Audi navigatie plus: probleem met positie bepaling

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
aart77
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2007 11:11

Audi navigatie plus: probleem met positie bepaling

Bericht door aart77 »

In mijn Audi A6 zit een af fabriek ingebouwd navigatie plus systeem. Heeft altijd prima gewerkt tot vorige week van de een op de andere dag het systeem niet meer weet waar ik mij bevind , hij blijft hangen in een streek waar ik wel geweest ben en draait daar een beetje rondjes in . De gps vieuwer geeft aan dat er 30 satelieten zijn maar hij ontvangt er geen een en zegt tevens dat positie bepaling niet mogelijk is. Af en toe verschijnt er wel een straatnaam op het dahsboard uit het gebied waar ik mij niet meer bevindt maar meestal zegt hij offroad. Ook handmatig invoer van positie is niet mogelijk. Ik heb een haaievin antenne op het dak misschien dat die defect is maar de GSM in de auto werkt perfect evenals de radio. Heeft iemand een sugestie waar dit aan kan liggen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Het heeft er toch alle schijn van dat er iets mis is met dei GPS antenne op je dak. Laten checken dus bij je dealer.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Haaggie
Normal Member
Normal Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 mei 2005 11:25

Bericht door Haaggie »

als je een DVD navigatiesysteem (RNS-E) hebt kan het volgende helpen: reset het systeem door de power button ongeveer 20 a 30 seconden ingedrukt te houden. Je hoort dan een 'plop' over je luidsprekers. Systeem weer aanzetten, en een stikje gaan rijden in het open veld. Zou alles weer gecalibreerd moeten zijn. Zo niet: antenne defect.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Easyfly
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jul 2007 21:33

Idem

Bericht door Easyfly »

Hallo Aart 77,

Heb sinds vandaag precies hetzelfde probleem. 30 satelieten beschikbaar maar 0 ontvangen. Dus is ie de weg kwijt...

Is jouw probleem opgelost zo ja wat was het probleem; wellicht zit ik met hetzelfde..
(Misschien hebben de Amerikanen de stekker eruit getrokken?)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
R.S.Postma
Rode kaart waarschuwing
Berichten: 183
Lid geworden op: 04 nov 2006 16:37

Re: Idem

Bericht door R.S.Postma »

Easyfly schreef:Hallo Aart 77,

Heb sinds vandaag precies hetzelfde probleem. 30 satelieten beschikbaar maar 0 ontvangen. Dus is ie de weg kwijt...

Is jouw probleem opgelost zo ja wat was het probleem; wellicht zit ik met hetzelfde..
(Misschien hebben de Amerikanen de stekker eruit getrokken?)
30 satelieten beschikbaar
:?: :?: :?: :?
Pioneer ANH-9PR + Pioneer 100 watt subwoofer

Zorgen moet je doen, niet maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Theoretisch zijn er op dit moment 27 satellieten "beschikbaar" waarvan er 24 aktief zijn. Daarvan zitten er gemiddels 12 boven de horizon die dus zichtbaar zijn.
Echter, de gegevens van de andere satellieten worden ook in de almanach opgeslagen, en zodra er weer een satelliet boven de horizon dan wel in het zicht van de satelliet ontvanger komt wordt die gelijk meegenomen in de berekeningen.

Oftewe, 30 is wat ruim gesteld, 24-27 zou een betere weergave zijn van de werkelijkheid.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

De reeds eerder geciteerde heer Teco Boot, een autoriteit op dit gebied, schrijft in zijn onlangs hier gepubliceerde bijdrage dat er op dit moment 29 satellieten beschikbaar zijn en noemt deze ook keurig allemaal.
In principe is het systeem ontworpen voor 30 satellieten waarvan er steeds een aantal niet beschikbaar cq buiten werking zou zijn.
Het getal dat Audi weergeeft stelt ook niets voor en komt alleen overeen met het ontwerp.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
aart77
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2007 11:11

antenne

Bericht door aart77 »

Probleem was inderdaad de gps antenne op het dak en deze wordt bij de audi dealer eerdaags vervangen , is wel een dure grap. De antenne alleen kost al 130 euro ex btw en dan moet hij er nog opgezet worden het schijnt dat ze dan het dak moeten laten zakken.Dus ik hou mijn hart vast wat het totaal gaat kosten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Als je een losse GPS antenne koopt voor pakweg €30 dan plaats je deze ergens onder je dashboard. Je prikt de stekker in de navigatie en voilá. Laat die haaienvin maar gewoon zitten want met en paar jaar of zoveel eerder bij onzorgvuldige montage, krijg je weer last van water in de voet. Deze oplossing zou ook de dealer bekend moeten zijn.
Overigens is het bij een auto met een achterklep stukken eenvoudiger om de hemel los te maken. Je hoeft er althans minder lenig voor te zijn.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
aart77
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2007 11:11

antenne

Bericht door aart77 »

