TMC op Mitac Mio 268+

Robje22
Starting Member
Starting Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 apr 2006 23:01

TMC op Mitac Mio 268+

Bericht door Robje22 »

Hallo, ik ben van plan om binnenkort de Mitac Mio 268+ te kopen maar ik vindt die TMC antenne erg prijzig.
Nu lees ik in diverse forum's dat het TMC signaal via de gewone FM band wordt verzonden zoals onze autoradio met
RDS verkeerinformatie kan ontvangen.

Mijn Vraag:

Klopt het dat het via het RDS signaal wordt verzonden via de FM band?

Als mijn vermoeden klopt zoals hierboven, dan is een antenne splitter achter in je antenne ingang van je autoradio voldoende om die door te trekken naar je navigatiesysteem.

Heeft iemand hier wel eens aan gedacht of iemand uitgeprobeerd?

rob

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Het klopt dat TMC informatie meegezonden wordt met het FM signaal. Van een aantal zenders wel te verstaan.

Maar de Mio heeft niet alleen een gewone antenne nodig om van dat signaal bruikbare TMC informatie te maken, die "antenne" is een aparte TMC Module. Kijk maar eens naar dit plaatje en beschrijving: http://www.mio-tech.be/shop/product_inf ... cts_id=251

Groet,
JW

P.S. De Mod zal dit topic wel verplaatsen naar het Mitac gedeelte. Daar kun ook je meer lezen over deze module :wink:
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Robje22
Starting Member
Starting Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 apr 2006 23:01

Bericht door Robje22 »

Bedankt JW voor de info.
Alleen jammer dat ze in Belgie geen nadere info hebben in het Nederlands over dit onderwerp, dan is
het wat makkelijker te begrijpen v.w.b. die ROM

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
scottish
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2006 17:13

MIO 268+ en TMC

Bericht door scottish »

Gebruik met veel plezier een TMC antenne, toch handig om tijdig te zien dat er een verkeersopstopping is. Nog handiger zou het zijn als mij de mogelijkheid wordt geboden een alternatieve route te kieze. Is dat mogelijk?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
corne64
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mei 2006 17:14

omleiding met gebruik van tmc module

Bericht door corne64 »

het is mogelijk om je mio een alternatieve route te laten berekenen je moet dat wel in je instellingen instellen dat hij dat doet..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Robje22
Starting Member
Starting Member
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 apr 2006 23:01

tmc

Bericht door Robje22 »

Beste Corne
Misschien is het mogelijk dat je daarover even wat meer uitleg geeft?
Zoals: Is deze optie alleen mogelijk met een TMC antenne om een altenatieve route te laten berekenen?
Of kan je ook zonder TMC een alternatieve route de Mio laten bereken?
Geef ook even aan in je uitleg onder welke TAB dat staat ! (ik denk dan dat andere gebruikers het sneller kunnen vinden)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
corne64
New Member
New Member
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mei 2006 17:14

tmc module

Bericht door corne64 »

je kunt in je instellingen aangeven of je mio automatisch een andere route kiest of manueel.die alternatieve route kan alleen in combinatie met de tmc module.probeer die optie maar eens te vinden in je instellingen. gewoon je mio opstarten en dan instellingen aantippen daar staat die tmc optie bij

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
scottish
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2006 17:13

tmc

Bericht door scottish »

Bij mij staan de instellingen op automatisch nieuwe route maar bij een file melding verschijnt alleen het icoon en wordt er geen alternatieve route voorgesteld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
H Scheffers
New Member
New Member
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2006 20:47

Re: tmc

Bericht door H Scheffers »

scottish schreef:Bij mij staan de instellingen op automatisch nieuwe route maar bij een file melding verschijnt alleen het icoon en wordt er geen alternatieve route voorgesteld.
Bij die van mij ook. Ik wil ook graag een oplossing hebben

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mio_pret
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jun 2007 12:16

Bericht door mio_pret »

Het is niet altijd beter om andere route te berekenen of te rijden.
Je kan hem ook instellen dat hij vraagt of je een andere route wil berekenen, dan staat er onder wat mio adviseerd.
Bij files van een km of 3 zal hij adviseren om het niet te doen.
Probeer het eens
gr. Pret

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DigiWalker
Senior Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:31

Re: TMC op Mitac Mio 268+

Bericht door DigiWalker »

Robje22 schreef:]
Klopt het dat het via het RDS signaal wordt verzonden via de FM band?

Als mijn vermoeden klopt zoals hierboven, dan is een antenne splitter achter in je antenne ingang van je autoradio voldoende om die door te trekken naar je navigatiesysteem.

