Skyradio TMC alwéér plat?

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
csmale
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jun 2007 09:52

Skyradio TMC alwéér plat?

Bericht door csmale »

Maar het kan ook de vierde keer zijn...

Weken achter elkaar zie ik "TMC" in het groen (en dus niet "SKYRADIO" of "TMC4U"o.i.d.) zonder dat er maar één verkeersbericht doorkomt. Helaas stelt mijn Renault Carminat zichzelf af op het sterkste signaal, dus kan ik niet uitwijken naar een andere provider. Dit zit op 102,1 MHz in de regio Utrecht-Amsterdam.

Ik heb een paar dagen geleden een mailtje naar info@skyradio.nl gestuurd maar een reactie heb ik niet mogen ontvangen.

Hebben anderen ditzelfde probleem? Het zou natuurlijk ook aan mijn spullen kunnen liggen.

Wie weet bij wie ik dit onder de aandacht zou moeten brengen om er wat schot in te krijgen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het zou natuurlijk ook aan mijn spullen kunnen liggen.
Het ligt volkomen aan jouw spullen in die zin dat jouw systeem je niet in staat stelt zelf een zender te kiezen.
Ook anderen hebben hier last van.
[Wie weet bij wie ik dit onder de aandacht zou moeten brengen om er wat schot in te krijgen
De enige die hier iets aan kan doen is de leverancier van de navigatie in jouw Renault. Frusterend is dat ze zich daar, net als bij willekeurig welke ander merk, totaal niets aantrekken van dit soort problematiek.
De ontwerpers vonden het goed genoeg voor de klant en daar doe je het maar mee!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GijsH
Average Member
Average Member
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:58

Bericht door GijsH »

Welk Carminat systeem gebruik jij, csmale?

In de latere versies (in ieder geval de DVD Carminat Informee) kun je via een menu een keuze maken welke zender je wilt 'gebruiken' voor de TMC info.

Dat gaat via Info, Verkeersinformatie, Instellingen verkeersinformatie, keuze TMC zender. Daar heb je dan 4 opties:
1. commerciele zenders
2. publieke zenders
3. automatisch
4. overig

Door op overig te klikken krijg je de lijst met op dat moment beschikbare zenders. Door uit dat lijstje een keuze te maken klik je de zender vast totdat de zender omwille wat voor reden dan ook niet meer beschikbaar zou komen. In dat geval switcht het systeem dan naar automatische keuze, zodra de gekozen voorkeurszender echter weer beschikbaar komt switcht het systeem weer terug naar deze voorkeur.

Bij Renault hebben de techneuten dus wel naar de gebruikers en hun problemen geluisterd door in de nieuwere Carminatsystemen de keuzemogelijkheden aan te brengen.

Groet,
Gijs

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
csmale
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jun 2007 09:52

Bericht door csmale »

GijsH, bedankt voor je suggestie, maar ik heb helaas de wat oudere CD-uitvoering, gebaseerd op de VDO-Dayton MS5000met 16:9 kleurenscherm. En die heeft die functie niet...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GijsH
Average Member
Average Member
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:58

Bericht door GijsH »

Vanochtend had ik overigens op SKYRADIO (maar ik kan - vanwege het Carminat Informee systeem - niet de frequenties checken maar ik had naast Skyradio ook nog VIA-TMC, VIATMC en VIA TMC en ANWB-NOS (of andersom) dus ik denk dat het echt wel SKY was die uitzond) een groot aantal filemeldingen die heel snel na elkaar ververst werden (aanpassingen in lengte, begin en/of eindpunt) Ik werd daar even gek van en ben daarom geswitcht naar een andere zender. Maar Skyradio had vanochtend volgens mij de filemeldingen goed voor elkaar (ze stonden ook daar waar ze door Sky werden aangegeven)

En inderdaad, het oude Carminat systeem gebaseerd op VDO spullenboel had natuurlijk detzelfde gebreken als de TMC boxen en de oudere software op de MS5000 tav keuzemogelijkheden voor zenders. Pas de nieuwere TMC boxen en de laatste softwareupdate voor de MS5000 boden switchmogelijkheden.

