Zumo 340 Basecamp versus Tyre to Travel

DigiWalker
Senior Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:31

Zumo 340 Basecamp versus Tyre to Travel

Bericht door DigiWalker »

Hoe kan ik op een gemakkelijke manier,zonder omwegen een xxxx.gdb route zonder veel omhalen op een gemakkelijke manier importeren in Basecamp.
Er schijnt wel een manier te zijn,maar deze is nogal omslachtig.
Om een niet bestaande route zelf aan te maken is Basecamp goed,maar voor de rest vind ik het knap waardeloos,omdat er geen functie in zit,voor direct import van andere routes.

Ik heb nu noodgedwongen Tyre to Travel aangeschaft.Gelukkig wel een licentie voor het leven,en een mooie lederen USB stick met chroom accenten.Het oog wil ook wat. :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Janloco
Senior Member
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2010 17:25

Re: Zumo 340 Basecamp versus Tyre to Travel

Bericht door Janloco »

Ik haal nog al wat info weg bij

http://www.mrgps.nl/


Misschien kom je daar verder??? Ik vind het zelf ook niet echt een gebruiksvriendelijk programma. Ik heb er ook vaak ruzie mee, maar het is geen dagelijks werk dus zal het wel niet echt snel wennen ben ik bang.

Suc6 iig en misschien lees ik hier nog wel een andere oplossing voor je.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Hans Vaessen
Starting Member
Starting Member
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 jul 2004 23:24

Re: Zumo 340 Basecamp versus Tyre to Travel

Bericht door Hans Vaessen »

Zou niet best zijn als je in Basecamp geen gdb zou kunnen importeren. Gdb staat voor 'garmin database' en is juist een specifieke extensie voor garmin.

In Basecamp kun je zowel gdb als gpx en kml (=Google earth) importeren. GPS is het meest algemene format en raad ik aan als standaard te gebruiken.

Kwestie van in Basecamp linksboven kiezen voor 'bestand' - importeren. Makkelijker kunnen we het niet maken...

Na import verschijnt de inhoud van de gdb in een aparte lijst. Die lijst staat onder de evt al aangemaakte mappen in de bibliotheek. Staan daar meerdere lijsten dat worden ze alfabetisch gesorteerd, met de naam van het gdb bestand als basis.

De route wordt hiermee automatisch opgenomen in de Garmin database.
Groet!
Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Hans Vaessen
Starting Member
Starting Member
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 jul 2004 23:24

Re: Zumo 340 Basecamp versus Tyre to Travel

Bericht door Hans Vaessen »

Zie voor basecamp icm zumo340 overigens ook
Bron / directe link
Groet!
Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DigiWalker
Senior Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:31

Re: Zumo 340 Basecamp versus Tyre to Travel

Bericht door DigiWalker »

[attachment=0]BaseCampRommel.jpg[/attachment]
[quote="Hans Vaessen"]Zou niet best zijn als je in Basecamp geen gdb zou kunnen importeren. Gdb staat voor 'garmin database' en is juist een specifieke extensie voor Garmin.
In Basecamp kun je zowel gdb als gpx en kml (=Google earth) importeren. [b]GPS[/b] is het meest algemene format en raad ik aan als standaard te gebruiken.
[u]Kwestie van in Basecamp linksboven kiezen voor 'bestand' - importeren. Makkelijker kunnen we het niet maken...
[/u]
[/quote]
Juist,ja,dat was me ook wel duidelijk,dat gdb stond voor Garmin Data Base.
Voor GPS zul je waarschijnlijk GPX bedoelen,en dat gebruik ik ook.
Was het maar een kwestie van Bestand-->Importeren,dan was het inderdaad gemakkelijk.
Maar dat is dus niet zo.
Ik draai al sinds TomTom1 en Engin1(ANWB) mee in het circuit van de PDA navigatie,en snpa heus wel hoe je e.e.a moet importeren of exporteren.Maar op de e.o.a manier meent Garmin mij deze mogelijkheden te moeten onhouden,want de mogelijkheden zijn lichtgrijs.Ze staan wel in het rijtje,maar ik kan er niets mee.
Als ik een route zelf maak,en die opsla,kan ik het wel weer importeren,maar een externe via de site van ProMotor te downloaden route,bv ttt4,van afgelopen zondag in Noord Nederland,kan ik niet importeren in Basecamp.
Het wou met Basecamp 4.3.3 niet,en zojuist de nieuwste(er was een update) heb ik versie 4.3.4 erop gezet.het wil nog niet.
Ik kan wel de volgende mogelijkheden in Bestand:
Nieuw-->
Back-up
Herstellen
Herstellen vanuit vorige versie
Afdrukken
Afsluiten

