Indianapolis 7955 speedsignaal nodig?

speedy
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 nov 2007 23:24

Indianapolis 7955 speedsignaal nodig?

Bericht door speedy »

Onlangs heb ik een Indianapolis 7955 aangeschaft en de garage gevraagd deze in mijn nieuwe Passat te laten bouwen. Zij zouden ook de gal kabel op de teller aansluiten. Na controle van de sensoren op de radio blijkt dat er helemaal geen kabel is ingebouwd. De monteur houdt vol dat de kabel helemaal niet nodig is!

Weet iemand waar het speed signaal nog meer voor dient, naast de automatische volume regeling?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Xabre
Normal Member
Normal Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 24 mar 2007 20:55

Bericht door Xabre »

Natuurlijk zonder speedsignal doet ie het ook wel alleen niet zo nauwkeurig.

Ergens in jou Passet zit wel een speedsignal, de monteur weet 'm alleen niet te vinden. Dus of zelf uitzoeken of naar een andere garage met niet van die noknowns.
VDO MS4400 + CIX 3000 Blue + CHM604MP3 // Supercode 2010/2011 // Pioneer GM-5300T + GM-3300T + Hertz ESK163S + ECX130

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
speedy
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 nov 2007 23:24

Bericht door speedy »

De verkoper beloofde de radio gratis in te bouwen, maar voor de kabel zou ik wel betalen. Vervolgens heeft men mij een rekening gestuurd. Toen ik er achter kwam dat de kabel niet was ingebouwd beweerde men dat de kabel niet nodig was. Ik ben op zoek naar zwaarwegende argumenten om ze te dwingen de kabel alsnog te laten inbouwen.

Nauwkeurigheid is één reden, het ontbreken van automatische volume regeling nog één, maar kan mij iemand uitleggen waarom de navigatie minder nauwkeurig is en hoe dit in de praktijk uitpakt?

De gebruiksaanwijzing geeft allerlei beschrijvingen hoe de kabel moet worden ingebouwd en gecalibreerd moet worden, maar nergens staat het belang van de kabel beschreven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Als de argumenten die jij zelf aanvoert en bijv de inhoud van ons artikeltje onder viewtopic.php?t=8120 nog niet duidelijk genoeg zijn is er geen hoop voor dit malafide bedrijf. Let er op dat ook het achteruitrijsignaal aangesloten dient te worden.
En het is niet zo dat deze navi minder nauwkeurig navigeert, hij doet het niet of nauwelijks omdat er slechts eenmaal per 20 seconden of langer een positie wordt verkregen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mr.BS
Normal Member
Normal Member
Berichten: 184
Lid geworden op: 09 jun 2004 19:47

Bericht door Mr.BS »

Een Indianapolis Pro kan 'gewoon' werken zonder speed signaal, maar moet dan wel zo in gesteld worden in het speciale menu (zie inbouwhandleiding). Hij wordt dan iets minder nauwkeurig omdat de positie dan alleen bepaald wordt naar aanleiding van de ontvangen satellieten, zeg maar hetzelfde als een portable navi.
Met een speed- en achteruitrij signaal en gyro kan de navi ook zonder of slechtere GPS ontvangst z'n positie berekenen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

En dan ben je dus weer terug bij het begin van de vraag dat hij onnauwkeuriger is dan verwacht.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Ook maar even een duit in het zakkie...

In de Indy handleiding staat onderstaand plaatje, daar is te zien hoe hij aangesloten moet worden.

Vervolgens wordt daar op pag 357 nog expliciet over gesproken bij de kalibratie. En zonder Gala (snelheidssignaal) is er NOOIT een kaibratie mogelijk:
Kalibrering
Na de eerste inbedrijfstelling moet een kalibreringsrit worden uitgevoerd.
Hierbij worden automatisch het snelheidssignaal (GAL) aan de
specifieke gegevens van de wagen en de Gyro-sensor aan de inbouwpositie
van het toestel aangepast.
Het te rijden traject is afhankelijk van het type auto en van de plaatselijke
omstandigheden.

