'Chinese Meuk'

Voor alle niet merk/type gebonden vragen over navigatie systemen, etc.
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

'Chinese Meuk'

Bericht door JW »

....zó worden systemen vaak gekwalificeerd, afkomstig van firma's als NavAudio, Zenec, DSS en zo zijn er nog wel een paar de revue gepasseerd. Is dat terecht?

In de loop van de jaren heb ik veel met produktie uit China te maken gehad.
Mijn eerste bezoek aan China was in 1977, de Chinesen liepen allemaal nog in Mao-pakken en van produktie van hoogwaardig spul hadden ze toen nog geen kaas gegeten. Ik heb er toen fabrieken gezien die nog op onze jaren '60 basis werkten, zeer ouderwets die daarmee niet in staat om op niveau te werken. Maar ook toen bleek al dat ze zeer leergierig waren en snel bijleerden.

Een jaar of tien later was ik in Shenzhen, waar Philips een bedrijf had dat hoogwaardige apparatuur maakte. Daar kon je een puntje aan zuigen :idea:

Mijn laatste bezoek aan China was in 2004. En ik was diep onder de indruk toen ik zag wat daar allemaal opgetuigd was aan hoogwaardige technologie. Meer dan voldoende om goede produkten te maken.
Daarbij is er een mits...., en die is dat het veelal (nog) nodig is die produktie te begeleiden, dmv een strak regime van kwaliteitsborging. Daarin hoort ook de ontwerpfase thuis, immers kwaliteit wordt geborgd vanuit het ontwerp, die "keur je er niet in".

Op die manier worden veel spullen gemaakt, ontworpen bijvoorbeeld in NL, en vervolgens gefabriceerd in China onder strenge begeleiding. Grote merken doen dat zó, Philips TV's en medische apparatuur, de VDO MT 5011 als ik het goed heb, maar ongetwijfeld komen ook veel PNA's daar op die manier vandaan. En ik durf de stelling wel aan dat fabrikanten als Pioneer en Kenwood ook op die manier te werk gaan.

Oftewel, mits goed begeleid komt er uit China apparatuur waar niks mee mis is.
Als het spul is dat door snelle jongens integraal uitbesteed is aan China, kan dat nog wel eens minder goed gaan. Dan gaan de Chinezen op eigen houtje "copy-pasten" en dat gaat nog wel eens mis.
Maar ik verwacht dat die markt niet lang overeind blijft, en ook de Chinezen leren snel bij. Dat laatste heb ik vele malen met eigen ogen kunnen vaststellen.

Ik dacht er goed aan te doen de 'Chinese Meuk' maar eens zó ter discussie te stellen. Oftewel....

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Marc Veen
Senior Member
Berichten: 469
Lid geworden op: 29 mei 2006 18:58

Re: 'Chinese Meuk'

Bericht door Marc Veen »

JW schreef:Oftewel, mits goed begeleid komt er uit China apparatuur waar niks mee mis is.

Groet,
JW
OFFTOPIC

Waar denk je dat de meeste grote luchtvaartmaatschappijen hun FD-checks (groot onderhoud elke 5 tot 8 jaar) laten uitvoeren.............? China natuurlijk. :wink:

Zie; http://www.taeco.com/customers.asp

Gr,

Marc
VRM6100 + PC5200 (TomTom Tele Atlas Eur 2014-2015) + RCS5100 + RC5400 i.c.m. RCD3200 + MA6200
Nokia E72 met OVI Maps V3.04 en Sygic Mobile Maps 10
Voorheen: MS4200, MS4200RS en MS4400

Familie o.a. nog: MS4400 en MS4200RS (Navteq SC Eur 2011-2012)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Een goed voorbeeld van wat ik probeerde duidelijk te maken.
En hier is hoge kwaliteit uiteraard het eerste waaraan gedacht en gewerkt wordt, immers de veiligheid is hier in het geding.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Mooi gesproken.
Maar in de meeste gevallen waarin hier van deze classificatie sprake was werd het tussen aanhalingstekens geplaatst.
Ik heb diverse malen de als "Chinese Meuk" bestempelde spotgoedkope elektronische apparatuur in handen gehad waaronder diverse malen die "complete navigatie en Hifi oplossingen". Op diverse computerbeurzen zijn ze ook te koop. Overigens voor soms aanmerkelijk minder dan de geadverteerde prijzen op MP. Ik kan je verzekeren dat het over het algemeen echt meuk zonder aanhalingstekens is. Als je een stapel van 3 maakt begint de onderste al te bezwijken. De bedrading voelt slecht aan en de conectors vallen er spontaan af, de antenneaansluiting is altijd zo'n stukje coax met een contrastekker ipv een deugdelijk chassisdeel en de bedieningselementen voelen net zo aan als de prijs. Het voelt naar, de beeldkwaliteit is volkomen waardeloos, het geluid is slecht en de echte waarde van dit soort apparatuur ligt uitsluitend in het aardige "plaatje" in de middenconsole

Dit neemt niet weg dat er ontzettend veel zeer deugdelijk materiaal uit China kan komen en ook komt.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Je verhaal gaat over wat ik hier boven noemde het "snelle jongens werk", die hun kans schoon zien om snel wat te verdienen door het integraal in China uit te besteden. Dat is met recht meuk te noemen.
Maar ook daarvan moet je zeggen: alle waar naar z'n geld, zolang de koper zich daarvan bewust is, is er weinig mee mis.

Ik reken daar spullen van Zenec, DSS en zo nog wel een paar niet onder.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hierboven schreef ik
....en ook de Chinezen leren snel bij. Dat laatste heb ik vele malen met eigen ogen kunnen vaststellen.
toen ik het had over de ontwikkeling van kwaliteit en de wijze waarop je dat moet borgen.

Vandaag een aardig verhaal daarover in de Volkskrant http://www.volkskrant.nl/economie/artic ... _kwaliteit

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Chinese Navigatie van Ali Babba
    door B.Bustraan » 22 sep 2018 10:57 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 1
    Weergaves: 941

Terug naar “Navigatie algemeen”