Groet,
Gijs

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Nog maar weer eens geprobeerd bij mijn MS5500 met TMC box...
Wat als Skyradio bij TMC gepresenteerd wordt is in feite Veronica, met PI 83E1 en bij mij te ontvangen op 97.8 FM.
De SID van beide zenders is identiek, en wel 3. Vandaar :idea:

Ik denk dat de eerder getrokken conclusie dat Skyradio zelf nog altijd geen TMC uitzendt onverkort overeind blijft.
Helaas :oops:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Vandaag nogmaals gecheckt.

Skyradio is in feite Veronica, met PI 83E1.

Echter, er staat een tweede Sky TMC in de lijst, genaamd Skyflits. Die blijkt PI 83C6 te hebben en hij zendt bij mij uit op 101.5. Dat is dus wél een echte Skyradio zender, en in de file lijst zie ik dezelfde 15 files staan als bij de andere.

Oftewel, Skyradio zendt wel weer TMC uit, echter via een andere naam.
Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen hiermee.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat laatste
.....oftewel, Skyradio zendt wel weer TMC uit, echter via een andere naam.

was een voorbarige conclusie, helaas :oops:

Vanmiddag had ik bij de start de TMC op Skyflits staan maar ook na tien minuten rijden stond er nog geen enkele file in de lijst.
Fluks omgeschakeld naar "Skyradio", dat dus in werkelijkheid Veronica is, en ja hoor, daar was een lijst met een stuk of 30 files.
Kennelijk was de situatie vanmiddag zó dat ik eerst "Skyradio" dus Veronica op had staan en dat daarmee de lijst gevuld werd. Die werd niet gewist toen ik op Skyflits omschakelde, naar ik nu denk omdat Skyflits helemaal niks uitzendt dus ook geen signaal om de lijst te verversen.

Conclusie vooralsnog: Skyradio, met PI 83C6 zendt nog altijd GEEN TMC uit :roll:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bocca
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mar 2007 00:30

Bericht door bocca »

Saillant detail, SKYRADIO zendt nog steeds niets uit.
Wel erg vervelend dat hij ook bij mij steeds automatisch gekozen wordt wanneer ik het systeem opstart.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Inderdaad, zojuist nog even gecheckt, Sky zendt geen TMC uit.
Wat bij mijn systeem als SKYTMC gepresenteerd wordt is in werkelijkheid Veronica met PI 83E1

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
mickey
Senior Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:06

Bericht door mickey »

JW schreef:Inderdaad, zojuist nog even gecheckt, Sky zendt geen TMC uit.
Wat bij mijn systeem als SKYTMC gepresenteerd wordt is in werkelijkheid Veronica met PI 83E1

Groet,
JW
JW, na dit topic eens gelezen te hebben, zit ik toch met een existentiële vraag,

Er is hier gezegd "Sky zendt geen TMC uit", wat best waar kan zijn, maar op de meeste navi's zijn, als je op SKY afstemd, toch TMC meldingen te zien. Waar die informatie nu vandaan komt (bv Veronica), maakt dan toch op zich niets uit, als je maar TMC meldingen krijgt?

Gr.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat werkt alleen als je een radio/navi met dubbele tuner hebt die zelfstandig naar TMC zenders kan zoeken.
Heb je een radio/navi met één tuner, en je bent op Skyradio afgestemd omdat je daar naar wilt luiteren, krijg je geen TMC info binnen :oops:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
mickey
Senior Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:06

Bericht door mickey »

JW schreef:Dat werkt alleen als je een radio/navi met dubbele tuner hebt die zelfstandig naar TMC zenders kan zoeken.
Heb je een radio/navi met één tuner, en je bent op Skyradio afgestemd omdat je daar naar wilt luiteren, krijg je geen TMC info binnen :oops:

Groet,
JW
Dat zei ik ook op de meeste navi's en daar bedoel ik mee de De VDO (latere versie, Pioneer, Carminat etc,etc.), daar maakt het toch niets meer uit? Dat bedoelde ik met mijn opmerking.

