Ervaringen met V-trafic (Frankrijk)

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Ervaringen met V-trafic (Frankrijk)

Bericht door JW »

Hallo allemaal,

TMC heeft ons, gebruikers van navigatiesystemen voorzien van een TMC unit, het leven aanzienlijk makkelijker gemaakt.
Inmiddels is in ons land TMC4U, het ANWB-Siemens consortium actief, en ook in de ons omringende landen is TMC redelijk ingeburgerd. In Duitsland al enige tijd via verschillende zenders, in België sinds kort via Radio 2 in Vlaanderen.

In Frankrijk waren er wisselende berichten over de beschikbaarheid van TMC. Zelf had ik goede ervaringen met France Inter, anderen met de Autoroute zender 107,7 FM.
Zie ook de posting van Checkin.

Daaraan is inmiddels een einde gekomen, omdat de franse privé TMC zenders sinds Maart dit jaar gecodeerd zijn, en alleen met speciale apparatuur ontvangen kunnen worden. En naar zich laat raden: alleen als er voor betaald wordt.
Dus net als in de UK, waar je alleen TMC kunt ontvangen als je de provider ITIS daarvoor betaalt.
Uitvoerige en goeie informatie over dit onderwerp is beschikbaar op het franse forum: http://www.gpspassion.com/forumsen/topi ... hichpage=1

Wetend dat dit niet de taal is die tot de favorieten behoort van velen onder ons heb ik er een aantal belangrijke punten uit gehaald en vertaald. Samengevat als volgt:
1) De privé zender, met de beste informatie is France Inter. Bijna in heel Frankrijk te ontvangen. Daarnaast is er V-Trafic. Dat alles verzorgd door Visionaute als provider van de informatie.
2) De publieke zenders zitten langs de (betaalde) autoroutes, op 107,7 FM. De manier van uitzenden is zodanig dat praktisch gesproken alleen op, of in een zeer smalle band langs de autoroutes deze informatie ontvangen kan worden. Parijs valt daar dus buiten. Voorts heeft deze informatie alleen betrekking op de autoroute waar men op dat moment op rijdt, en dan nog alleen voor een beperkte “horizon”. Naar verluidt zou deze informatie (nog) wel beschikbaar zijn. In feite “betaal” je dit echter met de “péage”.
3) Tot Maart dit jaar werden door Renault en BMW de nodige gelden gefourneerd om France Inter voor iedereen in de lucht te houden, Daaraan is nu een eind gekomen.
4) Renault heeft inmiddels, na betaling van de nodige gelden, op z’n Carminat’s de TMC vrijgeschakeld. Voor een aantal bezitters van deze systemen moet daarvoor een software-update uitgevoerd worden. In Frankrijk regelt Renault dit. Hoe dat in Nederland zit weet ik niet.
5) VDO France heeft een bericht gestuurd naar z’n wederverkopers en installateurs dat de TMC info van France Inter te ontvangen zal zijn na een software-update van de MT 5000/5010. Daarvoor moet dan in Frankrijk een bedrag betaald worden van € 60,98, ex BTW, een bedrag dat door VDO aan Médiamobile betaald moet worden voor de licentie. Wie dat bedrag moet betalen wordt aan de wederverkoper/installateur overgelaten.

Met deze wetenschap heb ik een berichtje uitgezet op het duitse forum met een paar specifieke vragen. Zie: http://navi-forum.net/board/viewtopic.p ... 1efc35dc28
Wetend dat daar ook VDO’ers meelezen ben ik benieuwd wat de reacties zullen zijn.
Voorts ben ik voornemens VDO Nederland met dit probleem lastig te vallen. Ook daar zal wel wat van terugkomen.

Jullie aller reacties en/of aanvullingen op dit verhaal zijn zeer welkom.
Ik zal elk nieuwtje uiteraard onmiddellijk posten.

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ivo
Average Member
Average Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:34

Bericht door Ivo »

Hoi JW,

Wetende dat je na zondag gaat vertrekken richting Taragonna volgens mij, hier even mij ervaring. (ik ben daar recent ook 4 weken in de buurt geweest)
Frankrijk was inderdaad zwak met TMC op route national. V-trafic kon je vaak wel ontvangen maar bleef op rood. Dit bevestigd dus de codering waar je over spreekt. Ik zal mijn contact ook eens vragen naar een update van de TMC module. Wie weet!?

