.

Mocht u in de tussentijd nog op nieuwe problemen stuiten die onderzocht moeten worden, laat het ons dan alstublieft weten.

We willen u nogmaals bedanken voor de moeite die U gedaan heeft om ons in te lichten over het vermelde probleem.

Met vriendelijke groeten,
Name Hidden,
Consumer Support Specialist
NAVTEQ
Ik wil niet zeuren maar er is wel degelijk een probleem. Je wordt dus wel over de weg met het blokkerende paaltje gestuurd. Ik heb geen sleutel van het paaltje en ik denk dat dat voor ongeveer 99,999999999999% van de weggebruikers is. Nou heb ik een reactie gestuurd op het webformulier maar ik weet niet of dit voldoende is om er een beter onderzoek naar te laten doen. :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Als ik je verhaal zo lees, incl. de feedback van Navteq, dan is de situatie dus dat die weg met paaltjes afgesloten is, en dat de Navteq Database, zoals toegeleverd aan VDO dus inderdaad deze afsluiting bevat.
En toch word jij over die weg gestuurd, begrijp ik dat goed?

Als dat zo is, zit er inderdaad niks fout bij Navteq, maar heeft VDO een fout gemaakt toen ze de Navteq kaartgegevens bewerkt hebben voor de CD/DVD geschikt voor de MS 5400/5500. En dus is het dan correct wat Navteq in z'n antwoord aan jou schrijft:
Daarom verzoeken wij u vriendelijk contact op te nemen met uw systeemfabrikant, om dit probleem verder te laten onderzoeken
Hopelijk kan het Navteq Navigatie Helpsite Team dit bevestigen.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18

Bericht door Fantom »

Jw leg dat dan eens uit.
De routes worden toch op de kaart bepaald :?:
Of begrijp ik uit jou verhaal dat de kaart alleen maar ruwe kaartinfo bevat en dat VDO de route bepaald zomaar in het wilde weg? De route wordt toch bepaald adh van de kaart :?:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Ik zou maar één verklaringen kunnen bedenken voor de "foute" feedback van Navteq en dat is dat de restrictie is ingevoerd nadat de database van jouw versie van de CD is gemaakt. Dan zal het op de volgende CD wel verholpen zijn. Het zou ook kunnen zijn dat VDO Dayton inderdaad niets met die codering (gate; key acces) doet. Ik zou als ik jou was gewoon even vragen aan Navteq of zij kunnen zien of hier recentelijk iets aan gewijzigd is en als dat zo is even afwachten op de nieuwe CD. Als dit niet zo is dan zou ik even een mailtje sturen naar VDO Dayton om te vragen of zij weten waar het aan ligt (en of ze er iets aan (kunnen) doen).

Een reactie plaatsen op het webformulier heeft wel nut (het wordt in ieder geval gelezen). Dit kan aanleiding geven iets op een andere manier te onderzoeken (als zij vinden dat hier aanleiding toe is). Ik heb dit zelf ook eens gehad, omdat mijn fout niet goed was omschreven..

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18

Bericht door Fantom »

Zou idd kunnen wat jij zegt:
Het zou ook kunnen zijn dat VDO Dayton inderdaad niets met die codering (gate; key acces) doet.
Ik zat er zo nog eens over na te denken en het klopt eigenlijk wel. NAVteq zet de kaart info op de CD. De computer rekent de route uit. Dus de computer leest de kaartinfo en ziet idd de "key-gate" niet. Dus fout in de berekening van de VDO computer. Vindt het eigenlijk wel raar dat Navteq niet gewoon zegt dat het een doodlopende weg is. Het is trouwens toch geen logische route omdat de andere route vele malen korter is qua rijtijd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Wacht eens even, waren ze daar niet bezig met de weg ?
Wil de route ook wel eens proberen te rijden, als je me via pb wat gegevens kunt verstrekken over start en eindpunt, en of je systeem staat ingesteld op 'kortste weg' of 'kortste reistijd' etc.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Fantom schreef:Zou idd kunnen wat jij zegt:
Het zou ook kunnen zijn dat VDO Dayton inderdaad niets met die codering (gate; key acces) doet.
Ik zat er zo nog eens over na te denken en het klopt eigenlijk wel. NAVteq zet de kaart info op de CD. De computer rekent de route uit. Dus de computer leest de kaartinfo en ziet idd de "key-gate" niet. Dus fout in de berekening van de VDO computer. Vindt het eigenlijk wel raar dat Navteq niet gewoon zegt dat het een doodlopende weg is. Het is trouwens toch geen logische route omdat de andere route vele malen korter is qua rijtijd.
Als ze zouden zeggen dat het een doodlopende weg is kunnen mensen die wel zo'n sleutel hebben niet via daar gepland worden. Ze hebben natuurlijk een zo realistisch mogelijke database waar ze dat soort dingen ook in opnemen (ik denk dat dat goed is, want zo kunnen hulpverleners toch via die weg gestuurd worden (aannemende dat die wel zo'n sleutel hebben)). Het is dus eigenlijk het probleem dat bijvoorbeeld VDO Dayton niets doet met al die extra informatie. Eigenlijk dus zonde (vind ik).