Gr.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Zoveel Radio/Navi's met dubbele Tuner zijn er niet. De Blaupunkts hebben ze helemaal niet, en bij VDO alleen de allernieuwste MS4300/4400. Maar al die mensen die rijden met de 4100/4150/4200 zijn hiervan verstoken.
Becker had ze altijd wel, evenals de daarvan afgeleide typen zoals de Pioneer en JVC.
En VDO heeft bij de monitor navigatie in 2001 de weg gekozen van de handmatige afstemming, daarmee lukt het dus ook.

De Carminat's hebben het pas bij de allerlaatste uitvoering gekregen, die is een jaartje of zo op de markt.

Al met al denk ik dus dat het gros van de TMC rijders niet de beschikking heeft over zo'n tuner die zelf een andere zender opzoekt.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
mickey
Senior Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:06

Bericht door mickey »

JW schreef:Zoveel Radio/Navi's met dubbele Tuner zijn er niet. De Blaupunkts hebben ze helemaal niet, en bij VDO alleen de allernieuwste MS4300/4400. Maar al die mensen die rijden met de 4100/4150/4200 zijn hiervan verstoken.
Becker had ze altijd wel, evenals de daarvan afgeleide typen zoals de Pioneer en JVC.
En VDO heeft bij de monitor navigatie in 2001 de weg gekozen van de handmatige afstemming, daarmee lukt het dus ook.

De Carminat's hebben het pas bij de allerlaatste uitvoering gekregen, die is een jaartje of zo op de markt.

Al met al denk ik dus dat het gros van de TMC rijders niet de beschikking heeft over zo'n tuner die zelf een andere zender opzoekt.

Groet,
JW
Dan heb ik nog een vraag,
Hoe kan je zien of een navi 2 tuners heeft, staat dat dan in de handleiding onder technische specificaties?

Gr.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Bij de BP en de VDO toestellen is er meestal wel een mogelijkheid om een TMC-box aan te sluiten
En in de handleiding staat meestal duidelijk omschreven hoe je de TMC moet/kunt instellen
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
mickey
Senior Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:06

Bericht door mickey »

Gerritje schreef:Bij de BP en de VDO toestellen is er meestal wel een mogelijkheid om een TMC-box aan te sluiten
En in de handleiding staat meestal duidelijk omschreven hoe je de TMC moet/kunt instellen
Dat was niet mijn vraag.

Hoe kan je zien of een navi 2 tuners heeft, staat dat dan in de handleiding onder technische specificaties?

Gr.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Zou het kunnen zijn dat Gerritje op MIJN posting reageerde :?: :!:

Daarop is mijn reaktie dan weer dat het juist is dat VDO dit als extra mogelijkheid geboden heeft, echter alleen op de 4150 (en misschien de 4200RS?) die voorzien is van de laatste SW. Op de andere toestellen was dit niet mogelijk.
Dat ook BP deze mogelijkheid had op de Radio/Navi's was mij niet bekend.

Groet,
JW

PS Op jouw vraag is het antwoord: ja
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
mickey
Senior Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:06

Bericht door mickey »

JW schreef:Zou het kunnen zijn dat Gerritje op MIJN posting reageerde :?: :!:

Daarop is mijn reaktie dan weer dat het juist is dat VDO dit als extra mogelijkheid geboden heeft, echter alleen op de 4150 (en misschien de 4200RS?) die voorzien is van de laatste SW. Op de andere toestellen was dit niet mogelijk.
Dat ook BP deze mogelijkheid had op de Radio/Navi's was mij niet bekend.

Groet,
JW

PS Op jouw vraag is het antwoord: ja
PS Op jouw vraag is het antwoord: ja
Zou je dan eens de moeite willen nemen om, bij de pioneer ANH-9PR, dat op te zoeken, want ik kan het niet vinden.

Gr.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Op pagina 22 van het Manual is te lezen:

Uw navigatiesysteem kan bij een ingestelde of bij een niet ingestelde TMC-zender
TMC-informatie ontvangen. Om TMC-informatie optimaal te kunnen ontvangen, raden
wij u echter aan om een TMC- zender in te stellen.

Oftewel......

