[REVIEW] Garmin Dezl

Ger IJmond
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2011 20:05

[REVIEW] Garmin Dezl

Bericht door Ger IJmond »

Ger IJmond schreef:Hallo luitjes.
Ik ben een beroepschauffeur (trekker + trailer = ong 45ton). Ik ben ook motorrijder en in het bezit van een campertje.
Ik was in het bezit van een Garmin zumo 550 ivm motor maar nu ik veel meer in het land naar klanten moet met een wagen vol staal is het belangrijk voor mij dat ik niet door het centrum, woonwijken, binnenwegen enz enz wordt gestuurd maar over goed begaanbare wegen.

Ik heb de zumo nu ingeruild voor een Garmin Dezl. Nu 2 dagen aan het rijden in Nederland met de Garmin Dezl en tot nu toe 1 groot MIN punt gevonden.

Maar eerst de goede punten op een rijtje.
  • Goed duidelijk beeldscherm.
  • Invoering van verschillende vrachtwagen profielen voor als je op verschillende trucks rijdt, te gebruiken met camper profiel, auto profiel en wandel profiel. Hoogte, lengte, gewicht, gewicht per as, breedte en nog een aantal zaken kunnen zonder probleem worden ingevoerd. Ik kies het profiel van de wagen waar ik op zal rijden en klaar is het.
  • Goede rijbaan aanduiding waarbij ook een foto van het bord boven de weg te zien is.
  • File melding waarbij een mogelijkheid tot andere route is ingebracht.
  • File/langzaam rijden melding. Bij deze 2 is ook de mogelijkheid te zien van waar tot waar de file ong. staat.
    Ook kunnen er een heleboel borden worden getoond in het scherm als u iets van deze aard tegen komt. BV een wegversmalling enz enz.
Een uitermate leuk speeltje waar ik best van zal gaan genieten hoop ik. Misschien kom ik nog wat tegen maar dat hoort u dan wel.

Ja dat ene grote nadeel is dat hij me op een rijksweg eraf stuurt ( niet bij een afrit) om mij vervolgens er weer op te sturen.
Heel lullig, onnodig, soms gevaarlijk ivm weer opnieuw invoegen en soms ook een nadeel omdat je in het uitvoegend verkeer vast komt te zitten.

2 voorbeelden zijn:
  1. Op de A15 vanuit Nijmegen geeft ie bij Gorkum aan dat je recht uit moet voegen om daar links aan te houden. Een stuk verderop stuurt ie je dus gewoon weer dezelfde A15 op.
  2. Vanaf de A15 richting Europoort is het heel erg makkelijk om bij knooppunt Ridderkerk de flyover richting Europoort te nemen maar ook hier stuurt ie je eerst de afslag Barendrecht/Ridderkerk op om vervolgens aan het eind op het Vaanplein weer de A15 op te komen. Als je dit echt om ong.17u doet sta je bij deze manoeuvre in de file helemaal vast en ook is het weer gevaarlijk om de A15 weer op te komen.
Waarom dit is weet ik (nog) niet maar heb wel de vraag voorgelegd aan Garmin want ik vindt het op sommige punten ronduit gevaarlijk en onnodig.

Groetjes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Re: Garmin Dezl

Bericht door wmp »

Super zeg, bedankt voor je review.

Hopelijk neem je me niet kwalijk dat ik hier en daar een lege regel in het verhaal heb gezet, en de punten op een rijtje met een stipje of nummertje ervoor.
Het maakt het lezen ervan net wat makkelijker, en dit stukje is zeker het lezen waard :Yes:
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Janloco
Senior Member
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2010 17:25

Re: Garmin Dezl

Bericht door Janloco »

@Ger

Ik ken het probleem. Het komt niet alleen bij jouw toestel voor. Ik heb hetzelfde meegemaakt bij Pioneer, Kenwood en TomTom. Ik denk ook niet dat het een fout in het toestel is, maar een fout of tekortkoming van de kaartenmaker. Ik heb het ook een aantal keren meegemaakt. Daarom luister ik ook niet altijd strikt naar hetgeen mijn apparaatje vertelt. Ik ben zo eigenwijs om de vrouwelijke commando's te controleren ;-) En dan komt het wel eens voor dat zij je op een bepaald punt van de snelweg af laat gaan om onder aan de oprit weer in te moeten voegen op dezelfde snelweg. Misschien kun je eens kijken of de beide systemen waar je over spreekt dezelfde kaart gebruiken?? Ik vermoed het van niet, want dan moet je volgens mij bij beide systemen dezelfde problemen tegen komen.

Maar zeker leuk dat je jouw ervaringen met ons wilt delen. Waarvoor dank!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
gewoonmich
Normal Member
Normal Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 feb 2009 10:48

Re: Garmin Dezl

Bericht door gewoonmich »

@ Ger.

Ik heb dan wel geen Carmin, maar een JVC maar ik ken dat probleem ook. Alleen komt het bij mij alleen voor wanneer hij een file door geeft en ik op omleiden druk. Eigenlijk best asociaal.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Re: Garmin Dezl

Bericht door JW »

Inderdaad, geen uniek verschijnsel.