Tot Zondag
Ivo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Even wat bijpraten, er is inmiddels het een en ander gepost op verschillende buitenlandse fora.

Visionaute, de franse TMC provider die V-Traffic uitzendt via France Inter is doende contracten af te sluiten met vele leveranciers van Navigatie systemen.
Dat loopt moeizaam, waarschijnlijk omdat Visionaute niet accepteert dat dit softwarematig via een CD-update gedaan wordt. Logisch ook, gezien de copypraktijken. Details daarover zijn te lezen op het franse forum: http://www.gpspassion.com/forumsen/topi ... hichpage=7

Daar valt ook te lezen dat er voor de VDO MS 5000 een aangepaste TMC box MT 5010 is, die dan VT 5010 heet. Daarmee wordt dan de V-Traffic toegankelijk.
Op een door mij gestelde vraag of die box ook werkt met het C-IQ systeem komt een positieve reactie, die echter door SVA in Wetzlar ontkend wordt. Daarover probeer ik verder duidelijkheid te krijgen, misschien weet iemand in ons land, van SVT iets meer....

Voor ander systemen is de situatie op dit moment dat er voor Renault, BMW, Subaru (Legacy), Kenwood en Alpine een oplossing is, voor andere systemen (nog) niet. Met sommige leveranciers zijn er tamelijk ver gevorderde onderhandelingen, met andere zijn ze nauwelijks of niet begonnen.

Dwars door dit verhaal heen lopen de ontwikkelingen in Duitsland, waar met ook begonnen is met Pay-TMC.
Naar ik begrepen heb is dit niet volgens hetzelfde protocol, en dus zijn daar weer andere decoderingen nodig :cry:
Consequentie van dat alles is dat we nog een heel traject te gaan hebben, en er vooralsnog niet op moeten rekenen dat we onze Navi's zomaar even kunnen aanpassen voor deze nieuwe betaaldiensten.

Wie heeft er nog aanvullende informatie?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Inmiddels ben ik weer wat wijzer geworden over dit onderwerp, en aan het uitproberen hoe alles werkt.

Via een franse relatie heb ik de beschikking gekregen over een aangepaste franse MT 5010/01 box. Deze heeft een andere processor en is voorzien van SW 3.39, en dus in staat de V-Traffic TMC te ontvangen die via France Inter uitgezonden wordt.

Er was onduidelijkheid of deze box ook zou werken buiten Frankrijk, en dat heb ik de afgelopen 10 dagen uitgeprobeerd, zowel in ons land als in België. Daarbij heb ik geen verschil kunnen constateren in z'n werking, of het moet al zijn dat 'ie iets anders omgaat met de sterkste zender, zie viewtopic.php?p=10823#10823

Hoe het me straks vergaat in Frankrijk, daarvan hou ik jullie uiteraard op de hoogte :lol:

Overigens is het me gebleken dat voor de C-IQ systemen een betaaloptie komt voor deze V-Traffic. Net zoals die er al is voor de ITIS in de UK. Je hoeft dan niet meer deze dure box aan te schaffen, die kost in Frankrijk ruim boven de 300 Euri, maar kunt, naar ik aanneem voor een beperkte periode deze functie vrijschakelen. En dus ben je dan veel voordeliger uit.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Net terug uit Frankrijk, meteen maar even m'n ervaringen met de Pay-TMC V-Trafic van Visionaute via de zender France Inter met jullie delen.