Importeren Ctrl+I) en Exporteren kan ik niets mee.
Zijn allebeide lichtgrijs,en laten zich niet aanklikken.

Dus om even met je eigen woorden te spreken , "zo gemakkelijk kan het zijn",maar Garmin maakt er dus in mijn ogen een onmogelijke boel van.
Er zal wel een reden waar om het niet kan.
Exporteren kan ik pas,als ik op Basecamp een route heb gemaakt.


Ik heb je filmpje op op JuowBuisje.bé ook even bekeken.
Ik heb wel eens de opmerking gemaakt,dat Navigon gebruikers misschien wel verwent zijn met hun uitmuntende navigatie.Het lijkt er inderdaad veel op.Het gesodemieter met die via punten,daar heb ik nog nooit last van gehad in Navigon.29 punten,en als je meer wilt,moet je dus Garmin om de tuin leiden?Het is wel logisch dat er allerhande cursusleiders zijn,om mensen zogenaamd te moeten opleiden voor het normaal te kunnen gebruik maken van een Garmin.
Want in mijn ogen is het nu een lijdensweg.
Ik heb inmiddels wel zo'n ding,Zumo340,mooi toestel,daar niet van,maar qua navigatie 2 keer niks.Scherm is veel teveel volgebouwd met onzin,en dikke iconen.Wil je iets kunnen zien,zul je naar een 590 moeten,en dan zal het nog wel groter worden zo is mijn inschatting.Een groter scherm leverd alleen maar grotere icoontjes en dikkere lijnen op.
O ja,het is ook nog "ruggered" ,je kan het dus in een emmer water laten vallen.Maar ja,bij mij zit het onder het voorscherm,dus weinig water.Enigste mooie van alles is,de stroomkabelaansluiting is beter dan bij een Navigon,maar verder is het geen aanwinst.
En dan nu het gedonder met het niet kunnen importeren van routes van anderen,maakt het avontuur Garmin -voor mij althans- er alleen maar negatiever op.Van dergelijk gesodemiter had ik nooit last.Het was een route importeren met ITN Converter,en dan exporteren met datzelfde programma,en hup zo naar de Navigon.Hoe gemakkelijk wil je het hebben.Zo dus.
Dit is mijn 2de kennsimaking met garmin.Ooit een StreetpilotIII gehad,Bagger was het,lomp,een waardeloos scherm,en zeer omslachtig,ouderwets.Nu na al die jaren maar eens een Zumo gekocht,"dat zou het dan moeten zijn" volgens velen.
Qua toestel,ja mooi,waterdicht,leuke uitstraling,goede aansluiting.Maar qua navigatie?Vul zelf maar in.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Janloco
Senior Member
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2010 17:25

Re: Zumo 340 Basecamp versus Tyre to Travel

Bericht door Janloco »

Heeeee een gekke klacht. Mooi voor de techneuten.
Ik heb ook even gekeken voor je. Ik heb versie 4.3.4 van basecamp.

Bij mij staat in het hoofdstukje bestand: "Importeren naar "Mijn verzameling"" CTRL I. Hij is bij mij niet grijs en zou te gebruiken moeten zijn. Nou heb ik er op dit moment geen navi aanhangen. Die is met mijn zoon mee op vakantie. Maar misschien is dat het probleem? Anders ben ik bang dat er iets in je instellingen niet geheel goed staat. Het is wel gek dat het bij sommige mensen en andere mensen niet bruikbaar is.