En:
Het navigatiesysteem is pas bedrijfsklaar als de kalibreringsrit
is beëindigd! Op het display verschijnt het basismenu van het
navigatiesysteem. Pas na meerdere ritten wordt de definitieve
nauwkeurigheid bereikt.


Oftewel: Aansluiten die puls en achteruit. Alleen zó kan je Indy echt goed werken.
Als de inbouwer iets anders beweert is het gewoon een prutser en/of belazert hij de zaak.
Vertel hem dat maar en laat hij z'n tegenargumenten hier maar neerzetten, graag met naam en toenaam.

Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Dat er een bepaalde categorie "inbouwers" is die voor snel geld dit soort verrichtingen doet kan ik me nog voorstellen. Anders wordt het wanneer ondanks sterke argumenten ook nog eens wordt beweerd dat er apparaten zijn die eventueel zonder de vereiste aansluitingen kunnen functioneren..
Dit klopt uisluitend voor die apparaten die een zeer hoge herhalingsfrequentie van de GPS-update bezitten. En dan praten we in de orde van grootte van minimaal 1 tot tientallen malen per seconde. Het moge duidelijk zijn dat de genoemde apparatuur op geen stukken na in deze categorie valt. Het is dan ook verstandiger om geen acht te slaan op adviezen die het aansluiten van deze signalen bagatelliseren of in bepaalde situaties zelfs overbodig achten, en gewoon de aanwijzingen van de fabrikant te (laten) volgen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mr.BS
Normal Member
Normal Member
Berichten: 184
Lid geworden op: 09 jun 2004 19:47

Bericht door Mr.BS »

@ Gerritje
Onnauwkeuriger is iets anders dan niet of nauwelijks werken, hetgeen wat jij beweerde.

@JW
De handleiding stamt nog uit de begintijd van de Indianapolis. Ik meen dat vanaf software versie 3.0 of 4.0 een speedpuls niet meer vereist is bij de Indianapolis Pro. Deze MOET dan wel uitgeschakeld worden.
De monteur van Speedy heeft dus in principe gelijk maar netjes is het niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Er spelen twee zaken:

Enerzijds is er speedy's posting:
De verkoper beloofde de radio gratis in te bouwen, maar voor de kabel zou ik wel betalen. Vervolgens heeft men mij een rekening gestuurd. Toen ik er achter kwam dat de kabel niet was ingebouwd beweerde men dat de kabel niet nodig was......
Oftewel: je niet houden aan de afspraak en toch een rekening sturen. Daar moet je wel lef voor hebben :roll:

Anderzijds dat er een mogelijkheid is om de tacho niet aan te sluiten. Dat kennen we ook van de VDO MS 4300/4400, en de E-Serie van Blaupunkt.
Maar we weten ook dat de duurbetaalde Navi dan bij lange na niet zo nauwkeurig navigeert als in de situatie dat de puls wel aangesloten is. En dus: als je plezier wilt hebben van je kostbare investering sluit je alle signalen uiteraard wél aan. Het zou in mijn gedachten niet eens ter discussie moeten zijn.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Mr.BS schreef:@ Gerritje
Onnauwkeuriger is iets anders dan niet of nauwelijks werken, hetgeen wat jij beweerde.

@JW
De handleiding stamt nog uit de begintijd van de Indianapolis. Ik meen dat vanaf software versie 3.0 of 4.0 een speedpuls niet meer vereist is bij de Indianapolis Pro. Deze MOET dan wel uitgeschakeld worden.
De monteur van Speedy heeft dus in principe gelijk maar netjes is het niet.
Je zou haast gaan denken dat jij ook bij zo'n inbouwstation werkt dat de benodigde signalen liever niet aansluit :wink:
Aangezien het GPS-ontvangstgedeelte een systeemsoftware onafhankelijk onderdeel is lijkt me de bewering dat met een softwareupdate de snelheid van GPS-positieberekening verbeterd is, immers benodigd om zonder pulse te kunnen werken, een onterechte.