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
mickey
Senior Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:06

Bericht door mickey »

JW schreef:Op pagina 22 van het Manual is te lezen:

Uw navigatiesysteem kan bij een ingestelde of bij een niet ingestelde TMC-zender
TMC-informatie ontvangen. Om TMC-informatie optimaal te kunnen ontvangen, raden
wij u echter aan om een TMC- zender in te stellen.

Oftewel......

Groet,
JW
Ja dit verhaal ken ik, maar er staat nergens specifiek dat de navi 2 tuners heeft en bij de technische specificaties staat alleen FM tuner MW tuner en LW tuner, maar in mijn ogen zouden er dus 2 FM tuners moeten zijn.

Gr.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Zou je dan eens de moeite willen nemen om, bij de pioneer ANH-9PR
viewtopic.php?search_id=339568249&t=9572
Hier zei je nog dat je in tegenstelling tot mijn veronderstelling een Becker TP had. Ben je nu al weer veranderd? :wink:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

In een oud draadje is dit ook uitvoerig aan de orde geweest.
Een tuner kan alleen op een andere zender TMC ontvangen als 'ie dubbel uitgevoerd is. Logisch toch?

Voor de gebruiker is die geciteerde zin van belang, daarmee weet hij dat hij op Radio 4 kan afstemmen die geen TMC uitzendt, maar dat het systeem dan een andere zender opzoekt die wél TMC uitzendt. Inderdaad, via die tweede tuner.

En als je vind dat Pioneer dit expliciet moet vermelden in de GA, wel wat let je om dat bij hen te melden?
Voor mij heeft dat geen toegevoegde waarde....

Groet,
JW

PS Ook Becker meldt dat niet bij de technische gegevens in z'n Manual.
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
mickey
Senior Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:06

Bericht door mickey »

JW schreef:In een oud draadje is dit ook uitvoerig aan de orde geweest.
Een tuner kan alleen op een andere zender TMC ontvangen als 'ie dubbel uitgevoerd is. Logisch toch?

Voor de gebruiker is die geciteerde zin van belang, daarmee weet hij dat hij op Radio 4 kan afstemmen die geen TMC uitzendt, maar dat het systeem dan een andere zender opzoekt die wél TMC uitzendt. Inderdaad, via die tweede tuner.

En als je vind dat Pioneer dit expliciet moet vermelden in de GA, wel wat let je om dat bij hen te melden?

Groet,
JW
@ JW
Een tuner kan alleen op een andere zender TMC ontvangen als 'ie dubbel uitgevoerd is. Logisch toch?
Wat is logisch?

Uit de volgende zin,
Uw navigatiesysteem kan bij een ingestelde of bij een niet ingestelde TMC-zender
TMC-informatie ontvangen. Om TMC-informatie optimaal te kunnen ontvangen, raden
wij u echter aan om een TMC- zender in te stellen.
maak ik nergens op dat de navi 2 tuners heeft, het zou ook heel goed op een andere manier kunnen.

In de technische specificaties staat uitvoerig vermeld wat er allemaal in het apparaat zit, maar er wordt nergens vermeld dat er 2 FM tuners in zitten. Hoe zit het met andere merken, wordt dat wel specifiek vermeld.
Dit vraag ik, omdat het wel handig zou zijn voor toekomstige navi kopers, die erg gesteld zijn op TMC ontvangst en graag naar SKY luisteren. :wink:

@Gerritje
Hier zei je nog dat je in tegenstelling tot mijn veronderstelling een Becker TP had. Ben je nu al weer veranderd?
Dit ontgaat mij even, de SW van Becker Pro is toch ook geschikt voor de Pioneer, dat is jouw stellige bewering tenminste. Dus ik snap jouw veronderstelling niet.

Gr.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Dit ontgaat mij even, de SW van Becker Pro is toch ook geschikt voor de Pioneer, dat is jouw stellige bewering tenminste. Dus ik snap jouw veronderstelling niet.
Mij niet, want iemand die al de CNCD 6.0 op z'n AN-P9R heeft staan die koopt toch niet zomaar een Becker TP 9.0 update :?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Traffic Message Channel”