Snelheidscontrole via TMC

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
magriet
Junior Member
Junior Member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 sep 2004 23:31

Snelheidscontrole via TMC

Bericht door magriet »

hallo helpers
Ik heb in een nieuwsbrief het volgende artikel gelezen:
Tijdelijke controles: TMC
Tijdelijke controles worden niet door C-IQ in kaart gebracht. Hiervoor kan echter gebruik gemaakt worden van de TMC informatie die steeds meer radiostations meezenden. Het navigatiesysteem kun je afstemmen op één van deze zenders (o.a. Radio3FM, Radio 4, SkyRadio, Business News Radio en Radio 538) zodat deze de posities doorkrijgt van snelheidscontroles die door de luisteraars zijn aangemeld.
Hoe werkt dit nu precies? We hebben de flitspaalservice en die werkt prima maar we hebben nog nooit een melding gehad van een mobiele controle.
Het zal wel een domme vraag zijn maar als je gewaarschuwd wilt worden moet je dan je radio aan hebben?
We hebben n.l. wel TMC!
Alvast weer bedankt voor evt. tips of adviezen
Margriet

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Margriet,

Als ik me goed herinner heb je een MS 5500, en zoals ik het nu lees heb je daar een TMC box aan gekoppeld. Welke is dat, een MT 5011 of een MT 5010/01? Als dat zo is kun je met jouw systeem zelf de TMC zender kiezen in de TMC zenderlijst die je in het Info-menu ziet staan. En dan kun je Via-TMC kiezen of ViaTMC, dat zijn zenders met mobiele flitscontroles.

Over mobiele controles is op dit forum al een heleboel geschreven, ga maar eens een paar draadjes naar beneden in dit TMC gedeelte. Dan begrijp je ook dat dit wel mooi lijkt maar het zeer onvolledig en vaak gewoon verkeerd is. Immers die info komt van langsrijdende automobilisten en wordt dan telefonisch doorgegeven aan Noordzee of 538. Maar wie zegt dat het klopt, dan wel is die controle daar nog wel?

En inderdaad, de Flitsinfo van C-IQ is heel wat anders dan deze mobiele controles. Die flitsinfo staat op jouw DVD, terwijl de mobiele controles via de TMC, dus via de ether bij jou binnen komen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
magriet
Junior Member
Junior Member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 sep 2004 23:31

Bericht door magriet »

Hallo JW

Nu word je me toch wel te technisch :wink: Ik heb geen idee of ik er een tmc box aan heb gekoppeld. Ik weet alleen dat ik TMC de filemeldingen ontvang en dacht dat dit dan hetzelfde is als in dat artikel bedoeld wordt.
Ik had me al ingedekt met de mededeling dat het wel een domme vraag zou zijn he :oops:
Heb jij trouwens een idee wanneer er weer een update te verwachten is?
Bedankt he?
Margriet

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Margriet,

Ontvang je TMC meldingen via je MS 5500? Dan zie je in je statusregel in het groen TMC verschijnen dan wel een zender bv RWS-RAD1, als je dat tenminste in je statusregel hebt ingesteld.
Kijk anders even op de site van Willem (WS) http://home.kabelfoon.nl/~stormmss/MS55 ... ms5500.htm , die heeft daarvan een paar mooie plaatjes.

Of heb je het over gesproken verkeers informatie via je radio, en dat is heel wat anders.

Een kaart update wordt ergens in de tweede helft van januari verwacht, dat wordt dan 2005/1. Nog heel even wachten dus :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
magriet
Junior Member
Junior Member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 sep 2004 23:31

Bericht door magriet »

Hoi JW
Ik krijg de meldingen via mijn ms5500, dus niet via de radio.
Ik zie inderdaad dan TMC bovenin staan.
Als ik het goed begrijp hoef ik dus niet mijn autoradio er bij aan te zetten om gewaarschuwd te worden?
Ik sla de site die je me hebt op gegeven mooi op, kan ik vast nog wel eens gebruiken voor tips, ziet er goed verzorgd en informatief uit.
Groeten Margriet

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 feb 2004 09:19

Bericht door Riekus »

Hoi Margriet,

Staat er TMC (in het rood, zwart of groen) bovenaan of staat er bijv. RWS-RAD1, SKYTMC4U, Via-TMC of VIATMC??

Als er alleen TMC staat dan heb je of geen ontvangst of je hebt helemaal geen TMC box. Als de andere omschrijvingen er staan dan heeft jouw TMC box voldoende ontvangst om TMC signalen binnen te krijgen.

Je kunt dat ook checken door naar het instellingenmenu te gaan, systeeminstelling, diagnose, de code in te geven (6330) en dan naar TMC te gaan. Je krijgt dan, ook als je geen ontvangst hebt, wel bovenaan te staan welke hardware jij hebt en de Software versie op het apparaat.

