Goedkope pulsgever

Geef hier tips en tricks door, merk onafhankelijk
opa
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jul 2007 21:22

Goedkope pulsgever

Bericht door opa »

In mijn Espace van 1995 is (ondanks wat er in de lijsten staat) geen puls signaal aanwezig. Omdat ik geen € 100 + uit wilde geven voor een commerciele pulsgever die in de kabel van de snelheidsmeter geplaatst kan worden ben ik zelf maar aan de gang gegaan.
Een kilometer teller bevat een magneet die aangedreven wordt door de kabel, en deze magneet draait in een metalen cup. Die magneet kun je benutten. Wat nodig is, is een simpel ICtje, een zgn Hall sensor, die schakelt als er een veranderend magneetveld is. Ziet er uit als een klein blokje met drie pootjes: een komt de spanning op, twee is massa en poot 3 is puls uit. Als je nu kans ziet om het zo aan te brengen dat de magneet in de teller langs de Hall sensor draait (wel oppassen dat hij het metalen cupje niet raakt/blokkeert), dan heb je voor een paar dubbeltjes een perfecte snelheidspuls.

Kosten: € 0,71 voor de hall sensor ( IC- DN6838) + € 3,50 verzendkosten :-). Verkrijgbaar bij electronica winkels of internet..

Op de foto de opengemaakte teller van de Espace. Ik heb de sensor in een stekkertje gestoken dat uit een afgedankte pc komt, dat kwam goed uit met de hoogte, en bespaarde me wat soldeerwerk. Om de draden naar buiten te krijgen moest er een klein gaatje geboord worden in het huis van de teller: de massa en de (geschakelde plus) komen van het instrumentenpaneel.

Afbeelding

Niet al te moeilijke klus, en het bespaart een hoop geld... en werkt als een speer met m'n MS5000.

Peter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Bericht door Higgy »

Complimenten voor dit stukje huisvlijt!
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Schitterende oplossing voor die gevallen waar inderdaad een bowdenkabel naar een mechanische snelheidsmeter gaat.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Inderdaad, mooie oplossing :respect:

Ik heb heel wat gefröbelt in m'n leven, maar aan zo'n oplossing heb ik nooit gedacht.
Ooit las ik ergens: creativiteit is het produkt van intelligentie en ongenoegen. Dat is hier in optima forma van toepassing :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bloemie55
Junior Member
Junior Member
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 jun 2007 21:44

Bericht door bloemie55 »

als het goed is moet achter je snelheidsmeter terdege een puls zitten ,zal wel eens aan de buurman vragen welke hij toen heeft gebruikt van zijn espace begin 96

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

In mijn Espace van 1995 is (ondanks wat er in de lijsten staat) geen puls signaal aanwezig
Dus of jouw buurman nu wel of niet iets in zijn auto van 96 heeft doet niets af van de constatering van Opa en bevestigt hooguit dat in buurmans geval de lijsten wel kloppen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
speedy2000
Average Member
Average Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 jul 2007 20:58

Bericht door speedy2000 »

da`s inderdaad een hele slimme oplossing :respect:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
manuelt
Starting Member
Starting Member
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jul 2007 00:40

Bericht door manuelt »

Jammer dat Opa hier maar 1-malig gepost heeft en hier verder ook niet meer komt. Heb niet zo heel veel verstand van dit soort electronica en wilde graag eens wat meer hiervan weten.
Ik bezit namelijk een oldtimer en heb nog een Carinnavigatie over die ik daar dolgraag in zou willen bouwen.
Echter door studie is mijn budget wat beperkter als van menig ander. De optie om voor 100 euro zo'n signaalgever te kopen die je tussen de teller en de kabel zet is voor mij dan ook uitgesloten.

