Atlas Europa cd's + cd Main Roads

opelastra
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jul 2007 20:19

Atlas Europa cd's + cd Main Roads

Bericht door opelastra »

Hoe te navigeren van bijvoorbeeld Zwitserland naar Frankrijk ?
Kan iemand uitleggen wanneer ik welke cd's erin moet stoppen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Een wedervraag: Kun jij ons eerst vertellen welk type navigatie je hebt?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

.......en welke CD's je er nu bij hebt?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
opelastra
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jul 2007 20:19

mijn navigatiesysteem

Bericht door opelastra »

Ik heb een VDO-dayton ms 4150 rs en ik heb net het Europa-pakket van Atlas samen met een supercode gekocht. De update is gewoon gelukt en hij doet het verder gewoon. Ik kom er alleen niet goed uit wanneer ik welke cd moet gebruiken voor het buitenland. Er zit namelijk helemaal geen uitleg bij. Ik heb de buitenland cd's en 1 cd met de Main Roads. Wat moet ik doen om van bijvoorbeeld Nederland naar Zwitserland te gaan. En de volgende dag van Zwitserland naar Frankrijk? Alvast bedankt voor het eventuele antwoord. Groetjes...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Aha, je hebt een setje TeleAtlas Supercode kaarten bij je 4150.

Het simpelste is de CD van het land waar je naar toe wilt rijden, Zwitserland in je systeem te stoppen, daar het gewenste adres te kiezen en dat op te slaan in je adresboek.
Dan kan die CD er weer uit en stop je de MRE-CD er in. Dan zoek je dat adres op, drukt op begeleiding en gaat gewoon rijden. Tegen de tijd dat je in Zwitserland bent haal je de MRE-CD er uit, stop je de Zwitserland CD er in en rij je naar je bestemming.

Vanuit Zwitserland naar Frankrijk doe je hetzelfde, eerst de F-CD er in, adres kiezen en opslaan, dan de Zwitserland CD er weer in en navigeren tot de Franse grens waar je hem omwisselt voor de F-CD. In dat geval heb je de MRE-CD niet nodig als tussenstap.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
opelastra
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jul 2007 20:19

Bedankt voor de uitleg JW!!

Bericht door opelastra »

Beste JW,
Hartstikke bedankt voor de duidelijk uitleg, zoals je ziet, ben ik echt een navigatie leek, haha.
Het vreemde vind ik alleen dat als je het adres hebt opgeslagen met de landen-cd, dat hij maar blijft laden en laden. (dat zie ik in de rechterbovenhoek namelijk)
Maar blijkbaar moet ik dat gewoon negeren en gewoon de Main Roads-cd erin doen en dan weer het adres opzoeken en wachten totdat hij de route oppakt en dan rijden maar...

Nogmaals bedankt!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat laden....... komt omdat de MRE's niet op die CD staan. En dus kan hij de route niet berekenen.
Probeer het maar even uit hoe het gaat als je, ná de adresvastlegging er de MRE CD instopt.
We horen het graag weer :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RAH
Normal Member
Normal Member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11 jul 2004 17:34

Bericht door RAH »

Persoonlijk doe ik het als volgt.

Als ik van bijvoorbeeld Amsterdam (NL) naar Trento (I) wil bepaal ik eerst thuis via een routeplanner of met normale route kaarten welke weg ik grofweg wil rijden. In het navigatie systeem voer ik als bestemming vervolgens de grensovergang in, in het voorbeeld A12 bij Zevenaar. Eenmaal bij de grens gaat de cd van Duitsland erin en geef ik als bestemming de grensovergang bij Füssen in. Aldaar aangekomen gaat de cd van Oostenrijk er in en de bestemming wordt de grensovergang bij de Brennerpas. Daar gaat Italië erin en voer ik de eindbestemming in.

Dit is uiteraard een beetje omslachtig aangezien je met de MRE vanuit Amsterdam waarschijnlijk in één ruk door tot Trento kunt navigeren. Echter door de betreffende landen cd te gebruiken heb je altijd de beschikking over de meest gedetailleerde kaart van het gebied waar je door rijdt. Dit ingeval van bijvoorbeeld een file, dan kun je beter een omweg plannen. Hoe het zit met de POI's op de MRE weet ik niet, maar ik verwacht dat de landen cd een uitgebreidere database zal hebben, ook voor bijvoorbeeld de flitsmeldingen.
ms5400 (PC5400 + MM5400) + MT5011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

De MRE CD bevat heeeeeel veel meer dan alleen de hoofdwegen.
Ik heb dat vorig jaar eens uitgeprobeerd in mijn 5500, en heb toen een route gepland naar Merklingen in Zuid-Duitsland, met als criterium: geen autowegen. Ik was vervolgens verbaasd hoe nauwkeurig die route gepland werd, over allerlei secundaire wegen, eigenlijk dezelfde route als met de gewone DVD in mijn 5500 en datzelfde criterium.
Mijn conclusie was toen: die C-IQ MRE-CD is een enorme aanwinst en biedt veel meer MRE's dan op de gewone non C-IQ landen CD's staan.

