Waarschuwing voor spanning zoeken met een lampzoekertje

Geef hier tips en tricks door, merk onafhankelijk
roval
Junior Member
Junior Member
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 jul 2005 08:26

Waarschuwing voor spanning zoeken met een lampzoekertje

Bericht door roval » 23 jul 2005 09:03

Regelmatig zie ik mensen spanning zoeken met zo'n lampzoekertje, dat is zo'n metalen staafje met een lampje er in, zodra je spanning vind gaat het lampje branden.

WAARSCHUWING !!!!!!

Bij het gebruik van zo'n gamma ding loop je het risico dat er door de lage weerstand kortsluiting ontstaat in de digitale signalen naar de boordcomputer, wat het einde kan betekenen voor je computer of voor jezelf, want ook de airbag's kunnen af gaan bij prikken met zo'n ding.

Gebruik voor meten van spanning altijd een goede multimeter, die heeft een beveiliging tegen kortsluiting.

een beetje goede multimeter kost zo rond de €30,- en is bij een automaterialen zaak te verkrijgen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † » 23 jul 2005 09:20

dat er door de hoge weerstand kortsluiting ontstaat
Beste Royal, je bedoelt natuurlijk: door de lage weerstand

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

roval
Junior Member
Junior Member
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 jul 2005 08:26

Bericht door roval » 23 jul 2005 09:25

juist ja, sorry haalde het even door elkaar, 'k heb het gewijzigd

Thanks :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bob de Inbouwer
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 dec 2005 19:38

Bericht door Bob de Inbouwer » 08 dec 2005 00:30

een kleine opmerking nog:
Let ook op met soldeerbouten op 220 volt, deze hebben meestal een spanning aan de soldeertip en hier hebben de computers in de auto's soms ook een hekel aan.
Het mooist is een boutje op gas. ( maar een kippeboutje op gas is nog fijner :wink: )

Bobby de Inbouwer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

rudallen
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:00

Bericht door rudallen » 28 jan 2006 10:36

hallo,
zelfs met een "dure" digitale multimeter (spanningmeter) kan een elektronica-component stuk gaan!
dus toch even raad vragen aan iemand met kennis ter zake.
vooral als je binnenin op een print gaat meten.

gv rud

:idea:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jurdim
Junior Member
Junior Member
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 feb 2008 01:23

Bericht door jurdim » 01 mar 2008 21:01

Ook een Led spanningzoeker is aan te bevelen en dan de computerveilige uitvoering.
Deze is dan voornamelijk bedoelt voor het zogenaamde aanprikken van bedrading bij het zoeken naar spanningen of massa want ook hierbij kun je de computer van je auto slopen.

Groetjes Jurgen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

vsem
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 okt 2009 20:12

Spanningszoeker

Bericht door vsem » 19 okt 2009 20:40

Bij auto's na "95 adviseer ik om alleen maar met een ledspanningsmeter te meten. Gaat van 3 tot 18 v en je kan ook massa meten zonder een foutmelding of storing in de computer te veroorzaken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

svyaene
New Member
New Member
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 aug 2010 18:12

Bericht door svyaene » 20 aug 2010 18:35

Of een goeie garagist doet ook wonderen ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

gewoonmich
Normal Member
Normal Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 feb 2009 10:48

Bericht door gewoonmich » 20 aug 2010 22:08

Maar vind die maar eens. Meeste monteurs komen niet verder dan stekker van diagnosekast aansluiten. Weet die kast het niet meer, dan weten de meeste monteurs het ook niet meer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Gebruikersavatar
kobus1960
Senior Member
Berichten: 893
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43

Bericht door kobus1960 » 20 aug 2010 22:50

Het beste is gewoon overal van af te blijven, niets is goed zo te lezen :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Bericht door Mazurka » 20 aug 2010 22:52

gewoonmich schreef:Maar vind die maar eens. Meeste monteurs komen niet verder dan stekker van diagnosekast aansluiten. Weet die kast het niet meer, dan weten de meeste monteurs het ook niet meer.
Wordt hier niet een beetje gegeneraliseerd :?: :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

gewoonmich
Normal Member
Normal Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 feb 2009 10:48

Bericht door gewoonmich » 20 aug 2010 23:05

Mazurka schreef:
gewoonmich schreef:Maar vind die maar eens. Meeste monteurs komen niet verder dan stekker van diagnosekast aansluiten. Weet die kast het niet meer, dan weten de meeste monteurs het ook niet meer.
Wordt hier niet een beetje gegeneraliseerd :?: :wink:
Nee vindt van niet. Ben van huis uit eerste auto elektro technicus en merk toch echt dat er bij de meeste auto bedrijven weinig kennis is van auto elektronica.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Gebruikersavatar
PJD
Normal Member
Normal Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 30 jun 2010 12:15

Bericht door PJD » 21 aug 2010 08:05

En daar ben ik het helaas mee eens, voor de komst van de electronica in de wagens, dus voor 1985,
was een monteur nog monteur, hij snuffelde zelf naar de problemen en repareerde vaak op ervaring.
Onderdelen vervangen gebeurde alleen als deze niet meer te repareren waren, tegenwoordig is het meteen een nieuw onderdeel, ook omdat dit niet meer te reparen is.

