blaupunkt FX 2008

max2008
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2008 14:31

blaupunkt FX 2008

Bericht door max2008 »

Listers,

Ik lees van alles over de software voor de blaupunkt FX. Sinds kort bezit ik een c-max met dit navigatie systeem. Dus is meegeleverd Benelux+ hoofdwegen Europa.
Ik woon kort bij de duitse grens en merk als ik ook maar effe in Duitsland rij, dan is mijn nav-scherm blanco. Dus helemaal niets.
Ik heb de cd naar een 4 Gb sd kaart gelezen (snel type) zoals aangegeven in de handleiding. Dat werkt goed.
Vraag: als ik de duitse cd ook naar deze 4 Gb sd kaart kopieer, daar moet plaats genoeg voor zijn, neemt dan het systeem dit automatisch over als ik de grens overschrijdt. Wie kan mij dit vertellen.
bedankt voor het antwoord.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Bericht door Higgy »

Nee, in de regel niet. Het zijn twee bestanden dus je zou bij de grens over moeten schakelen van kaart.
Wat anders is het, als je west-europa aan één stuk (dus 1 bestand) zou hebben, zoals bij TT kan.
Dan rijd je wel grensoverschrijdend.
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Hoewel er weinig bekend is over dit systeem en de tegenhanger NX is op de duitse fora en de nederlands Ford-fora al het een en ander geschreven. Aangezien de inhoud van een CD max 700 mb zou zijn, is er voldoende ruimte op jouw SD kaart aanwezig om evt ook een ander land te bevatten. Het heeft er echter de schijn van dat er per kaart maar één land kan worden geïnstalleerd omdat bij het kopiëren van de CD-inhoud de inhoud wordt overschreven. Dus net als met een CD navigatie, iedere keer SD kaartje wisselen. Bovendien zou je dan geen aaneensluitend bestand hebben maar twee aparte landen en de mogelijkheid moeten hebben om te kiezen. Een grotere SD kaart heeft dus hooguit zin als je er MP3 op zou kunnen zetten maar ook dat gaat dus niet omdat de SD sleuf alleen voor de navigatie is bedacht.
Overigens kun je met vragen, opmerkingen, klachten en bestellingen uitsluitend bij Ford terecht. Ook in Duitsland wil BP hier niets mee te maken hebben. Ford heeft dit zo gewild en uitgedacht. BP voert deze opdracht alleen maar uit.

Instructieboekje http://fordfcsd.wunderman.be/NL/Audio%2 ... 9-2007.pdf

Ik gok er voorlopig op dat Ford met zijn navigatiesystemen de traditie van hordes klagende gebruikers voortzet.
VNR9000,van Visteon, De DVD ellende van Denso en nu weer de NX en FX narigheid :oops:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Bij je slotopmerking sluit ik me zeker aan. Het is verbazingwekkend, om maar eens een understatement te gebruiken, dat Ford nu nog komt met een systeem waarbij je niet gewoon grensoverschrijdend kunt navigeren :oops:
Hopelijk brengt men nog eens een update uit, waardoor dat wél mogelijk wordt. Want zó is het een systeem zoals we jaaaaren geleden hadden, niet meer van deze tijd :twisted:

Overigens, in dat Manual wordt bij de kaartupdates gesproken over DVD:
KAARTUPDATES
Het netwerk van wegen verandert voortdurend door de aanleg van nieuwe wegen, verandering van de classificatie, enz. Daardoor is het mogelijk dat de klantgegevens in het systeem niet altijd exact overeenkomen met de werkelijkheid.
De wegenkaartinformatie wordt regelmatig bijgewerkt, maar alle gebieden zijn niet tot op hetzelfde niveau gedekt. Sommige wegen, vooral privé wegen, zijn soms niet in de database verwerkt. Gebruik altijd de nieuwste DVD’s om uw navigatiesysteem zo nauwkeurig te laten werken. Uw dealer is gaarne bereid u hierbij behulpzaam te zijn.


Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Dat er over DVD werd gesproken was mij ook al opgevallen maar schaar dat maar rustig onder de rubriek "dommigheden", waarin Ford, althans op navigatiegebied, lijkt te grossieren.