Als je SW 3.38 hebt staan en je hebt een VDO hardware box (MT5010/01 of een MT5011) dan kun je zelf de zender selecteren (info menu). Voor info over mobiele flitsers moet die dan op Via-TMC of VIATMC staan. RWS en Sky zenden geen info over mobiel flitsen mee.

Heb je de MS5500 zelf laten inbouwen? Als dat zo is dan moet er gelijktijdig ook een ander apparaat ingebouwd zijn, en dat moet dan zichtbaar zijn op de factuur.

Groet,
Riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Riekus schreef:Hoi Margriet,

Staat er TMC (in het rood, zwart of groen) bovenaan of staat er bijv. RWS-RAD1, SKYTMC4U, Via-TMC of VIATMC??

Als er alleen TMC staat dan heb je of geen ontvangst of je hebt helemaal geen TMC box. Als de andere omschrijvingen er staan dan heeft jouw TMC box voldoende ontvangst om TMC signalen binnen te krijgen.

Je kunt dat ook checken door naar het instellingenmenu te gaan, systeeminstelling, diagnose, de code in te geven (6330) en dan naar TMC te gaan. Je krijgt dan, ook als je geen ontvangst hebt, wel bovenaan te staan welke hardware jij hebt en de Software versie op het apparaat.

Als je SW 3.38 hebt staan en je hebt een VDO hardware box (MT5010/01 of een MT5011) dan kun je zelf de zender selecteren (info menu). Voor info over mobiele flitsers moet die dan op Via-TMC of VIATMC staan. RWS en Sky zenden geen info over mobiel flitsen mee.

Heb je de MS5500 zelf laten inbouwen? Als dat zo is dan moet er gelijktijdig ook een ander apparaat ingebouwd zijn, en dat moet dan zichtbaar zijn op de factuur.

Groet,
Riekus
Hallo Riekus,

Eens met je adviezen en tips, met uitzondering van dat ene punt. Als er GEEN TMC box of een TMC input van een geschikte VDO/Philips radio gekoppeld is aan de PC 5500 staat er GEEN TMC of een zender in de status regel. Dat is ook een makkelijke manier om te zien of alles goed aangesloten zit.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
magriet
Junior Member
Junior Member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 sep 2004 23:31

Bericht door magriet »

O mannen, bedankt voor het meedenken hoor, tis toch wel erg handig zo'n forum.
Er staat inderdaad boven im TMC, volgens mij in het groen. Ik heb er alleen nooit op gelet of er iets bij staat, volgens mij heb ik toen we in duitsland reden wel eens iets waargenomen maar eerlijk gezegd weet ik het niet precies.
Ik lette er ook nooit op omdat ik dacht dat dit voor de file informatie was.
Ik ga er nu op letten en zo gauw ik meer weet kom ik me weer melden.
Iedereen alvast fijne Kerstdagen gewenst!
Margriet

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

magriet schreef:O mannen, bedankt voor het meedenken hoor, tis toch wel erg handig zo'n forum.
Er staat inderdaad boven im TMC, volgens mij in het groen. Ik heb er alleen nooit op gelet of er iets bij staat, volgens mij heb ik toen we in duitsland reden wel eens iets waargenomen maar eerlijk gezegd weet ik het niet precies.
Ik lette er ook nooit op omdat ik dacht dat dit voor de file informatie was.
Ik ga er nu op letten en zo gauw ik meer weet kom ik me weer melden.
Iedereen alvast fijne Kerstdagen gewenst!
Margriet
Dat is het ook :) :)
Onderdeel van die "file informatie" zijn waarschuwingen in allerlei vorm. Van gladheid op een weg, spookrijders, tot meldingen over mobiele controles.

Als ik het zo lees gebruik je je TMC box van je MS 5500 maar nauwelijks, en dat is eigenlijk zonde, ook van het geld er voor neergeteld. Wellicht heb je ook niet alle TMC informatie geactiveerd in je menu. Toch maar eens kijken daar, met de gebruiksaanwijzing in de hand en Willem's site als bron van informatie. Want dáár kun je zien wat je systeem je allemaal te bieden heeft :idea: :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
magriet
Junior Member
Junior Member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 sep 2004 23:31

Bericht door magriet »

Hallo, hier ben ik weer.....
Ik ben gisteren bezig geweest om de tips die me waren gegeven m.b.t. alle verkeerscontroles uit te proberen.
In de eerste plaats staat er boven in mijn scherm TMC in het groen.
Toen ben ik naar het instellingenmenu gegaan en heb de code ingevoerd.Daar staat: HW versie VDO
aanbieder SKYTMC4u, dit kan ik echter niet veranderen.
Hoe kom ik nu toch aan alle informatie?
Graag jullie hulp??
Mijn dank is weer groot!
Margriet

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Margriet,

Ik weet het, je bent niet technisch zoals je zelf zegt, maar toch is het wel belangrijk dat we weten welke TMC box je nu aangesloten hebt zitten op je MS 5500.
Daar kun je op een paar manieren achterkomen.

