SD en SDHC

Voor alle niet merk/type gebonden vragen over navigatie systemen, etc.
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
alex2008
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 aug 2008 23:23

SD en SDHC

Bericht door alex2008 »

dag allemaal

Toch eens een SD kaartje uitgeprobeerd.
Draait uitstekend en geen enkel probleem.
Menu laat netjes de menu en sub menustructuur zien. :P
in het boekje staat dat alleen een SD kaartje van 2 gig gebruikt kan worden. :cry:
Bij het ter druk gaan van het boekje was er volgens mij nog niet eens 4Gig SD
Nu zit ik mij af te vragen of naast een 2 ook een 4 en 8 Gig kaartje gelezen kan worden.
heeft iemand dit al eens uitgeprobeerd. En Als dit niet werkt vroeg ik mij af of een update van de RNS510 dan hier uitkomst gaat bieden en mogelijk uitkomt voor een HDSD kaartje voor 16 gig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Waar over het algemeen in dit soort gevallen over wordt gerapporteerd is dat het allemaal goed "lijkt" te werken maar dat er toch problemen blijken te zijn mbt max aantal mappen, sommige mappen niet gelzen worden etc etc.
Immers, afgezien van de aansluitingen heeft een SDHC kaartje niets te maken met een gewoon SD kaartje
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
eisbaer
New Member
New Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jul 2008 11:48

Bericht door eisbaer »

In mijn rns-e heb ik een 4GB sd kaartje zitten (dus geen sdhc) wat vooralsnog goed werkt. Dat is volgens mij het grootste formaat wat voor sd verkrijgbaar is en wat je kunt gebruiken in een rns-e.
(TakeMS Secure Digital 133x, 4096 MB)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Er zijn inderdaad enige tijd 4 Gb SD kaartjes op de markt geweest voornamelijk in snelle uitvoering voor videodoeleinden bijv. Maar aangezien de SDHC specificatie begint bij 4 Gb zijn deze SD kaartjes vrijwel geheel verdrongen door de SDHC. En een SDHC kaartje doet het echt niet in de meeste apparatuur. En dit geldt ook voor de RNS510. VAG zegt in zijn specificaties duidelijk dat het SDHC protocol niet wordt ondersteund en dat klopt ook precies.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
alex2008
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 aug 2008 23:23

bedankt

Bericht door alex2008 »

bedankt voor de informatie.
Zou zonder zijn als ik een verkeerde kaart zou hebben gekocht.
Ik ga die van 4 gig dan maar eens proberen.
Lukt het niet dan kan ik ineens heel veel foto's maken van mijn auto :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Route 66
Normal Member
Normal Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 nov 2007 06:23

Bericht door Route 66 »

Gerritje schreef:Er zijn inderdaad enige tijd 4 Gb SD kaartjes op de markt geweest voornamelijk in snelle uitvoering voor videodoeleinden bijv. Maar aangezien de SDHC specificatie begint bij 4 Gb zijn deze SD kaartjes vrijwel geheel verdrongen door de SDHC. En een SDHC kaartje doet het echt niet in de meeste apparatuur. En dit geldt ook voor de RNS510. VAG zegt in zijn specificaties duidelijk dat het SDHC protocol niet wordt ondersteund en dat klopt ook precies.
Als dat nu alles was viel het nog wel mee, maar helaas....

Het heeft allemaal te maken met protocollen en formatering.
Een geheugenchipset, of deze nu in een SD card, een USB stick of in een nog andere vorm zit, bestaat in principe uit twee basiselementen: een geheugencel, meestal een z.g. flash memory en een controller.
De controler is als de bewaker van een parkeerplaats, hij bepaald wie erin of eruit mag, waar geparkeerd moet worden en onder welke voorwaarden, evenals de snelheid waarmee dit gebeurd.
De flash memory chip is dan natuurlijk de parkeerplaats en hij is vergelijkbaar in vele vakken van gelijke grootte verdeeld.
Hoeveel vakken en hoe groot deze zijn wordt bepaald door het protocol en d.m.v. formatering vastgelegd.