Alleen Alfa Romeo met z'n Connect Nav+ systeem is nog dommer bezig. Kon dat dan? Ja! Als de fabrikant alle Cd's voor Europa heeft bijgeleverd zit je net een gewichtsklase hoger voor de motorrijtuigenbelasting! :wink:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jempie
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 feb 2008 20:52

Bericht door jempie »

Op de sdkaart kan je wel mp3's zetten hoor. Ik heb wel nog niet geprobeerd of het op dezelfde sdkaart kan als deze van blaupunkt waar de navigatie opstaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Je kunt op elke willekeurige SD kaart MP3's zetten. De essentie is of deze zijn af te spelen in dit apparaat.
Sommige gebruikers zijn pertinent in hun bewering dat dit niet kan en anderen praten over de mogelijkheid van updaten zodat het mogelijk wordt. MP3 en navigeren tegelijkertijd is dan echter wel uitgesloten naar het zich laat aanzien.

Waar de gebruikers het wel over eens zijn is dat het een bijzonder teleurstellend systeem is, het zoveelste op rij.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jempie
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 feb 2008 20:52

Bericht door jempie »

ik ben het daar niet helemaal mee eens, je mag het niet zo zwart/wit zien.
Ok er zijn slechte punten; niet grensoverschrijdend, 199 euro per land (slik!), traag werkend bij mp3 cd's (vooruitspoelen, van liedje veranderen,..)

maar de navigatie opzich en de voice bediening van gsm werken wel goed.
Er wordt vlot met tmc rekening gehouden, en de navi tussen de tellers werkt fantastisch, altijd tot in detail juiste afbeeldingen en tijds aanduidingen.
(rekening houdend dat het een nieuw systeem is met kinderziektes. zo is de mijne reeds 2 maal geblokkeerd, enkel met batterij ontkoppeling werkte hij terug. Mijn garage gaat deze opsturen naar duitsland en blijkbaar is er ook al een update van de software beschikbaar.

wordt vervolgd...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ok er zijn slechte punten; niet grensoverschrijdend, 199 euro per land (slik!), traag werkend bij mp3 cd's (vooruitspoelen, van liedje veranderen,..)
Een setje Europa kost dus €1990. Dit feit op zich zou al reden mogen zijn te concluderen dat hier de koper ontzettend wordt getild en dan hebben we het nog niet over de technische tekortkomingen. En dat je een systeem krijgt dat wat ontwerp betreft al niet eens meer van deze tijd is. Bravo!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

@ Jempie,

Dat iemand een positieve instelling heeft is zeer te waarderen. Ik probeer ook altijd op díe manier in het leven te staan.
Maar in dit geval zie ik daar eigenlijk geen kans toe. Zo'n navi, achterhaald qua compressie techniek en nog losse CD's voor een kleine 2000 Euri, dat kan gewoon niet meer in deze tijd. Bij een VDO MS 5200 staat heel Europa, incl. het Oosten op één SD-kaartje van 2 Gig, en dat kost 100 Euri meer dan één landen CD voor jouw systeem :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jempie
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 feb 2008 20:52

Bericht door jempie »

als je heel europa (+/- 2000€) bij de prijs gaat tellen, dan krijg je idd niet wat je betaalt. Ik denk dat je dit systeem dan ook moet aanvaarden als een benelux navigatie help. De navigatie via sd zodat je cd vrij hebt werkt vlotjes.
Ik bekijk gewoon neutraal positieve en negatieve punten. De voicecontrole bevoorbeeld werkt uitstekend. Ik had nooit gedacht dat dit zo vlotjes ging gaan. Ik kan volledige telefoon nummers in 1 keer zeggen en hij verstaat mij telkens weer zonder fout :shock: :) Ook opgeslagen nummers bellen via naam of in de telefoonboek zoeken gaat vlotjes.

Ik ben vooral teleurgesteld in de (zoals ik reeds zei) trage navigatie tussen mp3 liedjes en het vooruitspoelen.
DAT is idd niet van deze tijd.

En indien men toch heel europa wenst kan men beter voor de denso navigatie gaan met dvd. Al regent het daar natuurlijk ook klachten :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jempie
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 feb 2008 20:52

Bericht door jempie »

zojuist getest, via de sd kaart kan je wel degelijk mp3's afspelen. EN het gaat allemaal veel vlotter.
Geen problemen meer tussen switchen van liedjes of vooruitspoelen.
Is ook wel begrijpelijk vermits dat sd lees snelheid hoger licht dan die van een cd.