Allereerst Gerritje en Haaggie bedankt voor de snelle reactie , alleen zijn jullie iets handiger dan ik want als ik naar mijn navigatieinstallatie kijk zou ik echt geen idee hebben hoe ik ding er uit zou moeten krijgen ik zie nl nergens schroefjes. Je kan alleen het lcd scherm een beetje kantelen of draaien . Maar hoe het ding los moet zie ik mezelf nog niet 1 ,2 doen. Laat staan dat ik weet waar ik een antenne in moet duwen. Dus als jullie iets specifieker zouden kunnen zijn: graag .
BVD
Aart

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Je hebt voor het verwijderen van de Navi-plus een setje van 4 ontgrendelingshaken nodig.
Desnoods te koop, maar vast wel te leen van de Audi dealer.
Hiermede trek je de gehele unit naar voren en vervolgens kun je de aanwezige kabel met de blauwe Fakra stekker er uit trekken, sluit als een bajonet. De neiuwe antenne plaats je ergens onder je dashboard zodanig dat er uitsluitend wat plastic boven zit en prikt de stekker in de blauwe aansluiting, klein stukje rechtsom draaien en klaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Easyfly
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jul 2007 21:33

Bericht door Easyfly »

Bedankt voor jullie ongetwijffelt zeer accurate aantal beschikbare satelieten, voor het systeem telt alleen het aantal wat ontvangen wordt. 0 dus in ons geval.
Minstens 3 maar voor positie bepaling maar nu niks dus.
Inmiddels is de Audi dealer bij mij ook tot de conclusie gekomen dat het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de antenne is. Ook hij stelt voor om een antenne onder het dashboard te plaatsen.
Nu vraag ik mij af:
-Komt het vaak voor dat die antennes kapot gaan? Komt dat door water? Is het een ontwerpfout?
-Is het beter om een antenne onder het dashboard te plaatsen (minder stof en vocht) of de orginele antenne te vervangen vanwege de ontvangst(afgezien van de kosten)? Tis een avant dus wel makkelijker toegankelijk.
-Is het zelf te doen of maak je dan meer kapot dan goed? (T vervangen van de dak antenne)

Typisch trouwens hoe snel je aan zo'n systeem gewent raakt en dus ook mist als ie het niet doet!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Om antwoord te geven op jouw vragen:
  • Ja het komt veel vaker voor dat er water in de voet van de antenne komt. Bij frequenties in de omroep FM band heb je daar vrijwel geen last van maar met het soort frequenties voor GPS en zelfs GSM kun je daar veel narigheid van ondervinden
  • Theoretisch is een antenne met onbelemmerd zicht rondom natuurlijk beter op z'n taak berekend. In de praktijk ondervindt de ontvangst dmv een antenne onder het dashboard geen of weinig restricties.
  • Het is zelf te doen maar wel handig als je het een keer bij een ander hebt zien doen. De uitkomst in ongewis omdat je meestal weer eenzelfde antenne neemt. Mocht je een ander type nemen dan zit je altijd met het probleem dat je wel dezelfde connectoren moet zien te krijgen. o.a. de twee Fakra aansluitingen van de Audi-antenne doen je dan de das om. Het is echter ook mogelijk om de antenne te verwijderen en uitgebreid te drogen met een redelijke kans dat de ontvangst weer in orde is. In ieder geval is een gedoseerd gebruik van bijv siliconenkit geen overbodige luxe.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Sta me een paar aanvullende opmerkingen toe....

-Een goed op het dak gemonteerde combi-antenne is een perfekt systeem. Zelf heb ik daar de Hirschmann 916V Flex GSM/GPS zitten die daar nu al 7 jaar zonder enig probleem z'n diensten verricht. Uiteraard is 'ie wel goed gemonteerd :idea:
-Een binnen gemonteerde antenne kan goed werken, als 'ie op de goede plek zit en niet gehinderd wordt door een warmtewerende voorruit. In mijn Xanta werkte die daar dus niet.
-Reparatie door droging is meestal maar een tijdelijk middel. Er zijn allerlei zouten in de elektronica terecht gekomen en die doen zo hun eigen werk :oops:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Easyfly
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jul 2007 21:33

Bericht door Easyfly »

Bedankt voor jullie zeer snelle reactie!
Ik ga toch proberen m de antenne te repareren cq te vervangen!
Ik hou jullie op de hoogte!