Nu zijn er (helaas) door diverse firma's allerlei protocollen ontwikkeld, voor de duidelijkheid zal ik mij tot de twee meest gebruikte beperken. Beide stammen van Microsoft; het oudste heet FAT (File Allocation Table) en de jongste telg heet NTFS (Norton Technologies File System).
Net als bij een parkeerplaats hebben alle vakken een identificatie of Adress om te kunnen onthouden waar iets geparkeerd (= opgeslagen) staat. Stel dat je daarvoor drie cijfers zou gebruiken, dan kun je de vakken nummeren van 000 t/m 999 oftewel maximaal duizend vakken.

Microsoft is begonnen met adressen van 12 bits (Windows 3.xx), later uitgebreid tot 16 (W95) en nog later zelfs 32 bits (W98, ME): FAT12, FAT16 en FAT32. Let wel: dit is in eerste instantie het systeem dat gebruikt wordt voor het aansturen van de interne harddisk en andere opslagmedia. Windows XP en Vista gebruiken daarvoor NTFS maar kunnen voor het formateren cq lezen van bijvoorbeeld cards of USB sticks ook met FAT32 of FAT16 werken.

Goed, het aantal bits voor de adressering bepaalt dus het maximum aantal vakken, blocks geheten, die afzonderlijk kunnen worden gelezen of beschreven. De grootte of inhoud van de afzonderlijke blocks wordt ook door het protocol vastgelegd, van standaard 512 B tot max. 2 kB.
Voor de snelle rekenaars: de maximale geheugencapaciteit die nog met FAT32 aangestuurd kan worden bedraagt dus... 4GB! Daarboven MOET dus een ander besturingsprotocol gebruikt worden en dat is nu precies de reden waarom SD en SDHC niet compatibel zijn.

En dan is er nog dit: de razendsnel toenemende populariteit van flash memory cards, SD voorop, was er voor diverse dubieuze fabrikanten aanleiding toe cards op de markt te smijten die niet helemaal (ik zeg het voorzichtig) volgens de gestandaardiseerde norm gemaakt waren om de daarbij behorende licensierechten te ontduiken. Bovendien is hun produktieproces vaak ook niet zuiver op de graat, 20% defecte blocks is soms eerder regel dan uitzondering.
Dit gebrek aan compabiliteit en kwaliteit moet dan gecompenseerd worden door fraaie fantasie merknamen en - meest belangrijk - aantrekkelijke prijzen.

Kort en goed, veel, héééél veel problemen met SD cards - maar ook met andere memory cards en USB sticks - zijn terug te voeren tot slecht functionerende geheugens, hetzij door twijfelachtige cards of vanwege verkeerde formatering. Maar wie krijgt altijd de schuld en wordt met de vinger nagewezen? De hardwarefabrikant die zich keurig aan de officiéle protocollen houdt!

Nou ja, eigenlijk kunnen we ons hierover niet eens meer verbazen, iets dergelijks speelt zich al vele jaren af met diverse GSM protocollen en - meer recent - Bluetooth. Standaard? Welke standaard? Hoezo standaard?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

In een ander draadje Gebruik van 4 Gb SD kaart in PC5200 heeft Gerritje begin september geschreven dat het mogelijk is gewone 4 GB SD's te gebruiken in de VDO 5200. Inmiddels heeft hij dat ook getest in diverse PNA's, met hetzelfde positieve resultaat.
SDHC daarentegen werken daarin niet, wellicht wel in camera's en dat soort toepassingen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Route 66
Normal Member
Normal Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 nov 2007 06:23

Een stap verder

Bericht door Route 66 »

JW schreef:In een ander draadje Gebruik van 4 Gb SD kaart in PC5200 heeft Gerritje begin september geschreven dat het mogelijk is gewone 4 GB SD's te gebruiken in de VDO 5200. Inmiddels heeft hij dat ook getest in diverse PNA's, met hetzelfde positieve resultaat. SDHC daarentegen werken daarin niet, wellicht wel in camera's en dat soort toepassingen.

