Carminat OS Update

Alles met betrekking tot Renault navigatie
Ruhnoo
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2007 19:36

Carminat OS Update

Bericht door Ruhnoo »

Beste Renaultrijders

Er blijkt nogal veel onduidelijkheid te zijn over het updaten van het besturingssyteem van de carminat navigatie.
Zo ook bij mij en voornamelijk ook bij mijn dealer, die me nogal verbaasd aankeek toen ik om een update vroeg. (Dit gaat dus niet over de kaarten maar het OS) De dealer overtuigde me ervan dat dat echt niet mogelijk was en dat je daarvoor het hele systeem eruit moest halen. Ik nam het maar aan wat ik had me er nog helemaal niet in verdiept.

Nu ik echter zelf opzoek ben gegaan op het internet en verschillende forums heb doorgelezen, waaronder dit forum, blijk ik gelukkig niet de enige te zijn die zich dit heeft laten wijsmaken en nog niet precies weet hoe het nou in elkaar steekt.

Na werkelijk het hele internet te hebben afgezocht kwam ik op een Franse site terecht met informatie over het carminat navigatiesysteem waar ik eindelijk eens wat aan had.
http://www.gps-carminat.planeterenault. ... ation.html

Hier valt dus te lezen (voor zover mij Frans nog redelijk in orde is) dat je de OS software kunt updaten door middel van de language cd.

Ze hebben daarbij ook een overzichtje gemaakt met welke versie bij wat hoort, zie hieronder.

CSB nummer: 1.80 of 1.82
Huidige sw-nummer versie: 0196
Updatemogelijkheid: NAV5 (Alle versies) language cd

CSB nummer: 3.00 of 3.01
Huidige sw-nummer versie: 0376
Updatemogelijkheid: NAV5 (Alle versies) language cd

CSB nummer: 4.31 of 4.32 (Tot april 2003)
Huidige sw-nummer versie: 0457
Updatemogelijkheid: NAV5 (Alle versies) language cd

CSB nummer: 4.32 (Vanaf april 2003)
Oorsprongkelijk sw-nummer: 0461
Huidige sw-nummer versie: 0461
Updatemogelijkheid: NAV5 v4.6 language cd

CSB nummer: 4.32 (Vanaf mei 2004)
Oorsprongkelijk sw-nummer: 0500
Huidige sw-nummer versie: 0530
Updatemogelijkheid: NAV6 v2 language cd

(N.B.: Je kunt je CSB nummer zien door in je systeem te gaan naar: Navigatie >> Instellingen >> Systeeminformatie.)

De update cd's zijn zover ik nu weet te downloaden op http://www.gps-carminat.planeterenault. ... pdate.html (Helemaal naar onderen scrollen en op de Téléchanger links klikken.)

Ikzelf val in de laatste categorie en ben op het moment van typen nog de cd aan het downloaden. Als deze binnen is ga ik het eens proberen te updaten en als ik meer weet zal ik hier mijn bevindingen melden.

Dit is dus wat ik heb kunnen ontdekken en hopelijk help ik hier ook anderen mee.

P.S.: Denkt er trouwens iemand dat dit geen goed idee om met een update-cd van een Franse website aan de slag te gaan meld het dan even voordat het voor mij te laat is.

Groeten, E

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Leuk dat je een item maakt wat in dezelfde bewoordingen door mij reeds op 10 augustus jl werd geplaatst
Net ggen plagiaat dus :wink: viewtopic.php?t=9296
Maar niet zo bijster slim om niet eerst te kijken of er al zo iets bestaat :oops:

Overigens is de door jou genoemde wijze van verkrijgen van Updates voor het Carminat systeem niet toegestaan volgens de regels en ook niet door Renault zelf. Bovendien zijn de links die je geeft ook niet actief.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ruhnoo
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2007 19:36

Bericht door Ruhnoo »

Ik had helaas uw item nog niet gezien. Als u trouwens dit artikel goed zou doorlezen gaat het erover dat u uw OS kunt updaten d.m.v. de language cd waar in uw artikel geen vermelding van wordt gemaakt. En om het dan ook nog eens over plagiaat te gaan hebben terwijl u zelf een heel stuk Engelse tekst gekopieerd heeft..

De links werden overigens uitstekend. En ik zie niet in hoe het verkrijgen van updates verboden zou zijn volgens 'de regels' (welke??) èn volgens Renault? (Verras me met meer informatie.) Als je op de Renault dealers moet vertrouwen hebben we namelijk over 10 jaar nog geen update want die denken de hele apparatuur te moeten uitbouwen en op te sturen terwijl een andere medewerker me verteld dat het helemaal niet mogelijk is.

