TMC vergelijking Radio 1 en Radio 538

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

TMC vergelijking Radio 1 en Radio 538

Bericht door JW »

Door Gerritje en JW is een eerste poging gedaan om in kaart te brengen hoe TMC weergegeven wordt op een Navi.

Daartoe zijn op woensdagmiddag 5 december de gegevens van VID http://www.verkeersinformatiedienst.nl/VI/overzicht (in blauw met witte letters) en TR, Traphic/Vialis http://www.traphic.nl/lijst.aspx ( in wit met rood) vergeleken met wat op de MS 5000 met MT 5011 TMC (testplankje van Gerritje ;-)) gepresenteerd werd bij de zenders Radio1 (NOS-ANWB) en Radio 538 (Via-TMC) .
Bij deze check zijn 18 PC-screenshots en een honderdtal foto’s gemaakt die geanalyseerd zijn op overeenkomst en verschil. De resultaten zijn als volgt:

1) 14.52 op de A2

Afbeelding Afbeelding

2) 15.22 op de A2

Afbeelding Afbeelding
Te zien is dat VID meer file info geeft dan TR. Dat is ook het geval op de hierna volgende overzichten.

3) 15.52 op de A2

Afbeelding Afbeelding

Het ontbreekt aan ruimte om alle foto's te tonen. Daarom zijn alleen bijzondere situaties weergegeven zoals ze te zien waren op de monitor. De vele TMC scherm-meldingen die zowel bij TR als VID gemeld waren zijn hier niet weergegeven.

Afbeelding Afbeelding
Deze meldingen staan niet bij VID en TR

Afbeelding Afbeelding
Deze melding staat wel bij VID maar niet bij TR

Afbeelding... Deze melding staat wel bij VID maar niet bij TR
Afbeelding... Deze melding staat, als uitzondering wel bij TR maar niet bij VID.

4) 16.02 op de A2

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding... Deze melding staat wel bij VID maar niet bij TR
Totaal 8 meldingen bij NOS ANWB. Via-TMC is niet gecheckt in dit interval

5) 16.13 op de A9

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
De melding staat wel bij VID maar niet bij TR
Totaal 3 meldingen bij NOS-ANWB en Via-TMC

6) 16.24 op de A9

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
De melding staat wel bij VID maar niet bij TR
Totaal 5 meldingen bij NOS-ANWB en 3 bij Via-TMC

7) 16.34 op de A27

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Bij VID langer, en bij TR korter dan hier getoond

Afbeelding Afbeelding
Melding staat wel bij VID maar niet bij TR

Afbeelding Afbeelding
Wordt niet gemeld bij VID en TR
Door de snelle toename van het aantal meldingen kon niet vastgesteld worden welke zender de meeste info gaf.

8 ) 16.50 op de A27

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Meldingen staan wel bij VID maar niet bij TR
In dit tijdsinterval is alleen gekeken naar NOS-ANWB. Daar waren 6 meldingen.

9) 17.02 op de A27

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Ontbreekt bij VID en TR

Afbeelding Afbeelding
Ontbreekt bij VID en TR

Afbeelding Afbeelding
Melding staat wel bij VID maar niet bij TR
Zowel NOS-ANWB als Via-TMC hadden 6 meldingen in dit interval

Bovenstaande inventarisatie geeft aanleiding tot de volgende opmerkingen:
1) De VID informatie is praktisch altijd uitgebreider dan die van Vialis/Traphic. Op een enkele uitzondering na ontbreken er bij VID geen zaken die wel bij Vialis gemeld worden
2) De lengte van de files en de verwachte vertragingstijd komen bij VID en TR niet altijd overeen
3) Zowel bij Via-TMC als bij NOS-ANWB ontbreken files die wel in de VID maar niet op de TR lijst staan. Slecht in enkele situaties was het omgekeerde het geval.
4) Er is geen direkte relatie te leggen tussen Vialis/Traphic en Via-TMC. Op Via-TMC worden files weergegeven die op TR niet voorkomen.
5) Bij NOS-ANWB lijkt er een iets direktere relatie te bestaan met VID, maar ook daar komen files voor die wel op TR maar niet op VID staan
6) NOS-ANWB geeft iets meer files weer dan Via-TMC

Samenvattend: Op basis van deze informatie is geen eenduidige en harde voorkeur uit te spreken voor een der beide zenders.
Voorts kan uiteraard geen uitspraak gedaan worden over de betrouwbaarheid van de informatie, niet van VID en TR, maar ook niet van de TMC info verstrekt door beide zenders. Daarvoor is veel meer onderzoek nodig.