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18

Bericht door Fantom »

Ja maar dan nog.
Ik bedoel de route rechtdoor door het bos is vele male sneller dan langs de "doodlopende" weg.
Het heeft dus ergens niks te maken met de "doodlopende" weg maar wel meer met de bereken methode van de VDO.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Als ik trouwens in Route 66 kijk en op Maporama (gebruiken allebei kaarten van Navteq) dan geven zij niet aan dat je daar niet verder kunt. Ik denk dus (omdat Navteq aangeeft dat er zo'n codering in staat) dat de systeemontwikkelaars (zoals VDO Dayton, etc.) helaas niets met deze informatie doen. Wat me trouwens ook opvalt is dat in Route 66 de 30 km/u zones aangegeven worden als een onverharde weg... Vreemd dus. Misschien neemt men de informatie wel niet goed over / wordt het verkeerd "gecodeerd" (oftewel: gebruikt men de informatie verkeerd).

Kan iemand meer vertellen over het feit of ze dit soort informatie wel of niet meenemen?

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18

Bericht door Fantom »

Wat me trouwens ook opvalt is dat in Route 66 de 30 km/u zones aangegeven worden als een onverharde weg... Vreemd dus. Misschien neemt men de informatie wel niet goed over / wordt het verkeerd "gecodeerd" (oftewel: gebruikt men de informatie verkeerd).
Daar kan nou best wel eens de bron van meerdere fouten in de routebepaling zitten. :roll:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Zou inderdaad best wel eens kunnen ja. Misschien kan het Navteq NHS-team ons verder helpen... Zij kunnen misschien meer uitleg geven over wat de oorzaak zou kunnen zijn. Dat neemt niet weg dat een e-mail naar VDO Dayton ook nooit weg is (als niemand iets zegt gebeurt er überhaupt niets...).

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Interessante discussie die zich hier ontspint, en dat allemaal omdat Fantom een bijna-botsing had met een paar paaltjes :oops:
Hoe het in dit geval precies zit weet ik ook niet, maar ik heb daar wel een paar (weloverwogen?) gedachten over.

@ ToHo, het zou kunnen zijn dat de Navteq DB inderdaad ouder is dan toegepast op de 2004/1 CD/DVD. Als dat zo is denk ik dat er in de reactie wel op gewezen zou zijn dat dit speelt. Dat doet Navteq ook op ons forum.

@ Fantom, nee het is niet zo dat de kaart DB van Navteq één op één overgenomen wordt door VDO. In andere bijdragen kun je lezen dat de applicatie (toepassing) uitgevoerd door in dit geval VDO er voor kan zorgen dat jouw Navi anders omgaat met die data. Voorbeeld, puur hypothetisch, als VDO een snelweg met code X per ongeluk als zandweg met code H op de CD zet krijg je een andere interpretatie door jouw Navicomputer :oops: :lol:

@ WMP, als ik het goed heb rij jij met een 522 en en recente kaart. Ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn op dit stukje weg.

Al met al hoop ik dat het Navteq NHS-Team inderdaad wat verder ingaat op dit onderwerp, niet alleen vanwege de specifieke situatie daar op de Rottekade, maar zeker op het punt van de applicatie, in dit geval door VDO.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18

Bericht door Fantom »

@WMP

Heb jij de genoemde route al eens gereden.
Ben eigenlijk erg benieuwd naar jou bevindingen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

...ben weer eens te laks/lui geweest, maar moet morgen toch even iemand helpen zijn auto aan de praat te krijgen, dus dan kan ik er wel even langs rijden, de gegevens staan nog in mijn private-mail box.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18

Bericht door Fantom »

Wederom een antwoord gekregen van NAVTeq en ik moet zeggen dat het vermoeden dat er iets niet goed gaat in de berekening in de MS5400 wel bevestigd wordt.
Datum van verbetering: 27-Apr-2004
Naam: Navteq, Consumer Support Specialist
Verbetering: Geachte meneer xxxxxxxxxxxxx,

Ons Technisch Team heeft naar dit probleem gekeken, en bevestigd dat
in de NAVTEQ databank een restrictie gecodeerd is. Het schijnt dat
dit soort gegevens niet altijd opgenomen worden door uw
systeemfabrikant.

