Problemen inbouw X1 in Vectra C

baatr
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2005 17:09

Problemen inbouw X1 in Vectra C

Bericht door baatr »

Ter info !

Ik heb grote problemen met het inbouwen van mijn pioneer X1 in mijn Opel Vectra C.

Voor het inbouwen van de X1 heb ik in eerste instantie gebruik gemaakt van de standaard ISO stekker.
Na de inbouw volgde de software installatie. Halverwege de installatie kwam de melding "Eject Disk and put in appropiate disk".
Resetten e.d. mocht niet helpen en keer op keer verscheen de bovenstaande melding in een grijze balk op het scherm. Alleen de radio werkte, de rest stond vast. De radio inclusief blackbox is door mijn dealer onder garantie opgestuurd en na anderhalve week heb ik hem gerepareerd retour gekregen. Radio opnieuw ingebouwd en de installatie opnieuw uitgevoerd. Helaas gebeurde ook deze keer hetzelfde en stond de radio weer vast.

Het vermoeden bestaat nu dat de "acc"-voeding van mijn auto niet de gewenste stroom kan leveren.
Zelfs een simpel 12V Hella relais blijkt niet op deze voeding te schakelen.

De radio is volgens het reparatiecentrum intern voorzien van SMD zekeringetjes, welke bij een te zwakke voeding tijdens de software installatie kunnen aanspreken. ......................... vraag me niet waarom, want begrijpen doe ik het (nog) niet!? Dat zekeringen bij een overspanning of stroom aansreken is logisch, maar bij een te zwakke stroom ??!?!!?
De radio is opnieuw opgestuurd voor reparatie.

Tussentijds heb ik een andere geschakelde voeding opgezocht die wel krachtig genoeg is.
Deze heb ik gevonden links achter het schoppaneel op de meervoudige connector, nl. de zwarte draad op positie 96.

Als ik de radio terug heb, zal ik de afloop laten weten!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Merkwaardig verschijnsel inderdaad, niet eerder gehoord zo'n verhaal.

Zit het overigens wel goed met de positie op de ISO-A stekker van de accuplus en de geschakelde plus?
Bij Opel zitten die normaliter verwisseld, maar eerlijk gezegd weet ik niet uit m'n hoofd wat de X1 vraagt. Moet daar de accuplus op A4 zitten en de geschakelde op A7? Dan zit het vermoedelijk andersom in jouw Vectra, of is dat al verwisseld?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
baatr
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2005 17:09

Bericht door baatr »

Weet de posities niet uit mijn hoofd, maar heb de spanningen gemeten en deze zitten goed.

Omdat de geschakelde-voeding ook een simpel 12 V relais niet geschakeld kreeg, heb ik wel hoop dat het verhaal van de reparateur klopt.
Het relais schakelde op de testbank al bij 6,5V met een stroom van 72mA.

De andere geschakelde voeding (zwart 96) krijgt dit wel voor elkaar.

.................. wordt vervolgt !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
baatr
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2005 17:09

Bericht door baatr »

Heb de radio verleden week weer terug gekregen. Volgens het reparatiecentrum werkte de radio na de vorige reparatie (laserkop vervangen onder garantie) bij hen nog geheel probleem loos, waarna ze de radio weer terug hebben gestuurd. Bij inbouw in mijn auto bleek hetzelfde probleem nog steeds aanwezig.
In overleg met mijn dealer hebben we besloten om een andere kabel tussen de blackbox en de headunit te proberen omdat dit onderdeel niet met de reparatie meegestuurd is geweest. Helaas bleek dit ook niet te helpen.

Na overleg tussen mijn dealer en het reparatiecentrum hebben ze besloten dat ik langs kon komen.
In de werkplaats bij hen werkte de radio inderdaad probleemloos. Vervolgens heeft men de radio in mijn auto geprobeerd, waar deze opnieuw niet functioneerde. Het reparatiecentrum kon met behulp van een speciaal diagnosescherm op mijn radio (combinatie van knopjes indrukken en invoeren van een onzichtbarecode met het joystickknopje) zien dat de radio softwarematig bleef "hangen" op de GPS-antenne. De GPS-antenne is losgenomen waarna de radio werkte. Nadat er een nieuwe GPS-antenne was geinstalleerd, werkte de radio perfect.

Het probleem zat hem dus niet in mijn auto, maar in een defecte GPS-antenne. De melding op het display was al met al een beetje misleidend en zowel mijn dealer als ikzelf had het niet voor mogelijk gehouden dat een defecte antenne dergelijke " grote" problemen kon veroorzaken.

Al met al eind goed al goed ...........................

PS: Het reparatiecentrum vermelde wel dat de zwarte draad op positie 96 een goede actie is voor het inbouwen en functioneren van de radio en electronica in de auto. De auto is nl. voorzien van een CAM-systeem (of iets dergelijks), waarbij de accessoire aansluiting eigenlijk niet geschikt voor het aansturen van een X1. Deze accessoire stand lijkt 12V te leveren, maar is eigenlijk een communicatie draad met de automanagement computer die maar 5 V levert. Gebruik van deze aansluiting voor o.a. een X1 kan spontane acties opleveren zoals het opengaan van ramen e.d..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Zoals je al schreef, eind goed al goed :)

Maar alles bij elkaar was het wel even een aparte story, en dat de GPS antenne de oorzaak bleek te zijn had ik niet verwacht.

Bedankt in elk geval dat je dit zó uitvoerig hebt teruggekoppeld, hier leren we een boel van.
Ook van het probleem rond de CAN-Bus, dat zal in de toekomst met de voortschrijdende integratie en verknoping van de elektriek alleen maar groter worden.

Veel plezier nu met je X1.
Heb je daar overigens al de nieuwe DVD bij, de 50MT? Zo niet, lees dan toch even de positieve berichten daarover op dit forum :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
baatr
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2005 17:09

Bericht door baatr »

Ben inderdaad in het bezit van de nieuwste software nl. CNDV-50 MT.
De software bevalt me opzich prima. Ik heb echter geen vergelijk, maar heb er op dit moment nog geen klachten over.

Gr. RB

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • TomTom NR1 Inbouw MAZDA
    door Beckermanneke » 18 sep 2014 21:30 » in TomTom
    Reacties: 9
    Weergaves: 4630
  • Achteraf inbouw Navigatie Nissan Almera Tino 2004
    door Satmiep » 01 feb 2015 13:10 » in Nissan
    Reacties: 2
    Weergaves: 1598
  • problemen met garmin 450
    door Kleine » 30 apr 2022 20:22 » in Garmin
    Reacties: 1
    Weergaves: 265
  • f900bt met problemen
    door patrix844 » 02 nov 2014 20:21 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 737
  • problemen met avic3 II
    door retep42 » 31 aug 2015 18:13 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 345
  • BaseCamp problemen
    door DigiWalker » 24 mei 2015 11:52 » in Garmin
    Reacties: 1
    Weergaves: 823
  • Problemen met mfd2
    door svv1972 » 04 jan 2016 07:17 » in V.A.G
    Reacties: 1
    Weergaves: 852

Terug naar “Vaste Pioneer systemen”