Zoals al eerder geschreven heb ik een speciale "franse TMC box". Daarmee is V-Trafic beschikbaar.
En om maar met de deur in huis te vallen: wat een geweldige TMC provider is V-Trafic :Yes: :!:

Als je in de buurt van Parijs zit krijg je een enorme hoeveelheid TMC info, die zeer precies is, en je dus feilloos langs de problemen doet rijden.
Ik had, komende vanaf de A1 van Lille, de mogelijkheid om op verschillende manieren rond Parijs te rijden. Ik heb toen op basis van de informatie dat er op de A86 aan de oostkant van Parijs een probleem was, en vervolgens ook op de A3 bij Porte Bagnolet besloten om gewoon door te rijden naar de Periferique bij Porte la Chapelle. En dat pakte buitengewoon goed uit. Vervolgens bleek er een probleem te zitten bij Porte Italie op de A6b, en dus kon ik via de A6a de A6 oprijden. Fluitend, ik ben nog nooit zo makkelijk en snel langs Parijs gereden :lol:
Natuurlijk, het was die donderdagmiddag tegen half zes niet zó druk dat alles verstopt zat zoals op "zwarte zaterdag", het was al wel spitsuur. En dus...

Opmerkelijk is dat niet alleen TMC info over die wegen gegeven wordt, maar ook over de grotere wegen binnen de Periferique, in Parijs zelf dus, "intra muros" zoals ze daar zeggen! Dat betekent enerzijds dat V-Trafic die info verschaft, maar ook dat al die wegen gecodeerd zijn op de kaart, anders kan dat niet zichtbaar worden.
Op mijn DVD, de 2004-2 Navteq staan die codes inmiddels, op versies van vorig jaar of ouder volgens info op het franse forum niet. Hoe het zit met de TA versie van deze DVD weet ik op dit moment niet, ik check dat nog wel.

Vervolgens wordt er, al rijdend door Frankrijk, door V-Trafic een enorme hoeveelheid TMC info gegeven, die in principe regio gebonden is. Die info over Parijs krijg je daar dan niet, tenzij je een opnieuw route plant naar NL, die via Parijs gaat. Dan krijg je uiteraard alle relevante info op die route, incl. de TMC info op de autoroutes. Kennelijk krijgt V-Trafic die info aangeleverd door de autoroute providers.

Dat is de goede kant van het verhaal.
Wat minder is dat ik met mijn C-IQ systeem, met die speciale "franse" MT 5010VT box met SW 3.39 deze V-Trafic zender niet zelf kan kiezen in de TMC zenderlijst. Daar staat namelijk een rood kruis achter, met de opmerking dat deze service via C-IQ vrijgeschakeld moet worden.
Toch, al rijdend blijkt dat de zender wel degelijk ontvangen wordt, en dus ook groen in de statusregel komt te staan. Dat gebeurt echter alleen als 'ie bovenaan in de TMC zenderlijst staat, staat 'ie onder een andere zender, zoals de 107.7 zenders van de Autoroute dan is V-Trafic niet te ontvangen.
Dit betekent dat je, rijdend vanaf Lille naar Parijs pas vlak voor Parijs V-Trafic kunt ontvangen, als 107.7 van SANEF niet meer ontvangen kan worden. En dat is eigenlijk te laat, de mogelijkheid en afslag om via de A104 (Francilienne) om Parijs heen te rijden ben je dan al voorbij. Ik had het geluk dat ik vlak na het vliegveld Charles de Gaulle op de parallelbaan was gaan rijden, waardoor ik alsnog de keuzemogelijkheid had via de A1 en de Periferique te rijden ipv de oorspronkelijk gedachte route via de A3/A86 naar de A6.

Over dit punt heb ik intussen de info dat men aan een oplossing werkt, en er met een volgende SW update een mogelijkheid komt tot selectie. Of die C-IQ vrijschakeling puur SW matig zal zijn, dan wel dat er een combinatie nodig is met bepaalde HW is vooralsnog onduidelijk. Meer daarover zou (begin) volgend jaar bekend worden.

Naar mijn informatie kunnen gebruikers van een MS 5000, die de beschikking hebben over een "franse TMC box" waarvoor dus de rechten op Pay-TMC via V-Trafic afgekocht zijn, nu al volop gebruik maken van de mogelijkheden van V-Trafic. Ik zal dat dezer dagen nog even verifiëren bij een in Parijs wonende Nederlander, die beschikt over deze combinatie. Wordt vervolgd dus.

