Nogmaals vergelijk navigon vs Tomtom

Forumregels
het APPARAAT en bijbehorende software, voor Navigon op je smartphone, zie 'NAVIGATIE SOFTWARE & SOFTWARE VOOR MOBIELE SYSTEMEN'
josephusjg
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jul 2010 16:07

Nogmaals vergelijk navigon vs Tomtom

Bericht door josephusjg »

Ik weet, het is en terugkerende vraag, maar hoop toch dat mijn specifieke benadering van waarde is voor dit forum. En dat ik goede feedback krijg.

Ik twijfel tussen de Tomtom xl en de navigon 40 plus. Ik voel heel veel voor de navigon. Ik heb altijd vertrouwen gehad in de kwaliteit van dit merk, maar 3 jaar geleden niet gekocht en nu twijfel ik weer om dezelfde reden. Je kunt niet zoals bij TomTom achteraf poi's invoeren. En daar komt bij dat TT werkt met IQ routes en HD traffic.

Werkt dat IQ routes goed? Ik heb het nu niet en tenzij er iets bijzonders is, is de inschatting van aankomsttijd bijna altijd heel goed. Wordt dat met IQ routes echt beter, ook op kleinere wegen en bij werkzaamheden en zo?

Is HD traffic echt de moeite waard? Kost bijna 50 euro per jaar en dat met 36 voor steeds en actuele kaart is een hoop geld. Of kan ik dan beter voor Navigon kiezen waar de TMC werkt (heeft nooit goed gewerkt bij mijn oude tomtom!).

Garmin schijnt ook heel goed te zijn, maar die heeft geen baanassistent en dat vind ik toch echt heel fijn!

Nog iemand andere argumenten voor of tegen?

groet,

Jos

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Ik heb sinds kort (2 weken) zowel de TomTom 950 Live als de Navigon 8450 Live ter beschikking.

De Navigon heeft een mooiere kaart lay-out en bovendien is deze van Navteq welke ik persoonlijk beter vindt dan de Teleatlas kaart van TomTom.

Verkeersinformatie kan bij de Navigon zowel via Live service als via de TMC radio kanalen, de TMC ontvanger zit ingebouwd in het toestel, je kan zelf kiezen tussen Live Service of TMC.

Bij de Tom-Tom is een aparte cradle nodig als je ook TMC via de radio kanalen wilt ontvangen de TMC is alleen beschikbaar als er geen Live verbinding is.

Voordeel van de Live service is de snelheid waarmee de berichten binnen komen,in enkele seconden zijn alle berichten, soms meer dan 800 ingelezen.
Ander voordeel is dat je geen last hebt van een slechte of geen ontvangst van de radio stations.
Daarnaast werkt de Live service in een straal van ongeveer 250-300 km land overschrijdend.
je ontvangt dus al ver voor je de grens passeert meldingen uit het buurland.

De HD service van Tom-Tom geeft wat meer info over stads wegen al blijkt dit vaak niet te kloppen, bijna elke dag staat op mijn route een vertraging op dezelfde weg, hoewel deze vertraging volgens HD traffic minimaal is (2 min.), heb ik op deze weg nog nooit vertraging gehad.

Op de Snelwegen en N-wegen klopt de info beter de files die tot nu toe werden aangegeven stonden er ook werkelijk.
zowel bij HD traffic als bij de live service van Navigon.

Tomtom HD traffic is te ontvangen in 7 landen Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Portugal en het Verenigd Koninkrijk.

Navigon Live traffic service is te ontvangen in 14 landen Oostenrijk, België, Zwitserland, Denemarken, Duitsland, Spanje, Frankrijk, Finland, Ierland, Luxemburg, Noorwegen, Nederland, Zweden en Verenigd Koninkrijk.

Persoonlijk vindt ik de verkeers meldingen bij de Navigon er mooier en overzichtelijker uitzien.

Bij de live service inbegrepen zit ook o.a. Google local search en het weerbericht met deze functies is niet kunnen toevoegen van POI's op de Navigon niet echt een nadeel.
Daarnaast heeft de Live service van TomTom ook de actuele brandstofprijzen in Nederland,België, Duitsland, Frankrijk en Verenigd Koninkrijk.

Op de Navigon zitten leuke functies zoals bv route-track waarmee de afgelegde weg kan worden opgenomen en worden afgespeeld via Google Earth.
Ook kan een logboek van de ritten worden gemaakt.
De POIs zij op de Navigon ook erg mooi, van veel POIs verschijnt het symbool van het merk (Shell,BP,Total enz,)
de POIs zijn bovendien direct te selecteren op de kaart.