1) Ga, als je in een normale begeleiding bent even naar het infomenu. Dus gewoon op de OK knop drukken en dan naar Info, staat twee plaatsen onder Schaal. Dat openen.
Links bovenaan staat dan de TMC zenderlijst, open die en kijk of je daar met de pijltjestoetsen een zender kunt selecteren. Als dat lukt heb je een goeie TMC box, laatste versie dus.
Op die plek kun je dan ook SkyTMC veranderen in RWS-RAD1 of een andere. Elders in het TMC gedeelte kun je de pro's en con's lezen van die zenders. Bij mij staat 'ie (bijna) altijd op RWS-RAD1 :wink:
Als dat allemaal niet kan heb je een ouder type box, zie verder bij 3).

2) In dat menu achter de code zie je bij TMC ook een Software versie staan. Staat daar 3.30 of 3.38? Dan heb je een recente box, die handmatige selectie van TMC zenders toestaat.

3) Zoek de TMC box zelf op en kijk wat daar op staat. Als het een MT 5010/01 of een MT 5011 is kun je zelf de TMC zenders selecteren, zoals bij 1) aangegeven.
Als er MT 5000 of MT 5010/00 op staat kun je zelf geen zenders kiezen. Mocht dat onverhoopt het geval zijn moet je contact opnemen met je inbouwer/leverancier, die heeft je dan een verouderde TMC box geleverd, de 5010/01 box is er al vanaf eind 2001 :idea:

Ben benieuwd :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Hallo Magriet

Kijk ook eens of je wel alle berichtselectie's aan hebt staan
de mobiele snelheidscontrole's vallen onder de optie vertragingen

Klik als je in het kaartscherm staat op ok
selecteer dan info>berichtselectie
kijk of alle opties aan staan
zoniet klik dan onderin het scherm op alles kiezen en daarna vastleggen.



groet
Willem.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
magriet
Junior Member
Junior Member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 sep 2004 23:31

Bericht door magriet »

Ik ga het allemaal uitzoeken, alleen laat mijn antwoord ff wachten, heb momenteel de griep maar zodra ik weer op de been ben laat ik van me horen, alvast dank voor jullie hulp :Yes:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

magriet schreef:Ik ga het allemaal uitzoeken, alleen laat mijn antwoord ff wachten, heb momenteel de griep maar zodra ik weer op de been ben laat ik van me horen, alvast dank voor jullie hulp :Yes:
Geen haast toch, gewoon eerst even uitzieken. Dan zieken we wel weer verder.
Sterkte :wink:

Groet,
JW

Edit: Typfout, zieken :arrow: zoeken :)
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 okt 2003 09:36

Bericht door Toho_NL »

De site van Willem is (qua TMC) behoorlijk geupdate :). Ik heb hem van de nodige frequenties voorzien en het overzicht is al een stuk completer.

Ik zou graag willen weten of er in het buitenland ook zenders zijn die flitsinfo meezenden. Ik bedoel dan dus de mobiele controles, zoals wij die hier kennen via o.a. Noordzee 100.7 FM. Daar heb ik verder namelijk niks over gelezen. Zijn wij de enige die dat hebben?

Groetjes,

Toho_NL.
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ritselaar
Moderator
Moderator
Berichten: 878
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:23

Bericht door ritselaar »

Ik was 2 weken geleden in de Eifel, RPR1 riep het wel op de radio, heb echter niet gekeken of ze het ook in de TMC hadden. Moest beide handen aan het stuur houden ivm vele mooie "race"-bochten :-)


Frits
TomTom Carminat OS 8.842
kaart Europe 880

TomTom Go 950Live
855 europa
855 noord amerika

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
magriet
Junior Member
Junior Member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 sep 2004 23:31

Bericht door magriet »

Hier ben ik weer,

Ik heb alles gecontroleerd wat je gezegd hebt JW.
Toen we wegreden stond er in het menu alleen skytmc4u en kon ik niets veranderen. Ik had al snode plannen om naar de leverancier te rijden maar na een poosje toch nog maar eens gekeken en toen stond er het volgende:

skytmc4u ---in het rood staat er int in het groen nat in het rood reg en in het rood loc---

rws-rad 1 (ik helemaal blij :) ) en verder hetzelfde als hierboven.