Al met al is mijn conclusie dat V-Trafic inderdaad een geweldige TMC provider is, die laat zien dat er in combinatie met de nodige codes op de kaart een enorm potentieel is. In ons land staan we kennelijk nog maar aan het begin van het uitnutten daarvan.
Hopelijk komt V-Trafic binnen niet al te lange termijn voor vele Navi-rijders beschikbaar, het maakt dat opstoppingen beter verteerbaar worden :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Gisteren schreef ik:
Naar mijn informatie kunnen gebruikers van een MS 5000, die de beschikking hebben over een "franse TMC box" waarvoor dus de rechten op Pay-TMC via V-Trafic afgekocht zijn, nu al volop gebruik maken van de mogelijkheden van V-Trafic. Ik zal dat dezer dagen nog even verifiëren bij een in Parijs wonende Nederlander, die beschikt over deze combinatie. Wordt vervolgd dus.
En dat heb ik dus gedaan, met als resultaat een volmondige bevestiging. Hij kan op elk moment V-Trafic selecteren, waar die ook in de lijst voorkomt.
En dus zijn op dit punt de niet C-IQers (nog) in het voordeel :oops: :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
coen1
Average Member
Average Member
Berichten: 80
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:29

Bericht door coen1 »

Hallo JW,
Dank voor je uitvoerige info.
Ik heb echter nog een vraag (omdat ik met een VDO 5000 systeem rijd - mijn vrouw dan).
Jij schrijft over het belang van het coderen van wegen (de codes zijn bijgewerkt op jouw DVD 2004-2).
Maar hoe zit het dan met de codes op de meest recente Navteq CD-ROMS. Zouden deze ook bijgewerkt zijn?

Ik blijf erg geinteresseerd in de Franse Box.
Misschien is het mogelijk de koppen van dit forum bij elkaar te steken en op inschrijving deze boxen te bestellen
(wellicht wordt de prijs dan ook wat schappelijker?).

Tot horens, Coen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Coen,

Je schreef:
Jij schrijft over het belang van het coderen van wegen (de codes zijn bijgewerkt op jouw DVD 2004-2).
Maar hoe zit het dan met de codes op de meest recente Navteq CD-ROMS. Zouden deze ook bijgewerkt zijn?
Ik meen te weten dat die codes ook op de recente VDO en Navteq CD voor Frankrijk staan, ik herinner me zo iets gelezen te hebben op het franse forum.
Dezer dagen check ik dat nog wel even, wordt vervolgd dus...

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

JW schreef:Hallo Coen,

Je schreef:
Jij schrijft over het belang van het coderen van wegen (de codes zijn bijgewerkt op jouw DVD 2004-2).
Maar hoe zit het dan met de codes op de meest recente Navteq CD-ROMS. Zouden deze ook bijgewerkt zijn?
Ik meen te weten dat die codes ook op de recente VDO en Navteq CD voor Frankrijk staan, ik herinner me zo iets gelezen te hebben op het franse forum.
Dezer dagen check ik dat nog wel even, wordt vervolgd dus...

Groet,
JW
Inmiddels nog even aan het snuffelen geweest op het franse forum, en daar de "bevestiging" gevonden dat de nieuwste Navteq CD deze informatie bevat, zie http://www.gpspassion.com/forumsen/topi ... ichpage=14 . Dat is dus een verhaal afkomstig van Visionaute, de provider van de V-Trafic TMC info.
Daarbij de kanttekening dat ik nog geen bevestiging daarvan gezien heb door een gebruiker.

Anderzijds kan ik me niet goed voorstellen dat deze info wel op mijn DVD zou staan, en dus ongetwijfeld ook op de CD voor de MS 5400, maar niet op de CD voor een klassiek systeem. Immers de datum van de DataBase voor de C-IQ schijven 2004-2 is van eind maart 2004, en dus ongetwijfeld niet nieuwer dan de nu op de markt gebrachte normale CD's.

Dit geldt dus voor de Navteq DVD/CD's. Over de TeleAtlas heb ik geen nadere info.
In hoeverre die hier wel gelijke tred houden met Navteq, waar dat mbt TMC code 3 (nog) niet het geval is weet ik niet.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

Ik heb nog een plaatje gevonden van ergens in januari 2004 (van de zender Inter). Het is een plaatje van Parijs met TMC. Hoezo veel info??

