[MS5400] Groene Driehoek in scherm ipv Rode Driehoek

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
Fantom
Senior Member
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18

[MS5400] Groene Driehoek in scherm ipv Rode Driehoek

Bericht door Fantom »

Vandaag had ik een route uitgestippeld over de A10, A4 en A13 naar Rotterdam.
Ter hoogte van schiphol begon Carin te roepen dat er over 30km file was. (Zoals gebruikerlijk :cry: )
Tot op dat moment niks aan de hand. Ik gewoon doorrijden en ik zag op het scherm dat er inderdaad op de A13 een file stond. Na ongeveer 10 minuten kijk ik weer op het scherm en zie ik tot mijn verbazing in de rechter bovenhoek een Groene Driehoek ipv een Rode. :bonk: De Rode zie je normaal als er 1 of meer files op je route zijn. :yes2:

In het pop-up menu (OK drukken) zag ik ineens een extra functie "Lokale omleiding" staan. Deze ingedrukt en wat blijkt het systeem gaf een route om de files heen. De route die het systeem toen gaf was over de N11, N209 naar Rotterdam. De TMC zender die ik had geselecteerd was Via-TMC. Tijdstip was ongeveer 15:45uur.

Waar het op lijkt is een automatisch alternatieve route waarschuwing. :thumbsup:

Ik had dit nog nooit gezien terwijl ik regelmatig over de A4 richting Rotterdam rij.
Iemand hier die dit ook heeft meegemaakt?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

Hallo Fantom,

De rode driehoek in de statusbalk gaat over in groen als er een alternatieve route gevonden is.
Als de in de status balk de driehoek rood blijft zou dat inhouden dat er geen omweg gevonden kan worden, hebben we in nederland niet zoveel last van maar in duitsland komt het wel voor.

Trouwens ik vind de verkeersinfo op het ogenblik niet echt top.
Rond 14.00 uur bij trijdend bij gouda 79 politie controlle posten en geen files(die er wel waren).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18

Bericht door Fantom »

Han schreef:Hallo Fantom,

De rode driehoek in de statusbalk gaat over in groen als er een alternatieve route gevonden is.
Als de in de status balk de driehoek rood blijft zou dat inhouden dat er geen omweg gevonden kan worden, hebben we in nederland niet zoveel last van maar in duitsland komt het wel voor.
Okee thanks Han, weten we ook weer dat het "groene" fenomeen ook in Nederland voor kan komen. :worshippy:
Han schreef:Trouwens ik vind de verkeersinfo op het ogenblik niet echt top.
:sadno: Dat vindt ik er nou ook van. Als ik momenteel een file melding krijg vraag ik me altijd af of het echt wel zo is. Ik heb de laatste tijd ook al een aantal keer gehad dat ik de "langere" route nam om files te omzeilen die er uiteindelijk niet waren :Wall:
Han schreef:Rond 14.00 uur bij trijdend bij gouda 79 politie controlle posten en geen files(die er wel waren).
Misschien is dat om het gemis van een pop-up op te vangen :bonk: :bonk: :bonk:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 feb 2004 09:19

Bericht door Riekus »

Ik heb dat ook eens meegemaakt, groene ipv rode driehoek. Bleek toen dat in de lijst met 'routecriteria' de laatste optie 'verkeersinformatie gebruiken' had uitgevinkt.

Kon mij niet herinneren dat gedaan te hebben maar na het weer aanklikken heb ik nooit weer een groen kruis gekregen !!

Groet,
Riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18

Bericht door Fantom »

Riekus schreef:Ik heb dat ook eens meegemaakt, groene ipv rode driehoek. Bleek toen dat in de lijst met 'routecriteria' de laatste optie 'alternatieve route (of iets deregelijks) gebruiken' had uitgevinkt.

Kon mij niet herinneren dat gedaan te hebben maar na het weer aanklikken heb ik nooit weer een groen kruis gekregen !!

Groet,
Riekus
Riekus,

Dat klopt vrijdag moest ik weer over de A4 en weer kreeg ik de groene driehoek te zien.
Ik heb gekeken in route criteria en daar kan je aangeven of je TMC informatie moet gebruiken.
Als je die optie aanvinkt dan krijg je de groene direhoek niet meer te zien.
Het systeem begint dan wel gelijk te roepen: over......km file; etc.

