Geen TMC signaal

Alles met betrekking tot TMC gerelateerde zaken
Forumregels
Deze groep is voor vragen over TMC zenders en ontvangen info.
Vragen over gebruik van TMC toestellen kan in een merk gebonden groep gedaan worden.
Gebruikersavatar
leeuwen10
Junior Member
Junior Member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 Sep 2005 23:25
Locatie: Zuid Holland

Geen TMC signaal

Berichtdoor leeuwen10 » 20 Sep 2005 23:45

Ik ben in het bezit van een navigatiesysteem Carminat met kleurenscherm en TMC functie(Renault Laguna) De afgelopen week en tot nu toe heb ik echter geen enkele verkeersinfo ontvangen via dit systeem. Is er een storing in de doorgifte van TMC signalen? Mijn TMC controlelampje(tekst "TMC" ipv providernaam als bijv. RWS-RAD1) is groen.
Een collega van mij met exact hetzelfde systeem heeft hetzelfde probleem.

Alleen op zondagavond, rijdend van Nijmegen richting Rotterdam, even weer meldingen gehad. Maandagochtend was het alweer mis.
Ik doel dus ook op bijv. Verkeersinfo op positie, dit is helemaal blanco op elk tijdstip van de dag.

Wie kan mij helpen?

Tjalling

Aanvulling vrijdag 23/9: rond 18.00 uur vanavond plotseling weer TMC berichten van ViaTMC ontvangen.
vrijdag 22.30 uur nogmaals gekeken en jawel RWS_RAD1 is ook weer terug

Het lijkt erop dat het probleem zich opgelost heeft, maar het blijft een mysterie!

Ik denk dat het topic gesloten kan worden, vandaag, zaterdag, de hele dag weer keurig info, ga ervanuit dat het is opgelost.




Gebruikersavatar
knegtm
Starting Member
Starting Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 Sep 2005 12:05
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Geen TMC signaal

Berichtdoor knegtm » 28 Sep 2005 12:25

Tjalling,

Ik herken je probleem (ik heb ook een Carminat systeem in mij Clio) al is het bij jou kennelijk automatisch opgelost. Ik heb inmiddels ook al aangeklopt bij Rijkswaterstaat waar ze wel een antwoord hadden. Ik heb hier al op gereageerd maar ik heb hier nog geen reaktie terug. Onderstaand bericht is gekopieerd van hun reaktie;

"Op 16 september is er een storing opgetreden die uitval van het RWS-RAD1
signaal. Deze storing is diezelfde dag ook weer verholpen. Mogelijk is dit
de storing waar u op doelt.

Verder heeft er enige maanden geleden een databasewissel voorgedaan. Hierbij
is de oude database uit 1997 vervangen door een recentere versie uit 2003.
Daar deze databases niet compatible met elkaar zijn heeft dit uitval van
informatie tot gevolg gehad.
U kunt dit mogelijk verhelpen door bij uw systeemleverancier te informeren
naar de mogelijkheden tot inbouw van een nieuwe database. Mogelijk dient u
ook een nieuwe digitale kaart in uw navigatiesysteem te laten installeren.

Met vriendelijke groeten


Jacco den Hollander
Rijkswaterstaat - Helpdesk Verkeerscentrum Nederland"


Ik krijg nu het idee dat het kennelijk en Carminat (Renault) probleem is.
Het probleem is bij mij nu 1,5-2 weken aan de gang. Het enige wat ik onder het scherm zie is de groene melding TMC, waar normaal RWS-RAD1 staat. Dus volgens de melding die ik nu krijg van het systeem, is er wel TMC informatie beschibaar, maar ik ontvang totaal geen verkeersinformatie :( , anders had de melding wel rood geweest wat inhoud dat er geen TMC informatie beschikbaar is. Zwarte melding betekend dat er geen TMC informatie beschikbaar is.

Ik ben overal al aan het zoeken geweest maar ik weet totaal niet waar ik het probleem moet zoeken.
Afgelopen zaterdag was heel even het signaal terug en zag ik alle info weer op het scherm. Ik ben afgelopen maandag bij de dealer geweest, maar die weten echt niets van dit soort systemen.
Ik hoop dat er iemand is die dat wel heeft, HEEEEELLLLUUPP

Groeten,
Marcel Knegt

Gebruikersavatar
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 Sep 2003 21:19
Locatie: 030

Berichtdoor JW » 28 Sep 2005 12:39

Hallo Marcel,

Vervelend probleem natuurlijk, TMC is een heel prettig attribuut, ik zou het niet meer willen missen.

Misschien kunnen we je verder helpen, de info dat er een DataBase gewijzigd is door RWS is daarbij van belang.
Kun je daarom een vervolgvraag stellen aan RWS en vragen welke DB er oorspronkelijk gebruikt werd en welk nu?
Elders wordt gesproken over een versie 3.0 maar ik weet niet of dat ook hierop slaat.

Hopelijk kan onze TMC specialist Willem (WS) hier ook z'n licht over laten schijnen, als 'ie weer van vakantie terug is tenminste :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Gebruikersavatar
leeuwen10
Junior Member
Junior Member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 Sep 2005 23:25
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor leeuwen10 » 28 Sep 2005 20:49

Marcel en JW,

Helaas is het bij mij toch NIET opgelost, gistermiddag tijdens de spits ging het al mis en ook vandaag groen TMC lampje maar nul informatie.

Marcel, heb jij met pijlen of met kleurenscherm (het zijn nl. 2 verschillende fabrikanten), want dit kan ook iets zeggen of dit falende techniek van Renault is, of van buitenaf.

Rijkswaterstaat antwoordt aan Marcel dat RWS_RAD1 uitgevallen zou zijn, maar dat betekent dat een andere provider ervoor in de plaats zou moeten komen. Ik heb ook regelmatig SkyTMC en andere, meen TMC4U als dat kan.