Ik kon met het pijltje naar beneden, heb ik gedaan, onderaan staat ook nog een hokje (automatisch) wat niet staat aangevinkt, en op ok gedrukt.
Toen stond er inderdaad bovenin het scherm rws-rad 1. Na een klein stukje gereden te hebben sprong het ineens weer naar skytmc4u met de melding: de zender is voorlopig niet te ontvangen.
En ik kon geen code vinden (blond he :wink: )
Kortom, ik snap er nu geen sikkepit meer van, heb ik nu een oude TMC box? Ik heb hem nu bijna anderhalf jaar!
Graag weer je wijze raad?
Alvast mijn dank maar weer.

Margriet
O ja, alle opties staan aangevinkt bij de berichtselecties. Maar buiten een filewaarschuwing hebben we nog nooit een waarschuwing gehad.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 feb 2004 09:19

Bericht door Riekus »

Dit lezende:
1. beschik je over de goede TMC box (da's mooi)
2. is jouw ontvangst gewoon NIET goed (da's jammer)

Advies: gebruik de radio-antenne en een actieve splitter (waardoor signaal nog versterkt wordt ook) of verplaats de standaard antenne.

Andere berichten dan de file boodschappen zijn gelukkig zeer schaars. Ik ontvang eigenlijk ook nooit iets anders. behalve dan een tweetal keren info over een spookrijder en, maar dat komt niet als pop-up maar staat alleen in de volledige lijst met verkeersinfo overzicht, mist, harde winde en dergelijke waarschuwingen.

Groet,
Riekus

Groet,
Riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Margriet,

Da's al een heleboel meer info en je bent al goeddeels waar je wezen moet.

Uit het feit dat je handmatig de zenders kiezen kunt volgt dat je een MT 5010/01 TMC box hebt, en dus de goeie :)

Wat je vervolgens moe doen is dat vinkje bij automatic UIT zetten, en dan de RWS-RAD1 selecteren.
Hopelijk blijft 'ie dan daarop staan, maar kennelijk zit je in een zwak zender gebied dan wel is je TMC antenne niet al te best.
Als de gekozen zender dan wegvalt schakelt de box vanzelf op automatic over.

Even proberen hoe dit gaat en koppel maar terug.

Groet,
JW

Edit JW: Terwijl ik dit zat te typen had Riekus ook al een reactie gegeven. Met in wezen de zelfde strekking :wink:
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
magriet
Junior Member
Junior Member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 sep 2004 23:31

Bericht door magriet »

Hallo

Ik heb het uitgeprobeerd, vinkje weg en RWS geactiveerd maar toen dit wegviel en ik keek was het vakje automatisch weer aangevinkt.
Maar wat bedoel je precies met de opmerking dan is je antenne niet best? Hoe moet ik dat oplosssen, moet ik dan een nieuwe antenne kopen?

Ook Riekus trouwens bedankt voor het meedenken. Ik zit ook niet echt te wachten op allerlei boodschappen hoor maar het leek me wel handig om gewaarschuwd te worden voor b.v. gladde wegen. Tot hier in dit forum mij verteld werd dat dit allemaal tot de mogelijkheden behoort wist ik hier niets van, zo zie je maar weer dat zo'n forum voorziet in een behoefte, ik vind het hartstikke goed dat je je problemen hier voor kunt leggen! Over enkele weken krijgen we onze Toyota Prius en we hebben nog in twijfel gestaan om de duurdere versie te kopen waar al een navi in zit.
Maar uiteindelijk hebben we toch gekozen voor VDO, ik denk wel een verstandige keus ??!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 feb 2004 09:19

Bericht door Riekus »

Hoi Margriet,

Eerst vaststellen hoe het signaal nu binnenkomt. dat kan op meerdere manieren:
1. de standaard VDO Dayton raam-plak-antenne die alleen aan jouw TMC box aangesloten is
2. een radio of radio/telefoon combi antenne (op het dak, op het raam, onzichtbaar)

Als je een 'VDO' plakantenne hebt goed controleren of hij goed zit. mag niet te dicht bij metalen raamranden (min. 4 cm heb ik op 't forum wel eens gelezen). En 't schijnt van belang te zijn dat hij vertikaal dan wel onder een hoek van ong 45graden tov vertikaal geplakt is vanwege de vorm van de radiogolven.

Als de TMC box op een gewone antenne aangesloten is kan het helpen om in plaats van een gewone splitter (die domweg ervoor zorgt dat je 2 apparaten op 1 antenne kunt hangen) een actieve splitter te plaatsen. Daarmee wordt namelijk het signaal versterkt en dus de ontvangst kwalitatief verbeterd.

Ik zou teruggaan naar de inbouwer/leverancier (natuurlijk een beetje afhankelijk van wanneer de inbouw heeft plaatsgevonden) en aangeven dat de ontvangst te beperkt is en of hij/zij daarin verbetering kan aanbrengen omdat initieel blijkbaar niet de juiste antenne of splitter geplaatst lijkt te zijn.

Groet,
Riekus

Groet,
riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Traffic Message Channel”