CANBUS / QUADLOCK / ISO

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
justd
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2011 12:35

CANBUS / QUADLOCK / ISO

Bericht door justd »

Goedemorgen allen!

Ik heb een passat 3BG uit 2002 gekocht en daar zit een RNS-MCD geval in. Waardeloos dus. Ik ben nu opzoek naar een normaal navigatie systeem.
Waar ik alleen niet uitkom, is wat nou het verschil is tussen CANBUS, QOADLOCK en ISO. ISO ken ik dan nog wel. Maar die andere 2 niet.

Ik weet dus ook niet precies wat er in mijn auto zit (ik krijg de auto pas volgende week). Van wat ik lees op internet heeft de MCD een quadlock aansluiting, maar betekent dit dan ook dat er een CANBUS systeem inzit?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hapee50
Normal Member
Normal Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 mei 2006 00:55

Re: CANBUS / QUADLOCK / ISO

Bericht door hapee50 »

Kort antwoord: ja!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
justd
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2011 12:35

Re: CANBUS / QUADLOCK / ISO

Bericht door justd »

Ok, thanks! Maar waarom kan ik dan bijvoorbeeld niet een RNS MFD2 of RNS510 erin zitten? Want ik lees op internet dat dat dus alleen kan vanaf passats van 2003 en hoger (vanwege de canbus aansluiting)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Re: CANBUS / QUADLOCK / ISO

Bericht door wmp »

Geef je niet nu zelf al antwoord op je vraag ?
justd schreef:... (vanwege de canbus aansluiting)
Kan er naast zitten natuurlijk.
justd schreef:het verschil is tussen CANBUS, QOADLOCK en ISO
Grof gezegd, ISO zijn de twee losse stekkers, die in enige mate genormaliseerd zijn. Quadlock is 1 grote stekker, die redelijk lijkt op twee ISO stekkers die met elkaar zijn verbonden, plus eventueel nog wat meer signalen, en nog meer genormaliseerd. Alles bij elkaar een lekker dikke (stugge) draden bundel, en toch kun je het voor elkaar krijgen dat net dat ene signaal er niet tussen zit in je auto ....

Die dikke dradenmassa en dergelijk is heden ten dage nergens meer voor nodig. Let's go digital.

CAN bus staat voor Control Area Network. Twee draden die alle signalen kunnen vervoeren.
Wanneer je je bedenkt dat er in de duurdere auto's wel zo'n 2000 meter draad verwerkt zit, met een gewicht van 100Kg, en dat voor de diverse modellen van één fabrikant soms wel 600 verschillende kabelbomen moesten worden gemaakt, is CAN-bus een win-win situatie voor fabrikant en consument.
Goedkoper, lichtere auto's (nu ja, lichter dan wanneer met aparte draden voor elke functie) die minder verbruiken, etc.

Heel mooi in beeld gebracht met plaatjes : http://www.canbuskit.com/what.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • RNS 510 MFA+ Canbus VCSD probleempje
    door Erick » 31 mei 2015 19:49 » in V.A.G
    Reacties: 3
    Weergaves: 719

Terug naar “V.A.G”