Mijn collega (ook laguna) had hetzelfde probleem en ook weer info, weet niet of hij nu ook weer problemen heeft. Ga ik morgen navragen.

Intussen zou ik graag van andere systemen en automerken willen weten of daar ook uitval is of niet.

Ook ik heb mijn probleem gerapporteerd aan de dealer en inmiddels een Laguna in de showroom met het nieuwe DVD systeem getest, samen met een verkoper afgelopen donderdag, en jawel GEEN INFO terwijl TMC gereed was!

De chef werkplaats heeft mij beloofd actie te ondernemen als het probleem langer zou aanhouden, hij vindt het ieder geval een probleem waar zij als dealer zich verantwoordelijk voor moeten voelen en de oplossing brengen.
Ik zie het deze week nog even aan en ga maandag naar bevinding handelen.

Ik heb ook een contact bij Nozema, hierbij zijn antwoord
Wellicht kan hij enig soulaas bieden:
Bij RDS/TMC wordt er naast de verkeersinformatie ook altijd een
herkenning uitgezonden dat de zender TMC uitzendt. Dit is nodig om door
de ontvanger herkent te worden als TMC-info bron. Het TMC lampje op de
ontvanger wordt hierdoor aangestuurd.
Het is echter niet de bedoeling dat een zender wel het TMC "label"
uitzendt, maar niet de verkeersinfo.
Het zou kunnen dat de verbinding van studio naar de zender onderbroken
is, zodat de data niet bij de zender terecht komt.
Het is daarom belangrijk om te weten om welke zender/zendernet het hier
gaat.
Een groot aantal zenders kunnen vanuit het controle centrum te Lopik
gecheckt worden.
We hebben de TMC signalen gecontroleerd op Radio 1, Veronica en Sky
Radio (en Radio 538 die niet door ons wordt uitgezonden)
Hier functioneert RDS/TMC normaal.
Een paar maanden geleden is een nieuwe data base geladen. Het zou
kunnen dat TMC ontvangers met de oude database nu niet meer goed werken.
Voor meer informatie over RDS TMC: www.tmc4u.nl

Tot slot, Marcel ik heb deze vraag ook bij het Renaultforum ondergebracht, bij topic Laguna: http://www.renaultforum.nl/Forum/viewtopic.php?t=922
Wellicht kunnen we bij dit forum vragen of we het Topic forumbreed kunnen maken, nu meerdere types problemen beginnen te vertonen, ik zal er een melding maken.

JW, ik houd me voor elke pro aanbevolen!

Groet
Tjalling

Gebruikersavatar
knegtm
Starting Member
Starting Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 Sep 2005 12:05
Locatie: Hellevoetsluis

Berichtdoor knegtm » 28 Sep 2005 21:26

Als eerste antwoord op je vraag, of ik een pijlen-of grafischscherm heb. Ik heb beide en kan daartussen schakelen, maar ik moet zeggen dat ik altijd een grafischscherm voer. Is velen malen duidelijker en je kunt je er beter in verplaatsen.

Ik heb vandaag, met een collega van mij, verder op internet gezocht.
Wat blijkt, vorig jaar zijn er ook problemen gemeld met Renault Carminat systemen. Precies dezelfde symptonen en na aankopen van nieuwe navigatie CD's waren de problemen over.
Laat ik twee orginele CD's hebben. 1 alleen Benelux (2003) en de andere Europa (2004). Ik heb ze allebei geprobeerd en allebei noppes...
Ik heb mijn Clio gekregen in januari 2004 en ik heb, omdat ik met de auto naar Corfu ging, in augustus 2004 de Europa versie gekocht (overigens via de Renault dealer, 225 eurie). Dus in die tussentijd ben ik automatisch naar een nieuwere versie overgestapt of er waren nog geen probleem (onbekend voor mij).
Als je bij TeleAtlas en bij VDO Dayton op hun site gaat kijken, blijken er inderdaad versie 2005-2006 te koop te zijn (TeleAtlas Benelux versie + Major Roads Europe 159 euro). Dus ik denk dat we (lotgenoten) aan een nieuwe versie toe zijn, maar zeker weten doe ik dat niet. Dat kan je alleen maar testen, maar dan moet je wel medewerking krijgen van je dealer...
Bovendien hebben ze mij tijdens de verkoop hier niet op gewezen of is het gewoon echt niet bekend bij onze dealers, maar op zich is het niet iets nieuws als je kopieren tegen wilt gaan. Je koopt op deze manier natuurlijk voor 1 of 2 jaar een lecentie.

Bovendien las ik zo terloops van iemand, "moet je 0800-0303 proberen en je storingen melden". Dus ik denk, proberen en wat blijkt, Renault Nederland. Dus er is een dossier geopend waarin alles onderzocht wordt en ze mij belooft hebben alles uit te zoeken. Het is overigens optie 2 als je dit nummer belt.
Ik ben alleen m'n dossier nummer vergeten op de zaak. Dit zal ik morgen hier publiceren dan kunnen ze voor Renault alles in 1 dossier kwijt. Lijkt me vooral handig als iets wilt oplossen. Moet je alleen vragen of je email erbij kunt opgeven, krijg je in ieder geval nog bericht. Nu is alleen mijn email adres bekend.

Hebben jullie bovenstaand verhaal ook gelezen op internet en herkennen jullie deze problemen, reageer dan.

Veel succes en laat je vooral horen.
Marcel Knegt

Gebruikersavatar
leeuwen10
Junior Member
Junior Member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 Sep 2005 23:25
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor leeuwen10 » 28 Sep 2005 21:58

OK, kleurenscherm dus, dat geldt ook voor mij. Wat betreft de CD’s ik heb de orig benelux cd die geleverd werd bij de auto gebaseerd op Navteq kaarten en ik heb de originele Europa CD’s op basis van Teleatlas 2004/2005, dezelfde set als jij hebt dus. Daarvan heb ik benelux er standaard in zitten. Ook ik heb geprobeerd met wisselen naar de navteq CD, maar helaas noppes!
De nieuwe CD's bij Navteq en TA zijn trouwens alleen maar landen cd's en een compleet pakket Europa wordt nog niet aangeboden(althans niet tot voor kort)

Ik denk dat dit niet ligt aan de kaart cd’s, maar aan het besturingssysteem, als het al aan het systeem ligt zelfs!
Ik zal morgen op de bonnefooi eens bellen naar dit nummer, en dit melden bij m’n dealer, kunnen ze wellicht ook wat druk uitoefenen.
Mochten ze het dossiernummer nodig hebben kan ik het allicht nog later doorgeven.