Ik had slechts de bedoeling wat orde te scheppen in de chaos die er heerst onder erg veel Carminat gebruikers. Ik had deze post ook niet kunnen maken maar besloot dit wel te doen omdat ik weet hoe lastig er informatie over te vinden is. Schijnbaar wordt het niet op prijsgesteld.

Ergo: groetjes en tot nooit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
FJeRik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jun 2005 19:22

Bericht door FJeRik »

Heb afgelopen week contact gehad met Renault NL hierover (in mijn geval gaat het om type Informée II, geleverd vanaf april 2006)
Men heeft mij verzekerd dat er hiervoor nooit een OS update uit zal komen.
Dus helaas pindakaas.
De door Ruhnoo genoemde updates zijn voor de Informée I versies.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Heb afgelopen week contact gehad met Renault NL hierover (in mijn geval gaat het om type Informée II, geleverd vanaf april 2006)
Men heeft mij verzekerd dat er hiervoor nooit een OS update uit zal komen.
Voorzover ik terug kan zoeken heb jij zelf een systeem met CD's wat afkomstig is van VDO-Siemens.
Aangezien dit systeem exact op dezelfde wijzen functioneert als zijn voorganger, de Informée I is er niets op tegen om hiervoor een OS update te verwachten. De systeemsoftware staat nl niet op de kaart CD's. Deze zijn exact gelijk aan de CD's van de Informée I maar hebben een gecomprimeerde database zoals bij alle andere apparatuur die VDO Siemens levert zoals VDODayton, Opel CD70, Opel DVD90, BMW High, Professional, VW RNS510 etc.
Bij de Informée II systemen met DVD van Zenrin, is het een heel ander verhaal. Daar bevindt de systeemsoftware zich op de DVD.
Overigens is in de bestaansgeschiedenis van dit forum nog nooit één positieve bijdrage over kennis, kunde of hulpvaardigheid van een Renault-dealer of de importeur geschreven
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
FJeRik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jun 2005 19:22

Bericht door FJeRik »

En wat wil je hiermee nu zeggen Gerrit?
Aangezien dit systeem exact op dezelfde wijzen functioneert als zijn voorganger, de Informée I is er niets op tegen om hiervoor een OS update te verwachten.
Ik ben over een evt. OS update al een half jaar met Renault aan het heen en weer mailen en van de week werd ik hier dus over gebeld. Er komt dus geen OS update CD voor de Informée II.
En dat de systeemsoftware op een aparte CD staat en niet op de cartografie CD weet ik ook wel. :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Even voor mijn begrip:
-De Informee I werkt met CD's en is gebaseerd op VDO
-De Informee II gebruikt DVD's en is een Zenrin systeem.
Klopt dit zó?

Als dat zo is begrijp ik niet hoe er gesproken kan worden over een CD bij een II systeem....

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

FJerik schreef:En wat wil je hiermee nu zeggen Gerrit?
Dat Renault wel vaker uitspraken doet die niet kloppen. Er is theoretisch niets op tegen om zoiets te verwachten aangezien het een systeem is met losse systeem CD's en in deze uitvoering pas een jaar op de markt. Het lijkt me niet onlogische dat er een aanvulling zou komen bijv in de vorm van POI's, schermaanduidingen of postcodes of zelfs andere TMC mogelijkheden. Eea wordt nl niet in Amsterdam beslist. :wink:
JW schreef:Carminat Informée I systeem is een CD systeem dat dezelfde CD's gebruikt als VDODayton MS5000 etc
Carminat Informée II Systemen zijn er in CD en DVD uitvoering. De CD types zijn geleverd vanaf maart 2006 en hebben de gecomprimeerde database, de DVD systemen komen van Zenrin
[/quote]
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
FJeRik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jun 2005 19:22

Bericht door FJeRik »

Dat Renault wel vaker uitspraken doet die niet kloppen.
Dat is helaas waar, want een jaar geleden werd mij beloofd dat er rond mei/juni dit jaar een OS update zou komen.
Het lijkt me niet onlogische dat er een aanvulling zou komen bijv in de vorm van POI's, schermaanduidingen of postcodes of zelfs andere TMC mogelijkheden. Eea wordt nl niet in Amsterdam beslist
Dat was mijn insteek ook, vandaar mijn vraag aan Renault. Dit wordt uiteraard niet in A'dam beslist, maar zij zijn wel het aanspreekpunt voor de NL consument. Ook ik zie genoeg verbeterpunten, o.a. de kleur waarin de route wordt weergegeven. Die wordt nu in het wit weergegeven, hetgeen overdag zeer slecht te zien is. Ik had de suggestie om dit bijv. in het paars weer te geven (zoals Garmin het doet bijv.)
Maar ja, voorlopig zal ik het er mee moeten doen, m'n auto is nu 1½ jaar oud en hij moet voorlopig nog ff mee

