Carminat GPS ontvangst status ROOD.

Alles met betrekking tot Renault navigatie
Mous
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 dec 2010 14:41

Carminat GPS ontvangst status ROOD.

Bericht door Mous »

Hallo.

Na mijzelf ook op het RenaultForum te hebben aangemeld wil ik het hier ook even proberen.
De aanleiding van mijn aanmelding is de GPS ontvangst van mijn vaste Carminat navigatiesysteem in mijn Renault Laguna 2 van 2003. Maandag leek mijn systeem op hol geslagen te zijn. Ik was daadwerkelijk in Deventer maar het Carminatscherm liet zien dat ik in Apeldoorn was, 25 km uit de richting. Het icoontje van mijn eigen positie zag ik wel de bewegingen maken die ik met de auto ook echt maakte, regelmatig door de weilanden heen dus.
De volgende dag zag ik dat na ongeveer een minuutje rijden de juiste kaart weer in beeld kwam en na 5 minuten zag ik mijn positie op het scherm correct weergegeven. Het icoontje van de satellietontvangst flikkerde van rood naar groen.
Vanaf woensdag blijft het icoontje slechts op rood staan, terwijl ik wel de juiste kaart zie en mijn positie ook correct wordt weergegeven. De navigatie werkt dus wel naar behoren zou ik denken. Ik gebruik originele Navteq CD's en het CD-icoontje is groen. Nu de juiste navigatie gegevens worden weergegeven met een ontvangst status op rood lijkt er niks aan de hand. Of kan ik binnenkort een falend navigatie systeem verwachten?

Groeten Mous.
Renault Laguna Grand Tour 1.9dci Privilège (10-2003)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: Carminat GPS ontvangst status ROOD.

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Vrijwel zeker hab je dan water/vocht in de voet van de GPS-antenne op je dak
Daarover is, ook juist bij Renault, hier al het eea geschreven.

Je kunt dit of verhelpen door schoonmaken en sealen, of door meteen een gewone gps-antenne onder je dashboard te leggen en aante sluiten aan de unit in je dashboardkastje. Dan ben je van alle ellende verlost
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mous
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 dec 2010 14:41

Re: Carminat GPS ontvangst status ROOD.

Bericht door Mous »

Bedankt voor de reactie. Ik had dit antwoord min of meer een beetje verwacht. Vraagje over een andere antenne. Die wordt dus onder het dashboard gelegd begrijp ik. Krijgt de antenne dan wel genoeg ontvangst? Onder het dashboard is toch geen sprake van line-of-sight naar de GPS satellieten?

Groeten Mous.
Renault Laguna Grand Tour 1.9dci Privilège (10-2003)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: Carminat GPS ontvangst status ROOD.

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

In 90% van de auto's met after-market vaste systemen ligt de GPS-antenne verstopt onder het dashboard. Onder normale omstandigheden is daar ook een ontvangst van meer dan 8 satellieten mogelijk.
De enige restrictie van belang is eventueel een warmtewerende voorruit. In dat geval is de ontvangst belabberd en verdient het aanbeveling de antenne te verplaatsen naar het gespikkelde deel van de voorruit achter (voor) de binnenspiegel. Dit is de vrijgehouden opening voor telemetrie-apparatuur.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mous
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 dec 2010 14:41

Re: Carminat GPS ontvangst status ROOD.

Bericht door Mous »

Uiteraard ben ik op zoek gegaan naar een andere antenne.
Op http://www.d-d-s.nl/gps-antenne.htm kwam ik een aantal opties tegen.

Is één van deze 2 antennes de juiste antenne om de huidige haaievin te vervangen?

SM-19 Actieve GPS antenne met SMB-F van €39,05

of de

CH-19 Actieve GPS antenne met SMB-F van €27

Zover ik heb kunnen nagaan dien ik de SMB-F aansluiting nodig te hebben. Op het forum las ik ergens een topic waarin hetzelfde probleem beschreven stond in een Renault Vel Satis. De begeleidende foto's bij die topic laten een zelfde systeem zien, qua uiterlijk, die ik in mijn Laguna heb.

Nogmaals bedankt, groeten Marcel.
Renault Laguna Grand Tour 1.9dci Privilège (10-2003)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: Carminat GPS ontvangst status ROOD.

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Laat die haaienvin toch lekker zitten!
Neem een doodgewone GPS antenne met female SMB aansluiting. Die kost je pakweg 20 euro
En inderdaad, de werkwijze is hetzelfde als wat je aanhaalt
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mous
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 dec 2010 14:41

Re: Carminat GPS ontvangst status ROOD.

Bericht door Mous »

Oh ik laat de originele haaienvin ook wel zitten.
Ik ga gewoon een losse antenne gebruiken. Maar zoals het nu is brengt de Carminat mij nog steeds daar waar ik heen wil gaan. Ik heb dus nog steeds een correcte weergaven van de positie. Ik kan dus even rustig op zoek gaan naar een losse antenne.