Inmiddels is het topic op het renaultforum al verplaatst naar navigatietopics, zodat iedereen met verschillende types Renaults het nu kan opvallen.
http://www.renaultforum.nl/Forum/viewtopic.php?t=922

Ik houd je op de hoogte!!

Groet Tjalling

Gebruikersavatar
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 Sep 2003 21:19
Locatie: 030

Berichtdoor JW » 28 Sep 2005 22:41

Hallo Carminat bezitters,

Eerder in dit draadje werd door Marcel aangegeven dat RWS stelde dat er een DataBase verandering doorgevoerd was. Daarom toen de vraag wat dit precies inhoudt, hopelijk wordt die vraag beantwoord.
Neemt Marcel actie naar RWS in deze?

Ik vermoed dat dit de kern van het probleem is, en dat men het over de LTN (Location Table Number) heeft, die een nieuwere versie gekregen heeft.
In Duitsland heeft dit ook plaatsgevonden, sommige systemen hadden daar problemen mee, andere systemen zijn wel in staat om deze nieuwe coderingen te kunnen verwerken. Ook al staan deze niet op de gebruikte oudere CD, oftewel, het systeem is dan downwards compatible.

Als duidelijk is wat hier gebeurd is, kan ook beter en gerichter naar de oplossing gezocht worden, vandaar de vraag aan Marcel.

Ben benieuwd naar het vervolg, hopelijk is Willem (WS) binnenkort ook weer aanwezig om mee te kunnen denken.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Gebruikersavatar
leeuwen10
Junior Member
Junior Member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 Sep 2005 23:25
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor leeuwen10 » 29 Sep 2005 08:04

Om het verhaal dan maar compleet te maken, hierbij de email die ik ook naar RWS heb gestuurd met de antwoorden.
Dan is alles in beeld en weten we wie wat heeft gezegd. Dit was mijn eerste mail aan een instantie. Ik denk alleen dat de link die ik heb met Nozema waardevoller is dan die ik met RWS heb. Marcel heeft denk ik een zeer waardevolle link naar RWS in handen, die wellicht ook op dit forum gewezen kan worden.

Dat heeft RWS overigens bij mij wel gedaan, zie onderstaande weergave van mijn mail met RWS.

START MAIL
Ik ben in het bezit van een navigatiesysteem met TMC functie. De afgelopen week heb ik echter geen enkele verkeersinfo ontvangen via dit systeem. Is er een storing in de doorgifte van TMC signalen? Mijn TMC controlelampje is groen en geeft dus aan dat er in mijn systeem geen storing is.
mvg
Tjalling van Leeuwen
Helaas kunnen wij u niet direct helpen.

Rijkswaterstaat is niet verantwoordelijk voor het uitzenden van alle TMC signalen.

Wij adviseren u:
- toch een klacht in te dienen bij uw provider
- u kunt uw klacht ook neerleggen op een informele wijze bij www.navigatiehelpsite.nl bij het forumonderdeel TMC. De personen uit de branche kijken regelmatig op deze site en mogelijk pakken zij dit op.

Bij rijkswaterstaat zijn dit soort problemen tot dusver niet bekend. Wij zijn niet verantwoordelijk voor het verzenden van alle TMC signalen. TMC maakt alleen gebruik van onze basis verkeersinformatie. Wel zendt TMC4u voor ons een TMC signaal uit dus als TMC4u de provider is, dan willen we dat wel graag weten.

2E MAIL van mij aan RWS

Geachte heer, mevrouw,

Hartelijk dank voor uw reactie. U stelt dat ik mijn provider moet inlichten. Echter voor TMC ben je niet aangesloten bij een provider, de signalen worden immers door verschillende radiostations meegezonden met de uitzendingen. TMC4u is o.a. één van de providers die ik ook regelmatig ontvang. Meestal verschijnt de naam van de sterkste provider in mijn scherm, dit is vaak RWS-RAD1 van Radio 1.

Daarnaast ook regelmatig TMC4u, u vroeg mij te melden of ik hiervan ook het signaal miste, bij deze dus.

Uw tip om op de forumpagina te kijken neem ik ter harte en zal daar ook zeker de vraag neerleggen. Inmiddels heeft een collega van mij hetzelfde probleem.

Nogmaals hartelijk dank voor uw reactie

Met vriendelijke groet
Tjalling van Leeuwen

EN HET ANTWOORD, waardoor ik ermee sopte bij RWS, ik kwam niet verder:

Vermoedelijk heeft u uw TMC signaal/ontvanger op automatisch staan, waardoor uw systeem het sterkste signaal afzoekt/oppikt. Als u het systeem standaard afstelt op het TMC4U signaal (Radio 1), dan moet u overal in Nederland het TMC signaal kunnen ontvangen. Zo niet, dan ligt dat met bijna 100% zekerheid aan de apparatuur.

Verder klopt het dat het TMC signaal door radiostations wordt meegezonden. Alleen, die radiostations maken wel gebruik van providers.

EINDE MAIL

Inmiddels heb ik deze mail verzonden aan Nozema, hebben we 2 invalshoeken, waar een en ander op kan worden uitgezocht:

Geachte heer Roskam,

Helaas na eerdere groede berichten nu helaas toch weer storing op mijn TMC signalen.
Gisteren weer een groen lampje, maar geen enkele verkeersinfo!