Groet,
JW
Maar dat gaat dus veranderen! :lol:
De nieuwe Blaupunkt TravelPilot 500 en 700 kunnen SDHC cards tot 8 GB verwerken, een kwestie van het daarbij behorende nieuwe protocol in de operating software implementeren. (alsof dat zo eenvoudig is!)
Zie ook viewtopic.php?t=11782
Ik ben benieuwd welke PND fabrikant volgt en vooral ook waneer. :?:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Er circuleren op Usenet diverse patches waarbij o.a. de TT en nog enkele PND's geschikt worden gemaakt om elke formaat SDHC card te kunnen gebruiken!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Om een SDHC te kunnen gebruiken is een aangepast besturing-SW nodig. Blaupunkt heeft daar voor de TP500/700 kennelijk toe besloten, prima ontwikkeling.
En het was te verwachten dat er ook "liefhebbers" komen die proberen de bestaande besturings-SW van andere systemen aan te passen en die óók geschikt te maken voor SDHC. Niks mis mee, zolang de eventuele gebruiker zich realiseert dat dit een "amateur" oplossing is waarmee die besturings-SW aangepast wordt. En dus dat dit een ongetest systeem zal zijn, met de nodige risiko's dat er op andere plekken problemen ontstaan. Want dat is niet in alle uithoeken doorgetest.

Laat er daarom een waarschuwing klinken voor al diegenen die denken, da's leuk, dat stoppen wij ook even in ons systeem: er kan van alles mee mis gaan, en jullie zijn dan niet in staat het systeem weer goed aan de praat te krijgen :idea:
En vervolgens een beroep op garantie van de fabrikant: vergeet dat maar :twisted:

Oftewel: bezint eer gij begint :!:

Groet,
JW

PS Voor de geïnteresseerden is http://en.wikipedia.org/wiki/Secure_Digital_card lezenswaardig.
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Route 66
Normal Member
Normal Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 nov 2007 06:23

Compatibiliteit en Licensies

Bericht door Route 66 »

Gerritje schreef:Er circuleren op Usenet diverse patches waarbij o.a. de TT en nog enkele PND's geschikt worden gemaakt om elke formaat SDHC card te kunnen gebruiken!
Kan zo'n patch dan het besturingssysteem van een PND naar SDHC omvormen? Dat is hoogst onwaarschijnlijk omdat daarvoor een inline bus (de interne communicatiepoort) van 64 of zelfs 128 bit nodig is, iets waarvoor de gebruikte processor niet ontworpen is en wat deze daarom dus nooit zal kunnen.*) Op zijn best kan die patch de uitgaande communicatie omvormen naar een verminkte 32 bits versie van het SDHC protocol en daarmee maximaal 4 GB werkelijk gebruiken.
De SDHC card werkt dan inderdaad wel maar vraag niet hoe...

*) De door Blaupunkt gebruikte processoren van Atlas Centrality, een bedrijf dat recent door SiRF is opgekocht, hebben een 128 bit inline bus welke vervolgens voor dual tasking in twee 64 bit bussen wordt opgesplitst.

Het functioneren van een patch zou ook afhankelijk kunnen zijn van de software waarmee de controller in de onderhavige SDHC card aangestuurd kan worden. Als hier een gemodificeerde versie van een een SD card controller in zit omdat de fabrikant er daarvan nog tig miljoen op voorraad had - let wel, dit spruit niet voort uit mijn ongebreidelde fantasie maar blijkt in de praktijk wel degelijk voor te komen - is het niet ondenkbaar dat deze ook nog FAT32 kan verstaan en dus via een patch aangesproken kan worden. Maar ook al heeft de flash memory chip dan een capaciteit van bijvoorbeeld 8 GB, met FAT32 kunnen er daarvan hoe dan ook nooit meer dan 4 werkelijk aangestuurd en dus gebruikt worden.
Dan is het trouwens ook niet ondenkbaar dat een SDHC card van merk X vanaf een bepaalde productiedatum niet meer werkt met de patch omdat de fabrikant toen is overgestapt naar een andere controller, iets wat op de card nergens vermeld wordt en van buiten ook niet zichtbaar is.

Wat nog blijft is de vraag hoe je de data - kaartmateriaal, POI's, MP3, JPG, MPG enz. - op de SDHC card krijgt.
Alleen de nieuwste laptops met Vista hebben mogelijk de optie om rechtstreeks met SDHC cards te communiceren maar dan wel volgens het vastgelegde protocol, iets wat een patch nu juist probeert te omzeilen.
Het is theoretisch ook nog te doen door een voor SDHC cards geschikte camera oneigenlijk als card reader te gebruiken maar hoe dan ook, de hiervoor geschetste problemen en beperkingen blijven helaas bestaan.