Probeer het eens uit, zou ik zeggen, dan hoef je niet meer de wat gecompliceerde manier te volgen die je nu neemt :wink:
Het voordeel daarvan is ook dat je je niet tevoren hoeft vast te leggen op die grensovergang maar dat je daar de TMC info ook nog in kunt betrekken. Dat doe ik dan ook als ik richting Füssen rij.
Op de A12 vóór Arnhem kan ik WDR TMC al selecteren en ontvangen en zó zien waar er problemen zijn. Vervolgens besluit ik dan of ik de A12 richting Oberhausen neem, dan wel de A50 richting zuiden. En op die laatste route kan ik dan besluiten of ik bij Boxmeer de A57 neem richting Krefeld/Köln, dan wel doorrij naar Venlo en dan de A61 neem.
Op die manier heb ik al heel wat file ellende vermeden.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Hoe het zit met de POI's op de MRE weet ik niet, maar ik verwacht dat de landen cd een uitgebreidere database zal hebben, ook voor bijvoorbeeld de flitsmeldingen.
Je zou dat bijv op je eigen MRE CD, want die heb je toch, kunnen nakijken maar het is zo dat op deze MRE alle POI's van de gezamenlijke CD's zijn gebundeld. Ook van alle toegestane flitsinfo.
Eenmaal bij de grens gaat de cd van Duitsland erin en geef ik als bestemming de grensovergang bij Füssen in. Aldaar aangekomen gaat de cd van Oostenrijk er in en de bestemming wordt de grensovergang bij de Brennerpas. Daar gaat Italië erin en voer ik de eindbestemming in.
Dat is feitelijk volkomen overbodig. Op de MRE staat om te beginnen een schat aan informatie die ver uit gaat boven de normale hoofdwegeninfo en tot op dorpsniveau nauwkeurig is en ten tweede heb je voor Trento de hele CD van Italië niet nodig omdat Zuid Duitsland , Centraal Europa en de helft van Italië keurig volledig gedekt zijn op de Centraal Europa CD
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RAH
Normal Member
Normal Member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11 jul 2004 17:34

Bericht door RAH »

Kijk, dat wist ik dus niet. En ik had het wel kunnen nakijken, maar het is makkelijker als het door iemand wordt voorgekauwd. :wink: Nu alle POI's en flitsmeldingen van de diverse landen gebundeld op de MRE staan is het al een stuk aantrekkelijker om meteen de MRE cd te gebruiken.

Wat betreft het wegennet op de MRE cd, dat is idd veeeeeel uitgebreidere dan de MRE op de non c-iq landen cd's, daar was ik ook al achter. Echter, toen ik het systeem een paar dagen had en een stuk Duitsland was ingereden kwam ik tot 2 keer toe in een dorp of stadje waarvan niet alle wegen op de kaart stonden (ik reed zonder begeleiding gewoon wat in het rond). Maar ik zal het advies van JW eens opvolgen en het een volgende keer eens proberen met de MRE cd.

Als ik overigens richting Füssen ga heb ik eigenlijk nooit last van files. Ik vertrek dan vanuit Den Haag om 22.00 en ben tussen 06.00 en 08.00 uur bij de grensovergang. Ik heb tot nu toe maar 1 keer last van een file gehad, en daar had TMC ook niet bij geholpen. Er was net een auto ongeluk gebeurd op de A3 thv Willroth. Toen ik al 15 tot 20 minuten stilstond kwam de filemelding pas op de radio. Vervolgens heb ik daar toen nog ruim 2 uur stil gestaan.

Overigens is het wisselen van cd's voor mij niet zo'n probleem. Ik rij op LPG, dus zorg ik dat ik vlak voor ik Duitsland in ga nog even kan tanken. Dus bij de Esso in Velp. Daar wissel ik de cd naar Duitsland. Volgende tankbeurt is in Stuttgart. Daar gaat vervolgens de cd van Oostenrijk erin, de weg vanaf het tankstation naar de snelweg ken ik wel en de snelweg staat al op de cd van Oostenrijk. En al moet ik speciaal stoppen voor het wisselen van de cd's is dat nog niet erg, als ik een diesel had en een dvd systeem was ik waarschijnlijk in één ruk doorgereden. Twee uur rijden, een kwartier rust werkt bij mij niet. Ik moet een reden hebben om te stoppen en een kwartier rust zonder dat ik moe ben valt niet in die categorie.
ms5400 (PC5400 + MM5400) + MT5011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Tsja, die TMC.....

