MFD in Skoda Superb

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
Ben Kamphuis
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mar 2004 20:09

MFD in Skoda Superb

Bericht door Ben Kamphuis »

Wie kan me adviseren over de inbouw van een VW MFD versie G in mijn Skoda Superb? Ik heb de MFD op de twee bestaande stekkers aangesloten en bij het invoeren van de code geeft het systeem aan: save pin niet aangesloten. Tevens is het mij opgevallen dat van de onderste 8 polige stekker de draad op positie 3 is afgeknipt. Ik heb gelezen over een 26 polige stekker maar die kan ik niet vinden in mijn auto.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMIS
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:54

MFD

Bericht door BMIS »

Hallo,Pen 3 hoeft niet aangesloten te worden, dit is een diagnose pen maar pen 5 wel,hier op een + 15 anders kom je niet verder"SAFE PIN"

De 26-polige stekker moet je nog aanschaffen hier van worden nog 3 belangrijke signalen op aangesloten.

Mvg Cees

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ben Kamphuis
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mar 2004 20:09

Bericht door Ben Kamphuis »

Cees wat bedoelje met +15 en welke vier signalen komen er op de 26 polige stekker?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMIS
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:54

Bericht door BMIS »

Hallo Ben, +15 is een geschakeld +12 volt,de op de 26-polige stekker zijn 2xtacho en achteruitrijsignaal.

Mvg Cees

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Dus met + 15 wordt bedoeld :

Op pinnetje 15 moet een + signaal komen, 12volt die pas stroom krijgt wanneer het contactslot ingeschakeld wordt, begrijp ik dat goed ?


Maar als van die 26 polige stekker maar 3 signalen wordt aangesloten/gebruikt, kun je de draden dan niet gewoon rechtstreeks op de juiste pinnen van het navigatie systeem aansluiten ?
Of denk ik nu te gemakkelijk/goedkoop ? :oops:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMIS
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:54

Bericht door BMIS »

Hallo WMP,wat de plus 15 betref is dat juist,de andere plug heeft een speciale sluiting waar door hij goed vast blijft zitten,maar formeel heb je gelijk,echter in de praktijk valt het niet mee om deze pennen aan te sluiten en het risico is groot dat ze los gaan bij montage.
Mocht je de pennetjes niet kunnen vinden kun je ze bij de MB dealer kopen.De pinout's staan op de kast van het systeem(germaans) uiteraard.

Het code getal voor de bandenmaat ingeven en rijden maar.

Mvg Cees

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ben Kamphuis
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mar 2004 20:09

Bericht door Ben Kamphuis »

Cees,
Welke kast bedoel je? Is er een 26 polige stekker te koop waar ik de genoemde draden op aan kan sluiten of moet ik gebruik maken van de MB pins. Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen ik vrees dat ik proffesionele hulp in moet gaan roepen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ben Kamphuis
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mar 2004 20:09

Bericht door Ben Kamphuis »

Volgens mij begin ik het een beetje te snappen.

* Op pin 5 van de zwarte ISO stekker moet een geschakelde 12volt + komen
* Op pin 4 en 5 van de 26 polige stekker moet een tacho signaal komen die kan ik op positie 1 van de zwarte ISO stekker aftakken. (Gala signaal)
* Op positie 17 van de 26 polige stekker moet een achteruitrij signaal komen. ( Waar kan ik die het beste vandaan halen?)
* Is er een 26 polige stekker te koop die ik kan gebruiken om de drie verbindingen aan te sluiten of is aansluiten met de genoemde bij MB verkrijgbare verbindingen ook verantwoord?
*Code bandenmaat invoeren.

GRAAG JULLIE REAKTIE

ALVAST BEDANKT

BEN

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Pin 15 toch, of ook op pin 5 ?

De stekker is dus diegene die in het navigatiesysteem gaat (=kast :) ) en te koop bij MercedesBenz (? gebruiken zij hetzelfde systeem, leuk om te weten)

Alleen, 2 pinnen voor een 1-draads tacho-signaal ?
Zijn deze 2 pinnen niet bedoeld voor een externe pulsgever, zoals in de Carin systeem, en kun je ook gebruik maken van maar 1 pin omdat het signaal immers al door de auto geleverd wordt ?

