Wel wegenwerken maar geen files

Frank Cuypers
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 feb 2009 21:39

Wel wegenwerken maar geen files

Bericht door Frank Cuypers »

Ik heb vorige week een Garmin Nuvi 255WT gekocht, geregistreerd en geupdate op http://www.garmin.com. Hij toont echter helemaal geen file informatie. Hij connecteert wel met TIC VL in Vlaanderen en hij toont ook alle wegenwerken, soms ook ongelukken, maar geen file informatie. Als ik de verkeersinformatiekaart uitzoom, zie ik geen enkele file, alleen maar wegenwerken. Zelfs in de ochtendspits toont hij geen enkele file, terwijl ik er wel met de wagen in sta en er ook massas te zienzijn op http://www.verkeerscentrum.be/verkeersinfo/kaart (die de TIC VL informatie aanlevert). Ik heb ondertussen via WebUpdater GTMxx geupdate naar de laatste versie, maar dat geeft geen verbetering.
Bij Garmin beweren ze dat mijn toestel in orde is aangezien het wel wegenwerken toont. Volgens hun moet het probleem bij TIC VL liggen. Dat lijkt me nogal straf. Mijn vrouw heeft een Blaupunkt TravelPilot en als ze op Radio 2 afstemt (die TIC VL verdeelt) krijgt ze wel file informatie terwijl ik er op hetzelfde moment geen zie op mijn Nuvi.
Heeft er nog iemand dezelfde ervaringen met de 255WT? Enig idee wat er mis is?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Bij de meeste Navi's kun je zelf instellen wat je gesignaleerd wilt krijgen.
Zit er bij jouw systeem niet ergens een menu-punt waar dat kan?
Zie bijv. het Menu van de Nüvi 610

Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Frank Cuypers
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 feb 2009 21:39

Bericht door Frank Cuypers »

Het enige in de menu onder 'instellingen' dat betrekking heeft op TMC is
1. Verkeersinfo. Daar zie ik welke providers actief zijn en kan er eventueel een vast zetten of 'auto' kiezen.
2. Navigatie. Daar kan ik onder 'Te vermijden' ook 'verkeersinfo' aan of af schakelen.
Verder niets.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

En jij had 'm vastgezet op Radio 2, dat is TIC-VL? Dus niet op Auto?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

JW schreef:En jij had 'm vastgezet op Radio 2, dat is TIC-VL? Dus niet op Auto?
Bij Garmin beweren ze dat mijn toestel in orde is aangezien het wel wegenwerken toont
Als dat niet in de kaartdatabase is opgenomen krijgt hij die toch uitsluitend via Radio 2 ?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Er zijn in Vlaanderen meerdere TMC zenders aktief http://www.navigatiehosting.nl/tmc/zend ... den/be.php , de ene wat beter (TIC-VL) dan de anderen. Ik heb dat inmiddels ervaren.
Vandaar mijn vraag, stond 'ie vast op Radio 2? Als 'ie via AUTO op een andere zender terecht gekomen is zou het zomaar kunnen zijn dat je dan alleen maar deelinformatie krijgt.

Bij de Blaupunt is dat simpel, daar krijg je alleen maar TMC van de zender waarop je afgestemd bent, zijn vrouw kon daar dus niet mis mee zitten.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Frank Cuypers
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 feb 2009 21:39

Bericht door Frank Cuypers »

Ik heb zowel een vaste instelling op TIC-VL geprobeerd als de 'auto' mode. In de auto mode vindt hij ook 4FMTMC, maar dat is nog slechter. Bovendien heb ik de indruk dat hij in auto mode nogal wat tijd verliest met zoeken naar zenders. TIC-VL werkt voorlopig het beste. Ik zie echter alleen wegenwerken en blijkbaar ook de ongelukken, maar geen fileaanduiding.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hier kan ik vooralsnog geen brood van bakken. Of het moet al zijn dat bepaalde ALERT-C Codes wel, andere niet in je systeem zitten, op de kaart. Maar dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.
Hopelijk leest "onze Mr TMC", Willem alias WS mee. Misschien dat hij er wat van snapt.