Groet Marcel.
Renault Laguna Grand Tour 1.9dci Privilège (10-2003)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mous
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 dec 2010 14:41

Antenne aansluiting Carminat CD-unit.

Bericht door Mous »

Goedendag, daar ben ik weer even.

Ik heb een posting op dit forum geplaatst over de ontvangst van mijn Carminat in een Laguna 2 uit 2003. Aan de hand van de reactie's en het idee wat ik zelf al had, moet het probleem in de haaienvin antenne zitten. Ik zit er aan te denken om een andere antenne aan te sluiten en de haaienvin dus ongebruikt op het dak te laten.
Ik heb inmiddels ook begrepen dat de antenne op de CD-unit moet worden aangesloten. Ik ben zojuist even wezen knutselen en ik krijg de CD-unit niet behoorlijk uitgebouwd. Het binnenwerk van mijn dashboardkastje is makkelijk te verwijderen en de schroeven waarmee de CD-unit is bevestigd ook. Alleen ik krijg de unit niet uit zijn ligplaats geschoven. Ik kan wel met mijn hand de aansluitingen/connectoren voelen aan de achterzijde van de CD-unit. Wat mijn idee nu is om de unit te laten zitten en de connector van de haaienvin los te halen en er de SMB-f connector van een nieuwe antenne op de unit aansluiten. Op gevoel dus, misschien met behulp van een lampje en spiegeltje.
Nu komt mijn vraag, welke connector is van de antenne. Zover ik heb kunnen achterhalen zit er links achter een connector en in het midden van de achterzijde. Ik voel dus 2 connectoren. De ene van de antenne, de andere connector zou dan de verbinding naar het bedieningspaneel en scherm zijn. Kan iemand mij vertellen welke connector van de antenne is? Of heb ik er misschien een over het hoofd gezien, eh gevoeld? Moet ik nog aan andere dingen denken, accu voeding bijvoorbeeld?
Is het misschien ook mogelijk om de antenne aan te sluiten aan de binnenkant van de bagage ruimte boven het rechter achterwiel? Die plek is makkelijker toegankelijk namelijk, hier hoeft slechts het binnenwerk even losgehaald te worden. Schijnt dat daar de bekabeling loopt, dus ook die van de antenne. Klopt dat?

Ik wacht af, maar in ieder geval bij voorbaat bedankt, Marcel.
Renault Laguna Grand Tour 1.9dci Privilège (10-2003)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: Antenne aansluiting Carminat CD-unit.

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Wat je wilt is vrijwel onmogelijk. Je moet de unit er even uittrekken met twee beugeltjes

Jammer dat je weer een nieuw topic bent begonnen waar dit zeer verwarrend werkt ook al omdat dit al eerder is besproken
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mous
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 dec 2010 14:41

Re: Antenne aansluiting Carminat CD-unit.

Bericht door Mous »

Ik ga ervan uit als ik na een zoekopdracht 0 resultaten krijg er geen topic over bestaat, vandaar.
Ik zal nog eens pogen met een zoekopdracht meer te vinden.

Bedankt voor de reactie in ieder geval.
Renault Laguna Grand Tour 1.9dci Privilège (10-2003)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: Antenne aansluiting Carminat CD-unit.

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Mous schreef:Ik ga ervan uit als ik na een zoekopdracht 0 resultaten krijg er geen topic over bestaat, vandaar.

Bedankt voor de reactie in ieder geval.
Je moet wel danig van het padje zijn als je zelfs je eigen topic niet terug kunt vinden :wink:
viewtopic.php?f=92&t=16001&p=94938#p94938
Als je gewoon daar aansluit met de volgende stap is er niets aan de hand

En vwb andere berichten over dit onderwerp:

viewtopic.php?f=92&t=15599&hilit=antenne
viewtopic.php?f=92&t=15787&hilit=antenne
viewtopic.php?f=92&t=15773&hilit=antenne
viewtopic.php?f=92&t=14921&hilit=antenne
viewtopic.php?f=92&t=14783&hilit=antenne
viewtopic.php?f=92&t=10365&hilit=antenne
viewtopic.php?f=92&t=13958&hilit=antenne
viewtopic.php?f=92&t=9248&hilit=antenne
viewtopic.php?f=92&t=5556&hilit=antenne

Edit Mod: Topics alsnog samengevoegd
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mous
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 dec 2010 14:41

Re: Carminat GPS ontvangst status ROOD.

Bericht door Mous »

Inmiddels gevonden en antenne besteld. Ik heb geen SMB-f maar SMB-m nodig. Tenminste, ik werd teruggebeld door de leverancier of ik zeker wist of ik female nodig had. Dus heb ik maar een fotootje gestuurd van de connector die aan de haaienvin zit. Volgens de leverancier is het dus een SMB-m die ik nodig heb.