En zodra een naviradio zoals het onderhavige type niet functioneert zoals bij correcte aansluiting op de signalen houd ik vol dat deze niet of nauwelijks functioneert. Dat was trouwens ook het punt van zorg van de TS. Dit soort afwijkingen mag jij dan nog "onnauwkeurig" vinden, ik vind ze volkomen onacceptabel.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Nog even een vraagje aan Mr BS: welk systeem heb jij?
En hoe heb jij je systeem aangesloten, wel helemaal compleet?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mr.BS
Normal Member
Normal Member
Berichten: 184
Lid geworden op: 09 jun 2004 19:47

Bericht door Mr.BS »

Het is dat er een :wink: achter de opmerking van Gerritje zit...... :wink: :wink:
Ik heb een Becker Indianapolis op dit moment, volledig aangesloten.....uiteraard.
De bewering dat met een softwareupdate de snelheid van GPS-positieberekening verbeterd is kan tercht zijn wanneer de software voor de update de hardware nog niet 100% belastte, maar ik denk dat hieruit maar weinig winst gehaald kan worden.

Bij de latere software hebben ze gewoon ervoor gezorgd dat de puls niet meer NOODZAKELIJK was voor een kalibratie van het systeem.

Ik denk dat dit soort zaken ook een gevolg is van de portable navi's, die navigeren tenslotte ook zonder puls dus waarom een inbouw navi dan niet.
En is een inbouw navi (zonder puls danwel) zoveel onnauwkeuriger dan een portable? Ik denk als de GPS ontvangst van beiden hetzelfde is, niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

De eerste de bester SIRF III ontvangers zijn wat prestaties betreft vele malen sneller dan willekeurig welke ontvanger in de hybride systemen zoals bij de vaste navi's gebruikt.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mr.BS
Normal Member
Normal Member
Berichten: 184
Lid geworden op: 09 jun 2004 19:47

Bericht door Mr.BS »

Theoretisch zou dat best kunnen maar in de praktijk vind ik een Indi Pro zonder puls net zo snel reageren als een portable SIRF III navi. Misschien dat ik op de Duitse autobahn wel verschil merk...?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
speedy
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 nov 2007 23:24

Bericht door speedy »

Beste mensen, ontzettend bedankt, zonder jullie argumenten had ik de garage niet kunnen overtuigen van de noodzaak om het snelheidssignaal toch aan te brengen. Mijn conclusie is dat de kabel niet voor niets bij het systeem verkocht wordt en wordt beschreven in de handleiding.

Dit in tegenstelling tot de bewering van Mr.BS die zonder bewijs toch aangeeft dat het signaal niet nodig is terwijl hij deze zelf wel heeft aangesloten. Vind ik op z'n minst verdacht. Misschien kan je me aangeven waarom? Het is me namelijk allemaal begonnen om een garage die een rekening stuurt voor iets dat ze niet hebben uitgevoerd. Iemand die niet technisch is onderlegd zal deze streek waarschijnlijk niet opmerken, maar als deskundigen als jij volhouden dat het niet nodig is, zullen dit soort praktijken voortbestaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Begrijp ik nu uit het eerste deel van je verhaal dat de garage de puls nu WEL aangesloten heeft?
En dan ook gelijk de achteruit?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Bericht door Higgy »

Even bijsturen voordat we terzijde een welles-nietes discussie krijgen: ik krijg niet de indruk dat Mr. BS het niet-aansluiten van het snelheidssignaal promoot. Hij zegt alleen dat het ook zonder kan, maar onderschrijft tevens dat het wel aansluiten beter werkt.
En nu weer on-topic; zoals JW al vraagt: heeft je garage die kabel nu alsnog aangesloten? De prutsers... :lol:
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
speedy
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 nov 2007 23:24

Bericht door speedy »

Maandagmorgen kan ik mijn auto langsbrengen. Ik vertrouw erop dat het helemaal gaat goedkomen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Update Discover Pro hulp nodig aub
    door m535i » 15 jun 2017 14:25 » in V.A.G
    Reacties: 2
    Weergaves: 2821
  • GPS module error Indianapolis Pro
    door JohnnyDolman » 15 mar 2016 21:05 » in Vaste Becker systemen
    Reacties: 10
    Weergaves: 991
  • Becker Indianapolis incl stuurwiel en bluetooth
    door Knislow » 23 mei 2017 12:32 » in Vaste Becker systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 666

Terug naar “Vaste Becker systemen”