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Die wordt nu in het wit weergegeven, hetgeen overdag zeer slecht te zien is. Ik had de suggestie om dit bijv. in het paars weer te geven (zoals Garmin het doet bijv.)
Dezelfde markeringskelur gebruikt VDODayton ook maar daar zijn de omgevingskleuren aangepast en is er naast de gele kleur van de weg tevens een dunne grijze schaduwstrook waardoor de algehele presentatie, ook overdag, stukken beter is dan bij de Carminat.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
FJeRik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jun 2005 19:22

Bericht door FJeRik »

Snap ook niet waarom Renault dit dan aanpast voor de Carminat. :?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Renault kan niets aanpassen. Dat hebben ze, terecht, uitbesteed aan mensen die er echt verstand van hebben, VDO-Siemens :lol:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
FJeRik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jun 2005 19:22

Bericht door FJeRik »

Ok, ik bedoelde eigenlijk: waarom laat Renault dit dan aanpassen voor de Carminat.
Het bestaande is goed, dus waarom veranderen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Nog even terug naar het II systeem:
Gerritje schreef:Carminat Informée II Systemen zijn er in CD en DVD uitvoering. De CD types zijn geleverd vanaf maart 2006 en hebben de gecomprimeerde database, de DVD systemen komen van Zenrin
Is dat CD systeem dan nog altijd van VDO?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Voor de echte connaisseur :wink:

De file Abstract van de benelux CD voor de Carminat Informée II CD systemen"

This medium contains a digital road map database for the CARiN- and VDODayton navigation compatible systems.
The medium can be used in `product' target-systems, for the "CARiN on PC" application, and for CARSiM.

Tool :4.0.03
Date :2007-03-01
Operator :uida1687
CD number :18538
Medium :Master CD
Navigation databases:
.../prod/NavTech/europe/bnl/bnl_hw_nt_rnlt_06Q4_20070215p/bnl_hw_nt_rnlt_06Q4_20070215p.cpr
Type :non C-IQ
Event Texts :carinet16s512.20041130
TPD Database :/carin/ITPD/Full_Products/06Q4.329/20070301
IBA Database :Not available
CARINSYS File :RENAULT-LPN
LPN Medium-Label File:/carin/prod/various/eur/lpn/nt/nt_v1_0_20070112/data/lpn_mediumlabel_eur_V1.0.dat
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Bedankt, het kwartje is gevallen.

Maar het verhaal is wel uiterst verwarrend, wat mij betreft.
Er is een Informée I systeem met VDO spullen.
Vervolgens komt er een Informée II met CD's, die is ook van VDO. En daarna komt er een Informée II met DVD, en dat is dan een Zenrin systeem. Echt logisch dus :oops:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Laat ik dan nog maar een duit in het zakje doen, wellicht voor het volgende kwartje.
Er zijn ook nog Carminat systemen die werken met technologie en de kaartseries van OEM Becker. Dit zijn de systemen SH1 en SH3 met respectievelijk op dit moment A26 en B26 als kaartversie. Beide systemen zijn uitlsuitend met pijltjes en monochroom.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
edelhert
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2007 21:51

Bericht door edelhert »

En Ruhnoo, heb je de update uitgevoerd?
Ik ben zeer benieuwd, want ik heb dezelfde Carminat OS versie, en heb inmiddels de update Nav6 v2.0 gedownload.
Ik durf hem alleen nog niet te installeren.
Graag je bevindingen... :P

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Henkvr
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 nov 2007 22:51

aan allen

Bericht door Henkvr »

Wat is het nut van deze update, gaat het alleen om de navigatie of ook om bijvoorbeeld de bluetooth catkit?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
edelhert
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2007 21:51

Update uitgevoerd

Bericht door edelhert »

Ik heb nergens kunnen vinden waarvoor de update eigenlijk dient, maar ik ga er van uit dat er wat bugs gefixed zijn, en wellicht wat configuratiemogelijkheden uitgebreid... :?:
Nou, ik kon het niet laten..... :?
Ik heb de laatste versie (gedownload van bovenstaande link) op CD gebrand en geïnstalleerd.
Hij gaf keurig aan dat hij de software ging upgraden van versie 500 naar versie 530.
Een blauw balkje, een klein schietgebedje, en klaar.
In het menu zie ik geen enkel verschil. Morgen ga ik er maar eens mee rijden... :o
Weet iemand meer over het verschil tussen SW versie 500 en 530?
Groetjes, edelhert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
PietjePuk
New Member
New Member
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2007 16:29

verschil na update?