Misschien te proberen je garmin even los te halen en te kijken of het dan wel bruikbaar is, die kreet. Jaja ik weet het, dan heb je er niets aan, maar dan is de zoek hoek misschien iets eenvoudiger

Ik blijf mee lezen, het is super interessant!! Maar het grote nadeel is natuurlijk dat jij een probleem hebt en dat is minder leuk. Ik hoop dat we ook hiervan kunnen leren. Succes in ieder geval!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DigiWalker
Senior Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:31

Re: Zumo 340 Basecamp versus Tyre to Travel

Bericht door DigiWalker »

Zo, ik heb de oplossing gevonden.
Ik heb het programma gedeïnstalleerd.
Toen overal alles weggehaald,in geheel mijn PC,mappen,de gehele santemekraam.
Toen via regedit alle links etc eruit gehaald.
Nog even een reg cleaner om de laatste restjes eruit te halen gedaan.
Een paar uurtjes ben je ermee zoet.
BaseCamp opnieuw geïnstalleerd,en voila precies hetzelfde.

Maar nu de clou.
Je moet niet zoals HV aangaf, Bestand-->Importeren?Want dan mis je de eerste stap.
Hoe wel?
Opstarten,dan op "mijn verzameling" klikken(staat in Bibliotheek) ,het wordt dan grijs,en vervolgens ga je naar Bestand,en dan Importeren.
Test het voor de aardigheid maar uit.
Hoe doe je dat?Het volgende:
Klik op Gebruikersgegevens,staat onder Toestellen in de linkerkolom.
Klik vervolgens op Bestand,en je kunt dan zien dat je NIET kunt importeren of exporteren.

Bij mij wordt er bij opstarten van Basecamp niets grijs,dus ik moet eerst in Bibliotheek op "mijn verzameling klikken.
Dit werkt ook zonder dat er en toestel is aangesloten.
Je kunt dus routes importeren en bewerken zonder het toestel aan te sluiten.

@Janloco.

Bij mij staat het Importeren naar mijn verzameling er pas,wanneer ik eerst op Mijn verzameling klik in de linkerkolom.
Klik ik op gebruikersgegevens of starte ik het programma op,dan staat er alleen Importeren.
Ik moet dus eerst een andere actie ondernemen,alvorens ik kan Importeren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Janloco
Senior Member
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2010 17:25

Re: Zumo 340 Basecamp versus Tyre to Travel

Bericht door Janloco »

@Digiwalker

Dank voor de terugkoppeling!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Hans Vaessen
Starting Member
Starting Member
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 jul 2004 23:24

Re: Zumo 340 Basecamp versus Tyre to Travel

Bericht door Hans Vaessen »

Mooi dat het opgelost is. Maar ik wordt wel eens moe van mensen die de hele wereld de schuld geven van een ontstaan probleem behalve zichzelf. En vervolgens alles 'bagger' gaan noemen.

De reden dat je niet kon kiezen voor importeer is dat je in de bibliotheek het toestel aangeklikt had. Rechtstreeks naar het toestel importeren kan niet, vandaar dat die optie grijs is. Had je niet (zelf) eerst het toestel aangeklikt dan had je dit probleem niet gehad.

Even een ander mapje in de bibliotheek aanklikken of simpelweg basecamp afsluiten en opnieuw starten en het probleem was opgelost.
Groet!
Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DigiWalker
Senior Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:31

Re: Zumo 340 Basecamp versus Tyre to Travel

Bericht door DigiWalker »

Hans,
Als mijn achterlicht het niet doet van de auto,hoef ik toch ook niet eerst in de contactdoos van de aanhangerkoppeling te kijken met een spanningszoekr,of dan het achterlicht daarvan wel brand?