Kom je wel eens naar Nederland? Dan ben ik benieuwd of je daar wel alle TMC info krijgt.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Frank Cuypers
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 feb 2009 21:39

Bericht door Frank Cuypers »

Mijn vrouw komt bijna elke week in Nederland; ik zal hem eens met haar meegeven.
Ik was de Nüvi vandaag gaan terug dragen bij de Makro waar ik hem gekocht had. Normaal neemt de Makro alle gekochte goederen binnen de 10 dagen terug. In dat geval kon ik een ander toestel kiezen. Helaas beweert de Makro dat ze Garmin toestellen onmogelijk kunnen omruilen/terugnemen omdat ze via de garmin website geregistreerd werden. Blijkbaar is dat met andere merken niet zo. Dat lijkt me dus een argument om geen Garmin te kopen. Ik kan hem wel onder garantie laten herstellen, maar dan ben ik hem zeker 3 weken kwijt. Ik wacht dus voorlopig of de online support van Garmin nog met een oplossing voor de dag komt, anders steek ik hem na de skivakantie binnen voor herstelling; dan kan ik hem ook in Duitsland nog testen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Frank Cuypers
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 feb 2009 21:39

Bericht door Frank Cuypers »

Vandaag heeft mijn vrouw mijn GPS meegenomen van Gent naar Rijswijk in Nederland. 's avonds op de terugweg in Rijswijk had ze wel fileinformatie van TMC provider '91.3'. Later onderweg in Oosterhout was de TMC connectie volledig weg. Dat bewijst dat de TMC in de Nuvi blijkbaar wel werkt, maar niet erg betrouwbaar.
Ook eigenaardig is dat mijn Nuvi nu in Belgie nog steeds beweert op 'VIA-TMC' te staan, alhowel dat een Nederlandse provider is. Hij toont wel weer de wegenwerken en ongelukken, maar geen file (maar er zijn er nu ook geen).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Frank Cuypers schreef:Vandaag heeft mijn vrouw mijn GPS meegenomen van Gent naar Rijswijk in Nederland. 's avonds op de terugweg in Rijswijk had ze wel fileinformatie van TMC provider '91.3'. Later onderweg in Oosterhout was de TMC connectie volledig weg. Dat bewijst dat de TMC in de Nuvi blijkbaar wel werkt, maar niet erg betrouwbaar.
Ook eigenaardig is dat mijn Nuvi nu in Belgie nog steeds beweert op 'VIA-TMC' te staan, alhowel dat een Nederlandse provider is. Hij toont wel weer de wegenwerken en ongelukken, maar geen file (maar er zijn er nu ook geen).
Ik heb dat met mijn systeem, dat overigens perfekt werkt, ook één of twee keer gehad, onderweg van Breda naar Antwerpen. Ik was verbaasd daar Via-TMC te zien, maar had op dat moment helaas niet de mogelijkheid te onderzoeken op welke FM frequentie die zender uitzond. Dan had ik kunnen nagaan welke zender dat werkelijk was.
Kun jij die frequentie wél achterhalen?

Overigens, 91.3 is de BNR zender Rotterdam of Tilburg http://www.radio.nl/2003/home/medianieu ... rentpage=1

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Onderweg bij mij in Oosterhout dien je minimaal 7 TMC zenders te ontvangen!
Veronica, SkyRadio en Radio 1 zijn de sterkste zenders hier
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Voor de duidelijkheid: ik bedoelde te zeggen dat ik, onderweg van Breda naar Antwerpen, die Via-TMC in België pakte, al aardig in de buurt van Antwerpen zijnde :idea:
En daarvan dacht ik toen dat het niet de in NL bekende zender was maar een belgische. Helaas had ik toen even geen mogelijkheden om dat te checken.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Frank Cuypers
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 feb 2009 21:39

Bericht door Frank Cuypers »

Ik heb ondertussen verder contact gehad met de mensen van verkeerscentrum.be. Zij zijn nagegaan welke TMC codes ze doorgestuurd hebben voor de files die ik had moeten zien op mijn Garmin en hebben bovendien contact gehad met Garmin hieromtrent. Vrijdag heeft verkeerscentrum.be me laten weten dat er volgens Garmin een probleem was met één van hun laatste software-updates en dat ze werken aan een aanpassing om dit euvel te verhelpen.
Ik heb bij Garmin om bevestiging gevraagd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Als dit nu symptomatisch is voor Garmin zul je met een Kenwood in België ook wel geen TMC info krijgen :?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Frank Cuypers
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 feb 2009 21:39

Bericht door Frank Cuypers »