Jaren geleden was er op dit forum een verhaal van iemand die op deze wijze op de A12 tussen Gouda en Ztm van de weg gehaald werd, op precies dezelfde manier.
Het merkwaardige was echter dat iemand anders, met exact hetzelfde systeem, en de zelfde kaart er in, op dat punt niet van de A12 gehaald werd.
We hebben dat toen toegeschreven aan een ontbrekend bitje op de kaart CD.

Idem het verhaal van een vriend van me die, even buiten Parijs op een bepaald punt waar hij dagelijks langskwam, op een kruising altijd de opdracht kreeg rechtsaf te slaan. En als hij dat dan deed kwam er na enige tientallen meters de opdracht "indien mogelijk omkeren" Weer op de kruising aangekomen moest hij dan rechtsaf om z'n weg te vervolgen. Kennelijk een ontbrekend bitje op die kruising.

En tijdens de testrit met Gentry een paar jaar geleden hebben we ook zoiets meegemaakt, ergens in Duitsland als ik me goed herinner.

Oftewel, het komt vaker voor.
En dan is het advies van Janloco een goeie: gewoon eigenwijs zijn dus :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Janloco
Senior Member
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2010 17:25

Re: Garmin Dezl

Bericht door Janloco »

Haha nog een aanvulling vandaag meegemaakt. Rijd ik in Duitsland, in Emmerich. Met een splinternieuwe Mercedes E klasse met een duur Mercedes navigatie systeem erin. Vertelt de mevrouw dat ik op een bepaalt punt rechts af moet. Maar daar is alleen weiland. Gelukkig kan ik ook op het kaartje kijken en het navigatie geeft toch echt visueel aan dat ik naar links moet. Bij het punt aangekomen blijft de mevrouw toch volharden dat ik rechtsaf het weiland in moet, terwijl het kaartje naar links aangeeft. Ik heb dus maar weer niet naar de mevrouw geluisterd en de benz maar gewoon teruggebracht naar mijn werkgever, maar dan niet via het weiland :? :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ger IJmond
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2011 20:05

Re: Garmin Dezl

Bericht door Ger IJmond »

Een aanvulling over de Garmin Dezl.

Ik ben heel erg tevreden over Garmin Dezl ik gebruik hem iedere dag op de vrachtwagen, ook in de camper,personenwagen en motor werkt hij perfect.
Op de motor heb ik nog geen geluid omdat ik nog geen blautooth oortje heb voor mijn helm.
Voor de vrachtwagen gebruikt hij echt de best mogelijke route om te rijden met het profiel wat ik heb ingegeven.

Nog één nadeel ben ik tegengekomen en dat is dat de Dezl de afstand altijd met dezelfde tijd/snelheid berekent.
Dus de tijd van Rotterdam naar Deventer moet ik ong 30minuten bijtellen omdat hij de snelheid van 120km.u berekent.
Heel gek want als ik een vrachtwagenprofiel kiest dan geeft ie wel aan dat ik maar 80km.u mag rijden. Dan zou je denken dat hij ook deze berekening op de afstand loslaat. Nee dus.
Ben even naar de Garmin winkel geweest en de problemen die ik eerder en nu genoemd heb uitvoerig besproken en de verkoper gaf me de zekerheid dat hij het voor zou leggen aan de Garmin fabriek.
Een aantal dingen zouden opgelost moeten kunnen worden en dat dacht ik ook.

Verder een gaaf toestel en ik gebruik hem maar al te graag.

Groet

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jackop
New Member
New Member
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2011 22:04

Re: Garmin Dezl

Bericht door jackop »

Ik heb de Dezl afgelopen week voor het eerst gebruikt in de camper.
Dezelfde problemen bij knooppunten in Duitsland. Rechts afslaan, links aanhouden, links aanhouden en je zit weer op dezelfde weg.
De eerste keer ging het fout.
Ook heb ik gemerkt dat het er niet wordt gerekend met de gegevens uit het ingevoerde camperprofiel maar dat een camper altijd een vrachtwagen is.
Ik heb een gewicht van 3,3 ton ingevoerd maar de navigatie vermijd toch wegen die alleen verboden zijn voor vrachtwagens. Toeristische routes gaan juist vaak door steden met een centrum verboden voor vrachtwagens.
Het is ook mogelijk om een achteruitrijcamera aan te sluiten maar de video ingang is geen gangbare video aansluiting. Hiervoor is weer een apart snoertje van Garmin nodig maar dat is nog steeds niet leverbaar.
Wat ik ook mis is dat POI's niet zichtbaar zijn op de kaart.

Niet zo tevreden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ger IJmond
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2011 20:05

Re: Garmin Dezl

Bericht door Ger IJmond »

Hallo luitjes.

Ik ben nog steeds zeer tevreden over de Dezll ondanks dat hij op een aantal punten verkeerde dingen aangeeft.
Ik ben in contact gekomen met iemand van Garmin Nederland en al de punten/eigenaardiheden die ik tegenkom geef ik door.
Hij gaat zorgen dat de aangegeven punten bij de juiste persoon komen in de hoop dat we op korte termijn een software-update kunnen krijgen.

