MCD scherm met verticale strepen

suburbia
New Member
New Member
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2008 22:50

MCD scherm met verticale strepen

Bericht door suburbia »

Heb een Blaupunkt MCD navigatie met mono-chroom scherm (VW-blauw). Ingebouwd in VW Sharan.
Sinds vandaag constateer ik verticale strepen op het schermpje. Scherm is wat trager geworden. Is dit ergens een voorteken van of wat is de oorzaak? Wat is de mogelijke oplossing?
Wie kan mij verder helpen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Route 66
Normal Member
Normal Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 28 nov 2007 06:23

Mosterd na de maaltijd

Bericht door Route 66 »

Ik zat te bladeren tussen de al wat oudere postings en kwam toen ondermeer deze tegen.
Hééél triest dat er nul komma nul reacties zijn gekomen op een toch niet al te moeilijke vraag, dit forum onwaardig. :oops:
Het komt voor Suburbia natuurlijk als mosterd na de maaltijd, veel te laat, maar ik kon het toch niet laten hier wat neer te pennen, zeg maar tot algemeen nut.

Vertikale strepen in Blaupunkt displays komt helaas nogal eens voor sinds ze in Hildesheim zijn overgegaan op zg conductive pressure bonding als verbinding tussen het glas van het display en de foliekabel die het met de electronica verbindt.
Hierbij wordt gebruik gemaakt van een uiterst dun lijmlaagje dat microscopisch kleine metaaldeeltjes bevat die - en dat is nu precies de truc - een fractie dikker zijn dan het lijmlaagje zelf zodat ze zowel met de geleiderstrip op het glas als met de koperbaan van de folie contact maken.
Dit lukt alleen als de lijm met de juiste temperatuur en onder de juiste druk wordt aangebracht en dan afgekoeld, een proces dat tijdens de productie volledig automatsch verloopt en waarvoor ze voor reparatie speciale handgemaakte apparaten ter berschikking hebben.
Nu blijkt deze lijm na verloop van tijd enigszins gevoelig voor vocht en temperatuurswisselingen te zijn en vooral voor een combinatie van die twee, oftewel het gemiddelde Nederlandse weer.
Hierdoor zet de lijmlaag plaatselijk een heel klein beetje uit wat tot gevolg heeft dat de metaaldeeltjes geen gelijktijdig permanent contact meer met beide kanten maken.
Als alle metaaldeeltjes van een verbinding losgeraakt zijn valt de bijbehorende baan - meestal vertikaal maar het kan ook horizontaal zijn - definitief of af en toe uit, vaak ook pas als een bepaalde temperatuur bereikt wordt.

Officieel heet het dat dit uitsluitend met het genoemde speciale apparaat te herstellen is maar dat staat in Hildesheim en wat de kosten dan zullen zijn laat zich raden. Er zijn echter succesvolle pogingen bekend van echte die-hard techneuten die de aangedane plek met een soldeerbout via een mica schijfje (isolatieschijfje van een powertransistor) verwarmden en met een pincet druk uitoefenden tot de lijm weer uitgehard was.
Ik geef het toe, bepaald niet makkelijk en succes is op geen enkele wijze gegarandeerd maar niet geschoten... enz. Het kan er in ieder geval ook niet slechter op worden en het houdt je van de straat, in ieder geval minstens een half middagje. :wink:
Als je verneemt wat de vervangprijzen voor de diverse Blaupunkt frontjes zijn of in het gunstigste geval van het complete binnenwerk als dit al leverbaar is wordt deze doe-het-zelf-optie steeds aantrekkelijker en het is een goede oefening voor een vaste hand en je oog-hand coordinatie.
Zet wel eerst de verbanddoos en de brandzalf klaar... :idea:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Inderdaad, jammer dat je jouw unieke kennis over dit onderwerp pas nu met ons deelt :oops:

Interessant verhaal, en ik ben heel benieuwd te lezen of er "slachtoffers" zijn die in staat zijn hun probleem op deze manier op te lossen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Surolori
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 okt 2008 13:22

Bericht door Surolori »

JW schreef:Inderdaad, jammer dat je jouw unieke kennis over dit onderwerp pas nu met ons deelt :oops:

Interessant verhaal, en ik ben heel benieuwd te lezen of er "slachtoffers" zijn die in staat zijn hun probleem op deze manier op te lossen.

Groet,
JW
Ik heb trouwens deze meneer Suburbia op 12 okt. een PM gestuurd waarin ik het probleem van de strepen heb uitgelegd, tevens heb ik hem een nieuw MCD front met nieuw display aangeboden, echter geen enkele reactie.
Heb het ook geprobeerd op bovenstaande manier te repareren, maar is niet gelukt.(zaakje werd op een gegeven moment ietsje te warm........)!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Aaron
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 sep 2010 19:41

Bericht door Aaron »

Hoi vrinden,
Ik heb ook een verticale streep op mn scherm en dat irriteerd me mateloos.
Wie kan me helpen dat probleem op te lossen?
Ik hoor/lees het graag.

Groetjes,

Aaron

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Aaron
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 sep 2010 19:41

Bericht door Aaron »

Aaron schreef:Hoi vrinden,
Ik heb ook een verticale streep op mn scherm en dat irriteerd me mateloos.
Wie kan me helpen dat probleem op te lossen?
Ik hoor/lees het graag.

Groetjes,

Aaron
Wordt dit forum wel gelezen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Ongetwijfeld, het forum wordt gelezen.

Maar niet op elke vraag is er een antwoord, helaas.

En bedenk: er zijn niet continu 100 mensen bezig met het kijken naar, en beantwoorden van vragen. We zijn allemaal vrijwilligers......

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • DNX5220BT scherm vraagje
    door Rene196544 » 22 okt 2017 13:20 » in Kenwood
    Reacties: 0
    Weergaves: 537
  • RNS 510 alleen nog zwart scherm
    door daanos » 03 apr 2015 12:52 » in V.A.G
    Reacties: 1
    Weergaves: 1802
  • Audi navigatie plus RNS-E scherm
    door Audivirus » 23 dec 2016 15:49 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 0
    Weergaves: 787
  • let op scherm kan omgekeerd zijn"....
    door Xsjlo » 07 jun 2017 23:39 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 823
  • Barst in scherm van DNX7280BT Kenwood
    door Cjam » 09 sep 2016 23:02 » in Kenwood
    Reacties: 0
    Weergaves: 579
  • scherm TOTTOM blijft zwart
    door wanouwir » 27 dec 2018 00:47 » in TomTom
    Reacties: 5
    Weergaves: 1065
  • Huisnummer op scherm avic-f930bt
    door Raymond77 » 29 feb 2016 22:00 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 522

Terug naar “Vaste Blaupunkt systemen”