Inmiddels ben ik via een topic op de navigatiehelpsite http://www.navigatiehelpsite.nl/Forum/v ... 5815#25815 al in contact met een andere Renault rijder die dezelfde problemen ervaart. Inmiddels heeft een ervaren gebruiker zijn hulp aangeboden om een en ander verder uit te zoeken.
Daarvoor heeft hij echter nadere informatie nodig v.w.b. het wisselen van de database, waarover u sprak.

Hij zegt:

.....aangegeven dat RWS stelde dat er een DataBase verandering doorgevoerd was. Daarom toen de vraag wat dit precies inhoudt, hopelijk wordt die vraag beantwoord.
Ik vermoed dat dit de kern van het probleem is, en dat men het over de LTN (Location Table Number) heeft, die een nieuwere versie gekregen heeft.....

Kunt u ons hierover specifiek meer informatie over geven?
Wellicht heeft u ook andere belangrijke technische info beschikbaar?

Alvast dank voor uw medewerking!

met vriendelijke groet
Tjalling van Leeuwen

Tevens zal ik ook vanochtend met Renault contact opnemen, dan zal het toch ooit weer goed komen hoop ik

groet
Tjalling

Gebruikersavatar
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 Sep 2003 18:43
Locatie: Rijnmond

Berichtdoor WS » 29 Sep 2005 23:49

Hallo,

Net weer terug van vakantie, toch maar even gauw een uitleg met de opmerking
dat een oude database hiervoor verantwoordelijk kan zijn.


Onderstaand een overzicht van de LTN versies in Nederland.

CC Ltn Versie Certificaat Afgiftedatum
8 17 2003A 2004-08-NL 10-05-2004
8 17 1997A 2002-02-NL 04-07-2002
8 17 2001A 2002-03-NL 04-07-2002


De provider (TMC4U, Vialis) zendt de gegevens naar het FM station(RWS-RAD1, SKYRADIO , etc..) welke de gecodeerde berichten met het radio signaal meesturen.
De gecodeerde informatie wordt ontvangen door de TMC ontvanger hier wordt het bericht met behulp van de
Database event en location codes, welke zich op de kaartsoftware bevindt gedecodeerd.

Ik zal morgen op het gemak het hele verhaal nog eens doorlezen.

Groet
Willem.
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Gebruikersavatar
leeuwen10
Junior Member
Junior Member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 Sep 2005 23:25
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor leeuwen10 » 30 Sep 2005 00:07

Alvast bedankt voor deze snelle uitleg, maar voor zover wij begrijpen, gaat het om een database die afgelopen maart vervangen zou zijn. Alleen begrijp ik dan niet waarom het probleem zich nu pas openbaart, zeg maar afgelopen 2 a 3 weken. En waarom doet ie't af en toe wel en dan weer steeds niet.

Ik heb overigens gebeld met Renault en daar vroeg ze gelijk naar het kenteken en zag dat het om een leaseauto ging. Zij vertelde me dat ik dan beter de leasemij kon laten bellen, want deze hebben een vaste contactpersoon. Dit gaat sneller volgens haar. Maar zij vroeg ook met klem om de garage niet zomaar te passeren en dat ben ik met haar eens, dus meld ik me morgenochtend eerst even bij de garage. Kom ik er dan niet uit, wordt het leasemij. En als dat niet werkt, mocht ik alktijd weer Renault zelf bellen.

Beste WS ik ben blij met je snelle reactie en zie graag je antwoord als je weer bij bent gekomen.

groet
Tjalling

Gebruikersavatar
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 Sep 2003 18:43
Locatie: Rijnmond

Berichtdoor WS » 30 Sep 2005 20:48

Hallo Carminat gebruikers,

Als ik zo de verhalen nog eens doorlees ben ik niet overtuigd dat het komt door een oude database maar meer door de ontvangst van de TMC signalen.
Naar wat ik altijd begrepen heb, zou de LTN tabel downwards compatible moeten zijn.

Door het gebruik van oude kaartsoftware (oude tabel) zouden niet alle meldingen verschijnen omdat ze hier simpelweg niet op staan. Er zouden dus nog steeds meldingen zichtbaar moeten zijn.

Normaal gesproken bij een goede ontvangst zal de zendernaam in het TMC vak in het groen staan
Omdat in jullie geval als zendernaam alleen TMC in het groen staat denk ik meer aan een slechte ontvangst het TMC signaal, de ontvanger ontvangt wel een TMC signaal maar kan deze niet decoderen

Bovenstaande is gebaseerd op het feit dat bij het verschijnen van RWS-RAD1 als TMC naam wel info wordt ontvangen.


Is er bij de Carminat een mogelijkheid de zender info op te vragen en dan de Quality waarde op te vragen?
Afbeelding

Kun je met jullie systeem ook handmatig naar een andere zender overschakelen zoals bij de VDO Dayton
zo ja probeer dan eens RWS-RAD1 of SKYRADIO

Is er bij de Carminat ook een scherm met berichtselecties, zo ja staan deze aangevinkt. (Zoals op de foto)
Afbeelding

Ps. Op dit moment is er via het signaal van VIA-TMC (radio538) geen uitzending.

Groet
Willem
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Gebruikersavatar
knegtm
Starting Member
Starting Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 Sep 2005 12:05
Locatie: Hellevoetsluis

Berichtdoor knegtm » 30 Sep 2005 22:56

Hoi allemaal,

Ik heb een Carminat systeem en eigenlijk kan ik helemaal niets opvragen of bijna niets wijzigen. Het enige wat is zie is de groene TMC melding onderin het scherm. Wat ik kan instellen/wijzigen is welke meldingen ik wil zien op het scherm (de onderste foto). Dit is bij mij allemaal geselecteerd net als jij, je wilt tenslotte overal van op de hoogte gehouden worden.