Ik ken de genoemde patches weliswaar niet maar het lek zit dus waarschijnlijk ook hier weer in onvolledige compatibiliteit, keer op keer uitsluitend om licensierechten te ontlopen en dat is naar mijn mening een wel heel wankele basis om je dure PND aan te wagen.
Tot slot, een gedachte die hier bij aansluit is dat zulke acties via patches en niet-gelicenseerde cards enz. in feite op het randje van ilegaliteit balanceren, iets waarvoor dit forum op basis van zijn doelstellingen zeker niet ongevoelig mag zijn.
Enig onderzoek naar de rechtmatigheid is dan ook zeker op zijn plaats.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik begrijp de bezorgdheid om de legaliteit. Ik wil echter aangeven dat er kennelijk manieren zijn gevonden om de beperkingen die er gelden te omzeilen of zelfs op te heffen. En zelfs met kaartjes > 4 Gb

Uit enkele commentaren:

Dit is een SDHC patch voor windows mobile 5 en 6.
Zelf getest op een Mio P550 met een SanDisk Ultra® II SDHC 8GB High Performance Card.


En nog één:

Ditmaal gaat het om een bootloader voor je tomtom pna device.
Nadat je dit bestand uitgepakt hebt en gekopieerd hebt in je tomtom map op je pna kun je vanaf nu SDHC kaartjes lezen en schrijven.Met andere woorden bij mensen waarvan het tot heden nog niet gelukt was om een groter sd of micro sd kaartje te plaatsen nu met dit bestandje gaat je dat wel lukken.
Voor ge begint altijd eerst een backup van je tomtom pna(Personal Navigation Assistant) device.
Pak het bestand uit kopieer zoals al gezegd het bestand naar je map van je pna er wordt gevraagd om te overschrijven, kies ja en klaar is kees.Nu je kun je je nieuwe micro sd kaart middels adapter of gewone SDHC kaart van 4 of meer gig in je pna stoppen.
Handig voor als in de toekomst de kaarten steeds groter worden.


En deze:

Kahuna SDHC Support Kit
SDHC Support for WM5 or 6


Met legio follow-up van daredevils die het getest hebben en er lovend over zijn. En die zal het over het algemeen worst zijn of de gebruikte techniek al dan niet binnen de specificaties valt!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dit alles gelezen hebbend blijft mijn eerder gedane waarschuwing fier overeind: Bezint eer gij begint.

Elk een die probeert zijn (dure) PNA op deze wijze te patchen loopt forse risico's. Zolang hij zich daarvan bewust is en de mogelijke consequenties aanvaardt is er niks mis mee.
Maar ik vermoed dat de meesten die dit soort patches ontdekken het gewoon uitproberen, zonder zich te voren te realiseren dat hun PNA daarmee wel eens in het vierkante archief kan belanden :twisted:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Route 66
Normal Member
Normal Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 nov 2007 06:23

Bericht door Route 66 »

Gerritje schreef:Ik begrijp de bezorgdheid om de legaliteit. Ik wil echter aangeven dat er kennelijk manieren zijn gevonden om de beperkingen die er gelden te omzeilen of zelfs op te heffen. En zelfs met kaartjes > 4
Ik geloof best dat de patches onder bepaalde condities werken zodat er dus SDHC cards van meer dan 4 GB toegepast kunnen worden. Of er dan ook werkelijk meer dan 4 GB gebruikt wordt, daar heb ik nog steeds ernstige twijfels over.

Aan de andere kant, de genoemde Atlas Centrality processoren worden bij nader inzien behalve door Blaupunkt sinds ongeveer een jaar ook al door enkele andere PND fabrikanten toegepast zodat patching met name bij deze apparaten inderdaad niet onlogisch of onmogelijk lijkt.*)
De hierin toegepaste technologie was naast overwegingen inzake concurrentie en marktpositie trouwens de belangrijkste reden waarom SiRF tot overname heeft besloten.
Aangezien Atlas centrality nu dus in handen van het SiRF kamp gekomen is zal het waarschijnlijk niet lang meer duren voor SDHC ook in de PND wereld gemeengoed is geworden.

*) Voor elke uitspraak geldt dat, eenmaal gedaan, het vrijwel zeker is dat je er vroeg of laat op terug moet komen (Een variatie op de wet van Murphy)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Navigatie algemeen”