Misschien dat iemand anders mij hier mij kan helpen bij de keus van de juiste Hallsensor:

klik hier

Onderaan die pagina staan er nog 3 welke kan ik het beste nemen en op welke pool zet ik 12v, massa en uitgaande puls?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik heb hier al vaker over geschreven en met het gebruik van de zoekfunctie had je daar ook wel achter kunnen komen.
Het meest eenvoudig is het om een opnemertje van een zeer goedkope fietscomputer te nemen en het magneetje op een draaiende as te bevestigen. Telkens als het magneetje langs komt wordt er een contactje gesloten. Jij je pulgever als je dit contact in serie aansluit met de 12 volt. Die 3.95 die je moet uitgeven is goed besteed, want het batterijtje uit de computer kun je met wat geluk weer gebruiken in je MP3 spelertje
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
manuelt
Starting Member
Starting Member
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jul 2007 00:40

Bericht door manuelt »

Ok, thanx!!

Ga ik toch nog eens zoeken want kon er zo gauw niks anders over vinden als dit topic maar zal wel de verkeerde zoekterm hebben gebruikt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
opa
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jul 2007 21:22

Bericht door opa »

Ik kan het niet simpeler maken dan het is hoor...

Even googelen op DN6838: Eerste hit voert naar datasheet4u.com
Daar kan je http://www.datasheet4u.com/download.php?id=502712 downloaden: in dit document vind je: pin 1 Vcc (spanning), pin 2 Gnd en pin 3 Output...

Tweede resultaat bij Google: http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?IC-DN6838

Overigens is een Hall sensor aanmerkelijk betrouwbaarder dan een reedrelais zoals gebruikt in de opnemer van een fietscomputer.

Verder is het rommelen: Iedere snelheidsmeter is anders, dus een keihard recept is niet te geven...

Opa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
manuelt
Starting Member
Starting Member
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jul 2007 00:40

Bericht door manuelt »

Ik heb nog een teller liggen dus ga weleens vogelen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
aribold
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2007 01:36

Bericht door aribold »

Geniaal!

Ik zat zelf al te puzzelen of ik een reedrelais kwijt zou komen in de teller, maar deze oplossing is nog veel mooier!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jugovo
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2008 11:29

Goedkope pulsgever

Bericht door Jugovo »

Hallo,
Ik heb een Fiat Ducato van 2000 en heb een Cruise Control John Gold AP-300 gemonteerd.
Aangezien deze ook een puls van de snelheid nodig was en de teller met een tellerkabel werkt, heb ik gezocht naar een pulsgever.
Naar aanleiding van de oplossing van "Opa" ben ik ook maar aan het knutselen gegaan.
Ik heb de IC- DN6838 besteld en toen kwam het, hoe monteer ik die, na enig denkwerk kwam ik met de volgende oplossing.
In de teller boven de magneet zat een sleuf van 4 mm, daarin heb ik een strookje kunststof met de IC erop gelijmd en een klein stekkertje eraan en een gaatje door de behuizing van de teller voor de kabels, hierop een klein kroonsteentje, voor de kabelaansluitingen.
Voedingspanning via de zekering van de richting aanwijzer, deze staat alleen onder spanning als het contact aanstaat.
De blauwe puls kabel van de AP-300 aan pen 3 van het IC, zwarte pulskabel niet aansluiten en zaakje werkt perfect.

Ik dank "Opa" voor deze goedkope en goede oplossing.

Jugovo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Opa's idee was inderdaad briljant, dat zie je maar weer :Yes:
Zie je kans nog eens een plaatje te maken van wat jij gemaakt hebt en dat hier te posten?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Klinkt als een prima oplossing maar ik vraag me af of er eigenlijk wel een probleem was om te worden opgelost :?
Volgens de site van Petri heeft de Ducato nl gewoon een tachosignaal aan boord

Ducato 1999 ohne Tachowelle: am Motorsteuergerät BFS hinter Cockpit, hellblaues Kabel im Kabelstrang (0,75 mm)

Ducato 2000- 3-PIN Stecker am Getriebegeber, blaues Kabel
4-adriger Kabelbaum im Motorraum, Fahrerseite hinter Luftfilter, blaues Kabel

Ducato 2001- Am Kombi Instrument, 6 PIN SteckerD, PIN 1
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jugovo
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2008 11:29

Bericht door Jugovo »

Heb de teller weer volledig ingebouwd, het is met het blote oog bijna niet te zien hoe het is gemonteerd.