Jackop ik ben zo vrij geweest ook jou puntjes gelijk door te geven. Ik hoop dat je het niet vervelend vindt?

Ik wil wel even meedelen dat er nieuwe kaart software van 2012 te downloaden is op de site van Garmin.

Groet
Ger IJmond

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ger IJmond
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2011 20:05

Re: Garmin Dezl

Bericht door Ger IJmond »

Garmin luisterd echt.

Ja, er zijn bedrijven die toch achter hun product staan en er alles aan proberen te doen om het naar behoren te laten functioneren.

Na vorige week weer een nieuwe update over de software van mijn Dezl te hebben gegooid werkt deze nu bijna foutloos. Bijna omdat de snelheid van de vrachtwagen nog steeds gelijk ligt of soms zelfs sneller is dan een personenwagen. Dit gaan ze op korte termijn ook veranderen heb ik gehoord.

Ik ben iig nog positiever geworden over de Garmin Dezl.
Voorlopig nog niet echt op grote fouten kunnen betrappen.

O ja: Ik moet nog even kwijt dat de file info of het langzaamrijdend verkeer bericht echt geweldig is. De wegafsluitingen geeft hij door want wilde van noord naar zuid de maastunnel in Rotterdam door maar die was afgesloten en de Dezl gaf het heel mooi aan zodat je zelf een alternatief kunt zoeken of het door de Dezl zelf laten doen kan ook.

Groet: Ger Ijmond

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
arendapi
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jan 2012 13:11

Re: Garmin Dezl

Bericht door arendapi »

Hallo allen
Het probleem van het van de Autosnelweg afsturen heb ik ook een tijd gehad met mijn navigon 8310 die ik tot op het moment gebruik op de vrachtauto (truck-oplegger) na een update was het echter verholpen Het probleem deed zich voor bij de A12 en op de ring van Brussel.
wat mij overigens zeer interesseer, omdat ik binnenkort wens over te stappen op een echt vrachtauto navigatie device (mogelijk de dezl)of de logboek functie die wordt beschreven in de handleiding op de Nederlandse uitvoering werkt.(heb namelijk gelezen op een Duitse site dat deze niet actief zou zijn op de EU uitvoering.)
mvg arend

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ger IJmond
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2011 20:05

Re: Garmin Dezl

Bericht door Ger IJmond »

Hallo arendapi: Ik ga komende week kijken of op de nederlandse versie het logboek werkt. Ik gebruik het nl nooit.

Ook voor de andere forumgangers een update van mijn bevindingen van de dezll.

De Dezll is best een goed apparaat en zeker nu er een heleboel fouten zoals A12 eraf en dan gelijk de A12 op rijden is eigenlijk verleden tijd. Ook een aantal andere dingen zoals ver omrijden en nog een aantal zijn eruit of zeker verbeterd.
Natuurlijk kom je met iedere navigatie wel eens wat tegen en zo ook met de Dezll.
Maar als ik met lengte, breedte, hoogte en gewicht te maken krijgt dan staat de Dezll toch zijn vrouwtje (duidelijke vrouwenstem op de Dezll) en stuurt zij je op de juiste weg naar je bestemming. Ook daarin kan het zijn dat er op termijn borden zijn geplaatst die er voorheen niet stonden.

Ik zou nog wel even aanraden dat: rij je veel van en naar gehuchten, kleine plaatsen, dorpen en steden en je hebt een adres ingevoerd en je klikt op GA, kijk dan even naar het volledige overzicht kaartje want heel soms stuurt hij je toch langs een langere route en omweg.

Garmin is echt op weg een goede plaats te veroveren in de vrachtwagennavigatie.
Garmin luisterd ook echt naar de problemen van gebruikers en doet of probeerd daar iets mee te doen.
Dus medegebruikers van Dezll als jullie iets hebben laat het mij aub weten want dan ik dit doorgeven aan de direct betreffende personen of zet het op de site van Garmin als dit mogelijk is.

Groet
Ger

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Garmin Dezl verkeersborden (snelheid beperkingen etc)
    door truckereagle » 11 dec 2017 17:15 » in Garmin
    Reacties: 0
    Weergaves: 525
  • Garmin Etrex Touch 35 ruilen voor Garmin Edge
    door Tomwes321 » 04 apr 2022 19:37 » in Ruilen / Gratis op te halen
    Reacties: 0
    Weergaves: 257
  • garmin update
    door klinker » 26 mei 2014 20:54 » in Garmin
    Reacties: 1
    Weergaves: 1430
  • problemen met garmin 450
    door Kleine » 30 apr 2022 20:22 » in Garmin
    Reacties: 1
    Weergaves: 259
  • garmin 785 truck
    door koekwaus2019 » 22 jun 2019 09:11 » in Garmin
    Reacties: 2
    Weergaves: 506
  • Navigeren met garmin oregon 450
    door Kraanman » 13 dec 2020 21:11 » in Garmin
    Reacties: 1
    Weergaves: 275
  • Levensduur Garmin navigatiesysteem
    door Adri » 06 jan 2020 16:39 » in Garmin
    Reacties: 1
    Weergaves: 610

Terug naar “Garmin”