PS enig idee wat het merk is van een orginele A6 triplex antenne modeljaar 2003?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Easyfly
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jul 2007 21:33

Bericht door Easyfly »

Wel mannen het werkt weer! Kosten 0,00 eur en een half uurtje werk!
Ik heb de kofferruim verlichting eruitgenomen om zo bij de bevestigingvan de antenne te geraken; erafgeschoefd schoon en droog gemaakt et voila! 7 satelieten ontvangen!
Bedankt Gerritje voor de tips en hints!

Navigeren maar weer.....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Da's mooi, weer iemand op weg geholpen :D

Kon je trouwens zien waar het vochtig (geweest) was, en wat de oorzaak was van het probleem? Of zat het in dit geval misschien alleen in het stekkertje?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jeroengp
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2011 13:59

Re: Audi navigatie plus: probleem met positie bepaling

Bericht door jeroengp »

Ik heb exact hetzelfde probleem als aart77, met mijn navigatiesysteem van mijn audi A-6 uit 2004. Al paar keer naar audi-garage geweest. Na resetten deed deze het weer even voor een paar weken. Echter, ik check steeds (op verzoek audi-garage) aantal satellieten beschikbaar. Het vreemde was dat hij wel een week lang aangaf dat er van de 30 beschikbare satellieten 0 werden ontvangen. En toch werkte het systeem en bracht mij op diverse locaties. Hoe kan dit? Het kan niet werken als er 0 satellieten worden ontvangen. Tenzij dat, blijkbaar, foute info is. Dus zal het aan antenne liggen of aan iets anders?

Dit was probleem van aart77:
mijn Audi A6 zit een af fabriek ingebouwd navigatie plus systeem. Heeft altijd prima gewerkt tot vorige week van de een op de andere dag het systeem niet meer weet waar ik mij bevind , hij blijft hangen in een streek waar ik wel geweest ben en draait daar een beetje rondjes in . De gps vieuwer geeft aan dat er 30 satelieten zijn maar hij ontvangt er geen een en zegt tevens dat positie bepaling niet mogelijk is. Af en toe verschijnt er wel een straatnaam op het dahsboard uit het gebied waar ik mij niet meer bevindt maar meestal zegt hij offroad. Ook handmatig invoer van positie is niet mogelijk. Ik heb een haaievin antenne op het dak misschien dat die defect is maar de GSM in de auto werkt perfect evenals de radio

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: Audi navigatie plus: probleem met positie bepaling

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

100% een antenneprobleem al dan niet veroorzaakt door water in de voet van de haaienvin of breuk in één van de kabels
Uittesten met een doodnormale antenne met SMB female aansluiting en deze emteen onder het dashboard verstoppen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jeroengp
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2011 13:59

Re: Audi navigatie plus: probleem met positie bepaling

Bericht door jeroengp »

Dank! Inmiddels zo'n antenne gekocht en aan laten sluiten. Werkt vooralsnog prima. Hoop dat het zo blijft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
mrsensei45
New Member
New Member
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2017 15:23

Re: Audi navigatie plus: probleem met positie bepaling

Bericht door mrsensei45 »

Beste mensen,

ik heb een audi A6 uit 2013 (avant)
Zelfde probleem als Aart77.
ik opteer voor die simpele oplossing onder het dashboard. Kan iemand mij in simpele stappen uitleggen wat daarvoor nodig is zodat de dealer mij geen andere rare dingen kan aanpraten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Audi navigatie plus RNS-E scherm
    door Audivirus » 23 dec 2016 15:49 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 0
    Weergaves: 782
  • Nieuw navigatie/multimedia systeem voor Audi A3 2.0 TDI (2009)
    door Guul » 03 feb 2016 13:19 » in Aankoop advies
    Reacties: 0
    Weergaves: 551
  • navman navigatie probleem
    door gewoondre » 17 mar 2015 11:18 » in Navman
    Reacties: 1
    Weergaves: 1077
  • Navigatie IX20 probleem met touchscreen
    door Paul1953 » 14 nov 2016 18:13 » in Hyundai
    Reacties: 1
    Weergaves: 2972
  • MFD1 navigatiesysteem geeft verkeerde positie aan.
    door DeeDee » 17 feb 2015 13:48 » in V.A.G
    Reacties: 7
    Weergaves: 1905
  • Probleem achteruitkijk camera en navigatie f930bt
    door hanswerner56 » 03 mei 2014 13:35 » in Mobiele Pioneer systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 1380
  • carminat positie van de auto niet vindt meer bekend
    door oostland.jan69 » 23 apr 2016 14:48 » in Renault
    Reacties: 16
    Weergaves: 1858

Terug naar “V.A.G”