Afbeelding

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Hier nog een link naar v-trafic, met een kaart waarop alle info staat.

http://www.v-trafic.com/Trafic/Trafic.aspx

Je kan op de kaart inzoomen.

Ook leuk is Parcours Précalculés. Kun je zien hoe lang je er over doet. Niet geheel duidelijk of systeem rekening houdt met actuele files.

Frits de Laar
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

ritselaar schreef:Hier nog een link naar v-trafic, met een kaart waarop alle info staat.

http://www.v-trafic.com/Trafic/Trafic.aspx

Je kan op de kaart inzoomen.

Ook leuk is Parcours Précalculés. Kun je zien hoe lang je er over doet. Niet gehel duidelijk of systeem rekening houdt met actuele files.

Frits de Laar
Dat heet nog eens TMC info, en al die informatie kreeg ik in september j.l. ook inderdaad te zien op m'n scherm.
Met al die informatie kon ik, komende vanaf de A1 bij Roissy (vliegveld CdG) zonder enig probleem rond Parijs komen.

Die Parcours précalculés houden inderdaad rekening met de vertraging door files. Dat zie je ook al als je op de Boulevard Peripherique rijdt, dan staat er op de matrixborden de tijd die je er met het verkeersaanbod van dat moment over zult doen om bijvoorbeeld van Porte Maillot (westzijde Periph) tot aan vliegveld CdG te komen. En die tijden kloppen zeer goed zoals ik uit eigen ervaring weet.
Iets dergelijks zie je inmiddels ook op sommige wegen in ons land. Als je op de A27 rijdt zie je op de matrixborden een aanduiding van de verwachte reistijd vanaf knp Rijnsweerd tot aan knp Hoevelaken, zowel via de A28 als ook via de A27/A1.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Maar die matrixboden geven ook wel eens aan (uit eigen ervaring): geen vertragingen.

Dus dan moet je maar net weten (als bekende zal dat wel lukken) hoever het is naar Hoevelaken :-)


Frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

ritselaar schreef:Maar die matrixboden geven ook wel eens aan (uit eigen ervaring): geen vertragingen.

Dus dan moet je maar net weten (als bekende zal dat wel lukken) hoever het is naar Hoevelaken :-)


Frits
Ook in Frankrijk op/bij de Peripherique is dat het geval. Als er geen vertragingen zijn staat er bijvoorbeeld A1>A3> Porte Bagnolet: Fluide. Daar staat dan geen tijd bij, eigenlijk ook niet onlogisch, want welke snelheid zou daar dan voor aangehouden moeten worden?
Bij een Navi kun je zelf instellen met welk percentage je de gemiddelde snelheid wilt veranderen, voor een vrachtwagen ligt dat heel anders dan voor een sportieve rijder.
Als het verkeer stroopt kan die snelheid wel vastgesteld worden door het bewakingssysteem, dan is het de "meezwemsnelheid" die de tijd bepaalt :wink:

Bij de Parcours Précalculés heeft men kennelijk wèl een aanname gepleegd voor de snelheid, welke dat is weet ik niet.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Zojuist teruggekeerd uit Frankrijk even een update over TMC in Frankrijk.

Mijn systeem is uitgerust met een speciale "franse TMC-box" waarmee ik de gecodeerde V-Trafic kan ontvangen.
En die V-Trafic TMC is de moeite waard, wat heet, enorm uitgebreid en up-to-date.
Rijdend vanaf de Belgische grens pakt het systeem dit op en blijft dit overal doen. Dat houdt ALLE TMC info in, zowel die op de autoroutes alsook op de Nationales en Departementales, inclusief info over de belangrijke wegen in grote steden als Parijs.
Voorbeeld: we waren een dagje in Toulouse geweest en wilden aan het eind van de middag weer naar ons vakantiehuis terug, zo'n 60 km ten zuid-westen van Toulouse. Daarbij bleek op de A64 naar Muret een file te staan met een geschatte vertragingstijd van 56 minuten. Maar ook op andere N en D-wegen bleken wat problemen te zitten. Dank zij het systeem kon ik daar praktisch zonder problemen omheen en waren we met een vertraging van niet meer dan 5 minuten op onze bestemming.
Ander voorbeeld: zondagmiddag reden we terug langs Parijs, van de A6 naar de A1, waarbij bleek dat er op de Periferique een afsluiting zat door een ongeval. Maar ook op de alternatieve route via de A86 zat een probleem. Opnieuw gebruik makend van de dynamische begeleiding kwamen we hier zonder enige vertraging langs :)