Ik rij nu al 2 weken rond zonder enige verkeersinfo en duik van de ene file in de andere en ik begin me er behoorlijk aan te irriteren.
Bij RWS krijg je niemand te pakken en willen je kennelijk niet meer verder helpen, waarschijnlijk omdat ze het ook niet meer weten.
De dealer snapt niets van hetgene wat ze verkopen. Deze komen alleen met een flow-chart en lopen deze af, moeten volgens de flow-chart de helpdesk bellen. De helpdesk zegt vervolgens dat ze het niet weten.

Ik heb zelfs nog heel even gedacht de vraeg neer te leggen bij tmcforum.com, maar toen las ik wat je er voor moet betalen (4500,00) om lid te worden. Bij tcmform.com zijn alle fabrikanten van navigatie systemen en auto merken aangesloten.

Alles bij elkaar genomen, goed waardeloos. Ik denk dat binnekort er maar eens 159 euro tegenaan gaat gooien voor een nieuwe Benelux CD, kijken of dat helpt. Ik heb gelezen van wel, zoals ik al eerder gemeld heb.

Ik blijf de discussie nog volgen, mochten er nieuwe of betere ideeen zijn als die van mij.
Mocht het zo zijn dat ik geen betere ideeen lees en het idee van mij werkt dan horen jullie het ook.

Ik hoop dat het probleem binnenkort tot verleden behoort, voor iedereen die dit heeft.
Groeten,
Marcel

PS: houdt je wel erg in je snelheid, 126km/u... of eh, zag je op je scherm dat er geen controle was.

Gebruikersavatar
leeuwen10
Junior Member
Junior Member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 Sep 2005 23:25
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor leeuwen10 » 01 Okt 2005 00:14

Beste Willem en Marcel,

Maar eerst even bij het begin beginnen: ik had beloofd naar de dealer te gaan en vanmorgen ook gedaan. Terwijl ik mijn verhaal doe aan de receptie, komt de after sales manager (ASM) erbij en heeft een melding van een andere rijder in de hand, die zaak is al vanuit de dealer met Renault contact opgenomen. Daar zijn inmiddels al meer meldingen bekend.
Renault zegt de zaak onderzocht te hebben en is tot de conclusie gekomen dat er een slecht TMC signaal zou worden afgegeven op dit ogenblik en zegt ook dit vernomen te hebben vanuit de betreffende instanties dat er TMC problemen zijn. tot zover antwoord Renault aan mijn dealer.
Echter ik heb de ASM de inhoud van mijn mailwisseling met Nozema verteld en dat volgens Nozema alles in orde is.
Hij gaat deze uiteraard van mij ontvangen! Ik heb hem tevens gewezen op dit topic bij dit forum.
De ASM heeft me daarop gevraagd of hij deze mail correspondentie mag hebben en gaat daarmee terug naar Renault.
De dealer vindt nadrukkelijk dat zij voor mij het probleem moeten oplossen! Dus gaat aan de slag.

Willem,
Allereerst wat betekent downwards compatible?
Jij zegt dat we wel TMC signaal hebben, maar niet kunnen decoderen, maar ligt dat aan slechte ontvangst, dat betekent dat we toevallig allemaal hetzelfde individuele probleem hebben? En dat in minstens 5 gevallen plus de rest?
Of begrijp ik je nu niet goed. En waarom doet de kaartsoftware die ik in juni heb gekocht het eerst wel en plotseling in september het niet meer (TA 2004/2005 heel Europa)

Het feit dat RWS-Rad1 verschijnt is toevallig, omdat dit de sterkste is, maar heb vorige week ook een keer skytmc4u gehad. (vorige week heeft hij het circa 3 dagen gedaan, tussendoor)

Je kan bij Carminat geen zenders o.i.d. instellen of opvragen. Wel heb ik ongeveer een scherm zoals jij hebt gekregen, maar dan beperkter:

HW-versie 0101, SW-Versie 0500, CSBSW 4.32
verder produktieweek 47 en produktiejaar 04
Verder moet ik een code invoeren als ik diagnose wil en er is ook nog een expert mode waar ik een code moet invoeren. Beide heb ik niet, helaas. Verder is er nog een optie om fabrieksconfig terug te zetten met ja/nee optie.
Maar ik vrees dat dat niet verder gaat dan licht/helderheid en dat soort zaken.

De berichtselectie is bijna identiek aan jouw scherm, ik heb zelfs alles al eens uit en dan weer aan gezet.
(soort hoop op CTRL + ALT + DEL reactie)

John,
Heb dezelfde frustatie als jij, maar ben ook van mening dat je betaald hebt voor een goed werkend systeem en vind dat de dealer/Renault een oplossing moet bieden.
Ik ben bang dat het met Nozema dezelfde kant uitgaat als met RWS, ik krijg geen enkele reactie, maar wacht nog even af.

Ik zie ieder geval even wachten met aankoop van de nieuwe CD, of ieder geval vragen aan je dealer of je hem mag uitproberen. Temeer daar ik in een gloednieuwe Renault met DVD systeem en CQ-IC of hoe dat ook mag heten hetzelfde probleem kreeg.

Nou, he is weer een heel verhaal.
Willem, ik hoop dat je ons nog wat wijzer kan maken, met de beperkte info die we hebben gegeven.

Groet
Tjalling

Gebruikersavatar
leeuwen10
Junior Member
Junior Member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 Sep 2005 23:25
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor leeuwen10 » 01 Okt 2005 00:51

Net even nog bij Renaultforum geweest, waar ik hetzelfde topic heb lopen, met een verwijzing hier naartoe, kwam ik deze opmerking tegen, hieronder met mijn antwoord en tegenvraag erbij:

PieterVogelaar schreef:
Ik heb dezelfde problemen als hierboven beschreven. Een groen TMC indicatie zonder provider. Ik woon zelf in het Westen en merk dat de TMC daar niet wordt opgepakt. Activeer ik de navigatie (starten auto) bijv. in Utrecht of Amsterdam dan krijg ik netjes de Via-TMC aanduiding met bijbehorende file-informatie. Zou het misschien geen regionaal probleem zijn?


