Plaats GPS-antenne

Voor alle niet merk/type gebonden vragen over navigatie systemen, etc.
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
AEK
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 mei 2004 14:17

Plaats GPS-antenne

Bericht door AEK »

Dag forumleden,

Het valt mij op dat veel systemen de GPS-antenne op het dashboard achter de voorruit hebben zitten. Zo ook bij mijn Skoda met VDO 4200RS. Bij andere auto's/systemen is de antenne weggewerkt achter een bumper e.d.
Nu is bij een vriend van mij pas ingebroken en is z'n antenne gejat. Waarschijnlijk hoopten ze ook de radio in het dashboardkastje te vinden of zo. In iedergeval: Met de GPS-antenne zo duidelijk zichtbaar vraag ik me af of je het dievengilde niet een hint geeft van: HIER!!! KIJK!!!

Nu is dit natuurlijk wel een contradictio in terminis: Je wil de GPS-antenne onzichtbaar wegwerken, terwijl de antenne zelf vrij zicht 'naar boven' wil hebben. Toch vraag ik me af of het plaatsen van de antenne uit het zicht niet beter zou zijn.

Zijn er mensen met ervaring hiermee?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Topsport
Senior Member
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 okt 2003 09:26

Bericht door Topsport »

Voor de dievengilde is het zeker beter om de antenne uitzicht te plaatsen, dit kan ook wel in de meeste gevallen. plaatsing onder het dashboard (alleen kunststof) is een mooie oplossing.doe ik ook ( maar ik let wel op de ontvangst, eerst op het dashboard en kijken hoeveel sat's en dan eronder)

heb je een auto mét warmtewerende laag erin zitten is het niet mogelijk. :cry:
wat je ook ziet bij veel auto's is dat er achterop het dak een antenne geplaatst is die lijkt op een gecombineerde antenne (radio/gps) bv citroen en blijkt dat er helemaal géén navigatie inzit.

maar heb je een los systeem met scherm en er zit een steuntje vast in de auto voor het scherm , dan zien ze het ook.terwijl je gps-antenne is weggewerkt :wink:
bij één-din toestellen valt het wat minder op :lol:

Topsport
[color=blue][b]VDO PC-5400/5500 , 2x MM-5000 , MI-2200 , RST-5400 , MT-5011 , CI-3000 , CIX-3000[/b][/color]
[b][color=red]Kenwood DDX-8027 , KCA-iP500 , Hirschmann CarTV , Parrot MK-6100[/color][/b]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bas
Starting Member
Starting Member
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jun 2004 21:53

Bericht door Bas »

Ik rij zelf nu ongeveer 3 weken rond met mijn Golf V met VDO MS5000 systeem. De computer zelf is netjes onder de bijrijderstoel weggewerkt en de GPS antenne zit onder het dashbord. Wanneer ik de monitor eraf haal is er van buitenaf nagenoeg niets te zien.

Bas.
VW Golf V Comfortline 1.9 tdi
VDO MS5000 met TMC
Navteq 2003/02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fantom
Senior Member
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 sep 2003 17:18

Bericht door Fantom »

Als je antenne kabel lang genoeg is kan je de GPS antenne onder je hoedenplank monteren. :idea:
Bij een aantal systemen (Vooral DIN systemen) is de kabel vaak te kort. :shock:
Ik heb dat ook gedaan bij mijn Seat Toledo en dat werkt perfect. :lol:

Let wel op wat Topsport zegt. Dit werkt niet als je een ruit hebt met een warmtewerende laag. :cry:
En anders idd een 16v combi antenne radio/gsm/gps

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Variant
Junior Member
Junior Member
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 jul 2004 20:19

Bericht door Variant »

Wij hebben hem op dit moment naast het achterste zijruitje liggen. (Golf station)

Bij de inbouw van het nieuwe systeem (komend weekend?) misschien eens kijken voor een mooier plekje...
Dacht zelf onder de paravaan(?) waar de ruitenwissers zitten. Helaas zit daar de motorkap boven...
Golf III Variant.

=============
Te Koop:

Pioneer
Avic-8DVDII
AVM P7000R
AVX-7300
CDX-P1250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

@Variant,

Zou ik niet doen, als de motorkap oversteekt.

Zelf had ik het in mijn (kunststof) bumper weggewerkt, was qua resultaat niet slecht, maar werd wel steeds slechter.
Later, na het plaatsen van een combi antenne op het dak en dus het verwijderen van de oude antenne, kwam ik erachter waarom....de antenne had losgelaten, en bungelde alleen aan het draadje onder de bumper... (ergo...goede lijm gebruiken....) :oops:
Succes = vaker opstaan dan je valt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Ter aanvulling op WMP's reactie de opmerking dat de montage in een kunsstof bumper gewoon een interessante optie is voor die gevallen dat je te maken hebt met een warmtewerende voorruit waarin opgedampt metaal verwerkt is, en je voorts een motorkap hebt die tot de voorruit doorloopt.

Als die kunsstof bumper hol is en ver genoeg naar voren steekt, kun je de GPS antenne daarin bevestigen, zonodig goed lijmen dus en het metalen plaatje eronder zeker handhaven. Bij het leggen en doorvoeren van het dunne antenne kabeltje moet je wel oppassen en de kabel goed beschermen en vastzetten.
Als je nog een verlengkabeltje moet toepassen, zorg er dan voor dat de koppeling goed ingepakt wordt, en nooit aan de omgevingsatmosfeer blootgesteld wordt. Dat is vragen om moeilijkheden.

Overigens heb ik zelf, net als WMP een combi-antenne op het dak, en dat is natuurlijk optimaal. Een betere ontvangst is niet denkbaar.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Variant
Junior Member
Junior Member
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 jul 2004 20:19

Bericht door Variant »

wmp schreef:@Variant,

Zou ik niet doen, als de motorkap oversteekt.
Nee inderdaad, daarom zei ik ook helaas, gaat niet passen dus.

Misschien maar gewoon laten liggen. Beste plaats denk ik.
In onze voorruit zit optisch niets warmtewerends, dus geen paarse spiegeling van buiten oid. Tóch is de ontvangst door de ruit een stuk slechter, als op het dak.
Golf III Variant.

=============
Te Koop:

Pioneer
Avic-8DVDII
AVM P7000R
AVX-7300
CDX-P1250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • tmc antenne
    door snaffoo » 20 feb 2017 15:23 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 646
  • radio antenne
    door freebird » 02 sep 2015 15:31 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 675
  • Gsm antenne aansluiting
    door hjvn » 13 apr 2016 19:23 » in Vaste Blaupunkt systemen
    Reacties: 1
    Weergaves: 601
  • RNS 510 Antenne signaal weg na firmware update
    door Johan rns510 » 09 mei 2015 23:31 » in V.A.G
    Reacties: 2
    Weergaves: 792
  • gps antenne espace 2007 phase 2
    door guilvars » 27 okt 2015 16:46 » in Renault
    Reacties: 3
    Weergaves: 1840
  • problemen pc 5400 gps antenne vervangen voor een universele
    door berend850 » 15 okt 2014 13:12 » in Vaste VDO-Dayton systemen
    Reacties: 2
    Weergaves: 491

Terug naar “Navigatie algemeen”