Garmin heeft ondertussen geantwoord; ze ontkennen nog bevestigen het probleem. Ze kunnen ook geen datum geven wanneer er een software update beschikbaar is. Ze raden me aan om regelmatig via WebUpdater te checken voor updates. Heeft er iemand een idee hoe lang zoiets duurt bij Garmin?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Nee. maar neem maar aan dat er voorlopig niet van terecht komt
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Frank Cuypers
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 feb 2009 21:39

Bericht door Frank Cuypers »

Aangezien ik nog steeds geen file informatie ontving, heb ik de Nüvi 255WT op 21 april onder garantie binnen gebracht voor herstelling. Op 19 Mei kreeg ik hem terug met de melding van Garmin dat ze hem getest hebben en dat de TMC ontvangst volgens hen in orde is, maar "maar geen betalend abonnement". Verder zat er een foldertje bij over een betalend Touring Mobilis abonnement. Het Touring Mobilis signaal wordt via Studio Brussel verzonden en is versleuteld. Het zou moeten beter zijn dan TIC-VL aangezien het niet alleen de informatie van verkeerscentrum.be (TIC-VL) maar ook van andere bronnen (GPS, etc..) gebruikt. Bovendien dekt het heel België en niet alleen Vlaanderen zoals Radio-2 met TIC-VL doet (heel vervelend als je als in het Brusselse werkt).
Ik heb me laten verleiden om het abonnement te nemen (eenmalig ca. 35€) en voorwaar: het werkt. Ik heb nu wel file informatie inclusief geschatte vertragingen op mijn reisweg.
Aangezien mijn vrouw haar Blaupunkt TravelPilot via Radio 2 wel file informatie ontvangt, lijkt het er sterk op dat de Nüvi geen weg kan met de TIC-VL file codes maar wel met die van Touring Mobilis.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Frank Cuypers schreef:Aangezien ik nog steeds geen file informatie ontving, heb ik de Nüvi 255WT op 21 april onder garantie binnen gebracht voor herstelling. Op 19 Mei kreeg ik hem terug met de melding van Garmin dat ze hem getest hebben en dat de TMC ontvangst volgens hen in orde is, maar "maar geen betalend abonnement". Verder zat er een foldertje bij over een betalend Touring Mobilis abonnement. Het Touring Mobilis signaal wordt via Studio Brussel verzonden en is versleuteld. Het zou moeten beter zijn dan TIC-VL aangezien het niet alleen de informatie van verkeerscentrum.be (TIC-VL) maar ook van andere bronnen (GPS, etc..) gebruikt. Bovendien dekt het heel België en niet alleen Vlaanderen zoals Radio-2 met TIC-VL doet (heel vervelend als je als in het Brusselse werkt).
Ik heb me laten verleiden om het abonnement te nemen (eenmalig ca. 35€) en voorwaar: het werkt. Ik heb nu wel file informatie inclusief geschatte vertragingen op mijn reisweg.
Aangezien mijn vrouw haar Blaupunkt TravelPilot via Radio 2 wel file informatie ontvangt, lijkt het er sterk op dat de Nüvi geen weg kan met de TIC-VL file codes maar wel met die van Touring Mobilis.
Dan ben jij de eerste op dit forum die hier gebruikt van maakt, zie http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/v ... 5437#75437 :D
Zou je je ervaringen er mee verder dáár willen posten? Ik zal er vast een link naar maken in dát topic.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Geen TMC info
    door Freddy11 » 24 sep 2016 18:14 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 536
  • Geen maximumsnelheid RNS-510 P
    door tadie » 26 jun 2014 16:51 » in V.A.G
    Reacties: 4
    Weergaves: 1696
  • als 50 berkend geen route
    door pakico » 21 jun 2014 12:52 » in Mercedes
    Reacties: 4
    Weergaves: 681
  • Geen Blauwe lijn
    door fraheij » 08 mei 2023 20:03 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 508
  • Slecht to geen GPS ontvangst
    door laurenszegers » 07 okt 2014 21:07 » in V.A.G
    Reacties: 3
    Weergaves: 2071
  • Rns 510 na update geen geluid
    door humaxima » 30 mar 2019 01:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 636
  • geen MapShare updates meer?
    door cortrans » 01 mei 2022 11:45 » in TomTom
    Reacties: 0
    Weergaves: 265

Terug naar “Garmin”