Enne ik was niet op zoek naar mijn eigen topic, maar naar een topic die iets beschreef over de aansluiting van een antenne aan de connector die ik in mijn bagageruimte heb ter hoogte van het rechter achterwiel. Zo is iedereen weer op het juiste pad toch. :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Laguna Grand Tour 1.9dci Privilège (10-2003)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: Carminat GPS ontvangst status ROOD.

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Fijne leverancier die er dus geen bal verstand van heeft
Wat jij hier toont is een female (met een opening)
Op jouw toestel zit een aansluiting met een centraal pennetje, en dat heet daarom male

P
PS Het was en is de bedoeling dat je gewoon doorgaat met het topic waar je zelf aan bent begonnen.
Nu heeft een mod alles samengevoegd
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mous
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 dec 2010 14:41

Re: Carminat GPS ontvangst status ROOD.

Bericht door Mous »

Ja, ik weet het ook niet. Ik heb hem daarom maar dat fotootje gestuurd dan weet ik nagenoeg zeker dat ik een antenne met zo'n zelfde connector krijg. Gisteren belde die man mij en hij zei wel dat er ontzettend veel meningsverschillen zijn wat nu male en female moet zijn. Hij had mij ook 2 links gestuurd met afbeeldingen van een SMB-f en SMB-m.

Groet, Marcel.
Renault Laguna Grand Tour 1.9dci Privilège (10-2003)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: Carminat GPS ontvangst status ROOD.

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Er kan geen enkel meningsverschil bestaan over male of female. Vanaf de uitvinding van het spongat in een vat sprak men al van male en female Bij male steekt er iets uit dat in de opening van female kan.

Als deze leverancier dat niet begrijpt of in twijfel trekt zou ik een andere zoeken.
Overigens valt het niet eens mee om een GPS antenne met een male SMB aansluiting te vinden :oops:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mous
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 dec 2010 14:41

Re: Carminat GPS ontvangst status ROOD.

Bericht door Mous »

Maar of het nu male of female is, wat ik belangrijk vind is dat ik de GPS-antenne met de connector krijg die ik op de foto heb laten zien.
Ik zal verslag doen, als ik het zaakje aangesloten heb met de nieuwe antenne.

MVG.
Renault Laguna Grand Tour 1.9dci Privilège (10-2003)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mous
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 dec 2010 14:41

Re: Carminat GPS ontvangst status ROOD.

Bericht door Mous »

Het was een peulenschilletje. Vanmiddag de GPS antenne ontvangen. Van te voren had ik al gekeken hoe ik die het beste kon aansluiten. Ik heb de CD-rom unit niet hoeven uit te bouwen, slechts het binnenwerk van het dashboardkastje loshalen was voldoende. Heb het stekkertje van de haaienvin op gevoel opgezocht, afgenomen en de nieuwe antenne met de SMB met juiste stekker (female of male doet er in deze niet toe, het past en is dezelfde als de oude stekker) aangesloten. Ik had meteen weer een groen schotel icoontje. Het systeem even uitgeprobeerd door een stukje te gaan rijden en onderweg nog even de plek van de antenne gewijzigd, want het icoontje werd af en toe rood. Inmiddels een plekje gevonden aan de binnenzijde van het dashboard, net boven de klep van het dashboardkastje. Daar zat een mooi randje waar ik de antenne met klittenband heb gefixeerd. Als deze plek de juiste plek is kan het binnenwerk van het dashboardkastje weer vast geschroefd worden. Tot nu toe geen rood schoteltje meer gehad. Al met al ik heb weer een werkend navigatie systeem.

Bedankt voor de tips, met name Gerritje, zijn raad heb ik uiteindelijk opgevolgd.

Groeten Marcel.
Renault Laguna Grand Tour 1.9dci Privilège (10-2003)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: Carminat GPS ontvangst status ROOD.

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Goed om te horen, nog veel plezier ermee!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • rood cd symbool en een gps ontvanger symbool die altijd op rood staat
    door Miesjel1975 » 05 jul 2016 21:18 » in Renault
    Reacties: 0
    Weergaves: 421
  • rood kruisje
    door motu » 19 mei 2015 15:30 » in Garmin
    Reacties: 0
    Weergaves: 361
  • Soms gps ontvangst
    door Xander » 01 jul 2014 21:53 » in BMW
    Reacties: 0
    Weergaves: 661
  • Slecht to geen GPS ontvangst
    door laurenszegers » 07 okt 2014 21:07 » in V.A.G
    Reacties: 3
    Weergaves: 2064
  • Geen GPS ontvangst Laguna 2004
    door kevpau » 15 jun 2015 00:51 » in Renault
    Reacties: 1
    Weergaves: 928
  • Problemen na update Carminat Tom Tom
    door Papajakke » 12 jul 2015 19:38 » in Renault
    Reacties: 0
    Weergaves: 1022
  • Cd voor carminat informe sh1
    door Jemegane » 14 okt 2014 21:53 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 0
    Weergaves: 640

Terug naar “Renault”