Ikzelf heb nog sloten vervangen door het slot pas te maken aan de sleutel, een heel gepriegel met die schuifjes.
Startmotor en dynamo haalde ik zelf uit elkaar en reviseerde die zelf.
Tegenwoordig word alles lukraak vervangen als de computer er een storing in aangeeft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Gebruikersavatar
kobus1960
Senior Member
Berichten: 893
Lid geworden op: 21 feb 2006 02:43

Bericht door kobus1960 » 21 aug 2010 10:01

Ook ik ben opgeleid automonteur, eerst LTS, daarna VAM en VAM eerste monteur, echter dat was
van 72 tot 82. Toen leerde je, electronica, schakeltechniek, materiaalkunde, natuurkunde, mechanica,
lassen en plaatwerken enz. enz. Mocht je uren aan een dashboardje pielen om uit te vinden hoe het zat.
Alles met de bedoeling de zaak te repareren, vervangen was wel het laatste.
Echter de commercie heeft er voor gezorgd dat opleidingen zijn aangepast, en dus de BASIS kennis al weg is.
Men verlangt van een monteur geen bijdehande dingen, dat levert niet genoeg op. NIEUW NIEUW NIEUW.
Ik ben het ermee eens, men vervangt alleen maar, maar dat is de monteurs niet te verwijten.
Overigens heb ik het beroep al 26 jaar geleden verlaten, toen al ging het die kant op, men wilde snel geld
verdienen, het personeel was van ondergeschikt belang geworden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Gebruikersavatar
Mazurka
Senior Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 08 jul 2009 11:42

Bericht door Mazurka » 21 aug 2010 10:34

PJD schreef:En daar ben ik het helaas mee eens, voor de komst van de electronica in de wagens, dus voor 1985,
was een monteur nog monteur, hij snuffelde zelf naar de problemen en repareerde vaak op ervaring.
Onderdelen vervangen gebeurde alleen als deze niet meer te repareren waren, tegenwoordig is het meteen een nieuw onderdeel, ook omdat dit niet meer te reparen is.

Ikzelf heb nog sloten vervangen door het slot pas te maken aan de sleutel, een heel gepriegel met die schuifjes.
Startmotor en dynamo haalde ik zelf uit elkaar en reviseerde die zelf.
Tegenwoordig word alles lukraak vervangen als de computer er een storing in aangeeft.
Ja dat kon nog in die tijd, toen was het uurloon ook nog niet zo hoog als nu. Electronica is nu goedkoper om te vervangen dan er uren op zitten te prutsen om het euvel te vinden. :idea:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

gewoonmich
Normal Member
Normal Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 feb 2009 10:48

Bericht door gewoonmich » 21 aug 2010 10:45

Mazurka schreef:
PJD schreef:En daar ben ik het helaas mee eens, voor de komst van de electronica in de wagens, dus voor 1985,
was een monteur nog monteur, hij snuffelde zelf naar de problemen en repareerde vaak op ervaring.
Onderdelen vervangen gebeurde alleen als deze niet meer te repareren waren, tegenwoordig is het meteen een nieuw onderdeel, ook omdat dit niet meer te reparen is.

Ikzelf heb nog sloten vervangen door het slot pas te maken aan de sleutel, een heel gepriegel met die schuifjes.
Startmotor en dynamo haalde ik zelf uit elkaar en reviseerde die zelf.
Tegenwoordig word alles lukraak vervangen als de computer er een storing in aangeeft.
Ja dat kon nog in die tijd, toen was het uurloon ook nog niet zo hoog als nu. Electronica is nu goedkoper om te vervangen dan er uren op zitten te prutsen om het euvel te vinden. :idea:
Alleen hoe vaak wordt er wel iets vervangen wat eigenlijk niet kapot is. Iets fatsoenlijk na meten, wat echt geen uren hoeft te duren gebeurt niet meer. En waarom...? Omdat men gewoon niet weet hoe ze iets moeten na meten. Het is inderdaad alleen maar vervangen en werkt het dan nog niet dan maar wat anders vervangen. Terwijl het ook een een geoxideerde stekker kan liggen bijvoorbeeld. Ik heb bij een importeur gewerkt en hoe vaak ik daar wel niet storingen heb moeten zoeken waar een garage niet uit kwam, wil je echt niet weten. Maar geloof me, dat was echt meer dan 1 keer per week. En vaak waren het dan gewoon de lullige zaken zoals slecht contact, of geoxideerd etc.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • geen spanning op de avic
    door joeri » 16 jun 2010 18:07 » in Vaste Pioneer systemen
    0 Reacties
    492 Weergaves
    Laatste bericht door joeri
    16 jun 2010 18:07
  • waarschuwing overschrijden max snelheid
    door fe2o3 » 11 okt 2012 08:47 » in Navigatie algemeen
    10 Reacties
    3414 Weergaves
    Laatste bericht door fe2o3
    12 okt 2012 19:31
  • waarschuwing bij opstarten verwijderen
    door Walterken » 23 sep 2014 13:01 » in Kenwood
    1 Reacties
    474 Weergaves
    Laatste bericht door wmp
    23 sep 2014 18:00
  • we zoeken wat anders
    door jolluh1975 » 15 apr 2011 20:27 » in Navigatie algemeen
    0 Reacties
    283 Weergaves
    Laatste bericht door jolluh1975
    15 apr 2011 20:27
  • POI op de route zoeken
    door MarianFit » 18 jul 2012 00:27 » in Vaste Pioneer systemen
    3 Reacties
    365 Weergaves
    Laatste bericht door Janloco
    27 jul 2012 09:34
  • help? avic-f130 waarschuwing voor flitspalen aanzetten
    door tuningfreaknl » 23 jul 2014 15:50 » in Vaste Pioneer systemen
    6 Reacties
    961 Weergaves
    Laatste bericht door Higgy
    28 jul 2014 10:10
  • zoeken naar nieuwe kaart 910
    door binos » 10 jul 2013 16:03 » in TomTom
    0 Reacties
    270 Weergaves
    Laatste bericht door binos
    10 jul 2013 16:03

Terug naar “Tips & Tricks”