PS. Het was de bedoeling (ook) de info van de MS 5200 te gebruiken, die tevens de verwachte vertraging aangeeft. Vermoedelijk door een alu-dampremmende laag in het dakbeschot van de ruimte waarin gewerkt werd kon daarmee geen goede en snelle TMC-Fix gemaakt worden. De MT 5011 had daar minder last van.

Groet,
Gerritje & JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bocca
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mar 2007 00:30

Bericht door bocca »

Mooi en duidelijk onderzoek jongens!
Wel jammer dat er geen goede randvoorwaarden waren gesteld en er dus geen duidelijke conclusie is.
Wel hebben jullie goed aangetoond dat de VID informatie uitgebreider is, maar onduidelijke blijft of die informatie ook overeen komt met de werkelijkheid, hiervoor zou je namelijk zelf in de file moeten gaan staan, iets wat practisch onmogelijk is natuurlijk.
Daarnaast blijft het een persoonlijke voorkeur of je graag veel file informatie wil of dat je genoegen neemt met wat minder maar dat je wel mobile flitsers door krijgt.

Tevens is het verschil met de website van de VID en de TMC meldingen van NOS-ANWB te verklaren doordat NOS-ANWB niet alleen de informatie van de VID overneemt maar ook direct informatie inwint bij het VCNL (Verkeercentrum Nederland - Ministerie van rijkswaterstaat - http://www.vcnl.nl/Default.aspx?tabid=54)
Op die website staat ook een interessant artikel: http://www.nationaaldatawarehouse.nl/in ... informatie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Bedankt voor het compliment :wink:

Wat je bedoelt met Wel jammer dat er geen goede randvoorwaarden waren gesteld.... is me niet duidelijk.
Ons doel was om vast te stellen of er op Radio 1 en Radio 538 verschillen te zien waren, en voorts om te onderzoeken of er links waren met VID en/of Vialis. Dat hebben we in kaart gebracht en de conclusie over dat tweede punt is duidelijk, namelijk er is geen eenduidige link.
Mbt de hoeveelheid TMC info komt naar voren dat Radio 1 iets meer TMC info geeft, ook dat is duidelijk.
Maar wat niemand weet is: hoe betrouwbaar is die info. Daarvoor moet je op dat moment in die file staan. Hoe we zoiets ooit in kaart kunnen brengen, geen idee. Iemand suggesties?

Bij een volgende gelegenheid is het interessant om Radio 1 nog eens te vergelijken met een van de andere zenders, bijvoorbeeld Q-Music.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bocca
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mar 2007 00:30

Bericht door bocca »

JW schreef:Bedankt voor het compliment :wink:

Wat je bedoelt met Wel jammer dat er geen goede randvoorwaarden waren gesteld.... is me niet duidelijk.
Ons doel was om vast te stellen of er op Radio 1 en Radio 538 verschillen te zien waren, en voorts om te onderzoeken of er links waren met VID en/of Vialis. Dat hebben we in kaart gebracht en de conclusie over dat tweede punt is duidelijk, namelijk er is geen eenduidige link.
Mbt de hoeveelheid TMC info komt naar voren dat Radio 1 iets meer TMC info geeft, ook dat is duidelijk.
Maar wat niemand weet is: hoe betrouwbaar is die info. Daarvoor moet je op dat moment in die file staan. Hoe we zoiets ooit in kaart kunnen brengen, geen idee. Iemand suggesties?

Bij een volgende gelegenheid is het interessant om Radio 1 nog eens te vergelijken met een van de andere zenders, bijvoorbeeld Q-Music.