Nu moet ik wel mijn navi cd erin laten zitten, en ik merkte dat dit beter ging via sd. (weeral met de snelheid te maken natuurijk)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het enige wat van deze tijd is lijkt de voic control.
Dan had je daarvoor veel beter en goedkoper een BT Carkit kunnen kopen en die navigatie-ellende van Ford links laten liggen. En zoals ik in mijn eerste antwoord al schreef: Dat duurt nu al 8 jaar deze ellende!
Met alleen de Benelux is het dus een systeem waar je niet moet wagen om aan de grenzen van de Benelux te verkeren. Grensoverschrijdingen worden meteen afgestraft. Een navi voor de randstad. Wie heeft er ooit zo iets schandaligs verzonnen?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jempie
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 feb 2008 20:52

Bericht door jempie »

ik woon in regio brussel, Mooi in het midden van België dus.
Mensen die aan de grens van nederland of belgië wonen zijn idd nog slechter af.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D4mn
Starting Member
Starting Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mei 2008 10:16

Bericht door D4mn »

Wat jullie blijkbaar vergeten is dat het EX systeem geen kleurenscherm met kaart had, geen SD kaart en ook de bediening ervan ging niet zo vlot dan de FX.
En dit voor dezelfde prijs. Ford biedt je ook de keuze tussen een CD-systeem en een DVD-systeem. Indien je dit te duur lijkt, koop dan gewoon een ander navigatiesysteem, al dan niet ingebouwd. De nieuwe Mio's kosten bvb 250€ incl. BT en TMC voor heel europa.
Wat betreft de bijkomende landen Cds voor de FX, deze zijn inderdaad duurder dan die van de EX. Dit omdat Ford voor 2008 de exclusiviteit heeft op de verkoop van deze CD/SD kaarten. Ik heb gehoord dat deze vanaf 2009 ook bij Tele-atlas kunnen gekocht worden (en dus goedkoper zullen worden).

Trouwens, de systemen van Ford worden bij mijn weten gebouwd door Bosch... Nog nooit iemand daar gaan klagen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

viewtopic.php?p=64885#64885

Waarom daar klagen? De leverancier is aansprakelijk en aanspreekbaar, nooit de fabrikant. Dat geldt onverkort ook in België.
Ik heb gehoord dat deze vanaf 2009 ook bij Tele-atlas kunnen gekocht worden (en dus goedkoper zullen worden).
Een gerucht en bovendien "kul" om te denken dat ze dus goedkoper zullen worden
Zelfs als dit zo zou zijn en ze op het niveau van de E-cd's zouden komen, dan nog kost een Europadekking € 1500 en kun je onverkort volhouden dat dit een ongehoord schandalig bedrag is, ook in vergelijking met een willekeurig ander systeem met DVD of CD's
Europasetjes veriëren in prijs tussen de € 80 en € 300 en dan heb je SD kaarten, CD's of DVD's
Navigatie is, niet alleen bij Ford, de nieuwe melkkoe!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
EmExX
New Member
New Member
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2008 12:00

Bericht door EmExX »

jempie schreef:zojuist getest, via de sd kaart kan je wel degelijk mp3's afspelen. EN het gaat allemaal veel vlotter.
Geen problemen meer tussen switchen van liedjes of vooruitspoelen.
Is ook wel begrijpelijk vermits dat sd lees snelheid hoger licht dan die van een cd.

Nu moet ik wel mijn navi cd erin laten zitten, en ik merkte dat dit beter ging via sd. (weeral met de snelheid te maken natuurijk)
Ik heb éérst de cd naar mijn eigen SD-kaartje gekopieerd in de auto (duurt trouwens afschuwelijk lang) en daarna met m'n pc mp3's op het kaartje gezet. Nu kan ik prima mp3's afspelen en tegelijkertijd navigeren (zonder de navi cd erin). Vreemd bugje is wel dat elke keer dat het contact van de auto af is geweest, de shuffle functie weer uit staat. Erg irritant :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jempie
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 feb 2008 20:52

Bericht door jempie »

dit wist ik dus nog niet, moet ik zeker eens uitproberen. Zo kan ik mijn cd thuislaten en is de sleuf altijd vrij.
thx



Heeft er iemand al ontdekt hoe je op het schermpje kan terecht komen om je software versie te bekijken?
Ik heb er 1 maal per ongeluk op gekomen, door een combinatie van enkele toetsen En toen kreeg ik een informatie scherm met redelijk wat info erop.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D4mn
Starting Member
Starting Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mei 2008 10:16

Bericht door D4mn »

jempie schreef: Heeft er iemand al ontdekt hoe je op het schermpje kan terecht komen om je software versie te bekijken?
Ik heb er 1 maal per ongeluk op gekomen, door een combinatie van enkele toetsen En toen kreeg ik een informatie scherm met redelijk wat info erop.
Nav en Set tegelijk indrukken.
Laatste SW versie is 318. Datum 21 maart 2008. Er waren wat problemen met de vorige versie (soms werd het scherm zwart), maar dat zou met deze versie opgelost zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jempie
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 feb 2008 20:52