Heeft iemand hier wel eens aan gedacht of iemand uitgeprobeerd?

rob
Wat mij hier op deze site heimelijk verbaasd,is de manco aan kennis van andere systemen.
Weliswaar heeft men de wetenschap,dat er een speciale ontvanger bij de Mio 26x serie moet,om TMC berichten te kunnen ontvangen.
Te weten een GNS Trafficbox FM9, TMC ontvanger.
Voor de Mio26x serie,heeft deze 2 aansluitdraden,voor de Mio x10 serie,heeft deze 1 draad.

Ook kun je inderdaad de antennedraad doortrekken ,via een splitter welteverstaan,naar de Mio 26x.
De splitter is te koop als "Y-antenneadapter FAKRA of Y-antenneadapter DIN".
Wat is het verschil:

Een autoradio heeft een antenne ingang.
Deze kan bestaan uit een DIN/ISO aansluiting,maar bij o.a Duitse en Franse auto's,kan deze ook bestan uit een FAKRA aansluiting.

Voor meer info betreffende de GNS Trafficbox FM9,want zo heet zo'n aparte TMC ontvanger,die je o.a nodig bent voor de Mio26x serie( bij de Mio x10 serie zit ie namelijk ingebouwd in het toestel),kun je viunder bij
http://www.gns-gmbh.com/de/
Dan naar Shop,dan selecteer je eerst de FM9 Trafficbox die geschikt is voor o.a de Mio(Mitac),en daar staat dan bij aangegeven welke Y-antennenadapter je nodig bent.
Er zit namelijk verschil in de aansluiiting,zowel antennen,als in cinch of jackplug.
Stukken goedkoper dan bij Mio,en Mio besteld ze daar ook.Waarom zou je ze dan niet rechtstreeks daar bestellen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Ik heb je posting een paar keer gelezen en kan er geen brood van bakken.
Wat mij hier op deze site heimelijk verbaasd,is de manco aan kennis van andere systemen.
Waarom schrijf je dat hier?

Weliswaar heeft men de wetenschap,dat er een speciale ontvanger bij de Mio 26x serie moet,om TMC berichten te kunnen ontvangen.
Te weten een GNS Trafficbox FM9, TMC ontvanger.
Voor de Mio26x serie,heeft deze 2 aansluitdraden,voor de Mio x10 serie,heeft deze 1 draad
.

Inderdaad, via de link die ik op 15 april gaf kom je bij deze info
Ook kun je inderdaad de antennedraad doortrekken ,via een splitter welteverstaan,naar de Mio 26x.
De splitter is te koop als "Y-antenneadapter FAKRA of Y-antenneadapter DIN".
Wat is het verschil:

Een autoradio heeft een antenne ingang.
Deze kan bestaan uit een DIN/ISO aansluiting,maar bij o.a Duitse en Franse auto's,kan deze ook bestan uit een FAKRA aansluiting.
Dat is hier op het forum al -tig maal beschreven. Alles over DIN en ISO aansluiting van een standaard autoradio, over FAKRA bij sommige anderen en zelfs de SMB zoals die nu gebruikt wordt op de PC 5200 FM tuner ingang.
Maar was er op dit punt nú een vraag?
Voor meer info betreffende de GNS Trafficbox FM9,want zo heet zo'n aparte TMC ontvanger,die je o.a nodig bent voor de Mio26x serie( bij de Mio x10 serie zit ie namelijk ingebouwd in het toestel),kun je viunder bij
http://www.gns-gmbh.com/de/
Dan naar Shop,dan selecteer je eerst de FM9 Trafficbox die geschikt is voor o.a de Mio(Mitac),en daar staat dan bij aangegeven welke Y-antennenadapter je nodig bent.
Er zit namelijk verschil in de aansluiiting,zowel antennen,als in cinch of jackplug.
Stukken goedkoper dan bij Mio,en Mio besteld ze daar ook.Waarom zou je ze dan niet rechtstreeks daar bestellen.
Aanvullende info is altijd welkom. Waarom er dan eerst zo'n uitvoerig verhaal, met als eerste zin "Wat mij hier op deze site heimelijk verbaasd,is de manco aan kennis van andere systemen." aan vooraf moet gaan is me onduidelijk.

Tot slot: Je reageert op Robje22's posting van 14 april. Na mijn posting van 15 april schreef hij
Bedankt JW voor de info.
Alleen jammer dat ze in Belgie geen nadere info hebben in het Nederlands over dit onderwerp, dan is
het wat makkelijker te begrijpen v.w.b. die ROM
Ook jouw link is niet in het Nederlands....

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Mitac Mio”