Kaartenfabrikant AND ziet mobiele toekomst

Nieuwigheden en opmerkelijke GPS gerelateerde zaken
Forumregels
  • Berichten worden pas na goedkeuring door een moderator geplaatst, om verkeerde postings, spam en copyright schendingen te voorkomen.
    Dit kan even duren, waarvoor wij uw begrip vragen.
  • Quotes van nieuwsberichten zijn toegestaan, 1-op-1 overnemen van nieuwsberichten zijn niet toegestaan en zullen verwijderd of aangepast worden.
  • Nieuwsberichten die uitsluitend uit een link bestaan verwijderen we.
Gebruikersavatar
Figaro75
Senior Member
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 nov 2008 12:16

Kaartenfabrikant AND ziet mobiele toekomst

Bericht door Figaro75 »

AMSTERDAM - NUzakelijk neemt lokaal genoteerde beursfondsen onder de loep. Digitale kaartenfabrikant AND ziet de toekomst in mobiel. "Het zal een gewoonte worden dat informatie aan een locatie gekoppeld wordt."
© AND

AND, opgericht in 1984, is een van de oudste softwarebedrijven van Nederland. Terwijl op de website producten worden onderverdeeld in navigation maps, digital maps en AND Solutions, houdt bestuursvoorzitter Maarten Oldenhof het graag simpel: “Eigenlijk maken we gewoon kaarten, punt.”

Het bedrijf dat in 2001 nog uitstel van betaling moest aanvragen, draait de laatste jaren weer op volle toeren. “Het hart van het bedrijf is de kaart. Het grootste probleem in die tijd was dat er teveel dingen naast werden gedaan en de kern van de zaak werd verwaarloosd.”

Oldenhof, die zelf in 2002 bij AND aan de slag ging, zag pas dit jaar de bijbehorende noteringsmaatregel vervallen. “We maken al jaren weer winst, maar ik wilde geen nieuwe prospectus maken. Dat kost te veel tijd en geld.” Toen die laatste voorwaarde kwam te vervallen, kon AND eindelijk het ‘strafbankje’ van NYSE Euronext verlaten.

Mobiel
AND maakt digitale kaarten: van ‘eenvoudige’ kaarten die veel voor logistieke systemen gebruikt worden tot gedetailleerde kaarten die geschikt zijn voor navigatie. “Waar het naar toe gaat, is dat elk mobiel apparaatje met gps is uitgerust waar je alleen wat aan hebt als er een kaartje onder ligt.” Daar ligt dan ook de toekomst van AND aldus Oldenhof.

“Op de mobiele markt zie je telecomoperators, telefoonfabrikanten en online bedrijven die allemaal diensten willen aanbieden. Je koopt in de toekomst een Nokia telefoon met Nokia kaart, je operator Vodafone biedt een kaart aan, terwijl je ook Google maps kunt downloaden.”

Applicaties
“Daarnaast worden besturingssystemen van mobiele telefoons opengesteld, zodat de gebruiker zelf applicaties kan bouwen. Dat betekent dat er allerlei applicaties gebouwd gaan worden die iets doen met een kaartje. Het weerbericht zul je gaan koppelen aan een kaart. Ik wil het weer weten waar ik woon, niet het weer van heel Nederland of dat van Amsterdam-Noord.”

Datzelfde geldt voor parkeerplaatsen denkt Oldenhof: “Als je ergens heen rijdt, wil je graag geleid worden naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats. Navigatie wordt waarschijnlijk één van de vele applicaties. Er zal een groep blijven die de voorkeur blijft geven aan een apart navigatiesysteem in de auto, maar verder zal iedereen navigatie op zijn telefoon gebruiken. Dat houdt in dat die markt veel groter wordt.”

Om te laten zien wat er allemaal mogelijk is, heeft AND zelf een applicatie voor de iPhone gebouwd met de livestanden van de eredivisie. “Het was een grapje, maar wel een groot succes. Je ziet de kaart van Nederland met een voetbal boven het stadion waar de club speelt. Als je op de voetbal komt, kan je zien wat de stand op dat moment is.”

and 460

Grote speler
AND heeft vele bekende namen als klant en maakte recent bekend een goede deal te hebben gemaakt met een ‘grote Amerikaanse speler’. Hoewel er wel geruchten zijn dat het om Microsoft of Google gaat, wordt er niks bevestigd of ontkend. “Wij zullen niet bekend maken om wie het gaat, dat is contractueel vastgelegd. De slimme gebruiker van de producten zal het wel kunnen zien.”

Volgens Oldenhof is AND met deze deal een stap verder in het bereiken van hun doel: een volwaardige concurrent te zijn ten opzichte van Navteq en Tele Atlas. Nadat deze twee bedrijven door respectievelijk Nokia en TomTom werden overgenomen, bleef AND als enige onafhankelijke kaartenmaker over.