Bericht door PietjePuk »

Hallo edelhert,

Heb jij al een verschil gevonden? Werkt alles nog?

Kun je me nog eens zeggen wat jij voor systeem hebt.

Ik rij namelijk een laguna II Tech Line uit december 2004.
Deze werkt met navigatie-CD's (dus geen DVD's) en volledige kaarten (dus geen pictogrammen).
Ik ben benieuwd of het voor mij zinvol is om het OS te updaten.

Graag een reactie...

Groetjes, Pietje Puk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
edelhert
New Member
New Member
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2007 21:51

Geen verschil gemerkt...

Bericht door edelhert »

Hallo Pietje Puk,
Na de update van het O/S naar versie 530 is alles gewoon blijven werken. Ook de taalversie is hetzelfde gebleven. Ik zie geen verschil met de voorgaande versie, al moet ik wel zeggen dat ik de kenmerken van de vorige versie inmiddels alweer ben vergeten... ik zou een omschrijving van de verschillen tussen 500 en 530 wel eens willen lezen.

Ik hoopte vurig dat het met deze nieuwe software versie mogelijk zou zijn om te scrollen in rijrichting. Heel triest dat dat niet werkt met dit systeem, in mijn vorige auto gebruikte ik een tomtom die dat perfect deed. Maar ook met de nieuwe softwareversie lukt dat helaas niet.

Ik rijd een Espace uit 2004 met ingebouwd VDO/Siemens CD-Carminat.
Gegevens (voor en na de update):

HW nummer voor: 0101 na: 0101
SW nummer voor: 0500 na: 0530
Prod week 27
Prod maand 04
CSB SW nummer voor: 4.32 na: 4.32

Groetjes, edelhert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik hoopte vurig dat het met deze nieuwe software versie mogelijk zou zijn om te scrollen in rijrichting. Heel triest dat dat niet werkt met dit systeem, in mijn vorige auto gebruikte ik een tomtom die dat perfect deed. Maar ook met de nieuwe softwareversie lukt dat helaas niet
Er zijn er velen die dat hoopten maar dit is technisch absoluut onmogelijk. De processor is daar veel te traag voor.
Je kunt nu al zien dat met rijrichting noor en scrollen, de schaal automatisch omhoog gaat omdat anders de processor de kaartverandering niet bij zou kunnen houden.
En voor biv 3D weergave heb je een nog snellere processor nodig. Dat zit er pas in bij de laatste generaties toestellen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Just1
New Member
New Member
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 feb 2008 23:04

Bericht door Just1 »

hi, sorry I don't speak Dutch so I'll try to write in my best English (I'm French) :)

So the web site called gps-carminat is mine and I am very happy that it helps you to understand how work the updated of the system :) . The actual version of the web site is the first one I did it very quickly. I am working on the second version (it's just the beginning). The carminat system is very popular in Europe so I'll do a English version of the web site. But when I look to my statistics, i saw that your forum was my 8th sources of traffic :shock: (it was a very big surprise for me) so I'm thinking to do a Dutch version but I don't speak it :roll: . So I'm looking for somebody to do the translation :wink: . I repeat that I just begin to think to the new version so the work don't begin tomorrow :lol: .
I think the development won't be fast because I am just 19 and I have a lot of works at school 8) .

So voili voilou as I say on the planeterenault forum :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

JW :wink:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Problemen na update Carminat Tom Tom
    door Papajakke » 12 jul 2015 19:38 » in Renault
    Reacties: 0
    Weergaves: 1029
  • Renault Carminat (4R/LPN) Europa V32 update?
    door Pvessem » 04 sep 2015 08:41 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 1
    Weergaves: 2211
  • Cd voor carminat informe sh1
    door Jemegane » 14 okt 2014 21:53 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 0
    Weergaves: 644
  • Carminat navigatie Laguna uit 2005
    door Dillingh » 22 jan 2015 17:43 » in Renault
    Reacties: 3
    Weergaves: 1621
  • Carminat Laguna II CD systeem overzetten
    door LagunaDos » 12 jul 2014 21:41 » in Renault
    Reacties: 1
    Weergaves: 945
  • Carminat SH1 pijltjes navigatie firmware beschadigd?
    door Morris » 08 mar 2017 10:45 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 542
  • Carminat 8200299536 A-2003 1498.665 Wie helpt mij?
    door Dennis1982 » 08 okt 2014 16:29 » in Renault
    Reacties: 3
    Weergaves: 932

Terug naar “Renault”