De V-Trafic service komt (binnenkort?) ook beschikbaar via C-IQ, het is echter nog niet duidelijk voor welke systemen dit zal zijn.
Op dit plaatje kun je zien dat V-Trafic als Pay-TMC zender geblokkeerd is, langs die weg is 'ie dus niet selecteerbaar. Dankzij mijn speciale box is dat dus wel het geval.

Het plaatje laat voorts zien dat er een nieuwe Pay-TMC service is van Via-Michelin, uitgezonden via NRJ.
Op het franse forum wordt hier ook al over gesproken, ik zal dat blijven volgen en jullie op de hoogte houden. Dáár dacht men dat deze service vooralsnog alleen Parijs betrof, het plaatje heb ik echter gemaakt bij Lannemezan, vlak bij de Pyreneeën.

Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
leeuwen10
Junior Member
Junior Member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 sep 2005 23:25

TMC Frankrijk

Bericht door leeuwen10 »

Beste JW,

Wat een ongelooflijk uitgebreid onderzoek, mijn complimenten.
Ikzelf rijd in een Renault Laguna met Carminat (VDO Dyton) met kleurenscherm en TA CD's van 2004/2005. Ik heb dus nog het oude systeem.
Van de zomer hiermee naar de Franse Ardennen geweest met vrijwel alleen maar D wegen. Daarnaast hiervandaan een dagje naar Parijs getoerd.
Ik ontving alleen maar info van V-Trafic, mijn systeem ontvangt alleen de sterkste zender(in NL voor 90% RWS_RAD1)
Dus weet ik ook niet over er meerdere "gratis"providers" in de lucht zijn in Frankrijk.

Ik heb er ieder geval niets speciaals voor hoeven te doen, wat zou inhouden dat Renault voor mij betaald heeft. :D

Voor het overige ben ik het met je eens, wat een geweldige info in Frankrijk, daar is NL niets bij vergeleken.
Ook ik had te kampen met diverse omleidingen en die werden allemaal aangegeven. Perfect!

Hopende hiermee een kleine aanvulling gedaan te hebben.
Overigens werkt het systeem in Duitsland ook perfect, ook van de vakantie in Keulen geweest, grote problemen en ik maar vrolijk overal omheen getoerd zonder enige vertraging.

groet
Tjalling

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Re: TMC Frankrijk

Bericht door JW »

leeuwen10 schreef:Beste JW,

Wat een ongelooflijk uitgebreid onderzoek, mijn complimenten.
Ikzelf rijd in een Renault Laguna met Carminat (VDO Dayton) met kleurenscherm en TA CD's van 2004/2005. Ik heb dus nog het oude systeem.
Van de zomer hiermee naar de Franse Ardennen geweest met vrijwel alleen maar D wegen. Daarnaast hiervandaan een dagje naar Parijs getoerd.
Ik ontving alleen maar info van V-Trafic, mijn systeem ontvangt alleen de sterkste zender(in NL voor 90% RWS_RAD1)
Dus weet ik ook niet over er meerdere "gratis"providers" in de lucht zijn in Frankrijk.

Ik heb er ieder geval niets speciaals voor hoeven te doen, wat zou inhouden dat Renault voor mij betaald heeft. :D

Voor het overige ben ik het met je eens, wat een geweldige info in Frankrijk, daar is NL niets bij vergeleken.
Ook ik had te kampen met diverse omleidingen en die werden allemaal aangegeven. Perfect!

