Navigatie kwaliteit

posixx
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 feb 2011 21:34

Navigatie kwaliteit

Bericht door posixx »

Beste forum leden,

Ik ben me aan het orienteren voor een nieuwe 2DIN inbouwnavigatie voor in een nieuwe camper. In onze oude camper zat een Kenwood KNA8220BT. Werkte goed, wel wat hangers zo gedurende de vakantie tijdens navigeren. De user interface van de Pioneer systemen ziet er een stuk gelikter uit heb ik al wel kunnen zien via verschillende demofilmpjes. Het plan is om de nieuwe versie, de AVIC-F30BT te gaan aanschaffen welke in maart op de markt komt. Nu heb ik over deze en andere AVIC systemen een aantal vragen:

- hoe accuraat is pioneer navigatie in het algemeen? eventueel verschil met Kenwood/Garmin?
- hebben de AVIC systemen de mogelijkheid om je voertuig te kiezen (bv. bus of bestelwagen) om zo smalle wegen etc te vermijden?
- zelfde geldt voor snel- en tolwegen?
- eventuele opmerkingen / tips?

Alvast bedankt voor de moeite!

Frans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: Navigatie kwaliteit

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Als je nauwkeurig wilt navigeren, en voor een camper is dat nog belangrijker dan met een makkelijk te keren personenauto, moet je een systeem nemen met een pulsaansluiting en gyro
Dan valt dat hele Kenwood-gamma al af en van de Pioneers blijven alleen de duurdere versies over.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Re: Navigatie kwaliteit

Bericht door Gentry »

De Pioneer F20BT is de voorganger van de F30 en die rechtvaardigt zijn prijs niet. Ik ben benieuwd of de F30 dat wel doet.
Volgende week is de introductie van de nieuwe Kenwood modellen, ben ik ook wel nieuwsgierig naar, net zoals de introductie van de F30 en de F930, die heeft een klein afneembaar bedieningspaneel.

Wat Gerritje zegt is ook weer waar maar ook weer niet, de hedentendaagse systemen zijn dusdanig snel en goed dat het ontbreken van een pulssignaal aardig compenseert, daar komt bij dat bij moderne auto's het snelheidssignaal niet altijd eenvoudig meer te vinden is, soms kost dat een aardig centje extra omdat je een canbus interface nodig hebt.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
posixx
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 feb 2011 21:34

Re: Navigatie kwaliteit

Bericht door posixx »

Gentry schreef:De Pioneer F20BT is de voorganger van de F30 en die rechtvaardigt zijn prijs niet. Ik ben benieuwd of de F30 dat wel doet.
Wat bedoel je daarmee? Waar schiet dit systeem in tekort? Hoe is de navigatie in het algemeen? Zover ik kan nagaan is het updaten van maps op de Pioneer beter geregeld als op de Kenwood. Bij kenwood draai je de maps vanaf de SD kaart, zodra je deze eruit haalt heb je de oude kaarten weer. Bij Pioneer worden de maps echt upgraded op interne flash, toch?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
PJD
Normal Member
Normal Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 30 jun 2010 12:15

Re: Navigatie kwaliteit

Bericht door PJD »

Navigatie van de F20 is het zelfde als de F920, maar een stuk duurder.
De hogere prijs van de F20 staat niet in verhouding tot de F920, is het zelfde toestel alleen een iets groter scherm.
De F20 heeft voor de rest geen toegevoegde waarde.

Zowel bij Pioneer als bij Kenwood staan de kaarten in het geheugen van het toestel, dus daar geen wezenlijk verschil.
Ik heb een kenwood 7440 gehad, en nu de pioneer F920 en ze hebben beiden plussen en minnen, ik kan niet zeggen dat de 1 beter is als de ander.
Kenwood werkt lekkerder met de BT functie, pioneeer vind ik de kaarten mooier om te zien.
Geluid en de functies van het navigeren ontlopen elkaar niet zoveel.