Groet,
JW
Dat bedoel ik, dat was mij dus niet duidelijk geworden in je post. Indien dat de randvoorwaarden waren dan is het onderzoek prima gelukt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Deze bijdrage zou zeker ook niet misstaan bij het item over de nieuwe service die TomTom biedt maar bevat interessante aanvullende informatie die een ander licht kan werpen op ons project mbt fileinformatie die de verschillende zenders verstrekken.
Bron: NRC 8 dec 2007 schreef: Door onze redacteuren EISKE SCHOUTEN en ARJEN SCHREUDER
ROTTERDAM, 8 DEC


Er heeft zich een ongeluk met een vrachtwagen voorgedaan. Je komt als automobilist in de file terecht. En dan? Henk van Zuylen, hoogleraar dynamisch verkeers- en vervoersmanagement aan de Technische Universiteit Delft: „Als ik in zo'n file sta, hoor ik op de radio niets. Pas als ik de file na twintig minuten uit ben, hoor ik op de radio dat er een file van tien kilometer staat."
Ander voorbeeld: Van Zuylen stond deze zomer vast op de aansluiting van de A16 op de A58 bij Breda en hoorde op de radio dat er twee kilometer file was. „Maar wat ze er niet bij zeiden, is dat het verkeer volledig stilstond. De file was 'maar1 twee kilometer lang, maar ik heb drie uur vast gestaan."

edit admin: De rest van dit artikel heb ik even weggehaald ivm copyrights.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Bedankt, dit is een zeer lezenswaardig en interessant verhaal.

Ik was net begonnen aan het schrijven van een verhaaltje waarin aandacht besteed wordt aan hoe VID en Vialis/TRaphic hun informatie verkrijgen. Dat wordt hier goed uit de doeken gedaan, VCNL www.vcnl.nl is de belangrijkste bron, en de informatie wordt aangevuld vanuit andere bronnen. Zó schrijven VID en Vialis dat ook op hun website. Ook de ANWB http://www.anwb.nl/verkeer/regioverkeer ... nl.nl.html krijgt die info voornamelijk dáár vandaan, niet van VID of zo.

Maar het is me vooralsnog onduidelijk waar dan die informatie vandaan komt die op een aantal plaatjes te zien is, zowel bij Via-TMC als bij NOS-ANWB, maar die NIET te vinden is bij VID en Traphic. Dat was voor mij een van de verrassende constateringen in ons onderzoek, en daar ben ik (nog) niet achter.
Daarvoor ga ik verder op onderzoek uit :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
lfah2000
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 dec 2007 21:59

Bericht door lfah2000 »

JW schreef:Maar het is me vooralsnog onduidelijk waar dan die informatie vandaan komt die op een aantal plaatjes te zien is, zowel bij Via-TMC als bij NOS-ANWB, maar die NIET te vinden is bij VID en Traphic. Dat was voor mij een van de verrassende constateringen in ons onderzoek, en daar ben ik (nog) niet achter.
Daarvoor ga ik verder op onderzoek uit :wink:
Extra informatie komt van de ANWB wegenwachters en van RoadGuards die files (en oorzaken van files) doorbellen naar de ANWB.

Groetjes,
Frank.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
peentje
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 sep 2006 23:56

Bericht door peentje »

Is het misschien een optie om dit onderzoek nogmaals uit te voeren om te kijken of er veranderingen zijn opgetreden in de afgelopen 2 jaar?

Misschien een overzicht van diverse aanbieders en hun nauwkeurigheid?

Het maakt eigenlijk niet uit hoe en waar de info vandaan komt, als het maar volledig is.

Eventueel een randvoorwaarde toevoegen, een vergelijking met een filelijst op teletekst of gelijkwaardige (internet) bron.

Ikzelf kan niet kiezen tussen de diverse aanbieders, in dat geval gaat mijn tegenzin uit naar VIAL-NOS.
Ik kan geen goede referentiekader opzetten dus is dit een absoluut persoonlijke voorkeur.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

peentje schreef:Is het misschien een optie om dit onderzoek nogmaals uit te voeren om te kijken of er veranderingen zijn opgetreden in de afgelopen 2 jaar?
Misschien een overzicht van diverse aanbieders en hun nauwkeurigheid?
Eventueel een randvoorwaarde toevoegen, een vergelijking met een filelijst op teletekst of gelijkwaardige (internet) bron.
Het maakt eigenlijk niet uit hoe en waar de info vandaan komt, als het maar volledig is.


