Nokia komt met gratis navigatie

Nieuwigheden en opmerkelijke GPS gerelateerde zaken
Forumregels
  • Berichten worden pas na goedkeuring door een moderator geplaatst, om verkeerde postings, spam en copyright schendingen te voorkomen.
    Dit kan even duren, waarvoor wij uw begrip vragen.
  • Quotes van nieuwsberichten zijn toegestaan, 1-op-1 overnemen van nieuwsberichten zijn niet toegestaan en zullen verwijderd of aangepast worden.
  • Nieuwsberichten die uitsluitend uit een link bestaan verwijderen we.
Gebruikersavatar
Figaro75
Senior Member
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 nov 2008 12:16

Nokia komt met gratis navigatie

Bericht door Figaro75 »

Nokia komt met gratis navigatie

Nokia biedt in navolging van internetgigant Google gratis spraakgestuurde software aan voor navigatie op de mobiele telefoon. Dit maakte 's werelds grootste fabrikant van mobiele telefoons donderdag bekend.
Volgens het Finse concern heeft zijn stap de potentie om de huidige markt voor mobiele navigatie bijna te verdubbelen. Nokia's initiatief is een nieuwe klap voor TomTom. De Amsterdamse onderneming is nu samen met het Amerikaanse Garmin de grootste aanbieder van navigatiekastjes voor in de auto. Consumenten moeten daar wel voor betalen.

Google begon eind vorig jaar met de verspreiding van gratis navigatiesoftware. Bij de aankondiging daarvan maakte het aandeel TomTom op de beurs in Amsterdam een duikeling van meer dan 20 procent. Donderdagochtend stond de koers 10 procent lager.

De software van Nokia, Ovi Maps genoemd, is onmiddellijk beschikbaar voor tien smartphones van de fabrikant. De komende weken komen er andere toestellen bij. De software kan worden gebruikt voor navigatie in de auto of te voet. Een internetverbinding tijdens het navigeren is niet noodzakelijk. Kaarten kunnen voor de reis worden gedownload, aldus het Finse concern.

Smartphones

De stap is niet zozeer gericht tegen TomTom. Nokia heeft veel last van de opkomst van nieuwe smartphones, zoals de iPhone van Apple, telefoons die draaien op het Google-besturingssysteem Android en de Blackberry van Research In Motion. Nokia kan zich nu met eigen technologie voor navigatie onderscheiden.

Navteq

Dat TomTom last zou krijgen van Nokia, was in 2007 al duidelijk. Het Finse concern kondigde toen de overname van de Amerikaanse kaartenmaker Navteq aan, kort nadat TomTom zich over kaartenproducent Tele Atlas had ontfermd. Dankzij Navteq is het nu voor Nokia mogelijk om spraakgestuurde navigatie aan te bieden in 74 landen. Van 180 landen zijn kaarten beschikbaar.

TomTom

Om een graantje mee te pikken van de opkomst van navigatie op de mobiele telefoon bracht TomTom in augustus vorig jaar een toepassing uit voor de iPhone. Maar ook hier moeten consumenten voor betalen: bijna 80 euro voor navigatie in West-Europa.

Het grote verschil tussen Nokia en TomTom is dat Nokia navigatiesoftware ziet als een extra dienst om meer telefoons te kunnen verkopen. TomTom haalt al zijn inkomsten uit navigatieapparatuur en aanverwante dienstverlening.

© ANP

link

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Bericht door Mazurka »

Vreemd ik heb de Ovi maps al meer dan een half jaar op mijn telefoon N97.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

En die werd toen al gratis meegeleverd? Of waren er mogelijkhede met-en-zonder, waar verschillende prijskaartjes aan gekoppeld waren?

Dat deze move zou komen was verwacht.
Ik heb het al vaker geschreven, de "kastjes" zijn een tussenoplossing geweest, de toekomst zit in de Smartphones met veel extra applicaties daarop.
En uiteraard genereert dat ook extra inkomsten voor de providers, er zullen straks veel extra info's beschikbaar komen. Variërend van info over vrije parkeerplaatsen tot veel meer zaken als online opvragen van info over beschikbare kaartjes voor allerlei zaken, restaurants in de buurt en ga zo maar door.
Essentieel is dat er goede kaarten beschikbaar komen voor voetgangers, daar wordt ook in dat ANP bericht op gewezen. Want dat is een belangrijke doelgroep.