Met vriendelijke groeten,

Navteq
Top van Navteq dat ze toch de moeite nemen om wat dieper op de problemen ingaan en verder kijken dan hun eigen neusje lang is. 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Fantom,

Het blijft natuurlijk een beetje speculeren waar het fout gaat, maar als ik dit zo lees, met in m'n achterhoofd wat Navteq op ons forum schreef over de aanlevering van een DataBase aan de applicatiebouwers, dan vermoed ik dat VDO dit niet goed gedaan heeft, en dus dat er iets verkeerd op de VDO CD staat.
Theoretisch zou het ook nog jouw SW kunnen zijn, maar de waarschijnlijkheid ligt toch eerder in de richting van de CD.

Daarom zou het zeer interessant zijn als WMP inderdaad die test kan doen, en wellicht ook nog iemand anders met een VDO systeem. Dan kunnen we welicht door eliminatie bij de oorzaak komen.

Hoe dan ook, met de reactie van Navteq in portefeuille kun je sowieso VDO benaderen en hen om opheldering vragen.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
NAVTEQ
Specified Moderator
Specified Moderator
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 nov 2003 19:10

Foute Navteq feedback

Bericht door NAVTEQ »

Hallo allen,

voor ons is er niet zoveel toe te voegen aan de kundige antwoorden die door verschillende forumleden zijn aangegeven. We kunnen wel een overzicht geven van de feiten:
1 - paaltjes die met een sleutel geopende kunnen worden als zodanig bij Navteq in de databank gecodeerd. Evenals bijvoorbeeld paaltjes zonder sleutel, hekken met een portier en ander barrières.
2 - de verschillende navigatiesystemen ontwikkelaars kunnen zelf kiezen of en hoe ze dergelijke restrictie gebruiken.
3 - de onderhavige ontwikkelaar ziet paaltjes met een sleutel als potentieel open dus in sommige situaties bruikbaar voor het verkeer.
4 - Navteq kan deze weg niet zomaar doodlopend maken, te meer daar dit een wereldwijde specificatie is, en in vele landen voor de noodhulpdiensten dit soort informatie in hun informatiesystemen gebruiken. De italiaanse Polizia én Carabinieri bijvoorbeeld zijn grootgebruikers van de Navteq producten.
5 - we staan natuurlijk dagelijks in contact met de ontwikkelaars, en naar goed gebruik delen we dit soort klanten observaties met hen, zo ook in dit geval. Maar de beslissing ligt bij hen, daar hebben wij een zeggenschap over.

heel hartelijk bedankt, vooral ook voor de aardige woorden aangaande de verbeterde update van het customer support team.
het Navteq NHS team

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Navteq team,

Bedankt voor de uitleg en de bevestiging van de gedachten die omtrent dit onderwerp al een beetje leefden.
Overigens ben ik benieuwd hoe het op de door jullie zelf uitgegeven kaart staat, geschikt voor VDO systemen. Ook een doorgaande route, of toch enige restrictie :?:

Jullie laatste reactie is wat cryptisch:
5 - we staan natuurlijk dagelijks in contact met de ontwikkelaars, en naar goed gebruik delen we dit soort klanten observaties met hen, zo ook in dit geval. Maar de beslissing ligt bij hen, daar hebben wij een zeggenschap over.
Wellicht een typefoutje? Of begrijp ik het gewoon niet precies :oops:

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
NAVTEQ
Specified Moderator
Specified Moderator
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 nov 2003 19:10

Gewoon een typefoutje

Bericht door NAVTEQ »

Hallo JW,

gewoon een typefoutje! EEN moet GEEN zijn natuurlijk.

En wat betreft de onder de Navteq uitgebrachte titels. De functionaliteit daarvan is niet anders dan de producten die onder de naam van de applicatie ontwikkelaar (in dit geval SVDO) of onder de naam van een automobielfabrikant worden uitgebracht. De informatie inhoud kan overigens wel verschillen, meer of minder landen, meer of minder bijzondere bestemmingen (POIs).

het Navteq NHS team[/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18

Bericht door Fantom »

Ok. Sorry dat ik NAVTeq onterecht van foute antwoorden heb beschuldigd :oops:
Had er gewoon de pee in dat het niet goed werkte.

Maar goed zo zie je maar dat de scheidslijn tussen de database leverancier en de sw applicatie bouwer vaak moeilijk te zien is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Fantom schreef:Ok. Sorry dat ik NAVTeq onterecht van foute antwoorden heb beschuldigd :oops:
Had er gewoon de pee in dat het niet goed werkte.
Kan gebeuren :). Het voordeel is dat je (en wij allemaal) nu weten dat een fout meerdere oorzaken kan hebben. Zodoende kunnen we nu ook meer "opbrengen" voor "foute" feedback.

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Lege SD kaart voor Navteq download
    door lynn » 19 aug 2014 16:19 » in Lancia
    Reacties: 1
    Weergaves: 2526

Terug naar “Navteq”