Hier heb ik ook al aan gedacht, maar was afgelopen weken niet al te ver uit de buurt geweest, Woon in Spijkenisse en werk in Rotterdam, maar veel op de weg. Had als verste punt Moerdijk, dus niet ver genoeg.

Morgen heb ik een rit naar Amsterdam en ben benieuwd wat er gaat gebeuren.
Maar dan toch een vraag:
Als je dan van Amsterdam of Utrecht weer naar Rotterdam rijdt, valt je TMC dan weer uit?

En wil je nog even melden met welk systeem en auto je rijdt, ben het een beetje in kaart aan het brengen


Willem of JW, zou dit iets kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Toho_NL
Moderator
Moderator
Berichten: 2525
Lid geworden op: 29 Okt 2003 09:36
Locatie: Beuningen (Gld.)

Berichtdoor Toho_NL » 01 Okt 2005 09:37

Je kan die diagnose van de TMC volgens mij wel zien hoor. Je moet dan naar het diagnosemenu gaan. De code die je daar moet invoeren is 4112 (als ik het me goed kan herinneren). Let wel op: verander daar niets! Dit kan je systeem onnodig beschadigen!

Kijk daar maar eens wat je kan vinden. We horen het wel.

Groetjes,

Toho_NL.

P.s. downwards compatible betekent dat je met een oude versie ook nog gebruik kan maken van iets. Als er dan een nieuwe versie van dat iets verschijnt (bijvoorbeeld een nieuwe LTN-versie) dan werken de systemen die de nieuwe LTN-versie nog niet in zich hebben ook nog. Echter, alleen de nieuwe functies werken niet. Hier betekent het dus dat je met een oude CD ook nog gebruik moet kunnen maken van de nieuwe LTN (alleen de nieuwe functies werken niet).
MS5700 (HERE 2013/2014) + TMC-box MT5011 + antennesplitter MA1410 + Arat mount VW T4 + Arat mount VDO Dayton MS5700!

Gebruikersavatar
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 Sep 2003 18:43
Locatie: Rijnmond

Berichtdoor WS » 01 Okt 2005 12:10

Hallo Carminat gebruikers,

Wanneer het TMC signaal te zwak is kan de decoder de berichten niet goed decoderen, de TMC ontvanger heeft wel een signaal opgepakt geeft dit ook in het groen aan met TMC. (zelfs de zendernaam kan niet gedecodeerd worden)
De informatie komt versnipperd aan en de decoder kan er geen worst van maken.

Wanneer je bijvoorbeeld een goede radio ontvangst hebt kan dit nog te zwak zijn voor het TMC signaal,
Als ik bv vanuit Rotterdam naar België rijdt kan ik bij Dordrecht op de radio de Belgische zender radio 2 ontvangen en pas in de buurt van Breda komt de daarbij behorende TIC-VL in het zenderscherm

Dat je met de nieuwe kaarten wel eerst de info had hou ik voorlopig op toeval van op dat moment een goed signaal, dit kan ook afhankelijk zijn van weersinvloeden normaal heb je dus een slechte ontvangst maar door goede weersinvloeden is het signaal op dat moment sterk genoeg.

Zodra de TMC box de berichten kan decoderen verschijnt de zendernaam in het TMC vak en komen de berichten op het systeem binnen.

Deze berichten werken op basis van een aan en afmeld systeem, wanneer er dus na ontvangst van de berichten weer een te zwak signaal optreedt blijven de oude berichten in de lijst staan en worden nieuwe niet meer toegevoegd.
Omdat je wel bv RWS-RAD1 in het TMC vak hebt staan en ook de zenderlijst gevuld is denk je dat het wel goed zit met de ontvangst.

De enige manier om erachter te komen is door het opvragen van de TMC info bij Qual moet dan een waarde staan tussen de 0 en 63. 0 is hierbij geen ontvangst.(net genoeg om de zender info te laten zien)

Zelf heb ik ook problemen ervaren met een te zwak TMC signaal.
Bij mij was dat echter simpel op te lossen met behulp van een antenneversterker (MA1410)
hierna heb ik geen problemen meer gehad met een zwak signaal.

Al met een heel vervelend probleem en ik kan me de irritatie heel goed voorstellen en hoop dat de dealer
de zaak weer gauw in orde maakt.


groet
Willem.

Marcel schreef:PS: houdt je wel erg in je snelheid, 126km/u... of eh, zag je op je scherm dat er geen controle was.

Alle foto's zijn gemaakt in de demo mode, dus de boete,s kunnen zo naar VDO :lol:
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Gebruikersavatar
leeuwen10
Junior Member
Junior Member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 Sep 2005 23:25
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor leeuwen10 » 02 Okt 2005 00:29

Toho_NL schreef:Je kan die diagnose van de TMC volgens mij wel zien hoor. Je moet dan naar het diagnosemenu gaan. De code die je daar moet invoeren is 4112 (als ik het me goed kan herinneren). Let wel op: verander daar niets! Dit kan je systeem onnodig beschadigen!

Kijk daar maar eens wat je kan vinden. We horen het wel.



Dank je wel, code werkt! Ook voor de expert mode! Heb een heleboel opgeschreven, ga ik morgen hier allemaal neerzetten.
Maar nu heb ik bij demonstratie per ongeluk demonstratie beschikbaar aangeklikt en is e een route van 112 km aan het demoën, ik krijg dit niet meer uit, en erger als ik een route ingeef bljift ie op de positie waar ie was gebleven van dat moment. Hoe kan ik die demo uitschakelen?

Jammer, die beperkte invoer blijft grijs, dus niet veranderbaar helaas!