En de puls is niet echt een grotere toegevoegde waarde, de huidige GPS ontvangers hebben bijna geen uitval meer, ook al hameren sommige hierop dat het een absolute must is, maar in een parkeergarage hoef ik de weg niet te weten, en tunnels gaan meestal maar 1 kant op, naar de uitgang aan de andere kant.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
posixx
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 feb 2011 21:34

Re: Navigatie kwaliteit

Bericht door posixx »

PJD schreef:Navigatie van de F20 is het zelfde als de F920, maar een stuk duurder.
De hogere prijs van de F20 staat niet in verhouding tot de F920, is het zelfde toestel alleen een iets groter scherm.
De F20 heeft voor de rest geen toegevoegde waarde.
Volgens de specificaties klopt dat niet, de F20BT heeft de volgende extra's:
- Stemherkenning
- 147 gedetailleerde stadskaarten uit heel europa
- 3D orientatiepunten
- Dual Zone
- Audiocomponenten van hoge kwaliteit

Met uitzondering van punt 2 en 3 niet echt meerwaarde, maar zijn die stadskaarten en 3D punten niet de moeite?
PJD schreef:En de puls is niet echt een grotere toegevoegde waarde, de huidige GPS ontvangers hebben bijna geen uitval meer, ook al hameren sommige hierop dat het een absolute must is, maar in een parkeergarage hoef ik de weg niet te weten, en tunnels gaan meestal maar 1 kant op, naar de uitgang aan de andere kant.
Dat ben ik niet met je eens. Op vakantie komt je vaak genoeg tunnels tegen met ondergrondse afslagen of een afslag net buiten de tunnel. Zo'n puls is dan toch wel ideaal. Zowiezo; hoe nauwkeuriger hoe beter.

Kan je me vertellen of je tolwegen kunt vermijden en een zwaarder/groter voertuig kunt kiezen op de Pioneer? Dat is wel essentieel voor onze keuze ivm camper.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: Navigatie kwaliteit

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Dat ben ik niet met je eens. Op vakantie komt je vaak genoeg tunnels tegen met ondergrondse afslagen of een afslag net buiten de tunnel. Zo'n puls is dan toch wel ideaal. Zowiezo; hoe nauwkeuriger hoe beter.
Spijker op de kop.
Zeker met een voertuig van die omvang telt elke mogelijkheid tot verbetering van de nauwkeurigheid dubbel zo hard. En dan moet je geen concessies doen aan de mogelijkheid om je positie exact weer te geven
En hoe superieur de ontvangst met de modernste chipsets ook moge zijn, er is geen enkel toestel in staat om onder alle omstandigheden altijd een positie te bepalen. Die met puls en gyro kunnen dat wel
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
PJD
Normal Member
Normal Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 30 jun 2010 12:15

Re: Navigatie kwaliteit

Bericht door PJD »

Ik heb jaren door Europa gereden zonder puls en gyro, als je richting een grote plaats rijdt kun je sommige stukken ook wel via de borden vinden en ik ben nog nooit mis gereden, zelfs niet met een oude navman met slechte gps ontvanger in de grote stad.
Wel viel geregeld de gps weg, maar die pakt die wel weer op zodra er bereik is.
Voor mij is een navigatie een hulpmiddel, kan ook zonder, ik heb het idee dat er teveel waarde aan word gehecht.
Ik heb ook nog steeds alle kaarten bij me, je zal niet de eerste zijn die de weg kwijt is omdat de navigatie er de brui aan geeft.

En over de 3D punten, hoe minder er op de kaart staat, hoe beter het is af te lezen onder het rijden, teveel informatie werkt in mijn ogen niet echt de verkeersveiligheid in de hand, je gaat er toch steeds meer naar kijken ipv op de weg te letten.
En het kaartmatriaal van de twee toestellen is het zelfde, dus zouden de stadskaarten ook het zelfde zijn.
Enige meerwaarde die de F20 in mijn ogen heeft is het grotere scherm, en als je ook de kinders op de achterbank een dvd wil laten kijken, de dual zone.