Bericht door jempie »

ahh dat is nu eens interessante info :P
mijn wagen is van 12 maart, dus ik zal wel nog de vorige sw versie hebben. (morgen vlug checken)
Het scherm dat zwart blijft heb ik toevallig gisteren voor de eerste keer voorgehad, maar de mijne loopt soms volledig vast. (2 maal op 5 weken)

Van waar heb jij die info eigenlijk? (bepaalde site, forum?...) en zijn er nog veranderingen die in die sw update zitten?
Bv functionele veranderingen, werkingsnelheid, ...

mvg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jempie
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 feb 2008 20:52

Bericht door jempie »

ik heb dit gedaan (nav + set) en idd je krijgt een verborgen menu met verschillende mogelijkheden.
Mijn sw nr: 0239_080207 dus 239 en datum 7/2/08 of 8/2/07 :? hopelijk het eerste.
:P

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D4mn
Starting Member
Starting Member
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 mei 2008 10:16

Bericht door D4mn »

De info heb ik van bij mijn dealer.

Als je die problemen meld aan je Ford dealer moet hij de update doen en dan zouden deze fouten niet meer mogen voorkomen.

Groetjes,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
max2008
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2008 14:31

FX 2008

Bericht door max2008 »

Sinds vorige week ben ik in het bezit van een sd kaart voor de FX in de c-max met software van west-europa incl. Turkije. Gekocht bij de Ford dealer voor de prijs van 219,- euro. Gemaakt door teleatlas. Dat is toch goed niet.
Toevallig hoorde ik dat van de dealer. Ik had het op prijs gesteld als Ford Nederland dat bekend had gemaakt. Maar goed het werkt wel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
einot
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2009 12:14

Re: FX 2008

Bericht door einot »

max2008 schreef:Sinds vorige week ben ik in het bezit van een sd kaart voor de FX in de c-max met software van west-europa incl. Turkije. Gekocht bij de Ford dealer voor de prijs van 219,- euro. Gemaakt door teleatlas. Dat is toch goed niet.
Toevallig hoorde ik dat van de dealer. Ik had het op prijs gesteld als Ford Nederland dat bekend had gemaakt. Maar goed het werkt wel.
Max 2008

Als nieuwe bezitter van een C-max met XF 2008 ben ik nog steeds op zoek naar info van de navigatiesoftware. Het is mij nog steeds niet duidelijk of het de moeite loont (ca 219-249 euro) om de europa SD kaart aan te schaffen. Ná altijd met een portable navigatie gereden te hebben van Navigon was het wel even slikken hoe weinig info de software van de Ford geeft. Géén aanduiding van toegestane snelheden, geen speedcamera's, of waarschuwing bij te hard rijden- zelf in te stellen enz enz enz. eigenlijk te veel om op te noemen. Gadges die anno 2008 bij de meeste navi's allang standaard zijn. Om over de prijs nog maar helemaal niet te praten...
Toch wil ik graag weten of b.v. POI van campings in het buitenland wel op de europa versie aanwezig zijn. Anders moet ik toch de 'oude' navi voor POI -alsnog- op de voorruit plaatsen. Kan Max 2008 hierover iets zeggen??? met groet, Einot

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
max2008
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2008 14:31

sd kaart europa

Bericht door max2008 »

einot

Ik denk dat de meeste vragen met nee beantwoord moeten worden. Zeker staat erop: de straten op huisnummer, postcode selectie en poi's zoals hotels, parkings, restaurants etc. Ik heb van campings niets kunnen vinden, nog van snelheid instellingen en ik dacht dat de camera's verdwenen waren omdat dit in sommige europese landen verboden is.
kijk eens op navigation.teleatlas.com. Misschien is daar nog iets uit te halen.
succes. max2008

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • MFD2 in Fabia 5j 2008
    door joss » 26 apr 2015 20:26 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 480
  • opel astra 2008
    door anijskruid » 19 mei 2014 19:02 » in Overige merken -- VASTE INBOUW --
    Reacties: 1
    Weergaves: 719
  • KW-R510E inbouwen in audi a3 2008
    door Ferry A3 » 04 okt 2014 07:56 » in JVC
    Reacties: 2
    Weergaves: 725
  • Blaupunkt FX SD kaart ruilen
    door FOCUSopFORD » 11 jun 2015 22:45 » in Vaste Blaupunkt systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 750

Terug naar “Vaste Blaupunkt systemen”