Wat me wel opvalt als je: TMC informatie gebruiken niet hebt aangevinkt en je krijgt het groene driehoekje dat het systeem beter omgaat met het omzeilen van de files.

Voorbeeld: Als ik over de A4 richting Berkel en Rodenrijs rij dan krijg ik bij Amsterdam het groene driehoekje te zien omdat er een file op de A12 sta. Als ik dan lokale omleiding selecteer dan stuurt de Nav me over de N11 en N209. Dus alle files omzeilend. Als ik TMC informatie gebruiken wel aan heb staan dan meld het systeem alleen de files maar kiest niet zelf voor de omleiding ook al staat de omleidingswens in het menu dynamische route op 1.

Ik denk dat ik het systeem maar lekker op handmatig laat staan dan heb je het tenminste allemaal zelf in de hand.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Bericht door Higgy »

Overigens: gisteren op de A27 net voor afslag Houten ook die 'politiecontrole'-melding en die stond er inderdaad!
Da's dan toch wel weer leuk om te vernemen.
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 sep 2003 18:43

Bericht door WS »

Hallo
Fantom schreef:Wat me wel opvalt als je: TMC informatie gebruiken niet hebt aangevinkt en je krijgt het groene driehoekje dat het systeem beter omgaat met het omzeilen van de files.

Voorbeeld: Als ik over de A4 richting Berkel en Rodenrijs rij dan krijg ik bij Amsterdam het groene driehoekje te zien omdat er een file op de A12 sta. Als ik dan lokale omleiding selecteer dan stuurt de Nav me over de N11 en N209. Dus alle files omzeilend. Als ik TMC informatie gebruiken wel aan heb staan dan meld het systeem alleen de files maar kiest niet zelf voor de omleiding ook al staat de omleidingswens in het menu dynamische route op 1.

Ik denk dat ik het systeem maar lekker op handmatig laat staan dan heb je het tenminste allemaal zelf in de hand.
Als je in het menu instellingen,routecriterium de optie verkeersinformatie gebruiken uitzet krijg je inderdaad een "betere" omleiding.
Afgelopen weekend was de A20 afgesloten tussen Vlaardingen-west en Maassluis-west, komend vanaf de A29 met de optie verkeersinformatie gebruiken aan gaf het systeem een omleiding via de Maastunnel dwars door Rotterdam en dan via de A13-A4-om zo door het Westland naar Maassluis te rijden.(extra tijd 40 minuten !). :bonk:
Dit sloeg echt nergens op, hierop de optie verkeersinformatie gebruiken uitgezet en toen via lokale omleiding de route opnieuw laten berekenen. (voor de rest wel dezelfde optie's, positie en tmc zender)
De route liep toen tot aan de afslag Vlaardingen-West om zo via de paralelweg langs de A20 naar Maassluis te rijden
vertraging (4 minuten). :lol:


Helaas zitten er aan het gebruik van deze optie ook nadelen zoals:

- Pas op 60 km afstand van de file komt de keuze lokale omleiding in het scherm
- Geen waarschuwing als de file is opgelost.




Groet,
Willem.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Audi navigatie plus RNS-E scherm
    door Audivirus » 23 dec 2016 15:49 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 0
    Weergaves: 787
  • RNS 510 alleen nog zwart scherm
    door daanos » 03 apr 2015 12:52 » in V.A.G
    Reacties: 1
    Weergaves: 1802
  • DNX5220BT scherm vraagje
    door Rene196544 » 22 okt 2017 13:20 » in Kenwood
    Reacties: 0
    Weergaves: 537
  • achteruitrijcamera monteren op het Navidrive scherm
    door hansvanstraaten » 27 feb 2015 15:17 » in Citroën
    Reacties: 0
    Weergaves: 1659
  • Huisnummer op scherm avic-f930bt
    door Raymond77 » 29 feb 2016 22:00 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 522
  • let op scherm kan omgekeerd zijn"....
    door Xsjlo » 07 jun 2017 23:39 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 823
  • Barst in scherm van DNX7280BT Kenwood
    door Cjam » 09 sep 2016 23:02 » in Kenwood
    Reacties: 0
    Weergaves: 579

Terug naar “Traffic Message Channel”