En voor grotere voertuigen is er eigenlijk geen deugdelijke navigatie op de markt, de wegen zijn nog niet voldoende in kaart gebracht voor de beperkingen van sommige voertuigen.
Ik rijdt nu rond met DomTom work, en de maten en gewichten van mijn 5 asser 50 tonner netjes ingevoerd, en nog word ik straatjes die verboden zijn voor vrachtwagen in gestuurd, of richting een tunnel van 3.50 hoog. :shock: :shock:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Re: Navigatie kwaliteit

Bericht door Higgy »

MODERATOR EDIT
@PJD en Gerritje: jullie hebben beiden gelijk, maar je beziet het beiden van een andere hoek: Gerritje vanuit de technische kant, PJD vanuit de factor mens.
Laat het verder svp. geen 'welles-nietes'-geheel worden, daar gaat de vraag van de OP ook niet over.
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Re: Navigatie kwaliteit

Bericht door Gentry »

Elk systeem heeft voor en nadelen, de voordelen van de Kenwood wegen voor mij zwaarder dan de "nadelen", de F20 is sowieso te duur voor wat ie biedt, ik ben het dus volledig met PJD eens.

Ik zou nog ff met je aanschaf wachten tot Kenwood en Pioneer de nieuwe toestellen geïntroduceerd hebben, ik heb goede hoop op een betere 9280, Kenwood heeft wat goed te maken.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
PJD
Normal Member
Normal Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 30 jun 2010 12:15

Re: Navigatie kwaliteit

Bericht door PJD »

@ Moderator Higgy, is ook geen aanval op Gerritje, ik geef alleen mijn mening en ga er zeker geen welles/nietes spelletje van maken. :!:

@Posixx, ik ben van mening dat de F920 op dit moment de betere keuze is, maar zoals je zelf en Gentry al aangeeft komen er binnenkort nieuwe toestellen aan, als de F30 dan een stuk uitgebreider cq beter is dan de F930 is die het overwegen waard, zeker als je gyro en puls wilt hebben.
Mijn vorige toestel was een Kenwood 7240 en mijn huidige een Pioneer F920 en als ikzelf nu moest kiezen werd het een Kenwood.
De bediening van een kenwood werkt beter en eenvoudiger dan een Pioneer, maar mist wel de gyro en puls, maar zoals al eerder gemeld vind ik zelf het niet nodig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
posixx
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 feb 2011 21:34

Re: Navigatie kwaliteit

Bericht door posixx »

@PJD bedankt voor je mening. Nu weet ik nog steeds niet of je een voertuigkeuze kunt maken op de Pioneers. Dat is essentieel in ons geval (Camper). Aangezien je de Pioneer hebt; kan je me dat vertellen?

Ik ben dus ook een Kenwood gewend maar vind de GUI erg goedkoop / onprofessioneel eruit zien. Dan trekt de pioneer me toch erg aan, met scrollen enzo. Wat ik heb gezien via youtube is een stuk eenvoudiger dan Kenwood, maar wellicht moet ik de apparaten in het echt naast elkaar zien om een goede indruk te krijgen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Re: Navigatie kwaliteit

Bericht door Gentry »

Wacht nog ff de nieuwe toestellen af, mogelijk is de Kenwood GUI ook veranderd, als ie conform de 3760 portable is dan is ie een stuk beter al.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
posixx
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 feb 2011 21:34

Re: Navigatie kwaliteit

Bericht door posixx »

Gentry schreef:Wacht nog ff de nieuwe toestellen af, mogelijk is de Kenwood GUI ook veranderd, als ie conform de 3760 portable is dan is ie een stuk beter al.
Ik bedoel de menu's etc van de Kenwood, niet de navigatie..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Re: Navigatie kwaliteit

Bericht door Gentry »

Achso
Kenwood scrolt net als Pioneer.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
PJD
Normal Member
Normal Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 30 jun 2010 12:15

Re: Navigatie kwaliteit

Bericht door PJD »

posixx schreef:Nu weet ik nog steeds niet of je een voertuigkeuze kunt maken op de Pioneers. Dat is essentieel in ons geval (Camper). Aangezien je de Pioneer hebt; kan je me dat vertellen?
Hier moet ik het antwoord even op schuldig blijven, durf het niet met zekerheid te zeggen.
Auto is nu even niet thuis, dus kan het morgen pas nakijken.