“We hadden verwacht dat na de overname van de andere kaartenmakers, iemand zenuwachtig zou worden en ons zou overnemen. Dat is niet gebeurd, maar er kan morgen een bod worden uitgebracht.”

Oldenhof ziet geen andere concurrenten, wel is hij vorige week naar China geweest om te praten met andere partijen. “We kijken of we in verre landen met anderen kunnen samenwerken. Zo zijn er in China partijen die al een kaart van hun land hebben. Als we zelf een groot land als China in kaart moeten gaan brengen, kost dat enorm veel tijd.”

Oldenhof

India
AND maakt zijn kaarten niet door in een land rond te rijden, maar gebruikt verschillende bronnen zoals kadasters. “Onze kaarten zijn een digitale database van 1-en en 0-en, waar je niks mee kan als je er geen software erom heen zet. De software maken we hier in Nederland, de productie gebeurt in India.”

“We vieren dit jaar ons tienjarig bestaan in India.” Ondanks de cultuurverschillen – “je moet geen opdrachten geven die voor twee interpretaties vatbaar zijn”- verwacht Oldenhof nog lange tijd in India actief te blijven. “Het scheelt een factor tien in de kosten. Daarnaast zal de Indiër niet snel iets kopiëren of iets stouts doen. Het land groeit snel, maar niet zo snel dat het voor ons onvoordelig wordt.”

Het huidig economisch klimaat noemt Oldenhof ‘een moeilijke tijd’: “Mijn klanten worden afwachtender, terwijl mijn leveranciers sneller betaald willen worden. Iedereen is onrustig.”
http://www.nuzakelijk.nl/beurs/2059283/ ... komst.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

AND had ik al eens eerder "op de korrel gehad", ik kan het even niet terugvinden op het forum.

De crux zit 'm onder andere in die zinsnede:
AND maakt zijn kaarten niet door in een land rond te rijden, maar gebruikt verschillende bronnen zoals kadasters

waar dat toe kan leiden (dat wordt lijden :roll: ) is te lezen in http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/v ... hp?t=13745

TeleAtlas had er ook een handje van om kaarten te maken die alleen gebaseerd waren op gegevens van derden, onder andere luchtfoto's. En we weten hoe vaak dat misging, het kon zomaar gebeuren dat je bovenop een viadukt een "opdracht kreeg" om rechtsaf te slaan naar de weg daaronder. Dat heb ik zelf meegemaakt bij een viadukt over de Hollandse IJssel in IJsselstein.

Recentelijk vertelde een ingewijde me dat, zelfs al heb je zeer gedetailleerde kaarten op stafniveau, je nooit weet of de lijntjes die daarop staan wel kloppen met de geo-coördinaten. Een lijntje op een kaart is makkelijk getrokken, en als je daar overheen rijdt weet je niet of die werkelijk daar ligt, totdat je systeem ineens zegt dat je OFF-Road bent omdat de coördinaten niet kloppen :oops:

Om die reden is met name Navteq zeer intensief bezig om al die wegen af te rijden, en te checken of ze werkelijk zo liggen. Bij de NHS meeting vorig jaar heeft Navteq dat toen uitvoerig gedemonstreerd met zo'n "veldwerk-auto".
Ook TeleAtlas doet dat nu meer dan voorheen.

Over kadaster gesproken: ik ben zelf in de clinch met de gemeente over de ligging van mijn huis en tuin. De gegevens in het kadaster kloppen van geen kanten met de werkelijkheid, en ja, wie heeft er dan gelijk?
Meten is weten, een oud adagium, maar nog altijd zeer aktueel :idea:

Al met al heb ik m'n grote twijfels over AND, zij proberen met simpele middelen en tegen lage kosten die markt te veroveren. Daarbij staat kwaliteit bepaald niet hoog op het lijstje.
De vraag is dan: welke Navi-fabrikant heeft er behoefte aan dit soort kaarten?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Figaro75
Senior Member
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 nov 2008 12:16

Bericht door Figaro75 »

Dit vond ik ook zo'n vage opmerking:
AND heeft vele bekende namen als klant en maakte recent bekend een goede deal te hebben gemaakt met een ‘grote Amerikaanse speler’. Hoewel er wel geruchten zijn dat het om Microsoft of Google gaat, wordt er niks bevestigd of ontkend. “Wij zullen niet bekend maken om wie het gaat, dat is contractueel vastgelegd. De slimme gebruiker van de producten zal het wel kunnen zien.”
Met name die laatste zin....... :shock:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht

Terug naar “In het nieuws”