IQ routes zitten zowel op de TomTom als de Navigon , of het echt werkt ?, wat wel opvalt is dat de berekening van een route op de TomTom langer duurt dan op de Navigon.
Vooral bij langer routes duurt het bij de TomTom vrij lang voor de route is berekend.


Bij de Navigon kan je bovendien 3 routes tegelijk laten berekenen,zonder dat het echt veel meer tijd kost.

Voor dat je keuze maakt kan je eens op je gemak gaan kijken bij bv een media markt waar zowel de Tom-Tom als de Navigon te "live" bewonderen zijn.
Probeer het daar gewoon eens uit door wat routes in te geven op beide toestellen.

Persoonlijk gaat mijn voorkeur tot nu toe uit naar de Navigon mede doordat ik altijd verwent ben met de kwaliteit van VDO Dayton.

met vriendelijke groet,

Willem
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
josephusjg
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jul 2010 16:07

Bericht door josephusjg »

Super Willem, Bedankt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Inderdaad, een prima overzicht van de mogelijkheden van beide systemen.

En als WS dit zó schrijft kun je er op vertrouwen dat die info klopt :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
josephusjg
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jul 2010 16:07

Bericht door josephusjg »

Nog eens nader Willem's reactie bekeken. In alle opzichten lijkt de Navigon er voor mij beter uit te komen. Ik ben niet van plan een live versie plus abonnement te nemen. Daarvoor zit ik te weinig op de weg. En navigon lijkt met TMC veel betrouwbaarder. Plus de navteq kaarten en zo. Jammer van de poi's. Er schijnt overigens wel een mogelijkheid die toe te voegen, maar heel eenvoudig is dat schijnbaar niet. Veel gebruik ik het niet, maar ik rijd op lpg en dat is altijd wel prettig als dat toegevoegd kan worden. Maar dat is vooral voor het buitenland en daar ben ik ook maar een paar keer per jaar.

Vandaag eens kijken of ik de stad in kan!

groet,

Jos

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Om een indruk te geven heb ik nog wat schermafdrukken gemaakt van de Navigon in de TMC modus.
Meldingen zijn afkomstig van BNR.

met vriendelijke groet,

Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Fraaie plaatjes van zeer fraaie TMC weergave.
Nóg mooier dan we het van VDO gewend waren :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Ziet er zeker goed uit op de Navigon, het toestel heeft veel weg van een verder ontwikkelde VDO welke ook een voorsprong had op TMC gebied.
Mijn eerste indruk van de Navigon 8450 Live is zeer positief ondanks het ontbreken van een tacho en gyro signaal.

Ter vergelijking nog wat foto's van de TomTom 950 Live in TMC modus, een mager contrast vergeleken met de Navigon.
anders dan bij de Navigon kan je niet kiezen tussen HD traffic Live of "gewone" TMC, De TomTom kiest bij een actief abonnement automatisch voor HD traffic.

met vriendelijke groet,

Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DigiWalker
Senior Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:31

Bericht door DigiWalker »

Een mooie en goed uiteenzetting van hoe men een Navigon ervaard.
Duidelijker kan het bijna niet.

Een pluim voor de reviewer/eigenaar van het toestel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Navigon cd,s
    door Hoogwerker » 08 feb 2015 15:28 » in Te Koop Aangeboden
    Reacties: 0
    Weergaves: 590
  • alles wat op mijn Navigon 70/71 gewist
    door Carpman » 10 jul 2021 20:50 » in Navigon
    Reacties: 0
    Weergaves: 419
  • nieuwe tomtom kaart wordt niet geinstalleerd op tomtom
    door de snater » 24 mei 2021 14:22 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 524
  • TomTom VIA 130 - € 149.95
    door wmp » 16 feb 2015 13:59 » in Gespot
    Reacties: 1
    Weergaves: 1078
  • TomTom Via 135
    door krijn » 31 aug 2014 13:19 » in TomTom
    Reacties: 8
    Weergaves: 1041
  • TOMTOM Go 50
    door piet heres » 02 feb 2017 12:01 » in TomTom
    Reacties: 1
    Weergaves: 559
  • TomTom
    door klimmer » 16 jan 2017 12:07 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 764

Terug naar “Navigon”