Maar heb er geen grote verwachting van, de kaarten moeten de gegevens ook bevatten, en pioneer gebruikt teleatlas en die zijn minder dan navteq op dit gebied.
In de vrachtwagen heb ik DomTom work, dit is speciaal voor grotere voertuigen, en dit werkt ook niet zoals het zou moeten, in meer dan 50% van de gevallen stuurt die je toch straatjes in die echt niet geschikt zijn voor grotere voertuigen en ook naar viaducten die veel te laag zijn. en daar sta je dan met 18 meter. :? :? :?

En de Kenwood lijkt dan een beetje kinderachtig, de pioneer ziet er zeker veel gelikter uit, het werkt wel makkelijker dan de Pioneer.
Ook de bleutooth van pioneer werkt minder dan de Kenwood, die veel sneller werkt en het telefoonboek sneller overneemt, dit is gewoonweg traag in de pioneer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Re: Navigatie kwaliteit

Bericht door Mazurka »

posixx schreef:
Nu weet ik nog steeds niet of je een voertuigkeuze kunt maken op de Pioneers. Dat is essentieel in ons geval (Camper). Aangezien je de Pioneer hebt; kan je me dat vertellen?
Jou camper, is die zwaarder dan 3500 Kg en breder dan 2.30 mtr. en langer dan 9 mtr.? Zo niet, dan hoef je je geen zorgen te maken en mag en kan je overal komen waar ook een personenwgen kan en mag komen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
posixx
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 feb 2011 21:34

Re: Navigatie kwaliteit

Bericht door posixx »

Mazurka schreef: Jou camper, is die zwaarder dan 3500 Kg en breder dan 2.30 mtr. en langer dan 9 mtr.? Zo niet, dan hoef je je geen zorgen te maken en mag en kan je overal komen waar ook een personenwgen kan en mag komen.
Hoi Mazurka,

Zeker geen camper? Ook al mag je overal komen met een camper dat wil nog niet zeggen dat je er ook wil komen:-) Geloof me, als je een tijdje camper't is zo'n instelling erg welkom.

Maar effe ontopic, kan nou echt niemand vertellen of de Pioneer AVIC serie zo'n instelling heeft?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Re: Navigatie kwaliteit

Bericht door Mazurka »

Zeker geen camper? Ook al mag je overal komen met een camper dat wil nog niet zeggen dat je er ook wil komen:-) Geloof me, als je een tijdje camper't is zo'n instelling erg welkom.
Ik rij al 31 jaar met materieel variërend van 8 meter t/m 60 meter, dus ik weet wel waarover ik praat. :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
PJD
Normal Member
Normal Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 30 jun 2010 12:15

Re: Navigatie kwaliteit

Bericht door PJD »

De instelling van het voertuig kan ik niet vinden in de instellingen,
ik ben er dus bijna zeker van dat de F920 deze niet heeft.

In de handleiding kan ik het ook niet vinden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Re: Navigatie kwaliteit

Bericht door Mazurka »

Maar effe ontopic, kan nou echt niemand vertellen of de Pioneer AVIC serie zo'n instelling heeft?
Waarom zou je zo'n instelling willen hebben? Als zoiets al zou bestaan, maar bij mijn weten niet, heb je er niets aan om naar een camping te navigeren. Want 9 van de 10 campings liggen aan achteraf weggetjes, dus kom je zo nooit op een camping.

Een navigatie systeem is maar een hulpmiddel en niet iets om blind op te varen. :idea:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
posixx
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 feb 2011 21:34

Re: Navigatie kwaliteit

Bericht door posixx »

Zodra je op vakantie bent geweest met een camper en je wordt over de meest slechte en krappe weggetjes gestuurd dan zie je het nut er wel van in. Het heeft niets met de camping ligging te maken, puur met de weg ernaartoe. In nederland uiteraard geen probleem maar ga maar es rondrijden in italie..