Zo is het ook met Basecamp.
Ik moet niet eerst iets anders moeten gaan doen.
Als dat zo is,dan is Basecamp geen "bagger",maar een totaal mislukt programma,en lijkt het me beter voor Garmin dit programma nog eens te gaan herschrijven.
Tyre is stukken beter en vriendelijker.Daar hoef je geen andere handelingen eerst verrichten.
Basecamp mag dan gratis zijn,dat is Tyre ook,indien je genoegen neemt met aan de zijkant een reklamebalk.
Zo niet,dan koop je het,maar dat is de keuze van de gebruiker.
Tyre heeft als voordeel,dat het zowel voor TomTom als voor Garmin geschikt is.
Basecamp is een programma dat alleen te gebruiken is voor Garmin.

En mijn mening is,( maar die zal door jou niet gedeeld worden,omdat "wiens brood men eet, diens woord men spreekt" ) dat het maken van een route in Tyre stukken gemakkelijker gaat.Je moet bij Basecamp bijna een cursus programmeren leren om zachte punten en harde punten te maken.
En over Garmin kan ik kort zijn.Dit is mijn eerste Garmin,maar ook gelijk mijn laatste Garmin.Helaas jammer dat de Zumo niet op WindowsMobile is gebaseerd,maar op Android werkt,want dan had ik het allang en breed ge-unlockt.
Heeft een Zumo dan geen voordeel? Ja 3 stuks.Het is waterdicht,is een mooi toestel en heeft een goede houder.De rest(software) is bagger.Het scherm staat halfvol met onzin,en wat je niet zien hoeft tijdens het rijden,wordt niet transparant of verdwjnt uit beeld,zoals bij de Navigon Flow,tijdens het rijden.Zelfs Medion is nog beter,daar wordt het transparant.Bij Garmin moeten schijnbaar de tekens vooal heel groot zijn.Het lijkt wel een toestel voor een blindegeleidehond.Op een 3,5" scherm van Navigon,heb ik nog meer navigatie overzicht,dan op een 4,3 scherm van Garmin.Maar ja,alle goede dingen komen langzaam.Dat zal bij Garmin ook wel het geval zijn.Bij de Amerikans is alles bigger en bigger.Of het better en better is?Zo te merken nog niet.
Hopelijk ziet Garmin eindelijk in dat de software van Navigon beduidend beter is,dat geen last heeft van weke punten en harde punten,en dat meer tussenpunten aankan in 1 route dan Garmin ooit voor mogelijk heeft gehouden.
En een tip voor iedere Garminaut? Een ander navigatie toestel brengt U niet slechter op uw bestemming dan een Garmin.Anders gezegt,een Garmin heeft geen betere route,heeft geen snellere route,doet het niet beter dan welk ander systeem ook.Ook Garmin is net als alle anderen ,afhankelijk van de satelieten die om de aarde in een baan draaien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Hans Vaessen
Starting Member
Starting Member
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 jul 2004 23:24

Re: Zumo 340 Basecamp versus Tyre to Travel

Bericht door Hans Vaessen »

Tyre is beslist makkelijker in het gebruik dan basecamp. Dat komt voor een belangrijk deel doordat basecamp uitgebreider is en dùs complexer.

Echter: je stelt in het begin de vraag hoe je eenvoudig een gdb in basecamp kunt importeren. Dat je dat niet lukte komt omdat je zelf eerst een handeling in basecamp deed die je niet moet doen (= het toestel selecteren). Daardoor werd de import namelijk 'greyed out'. Had je dat niet gedaan dan had je onmiddelijk na activeren van basecamp de gdb kunnen importeren.

Ergo: je doet een foute handeling en geeft het programma daarvan de schuld.

Overigens heb je ook bij Tyre voordeel van gebruik van een Garmin Zumo: je kunt dan namelijk een track naar het toestel sturen die in het toestel naar route wordt geïnterpreteerd. Daarmee blijft de route bij overzetten 100% gelijk aan het origineel. Bij *alle* andere methoden/merken heb je risico op afwijking doordat de feitelijke route van punt naar punt pas in het toestel berekend wordt. Dat vanuit Tyre als track exporteren moet je wel even uitvogelen dus zal Tyre ook wel een baggerprogramma zijn.