Vind de mfd systemen wel grappig, het is dat de cd er aan de bovenkant inmoet anders zou ik er ook één in mijn auto zetten, al neig ik meer naar Clarion/Kenwood (prachtige weergave).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

wmp schreef:Dus met + 15 wordt bedoeld :

Op pinnetje 15 moet een + signaal komen, 12volt die pas stroom krijgt wanneer het contactslot ingeschakeld wordt, begrijp ik dat goed ?
In de auto wereld hebben ze het altijd over +30 en +15 wat het volgende inhoud.
+30 = 12V Vast (rechtstreeks van de accu)
+15 = 12V Geschakeld (contactslot)

Han

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

verrek, da's waar ook, de Bosch codes.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMIS
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:54

MFD

Bericht door BMIS »

Sorry voor de onduidelijke uit leg,met de kast bedoel ik de metalen behuizing waar het systeem in zit.
Rechts boven op is een sticker geplakt met daar op aan gegeven de pinout's(een aanduiding met welk signaal op welke pin moet of kan)in de duitse taal.
Even voor WMP,de stekkers welke bij MB en VW gebruikt worden zijn van Siemens,van daar dat ze uit wisselbaar zijn.Er zijn nog wel meer merken welke deze gebruiken.
Wat de 2 draden betreft, dit is een oud trucje om i.p.v de ABS L+R,het snelheidssignaal te delen,waar door dit systeem in alle Dubbel din auto's goed gaat werken dus ook auto's zonder ABS,waar het systeem eigenlijk voor bedoeld is.
Het is dus een veilige manier van aansluiten.

Mvg Cees
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ben Kamphuis
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mar 2004 20:09

Bericht door Ben Kamphuis »

Tot zover werkt het. Het systeem vraagt alleen na het verwijderen van de contactsleutel steeds de code. Is dit nog te veranderen of hoort het zo?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMIS
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:54

Bericht door BMIS »

Nee,dan zit de +30 en de +15 verkeerd om op de A stekker.

Mvg Cees

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ben Kamphuis
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mar 2004 20:09

Bericht door Ben Kamphuis »

Ik ben nog steeds aan het prutsen. Ik heb de antenne aangesloten maar de vriendelijke mevrouw vanuit het systeem zegt: U bevindt zich buiten het gedigitaliseerde gebied. Ik vermoed dat de antenne aansluiting niet goed is. Heeft de zwarte clip boven de GPS antenne aansluiting nog een andere functie als alleen een borging?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMIS
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:54

Bericht door BMIS »

Hallo,nee deze is er alleen voor de originele antenne plug op z'n plaats te houden,hoeveel satelieten geeft de teller weer???

Mvg Cees

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ben Kamphuis
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mar 2004 20:09

Bericht door Ben Kamphuis »

Cees,

Hoe kan ik dat zien van die satelieten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMIS
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:54

Bericht door BMIS »

Dit kan in het menu ïnstellingen"en dan GPS viewer of tijdens het berekenen van een route.Heeft u wel een gebruiksaanwijzing van dit systeem???

MVG Cees

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ben Kamphuis
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mar 2004 20:09

Bericht door Ben Kamphuis »

Nee ik heb geen gerbruiksaanwijzing

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ben Kamphuis
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mar 2004 20:09

Bericht door Ben Kamphuis »

Wie sleept me er even door? Hoe kom ik aan een Mfd handleiding?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ben Kamphuis
Starting Member
Starting Member
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 mar 2004 20:09

Bericht door Ben Kamphuis »

Ik heb de antenne aangesloten en krijg 0 satelieten van de 35 beschikbare. Ik heb een VW dakantenne met drie funties, waarvan alleen die van de GPS is aangesloten. Ik kan me herinneren dat ik eens een antenne heb aangesoten die ook een constante 12v plus nodig had. Hoe werkt dit bij deze antenne? Graag jullie reactie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Zo'n antenne heb ik ook, de GPS module heeft geen externe stroom nodig, die plus draad is vermoedelijk van het radio gedeelte.

Maar 0 satellieten....
Misschien veel hoogbouw in de buurt waar je probeerd ofzo ?
Aan de plek van de antenne kan het toch niet liggen, op het dak, dus goed ontvangst.
Kabel stuk getrokken tijdens monteren zou nog een optie kunnen zijn, maar lijkt me dat iedereen daar wel voorzichtig mee omgaat.

Die handleiding kan een probleem zijn, zal eens even vragen aan iemand die zo'n apparaat had of die de handleiding nog heeft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
BMIS
Normal Member
Normal Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:54

aansluiten Triplex antenne

Bericht door BMIS »

De originele vw triplex antenne heeft geen +12volt nodig om Het GPS gedeelte te laten werken,de GPS kabel moet op FME-male connector aangesloten worden(de enigste plug die helemaal van metaal is)heeft u het getal 8 ingevoerd bij de instellingen waar ook het code getal voor de bandenmaat ingevoerd moet worden???

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Nou, met de handleiding kan ik je niet verder helpen, die andere persoon had dat niet.
Hij wist te vermelden dat de handleiding een kleine 130 pagina's groot was, en bij de dealer te bestellen voor rond de 3.50 euro incl. btw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

Hoe is het verder afgelopen ?

Krijg overigens hier en daar wel te horen dat de prijs van dergelijke handleiding zou afwijken van hetgeen ik vermeldde, dus pin me er niet op vast. :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “V.A.G”