Voor de duidelijkheid nogmaals: het is niet dat je er niet MAG komen, ik WIL er niet komen. Dit is uiteraard mijn mening, die hoeft niet door iedereen gedeeld te worden. De Kenwood uit onze huidige camper (Garmin) heeft wel zo'n instelling en dit heeft ons veel stress bespaard.

ff ontopic: heeft de Pioneer ook geen mogelijkheid om bepaalde wegen te vermijden of te preferreren, zoals tolwegen en proviciale wegen? Dat komt eigenlijk op hetzelfde neer; voorkeur voor provinciale wegen voorkomt vaak dat je in de smalle straatjes terecht komt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gentry
Senior Member
Berichten: 2333
Lid geworden op: 29 mar 2004 10:19

Re: Navigatie kwaliteit

Bericht door Gentry »

Dat heeft de Pioneer wel, je kunt als je de route ingegeven hebt en de Pioneer deze berekend heeft kiezen uit een aantal routes en ook opties instellen.
[size=75]Kenwood DNX9260BT, Hirschmann CarTV, Alpine DHA-S690 [/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 722
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Re: Navigatie kwaliteit

Bericht door Mazurka »

@possixx,
Dit bedoel ik nu juist, je zegt het zelf, de weg naar de camping toe zijn vaak zo slecht. Maar je wilt er toch wel komen, dan zul er er toch overheen moeten. Dit gebeurd in het buitenland inderdaad veel.
Zelf campeer ik al jaren in het buitenland, met ik mag toch wel zeggen met een forse combinatie en ik kom ook wel eens situaties tegen, waar bij ik denk, hoe kunnen ze hier ik godsnaam hier een camping neer zetten. Komen doe ik er toch en met een doorsnee camper moet dat helemaal kunnen dan.
Nu even on topic..

Als nu een route naar een camping berekend, doe dat dan met de optie, snelle route, dan ben je verzekerd dat je voor 99% over goed begaanbare wegen rijdt.

Als er een navi bestaat, waabij je een optie vrachtwagen kunt invoeren( camper zal helemmal wel niet bestaan), kom je m.i. nooit op en camping aan, dus lijkt mij dat geen goede optie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
posixx
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 feb 2011 21:34

Re: Navigatie kwaliteit

Bericht door posixx »

Mannen,

Vandaag even naar een shop geweest waar ze de verschillende modelllen ter demo hadden. De interface van de latere kenwood modellen is een stuk verbeterd heb ik gezien. Wel spreekt de Pioneer interface me meer aan. In de shop hing ook de Alpine IVA-D511RR, wat gaf dat een mooi plaatje zeg! Hierop kan ook een navigatie + Bluetooth set gekoppeld worden. Heeft iemand ervaringen met Alphine op dit gebied?

Zo'n klapscherm is eigenlijk wel handig ivm diefstalpreventie, klein frontje afnemen en klaar.

Enige nadeel welke ik heb kunnen ontdekken; de NVE-M300P heeft geen snelheidspuls..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • slechte kwaliteit routeberekening Nuvi 2595
    door TeunV » 09 sep 2016 21:27 » in Garmin
    Reacties: 0
    Weergaves: 541
  • VW navigatie update 2017/2018 navigatie systeem loopt vanst
    door Peterdekoning » 07 okt 2018 18:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 1093
  • Peugeot 406 2003 gekocht,met navigatie.zoek cdrom voor navigatie
    door 406rijder » 28 feb 2015 21:21 » in Peugeot
    Reacties: 2
    Weergaves: 1321
  • Navigatie
    door rowenjawil » 17 okt 2016 18:10 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 699
  • Navigatie E61
    door Anthon3 » 09 sep 2014 11:11 » in BMW
    Reacties: 0
    Weergaves: 735
  • Camper navigatie
    door ernstrichard » 14 sep 2023 08:29 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 505
  • Hoe RTI Navigatie te demonteren
    door Devoetjes » 28 nov 2015 14:37 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 735

Terug naar “Vaste Pioneer systemen”