Morgen uitgebreid verslag van alles achter de dagnose en mijn rit naar A'dam, met TMC uiteindelijk, u zult u verbazen!

groet
Tjalling

Gebruikersavatar
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 Sep 2003 21:19
Locatie: 030

Berichtdoor JW » 02 Okt 2005 00:56

leeuwen10 schreef:
Toho_NL schreef:Je kan die diagnose van de TMC volgens mij wel zien hoor. Je moet dan naar het diagnosemenu gaan. De code die je daar moet invoeren is 4112 (als ik het me goed kan herinneren). Let wel op: verander daar niets! Dit kan je systeem onnodig beschadigen!

Kijk daar maar eens wat je kan vinden. We horen het wel.



Dank je wel, code werkt! Ook voor de expert mode! Heb een heleboel opgeschreven, ga ik morgen hier allemaal neerzetten.
Maar nu heb ik bij demonstratie per ongeluk demonstratie beschikbaar aangeklikt en is e een route van 112 km aan het demoën, ik krijg dit niet meer uit, en erger als ik een route ingeef bljift ie op de positie waar ie was gebleven van dat moment. Hoe kan ik die demo uitschakelen?

Jammer, die beperkte invoer blijft grijs, dus niet veranderbaar helaas!

Morgen uitgebreid verslag van alles achter de dagnose en mijn rit naar A'dam, met TMC uiteindelijk, u zult u verbazen!

groet
Tjalling


Dat is bij de VDO ook zo, maar niet getreurd, als je de demo-mode uitgeschakeld hebt, een nieuwe bestemming opgeeft en vervolgens gaat rijden zoekt 'ie zelf z'n beginpositie weer op. Na enige honderden meters is 'ie weer op de goede locatie.
Mogelijkerwijs doet 'ie dat ook zonder te gaan rijden, ik ben daar niet zeker van. Het kan zijn dat het systeem moet ontdekken dat er wat mis zit met de locatie doordat er bij het mapmatchen iets niet blijkt te kloppen. Dan gaat 'ie vanzelf herlokeren. Normaliter wordt het GPS signaal niet gebruikt, dat gebeurt alleen bij afwijkingen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Gebruikersavatar
leeuwen10
Junior Member
Junior Member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 Sep 2005 23:25
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor leeuwen10 » 02 Okt 2005 16:15

Hallo deskundigen en carminatgebruikers,

Hierbij dan verslag en mijn "diagnose" gegevens. Overigens vanochtend heb ik de demo kunnen beëindigen door op de vraag of ik verder wil naar de bestemming nee te antwoorden. Met dank voor de geruststelling ieder geval.

Maar dan nu mijn rit van Spijkenisse naar A'dam:
Ik heb tot ongeveer de A10/A4 kruising in A'dam alleen maar groen TMC gehad, toen klapte opeens tijdens het rijden Via-TMC erin en had ik weer alle info, later werd dit RWS-RAD1. Diverse keren auto geparkeerd en dus opnieuw moeten starten. Allemaal met behoud van TMC zoals het hoort.
's avonds na thuiskomst(geheel met TMC info) heb ik ongeveer een uur later en vanochtend nog een check gedaan en tot nu toe nog steeds info. De info werd ook geupdated, dus werkte ook echt. Moet straks nog een keer weg en ben benieuwd! Het lijkt erop als ie eenmaal info heeft dat het signaal op e.o.a. manier dan in stand blijft. Maar het feit dat het regionaal kan zijn, blijft me door het hoofd spoken.

Nu de diagnose:
Ik roep een hoop, maar snap niet alles, dus hoor ik het wel als ik nog een keer goed moet kijken:

Config: 0002
Typocc: VCC3
Software: 470
12NC: 3111117200275
Checksum C3DA
Bustest:
CAN V: OK
CAN M: OK
TIC: OK
RDS/TMC test:
98,9 (Radio 1??)
ontvangst TMC 66% (qual zag ik nergens, maar zou die 66% dat niet kunnen zijn?)
kwaliteit RDS 100%

ontvangststatus 3Dposition
Lengtegraad: (hou ik even voor mezelf)
Breedtegraad:(idem)
Niveau: -3 meter NAP
Aantal sat: 6 ook een keer 7 (dacht altijd dat er 12 waren)
Tachpuls: 0
Temp: 24
Accu: 12,1
Eject: 0
Richting: D
Ext. aansl.1: uit
Ext. aansl.2: NOAPP (geen apparaat?)

Dit is alles wat ik heb!

Er is ook nog achter de diagnose een grijs vlak beperkte invoer(natuurlijk die instelling dat je niet rijdend kan invoeren) Verder was er nog een test voor toetsenbord en voor satelliet, maar m.n. van satelliet heb ik afgebroken, die duurt heel lang of doet niets.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties

Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 Okt 2004 17:14
Locatie: NB

Berichtdoor Gerritje - In Memoriam † » 02 Okt 2005 16:30

Overigens vanochtend heb ik de demo kunnen beëindigen door op de vraag of ik verder wil naar de bestemming nee te antwoorden


Ik denk dat je ook in het diagnosemenu de DEMO nog moet uitschakelen. Dit is in ieder geval bij de VDO Dayton varianten ook het geval.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail

Gebruikersavatar
knegtm
Starting Member
Starting Member
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 Sep 2005 12:05
Locatie: Hellevoetsluis

Berichtdoor knegtm » 02 Okt 2005 19:39

Ik blijf de zaak volgen en ik zag dat kennelijk code 4112 moest werken om in het systeem te komen. Dit heb ik vandaag geprobeerd en code 4112 werkt. Je kan ook eigenlijk niet veel verkeerd doen, ik kan toch niets veranderen.
Hieronder staat de belangrijke informatie die ik uit het systeem heb kunnen noteren. Het enige wat ik nog kan doen is de fabrieksinstellingen installeren. Hier blijf ik liever van af.

Ik ben als volgt te werk gegaan;

Instellingen -> Systeem -> Configuratie:
Configuratie : 0302
Type OCC : UCC3
Software versie : 460
Productiedatum : 20/03/2003
12NC : 311111720274
Checksum : C3D4

Instellingen -> Systeem -> Systeem testen -> Resultaten bus testen:
CAN V : OK
CAN M : OK
IIC : OK

Instellingen -> Systeem -> Systeem testen -> Satelliet testen:
Onbekend wat hier moet gebeuren, duurt heel lang.