Ikzelf kan niet kiezen tussen de diverse aanbieders, in dat geval gaat mijn tegenzin uit naar VIAL-NOS.
Ik kan geen goede referentiekader opzetten dus is dit een absoluut persoonlijke voorkeur.
Dat is ook wat we gedaan hadden, we hebben er de lijsten van de VID en Vialis op Internet bijgezet en dat vergeleken. Kijk maar naar de plaatjes.

En tsja, als iemand zich geroepen voelt om dit nog eens over te doen, graag :wink:
Het is een stevige klus, je moet het met minimaal twee man doen, je hebt er de goede apparatuur voor nodig in een proefopstelling, en daarnaast een computer met twee beeldschermen.
Wie heeft dat allemaal, en de tijd om dit te doen en uit te werken?

Het grootste probleem: wie zegt dat wat je allemaal op deze wijze aan info verzamelt ook klopt, in de werkelijkheid op de weg?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
peentje
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 sep 2006 23:56

Bericht door peentje »

het is altijd de vraag of je informatie klopt, ik heb momenteel het idee dat mijn informatie onderweg ondermaats is.

Op zich is een onvolledige testmeting niet erg, als je maar consequent dezelfde meetfout maakt. Dan zijn je resultaten vergelijkbaar.

Uiteraard moet je altijd een testopstelling maken die de werkelijke situatie zo dicht mogelijk benadert. De grootste afwijking ga je dan krijgen in de betrouwbaarheid van je bronnen, (TMC, internet, teletekst). Deze betrouwbaarheid zal alleen maar toegenomen zijn, maar dat is toch wat je wilt onderzoeken?

Ik kan geen betrouwbaren meting doen met mijn opa MS5000 met oma TMC.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Met diezelfde MS 5000 met TMC hebben wij de test gedaan, zie de plaatjes.
Oftewel, wat let je om de tests te herhalen?

Het echte probleem is dat niemand je kan vertellen of datgene wat je aan informatie krijgt via de TMC, dan wel zichtbaar krijgt op je computer van de kant van de VID of Vialis, met de werkelijkheid op de weg overeenkomt.
Daar kun je alleen maar achter komen door gelijktijdig tientallen testrijders onderweg te hebben die de info's checken. Wie regelt dat?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
peentje
New Member
New Member
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 sep 2006 23:56

Bericht door peentje »

mijn TMC kan niet handmatig kiezen tussen de diverse aanbieders, daarop gaat het fout.
Anders was het wel een optie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Hoe vervelend voor jou ook, maar zonder keuzevrijheid heb je ook niets aan zo'n onderzoek :roll:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ruud.tdm850
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2009 01:08

Bericht door ruud.tdm850 »

Tja mij valt elke dag weer op HOE beperkt "up-to-date" de TMC informatie eigenlijk is. Je kunt er nooit van uit gaan. Aangegeven files (A2/A27) staan er niet, en ongekeerd idem dito: files die er wel staan maar niet gemeld. Mijn ervaring bij de oosterburen is een veel acuratere melding, plus de updates volgen elkaar ogenschijnlijk sneller op.

Gr. Ruud

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Welke zender(s) heb je daarbij gebruikt om de TMC info weer te geven?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • radio antenne
    door freebird » 02 sep 2015 15:31 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 675
  • Igo primo stem gps plus radio
    door Fox » 03 dec 2014 22:43 » in Overige merken -- MOBIEL --
    Reacties: 0
    Weergaves: 1537
  • Compositionele Media logo radio toevoegen
    door rjdewit » 25 feb 2017 14:41 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 439
  • Ik zoek een gebr. aanwijzing voor volkswagen radio navigatiesysteem mfd
    door Trebor » 06 jun 2015 22:17 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 597

Terug naar “Traffic Message Channel”