Overigens is Navigon van Garmin, maar dat terzijde.
Groet!
Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DigiWalker
Senior Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:31

Re: Zumo 340 Basecamp versus Tyre to Travel

Bericht door DigiWalker »

Hoe jij de zaak interpreteerd weet niet,en wat je ogen lezen ook niet.Ik heb nergens neergezet dat ik eerst een handeling verricht.
Het is juist als ik Basecamp opstart,dan kan ik niets importeren.Ik moet dan juist een ander handeling doen om dat tye kunnen importeren.
Maar ja,aan alle bugs komt wel een keer een einde,dus bij Basecamp zal die ook wel een keer komen.

En Navigon is van Garmin?
Nee Navigon is nooit van Garmin geweest.
Navigon was een zelfstandig bedrijf,en Egon Minar heeft de boel destijds verkocht aan een beleggingsmij,die op zijn beurd Navigon weer verkocht,en omdat Garmin niets had en heeft op smartphone gebied(nu nog niet) ,hebben deze Navigon gekocht.
Want als je last hebt van een concurrent kun je 2 dingen doen.Elkaar kapot beconcureren,of de éne partij elimineren door het te kopen.Dat is dus hier gebeurd,met dien verstande dat ze de PNA sectie laten doodbloeden,einde verhaal dus,en dat de smartphone sectie doorgaat als Navigon,wat dus nu gebeurd.En van de software wordt geleidelijk enige zaken geïmplanteerd in de Garmin software(wat dus ook al gebeurd mondjesmaat).
En ik kan vergelijken,want ik heb beide,zelfs wel meer merken.Ook gehad.
en om een eerlijk beeld te schetsen is Garmin qua autonavigatie beslist niet beter dan Navigon,eerder slechter.
Zeer onvriendelijk qua instellingen,je wordt bij 1 km snelheidsverschil al abrupt erop gewezen dat je te snel rijd,terwijl hier
in NL een 3% regeling geld.De icoontjes worden niet transparant zoals o.a. bij Medion wel het geval is.
Bij Navigon gaat veel uit beeld,als het niet nodig is.Klik je op het scehrm,dan komt het terug.
Qua bedieningsvriendelijkheid,staat Navigon met kop en schouders boven Garmin.
Aan een scherm van 4,3 inch heb je bij Garmin niets.Niets voor niets is er een Zumo 5 serie.Dan heb je dus een fatsoenlijk beeld.Garmin heeft het niet voor niets gedaan.Ik vind een groot lomp ding met een 5inch scherm op een motor totaal overbodig,tenzij je een leesbril met glazen van plus 2,5 nodig bent.Maar of je dan nog motorrijden moet,vraag ik me even af.Dan komt een scootmobiel denk ik eerder in aanmerking.Minder snel en je ziet dan nog alles . :lol: :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DigiWalker
Senior Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:31

Re: Zumo 340 Basecamp versus Tyre to Travel

Bericht door DigiWalker »

@Hans,

Schijnbaar heeft Garmin toch gemeend dat er een bug of een fout in hun programma zat,want met de update naar versie 4.3.5 ,zojuist gedownload en geïnstalleerd, wil het nu ineens wel.
Dus om even jou "Ergo" nogmaals aan te halen,ik deed niks fout,maar Garmin had het dus zelf niet voor elkaar.
Schijnbaar hadden meer mensen er last van,want voor één iemand gaan ze het programma niet herschrijven.
Opgelost bij deze dus.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Hans Vaessen
Starting Member
Starting Member
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 jul 2004 23:24

Re: Zumo 340 Basecamp versus Tyre to Travel

Bericht door Hans Vaessen »

DigiWalker schreef: Opgelost bij deze dus.
Mooi. Kunnen we stoppen met deze onzinnige dialoog.
Groet!
Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • BaseCamp problemen
    door DigiWalker » 24 mei 2015 11:52 » in Garmin
    Reacties: 1
    Weergaves: 818

Terug naar “Garmin”