Instellingen -> Systeem -> Systeem testen -> RDS/TMC:
Frequentie : 102,70 MHz
Ontvangstniveau : (varieerde tussen) 50 – 100%
Kwaliteit RDS : (varieerde tussen) 40 – 100%

Zowel Ontvangstniveau als Kwaliteit RDS varieerde enigszins. In Spijkenisse had ik soms 100% op beide en toch bleef TMC melding groen en geen provider naam en dus ook geen verkeersinfo.
RDS kwam op alle momenten op de radio goed door, zelfs als de RDS kwaliteit op of rond de 40% stond.
Ik heb onder alle omstandigheden alleen maar de groene TMC melding in de statusbalk gezien.


Navigatie -> Instelligen -> Systeem informatie -> Configuratie:
Serienummer :
HW nummer : 0122
SW nummer : 0463
Prod week : 15
Prod maad : 04
CSB SW nummer : 4.32

Navigatie -> Instelligen -> Systeem informatie -> Diagnose:
Foutmeldingen : geen foutmeldingen

Ik hoop dat jullie hier iets uit kunnen halen.

Groeten,
Marcel

Gebruikersavatar
leeuwen10
Junior Member
Junior Member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 Sep 2005 23:25
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor leeuwen10 » 02 Okt 2005 22:55

Gerrit,

De demo heb ik verder niet meer hoeven beëindigen, maar had gisteren al wel een keer Demo blokkeren gekozen. Misschien is het daardoor toch goed gekomen.

Marcel,

Dit is vreemd, ik woon in Spijkenisse en heb dus vanaf gisteravond volledige info terug, wat me wel opviel is dat vrij lang TMC in beeld bleef, voordat hij veranderde van provider en dat is dus weer RWS-RAD1. Tijdens de indicatie TMC had ik dus wel info onder V-info op positie en V-info op bestemming.
Ik heb ook het gevoel dat deze geactualiseerd werd.
Ook vandaag menig ritje gemaakt o.a. naar R'dam en terug. Geen enkel probleem meer. Ook rijden RDS en TMC signaal getest, deze waren voortdurend tussen de 40 - 100 %

Deskundigen,

Zou het nou werkelijk zo zijn dat je eerst hier de regio uitmoet om ergens een signaal op te pikken, dat ie het dan weer even doet?
Overigens heb ik dus nu voor het 2e weekend weer signaal, ben dus benieuwd wat er door de week gebeurt.
Moet overigens morgen weer naar Amsterdam met diverse stops en adressen. Is weer een check mogelijkheid.

groet
Tjalling

Gebruikersavatar
Gene
Moderator
Moderator
Berichten: 1345
Lid geworden op: 28 Okt 2004 09:54
Locatie: ZH

Berichtdoor Gene » 02 Okt 2005 22:59

Lijkt me sterk dat je de regio uit moet. De MT pakt gewoon de sterkste zender (automatisch). Wil je een specifieke TMC zender (vanaf MT5010/01) dan kies je die gewoon handmatig (onder knop INFO) en laat je niet automatisch zoeken.
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Gebruikersavatar
WS
Senior Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 29 Sep 2003 18:43
Locatie: Rijnmond

Berichtdoor WS » 02 Okt 2005 23:00

Hallo,

Probleem is dat op 102.7 ofwel radio 538 sinds 2 weken geen TMC berichten meer uitzendt.
Of dit tijdelijk is of van langdurige aard is mij nog niet bekend.

Doordat je niet kan kiezen uit de beschikbare TMC zenders heb je nu dus een zender welke
wel een TMC signaal heeft maar geen berichten uitzendt.

Zodra nu een andere zender bv RWS-RAD1,Skyradio sterker wordt dan radio538 heb je weer file info.


De enige oplossing hiervoor is een aanpassing in de software zodat je zelf de zender kan selecteren.


Groet
Willem
Mercedes E220Cdi <>Navigon 70 premium Live Q4/2010<>Mercedes APS50 SW 4.1

Kia Picanto<>TomTom GO950 Live

test opstelling<>MS5200PT-XL Navteq 2010/11Europa

Gebruikersavatar
leeuwen10
Junior Member
Junior Member
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 Sep 2005 23:25
Locatie: Zuid Holland

Berichtdoor leeuwen10 » 02 Okt 2005 23:12

WS schreef:Hallo,

Probleem is dat op 102.7 ofwel radio 538 sinds 2 weken geen TMC berichten meer uitzendt.
Of dit tijdelijk is of van langdurige aard is mij nog niet bekend.

Doordat je niet kan kiezen uit de beschikbare TMC zenders heb je nu dus een zender welke
wel een TMC signaal heeft maar geen berichten uitzendt.

Zodra nu een andere zender bv RWS-RAD1,Skyradio sterker wordt dan radio538 heb je weer file info.

De enige oplossing hiervoor is een aanpassing in de software zodat je zelf de zender kan selecteren.


Ok, dit vind ik een logisch verhaal, maar.....RWS-RAD1 is bij mij eigenlijk altijd de sterkste zender (99,9% van de gevallen).
Maar ik vind je oplossing wel interessant, alleen ik geloof nooit dat we dat bij Renault voor elkaar krijgen.

En hoe kan het dat Marcel geen signaal krijgt en ik wel, terwijl allebei in hetzelfde dorp rondrijden op misschien nog wel dezelfde tijd ook???.

Gene,

Helaas kunnen wij zelf geen zender selecteren, het systeem selecteert zelf, het is een Carminat systeem van Renault, gebaseerd op een VDO Dayton 5500 meen ik te weten.

Groet
Tjalling


  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht

Terug naar “Traffic Message Channel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Onbekende zoekrobot en 1 gast