Hopende hiermee een kleine aanvulling gedaan te hebben.
Overigens werkt het systeem in Duitsland ook perfect, ook van de vakantie in Keulen geweest, grote problemen en ik maar vrolijk overal omheen getoerd zonder enige vertraging.

groet
Tjalling
Dat klopt, Renault heeft de licentiekosten (€ 69,-) betaald waarmee ze ervoor gezorgd hebben dat deze TMC service beschikbaar komt voor bijna alle Carminat bezitters. Renaultrijders moeten zonodig een SW-update halen voor hun systeem, met de kanttekening dat dit dus geldt voor bijna alle Carminatbezitters. Er zijn een paar systemen waarbij dit helaas niet mogelijk is, op het franse GPSPassion-Forum is daar meer over te vinden.

Leuk te lezen dat jouw ervaringen hiermee ook zo positief zijn, daar kunnen we in ons land voorlopig alleen maar van dromen.
Wellicht verandert dit als het in ons land ook een Pay-TMC service wordt, dan zal er wel echte kwaliteit geleverd moeten worden wil men dit product kunnen verkopen. Op dit moment is het "vrijwilligerswerk" om het maar zó te kenschetsen :oops:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

In een ander draadje in de C-IQ sectie wordt besproken: V-Trafic komt bij C-IQ! En dat is inmiddels het geval.

C-IQ systeem gebruikers met een 2006/07 versie kaart kunnen nu dus via C-IQ de TMC info van V-Trafic vrijschakelen.
Voor een maandje vakantie kost dat dan € 19,99 en gezien mijn ervaringen daarmee kan ik slechts zeggen: zeer aanbevelenswaardig, gewoon doen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

En als je alleen de auto gebruikt bij de heen- en terugreis kost het je slechts (afgerond) 8 euro! Daar kan je het m.i. niet voor laten (zeker gezien de kwaliteit die deze zender je biedt).

Even voor de volledigheid: je hebt dus een TMC-box nodig om deze zender überhaupt te kunnen ontvangen (vrijschakelen kan altijd, maar als je hem niet kan ontvangen heb je er nog niks aan...). Bij de MS5600 en de MS5700 zit deze geïntegreerd, maar bij de andere C-IQ systemen moet je een aparte box hebben.

Ik ben zeer benieuwd naar de ervaringen van mensen die hem via C-IQ hebben vrijgeschakeld. Die moeten minstens zo goed zijn als JW ze beschreven heeft ;).

Groeten,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
laurens
Senior Member
Berichten: 383
Lid geworden op: 28 okt 2003 21:33

v traffic

Bericht door laurens »

Hallo,

Net terug van frankrijk met mijn ervaring met V traffic.

Overal en echt overal is v traffic te ontvangen dus dat is echt okee
Er wordt goede informatie gegeven over de snelwegen en N wegen
wegwerkzaamheden worden goed aangeven lijkt me, want die gaf ie me er wel wat
ben daar trouwen niet langs gereden of ze er ook waren.

Op heen weg gaf hij file bij Lion weet niet of ie er stond want heb de
aangeboden omleiding maar gevolgt die de ms 5500 me aanbood.
en een keer de melding wegblokade na dat ik Lion had gepaseert echter die was er niet.
( stond ook op borden boven weg dat er wegblokade was erchter daar aangekomen kon me door rijden
Mischien al opgelost)

In de vakantie wat ronde gereden en naar de middelandsezee geweest
Ok hier file melding waarvan ik de omleidings route die het systeem me gaf maar aan heb genomen.
tevens weer een melding wegblokade die er niet was.
(Op borden boven snelweg gaven deze blokade niet aan.)

Terug weg bij Mets ook melding van file net 2 min voor ik bij de afslag was voor de omleiding
Nou ik kon er nog net van de snelweg af want die file stond er dus wel degelijk.
Werdt trouwen nog niet op de borden boven de snelweg aangegeven dus snel is v traffic wel.
de alternatieven route de hij bood was weer okee.

Wat me in frankrijk opvalt is dat als hij een alternatieveroute aanbied deze echt goed te rijden is
zonder veel extra km te rijden en zonder veel extra tijd dus.
Liggen natuurlijk ook heel wat wegen in frankrijk voor een andere route.


En dan kom je in belgie veel file en helaas geen melidngen hiervan
Maar ja staat los van v trafffic.