Ik ben zakelijk heel veel onderweg geweest in Duitsland, naar Frankfurt en omgeving. Daarbij heb ik vaak gebruik kunnen maken van die mogelijkheid om al vóór Arnhem te kunnen kijken hoe het er over de grens bij stond en m'n plan kunnen trekken.
Hoe dan ook, het is handig dat onze systemen deze mogelijkheid bieden. Dat gaat helaas niet met de 4150 :oops:

Overigens, als ik dit zo lees
Als ik overigens richting Füssen ga heb ik eigenlijk nooit last van files. Ik vertrek dan vanuit Den Haag om 22.00 en ben tussen 06.00 en 08.00 uur bij de grensovergang.
hoe rij je dan naar de NL-grens? Of overnacht je vlak daarvoor om moed te verzamelen of zo :?: :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RAH
Normal Member
Normal Member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11 jul 2004 17:34

Bericht door RAH »

:?: Uhh, hoe bedoel je? Oh, wacht ik denk dat ik het al snap. Jij denkt dat ik tussen 06.00 en 08.00 uur bij de Nederlands/Duitse grens ben. Ik had wellicht wat duidelijker moeten zijn, maar ik bedoelde de grensovergang Duitsland/Oostenrijk bij Füssen. Over het algemeen heb ik niet zoveel moed nodig om Duitsland in te rijden (al schaam ik me af en toe wel voor mijn gele kentekenplaat). :oops:

En die TMC, zeker als je het zakelijk gebruikt kan het je veel tijd schelen. Volgens mij zelfs in Duitsland nog meer dan in Nederland aangezien die Duitsers wel een goed secundair wegennet hebben. Maar als je op vrijdag avond pas om 22.00 uur uit Den Haag weg gaat is de kans op files minimaal. Bovendien heb ik de neiging om bij die rit (Den Haag - Füssen) geen begeleiding te kiezen aangezien ik dat niet nodig heb, ik ken de weg uit het hoofd.
ms5400 (PC5400 + MM5400) + MT5011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat je niet zou overnachten vóór de NL grens, nou ja........... :wink:

De route naar Füssen ken ik ook uit het hoofd, geen probleem. Maar ik zet altijd wel het systeem op begeleiding, daarmee krijg je de best mogelijke TMC info. Ook al rij je 's nachts, er kunnen zomaar ergens gekke dingen gebeuren op je weg. Vandaar :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
opelastra
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jul 2007 20:19

Ik heb hem eventjes uitgetest JW !!

Bericht door opelastra »

Beste JW,
Ik heb hem eventjes getest op jouw manier.
Dus eerst eindbestemming van land erin en daarna de Main Roads cd.
Alles werkt prima. Dus dat gaat wel goed komen.
Het enige nadeel is dat ik moet stoppen om m'n navigatie in te voeren. Is daar niet een trucje voor??
Verder snap ik niet dat hij me bij Venlo de grens over laat gaan, als ik dus vanaf Amsterdam naar Zwitserland ga.
Maar goed...het zal wel goed zijn, zo niet dan sta ik open voor eventuele tips.
Allen bedankt voor het meedenken.
Het ga jullie goed.

Groetjes opelastra

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het enige nadeel is dat ik moet stoppen om m'n navigatie in te voeren. Is daar niet een trucje voor??
Daar is geen truc voor maar dat moet je zelf instellen bij het diagnose menu (6330) en dan een vinkje zetten bij "Invoer mogelijk"
Dit is onlangs nog enkele malen aan de orde geweest.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Vanuit Amsterdam is die route over Venlo ook de meest voor de hand liggende. Je rijdt dan eerst via de A2 naar Deil, dan de A15 richting Nijmegen waarna je de A50 en vervolgens de A73 naar Venlo neemt. Daar pak je dan de A61 Links-Rheinische.
Aan jou of je die wilt volgen, je kunt dat ook negeren en via Arnhem/Oberhausen rijden. Het systeem past zich dan wel aan :wink:

Hoe je de Invoer moet regelen heeft Gerritje al beschreven, maarreh, verder NIKS veranderen, dat kan je duur te staan komen :oops:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • MMI 3G USA naar Europa
    door Errol1983 » 15 mei 2019 21:57 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 4
    Weergaves: 718
  • Europa verwijderen
    door Vindplaats » 31 jan 2016 10:54 » in Garmin
    Reacties: 1
    Weergaves: 628
  • Mercedes Europa Audio 50 APS NTG-2
    door bullterrier » 08 sep 2014 21:25 » in Mercedes
    Reacties: 0
    Weergaves: 954
  • Aanschaf sd kaart europa
    door Pegebe » 26 mei 2014 21:23 » in Renault
    Reacties: 1
    Weergaves: 3130
  • garmin drivesmart 6i europa lmt-d
    door meugeo45 » 06 jan 2019 12:47 » in Garmin
    Reacties: 0
    Weergaves: 377
  • sd kaart rns 310 west europa kwijt
    door sharan » 03 mei 2015 14:06 » in V.A.G
    Reacties: 2
    Weergaves: 1077
  • LifeTime maps Europa 2015.30
    door DigiWalker » 20 okt 2014 02:27 » in Garmin
    Reacties: 0
    Weergaves: 792

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”