Naast deze Smartphones zulen de specifieke vastingebouwde auto-systemen verder ontwikkeld worden, die komen ook tegen steeds aantrekkelijker prijs op de markt. Zie onder andere de Tominat.
En daarmee verdwijnen de "TT-achtige kastjes", TomTom zal het moeten hebben van de applicaties, zoals ze dat vroeger ook hadden. Daarmee zijn ze begonnen, en zó zullen ze terugkeren naar de oorsprong. Naar mijn stellige overtuiging.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Bericht door Mazurka »

En die werd toen al gratis meegeleverd? Of waren er mogelijkhede met-en-zonder, waar verschillende prijskaartjes aan gekoppeld waren?
Nee hoor die zat er gewoon standaard op bij aanschaf en ik betaal er geen cent voor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TangoBravo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2004 19:18

Bericht door TangoBravo »

Op mijn E71 zit hij ook, maar ik moet inderdaad betalen voor actieve functies, zoals stem, en begeleiding. Niet gedaan dus. Bovendien denk ik niet dat ik hem zou gebruiken in de auto, te klein scherm, en te zachte luidspreker.

T B
Leer van de fouten van anderen.
Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TangoBravo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2004 19:18

Bericht door TangoBravo »

Ik had op mijn telefoon (de E71) de oudere versie van Nokia Maps, en heb gisteren de nieuwste versie gedonwload. Het heet nu inderdaad Ovi, en versie 3.0.

Je kunt kaarten van over de hele wereld downloaden, bijvoorbeeld de USA, is ongeveer 1,2 gigabyte, en heel Europa is 2,2 G. De kaart van Nederland is beslist recent, hier dichtbij is een half jaar geleden een rotonde gekomen, en die staat erop, een nieuwe wijk in aanleg staat er ook al volledig op.

Alleen toen ik de navigatie wilde starten, "Rijden naar", moest ik een licentie aanvragen. Ik heb de diverse schermen en downloads doorlopen, tot het moment dat werd aangegeven dat de volgende stap € 99,99 zou gaan kosten... Omdat ik alleen aan het uittesten was, en niet van plan ben deze navigatie in de auto te gaan gebruiken ben ik hier maar afgehaakt. Kennelijk is mijn telefoon te "oud" voor de gratis versie.

Verder ziet het er allemaal wel goed uit.

T B
Leer van de fouten van anderen.
Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TangoBravo
Normal Member
Normal Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2004 19:18

Bericht door TangoBravo »

Oh ja, dat was ik nog vergeten. Het is dus 99,99 euro. PER JAAR....

T B
Leer van de fouten van anderen.
Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Bericht door Higgy »

Tja, vandaar dat ik die meuk van mijn E75 heb gemikt en Sygic McGuider gebruik. Werkt uitstekend.
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Marc Veen
Senior Member
Berichten: 469
Lid geworden op: 29 mei 2006 18:58

Bericht door Marc Veen »

TangoBravo schreef:Oh ja, dat was ik nog vergeten. Het is dus 99,99 euro. PER JAAR....

T B
Hij is pas echt gratis bij de recentste versie, V3.03.
Ik had op mijn E72 eerst V3.01 staan en die had een proefperiode van 10 dagen voor het navigeren per auto, de rest was al gratis. Als je per auto een route liet uitzetten kreeg je de vraag of je één van je tien proefdagen wilde gebruiken.
Na het opnieuw installeren van OVI maps op een nieuwe SDHC kaart bleek dat deze nieuwste versie wel gewoon werkt zonder verdere 'verborgen' kosten. :D
Het betreffende installatiebestand heet; maps_installer_3.03_10wk1_b05_s60_3.2.Nocs.sis

Gr,

Marc
VRM6100 + PC5200 (TomTom Tele Atlas Eur 2014-2015) + RCS5100 + RC5400 i.c.m. RCD3200 + MA6200
Nokia E72 met OVI Maps V3.04 en Sygic Mobile Maps 10
Voorheen: MS4200, MS4200RS en MS4400

Familie o.a. nog: MS4400 en MS4200RS (Navteq SC Eur 2011-2012)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Welke gratis navigatie app kan je gebruiken zonder een route in te voeren?
    door Peter Kudelstaart » 12 apr 2022 20:21 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 2
    Weergaves: 339
  • Gratis MS4200RS + 6 CD wisselaar + toebehoren
    door majo » 18 mei 2016 17:16 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 1
    Weergaves: 693
  • TomTom Rider 410 komt niet verder dan startscherm
    door Snellevogel » 29 aug 2021 14:20 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 270
  • Gratis af te halen 2x Pioneer ANH-P9R zilver en zwart of ruilen tegen MO4265SR CD
    door cabrio_rob » 15 aug 2015 16:07 » in Ruilen / Gratis op te halen
    Reacties: 3
    Weergaves: 1851
  • VW navigatie update 2017/2018 navigatie systeem loopt vanst
    door Peterdekoning » 07 okt 2018 18:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 1071
  • Peugeot 406 2003 gekocht,met navigatie.zoek cdrom voor navigatie
    door 406rijder » 28 feb 2015 21:21 » in Peugeot
    Reacties: 2
    Weergaves: 1293
  • Navigatie
    door rowenjawil » 17 okt 2016 18:10 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 672

Terug naar “In het nieuws”