Het antwoord dat de Ducato al een tacho signaal heeft lijkt me sterk, omdat de teller kabel op de bak is gemonteerd en er speciale sensors (CCPG.300.16 – 80H- 321) op het internet worden aangeboden voor ongeveer 115 Euro.

Ik heb ook nog nagevraagd bij John Gold en die vertelden mij dat een pulsgever nodig was.

Jugovo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jugovo
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2008 11:29

Bericht door Jugovo »

Ik heb nog even verder gezocht en wat blijkt, het tachosignaal is iets anders (Dit word meestal gebruikt om de geluids sterkte aan te passen van de auto radio). :roll:
Wat je nodig bent voor een Cruise Control is een VSS Vehicle Speed Sensor.
En aangezien mijn cruise control tevreden is met een X aantal pulsen per Km/h, werkt dit uitstekend.
Het enige wat gedaan moet worden is de cruise control een inleer procedure te laten doorlopen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat noemen ze een GALA (Geschwindigkeits Abhängige Lautstärke Anpassung) of SDVC (Speed Dependant Volume Control). Dat is een systeem waarmee een radio z'n speelvolume aanpast aan de snelheid waarmee gereden wordt.
Daarvoor wordt een "speedpulse" gebruikt, afkomstig van de pulsgever die normaliter op de versnellingsbak gemonteerd is. Dit is het zelfde signaal dat ook al input voor de Navi gebruikt wordt. Oftewel, er is in principe geen verschil tussen die twee.
In de praktijk kán er een verschil zijn, en wel in die gevallen dat er een "analoog" signaal gebruikt wordt, dat is een sinus-achtige signaal, dan wel een "digitaal", dat is een blokvormige puls. Die sinusvormige komt echter nauwelijks voor, een heel enkele "oldie" heeft zoiets. Met name als er een soort dynamo gemonteerd is om het signaal op te wekken.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Waarmede dus feitelijk wordt bevestigd dat het signaal reeds aanwezig was, zeker na het monteren van de Cruise Control
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Citrophilips
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 sep 2009 16:32

Bericht door Citrophilips »

JW schreef:Dat noemen ze een GALA (Geschwindigkeits Abhängige Lautstärke Anpassung) of SDVC (Speed Dependant Volume Control). Dat is een systeem waarmee een radio z'n speelvolume aanpast aan de snelheid waarmee gereden wordt.
Daarvoor wordt een "speedpulse" gebruikt, afkomstig van de pulsgever die normaliter op de versnellingsbak gemonteerd is. Dit is het zelfde signaal dat ook al input voor de Navi gebruikt wordt. Oftewel, er is in principe geen verschil tussen die twee.
In de praktijk kán er een verschil zijn, en wel in die gevallen dat er een "analoog" signaal gebruikt wordt, dat is een sinus-achtige signaal, dan wel een "digitaal", dat is een blokvormige puls. Die sinusvormige komt echter nauwelijks voor, een heel enkele "oldie" heeft zoiets. Met name als er een soort dynamo gemonteerd is om het signaal op te wekken.

Groet,
JW
Hoi JW,

Ik heb zo'n oud bakbeestje : een Citroën BX met een pulsgever op de kabel die van de versnellingsbak naar de kilometerteller gaat.

Geeft het problemen om zo'n analoog signaal te gebruiken met een MS 4150? Met m'n Carin 522 in een andere BX werkt het wel.

Bedankt voor je licht in de materie !

Groetjes,

Citro

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Gewoon proberen, zou ik zeggen....

Groet,
JW

PS Excuus voor de late reaktie, ben net terug van vakantie :wink:
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Citrophilips
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 sep 2009 16:32

Bericht door Citrophilips »

Hoi JW,

Aaah, vakantie... Dat lijkt alweer zo lang geleden ;)

Ja, ik zal het maar proberen. Maar de hele zooi weer uitbouwen als het niet werkt, daar ga ik niet aan beginnen. Als de navigatie en GALA werkt, des te beter, en anders jammer dan. (Bezint eer ge begint luidt het spreekwoord geloof ik...)

Groetjes,


Citro

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Tips & Tricks”