Hier laat ik het even bij ga spullen uitpakken.
(((( V -Traffic was mijn het geld echt dubbel en dwars waard ))))))

Laurens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat komt dus zeer wel overeen met mijn ervaringen tot dusver.
Toppie die V-Trafic, daar kunnen we hier nog wat van leren :Yes:

En jouw
(((( V -Traffic was mijn het geld echt dubbel en dwars waard ))))))
geef ik graag door aan anderen, gewoon doen dus :idea:

Zo te lezen reed je de Ardennenroute door België, en tsja, dat is behoorlijk puinhoop als je dat op een druk gedeelte van de dag doet. 's Nachts gaat het daar goed, maar overdag zou ik bij Luxemburg omrijden via Duitsland, richting Trier en dan over Bitburg richting St.Vith en Verviers België weer inrijden en zo naar Maastricht.
Je kunt ook na Bitburg richting Keulen rijden en dan zo de A61 oppakken en terug rijden via Venlo.

En TMC in het Waalse deel van België, da's inderdaad nog niet veel.
In Vlaanderen is dat wel anders, TIC-VL via Radio2 is dik in orde

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 feb 2004 09:19

Bericht door Riekus »

Mijn ervaring met V-trafic is dat er vaak meldingen zijn die meer file of problemen suggereren dan dat er daadwerkelijk problemen zijn. ZO heb ik ook een aantal keren blokkades gemeld gekregen die er domweg niet (meer) waren. Dus helemaal en volkomen tevreden ben ik nu ook weer niet. Geen filemelding krijgen terwijl er wel een file is is vervelend. een file die er niet is op aanraden van het systeem ontwijken door om te rijden is frustrerend en laat het 'geloof' in accuraatheid van het systeem snel wegvloeien......

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Riekus,

Onze ervaringen lopen dus niet helemaal parallel als ik het zo lees.
Ben jij, toen die blokkades gesignaleerd werden gewoon doorgereden waarbij vervolgens bleek dat er niks aan de hand was? En voor welke vertraging stonden die blokkades te boek in je scherm?

Maar voor de rest, is in jouw beleving V-Trafic een welkome aanvulling of schakel je het een volgende keer niet meer vrij en koop je voor die 20 Euri liever een mooie fles wijn in een goed frans restaurant :idea: :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Omdat ik ook een aantal dagen verbleef bij Meer van Geneve ook maar een paar dagen V-trafic vrijgeschakeld.

Ik heb het meer gebruikt om er op te kijken dan dat ik er gebruik van kon maken.
Ben wel aan de franse kant geweest, maar geen files op route gehad op de door mij gebruikte binnenwegen/passen/etc.


Wel gezien dat het enorm uitgebreid is qua meldingen en soms ook qua locatiebepaling.

Op moment van het in frankrijk zijn, niet de mogelijkheid gehad om een autoroute-tmc te kunnen ontvangen en dus niet kunnen vergelijken.

Mijn volgende trip naar Frankrijk zal zijn in februari tijdens de jaarlijkse ski- en drankvakantie


Frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 feb 2004 09:19

Bericht door Riekus »

JW, sorry voor de late reactie op jouw bijdrage:

De keren dat het gebeurde - melding van V-traffic zonder dat er daadwerkelijk file stond - was de aangegeven file en/of blokkade erg lang met 'vertragingstijden' van meer dan 30 minuten. Ik heb de meldingen genegeerd omdat de file al begon voor de plek waar ik de snelweg op zou rijden en aan het verkeer op de snelweg kon zien dat er iets niet klopte.

Er is ook een aantal meldingen geweest die prima klopten dus ik zal V-traffic wel weer vrijschakelen een volgende keer. Die fles wijn drink ik toch ook wel op....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • TOM XL en navigatie in Frankrijk
    door MPU » 22 jun 2014 12:18 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 605
  • Ervaringen delen mbt de DNX7250DAB
    door supersjors » 24 okt 2014 10:10 » in Kenwood
    Reacties: 0
    Weergaves: 584
  • ONE XL geen flitsers voor frankrijk
    door MPU » 22 jun 2014 11:52 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 489

Terug naar “Traffic Message Channel”