Foutjes in de navigatie (JVC KD-NX901 met 1e update NavTeq)

Mathy
Average Member
Average Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 jan 2007 17:36

Foutjes in de navigatie (JVC KD-NX901 met 1e update NavTeq)

Bericht door Mathy »

Hallo NavTeq en iedereen die nieuwsgierig genoeg is om dit te lezen

Ik heb een JVC KD-NX901 (met eerste update geinstalleerd) en daarbij treden de volgende fouten op:

- Zodra ik, komende vanaf de A2 het klaverblad naar de A76 op rijdt (Knooppunt Kerensheide bij Stein/Geleen/Urmond) begint het apparaat te herberekenen. Terwijl ik gewoon de aanwijzingen opvolg en een andere "route" op dit punt onmogelijk is.

- Als ik, komende vanuit het zuiden, even van de A2 (en de berekende route) afwijk, om in Kessenich, België (via afslag Gratum, Venlo, Ittervoort, Thorn) te tanken, wil het navigatiesysteem me op een gegeven ogenblik rechts de Sleestraat in laten draaien. Hier kun je echter vanuit de Napoleonsbaan/Napoleonsweg/Riijksweg/Venlosestraatweg met de auto niet in.

- Bij een rotonde op/in de autosnelweg, komt de melding dat er iets aan komt erg laat. (Pas bij 600 meter meen ik)

- Bij een kleine rotonde komt de aanwijzing "rechts" vaak als ik al aan het indraaien ben.

- Als ik op de N281 de afslag Kerkrade-West neem en onderaan rechtsaf sla (zoals navigatiesysteem heeft aangegeven), meldt het apparaat dat ik na 800 meter moet omkeren. Terwijl ik gewoon op de enig logische route zit.

- Als ik naar de Caumerboord in Heerlen wil (komend vanaf de N281 en de J.F.Kennedylaan) word ik vanaf de Heerlerbaan (de straat, niet de buurt) vaak op een vreemde manier daarheen geleid. Meestal word ik niet via de Caumerweg geleid, maar via "A gen Giezen" of de Bautscherweg. Sla ik toch de Caumerweg in, dan word ik niet daarna alsnog linksaf de Caumerboord in gestuurd, maar rechtdoor. Een eind verderop moet ik dan naar rechts en na nog wat keren rechts af uiteindelijk de Caumerboord op. De positie van bepaalde huisnummers klopt trouwens niet helemaal (scheelt zo'n tien tot twintig meter).

- Er wordt, als ik in de buurt van het doel kom, te laat herberekend. Dit is vooral lastig, als straten afgesloten zijn i.v.m. werkzaamheden, éénrichtingsverkeer is ingevoerd of als om de doorstroom te vergroten, bepaalde stukken weg voor auto's afgesloten worden. Ik heb wel eens op minder dan 30 meter van het eind van een straat aanwijzingen gekregen, die me naar het begin van die straat leidden. Helaas hadden ze net éénrichtingsverkeer ingevoerd en mocht ik er vanaf die kant niet in. Een funktie "leidt me naar het andere einde van dezelfde straat" zou ook in andere omstandigheden (bijv. straten die deels versmald of voor gemotoriseerd verkeer afgesloten) handig zijn.

Dat zijn de meldingen voor nu even. Of ze allemaal door NavTeq opgelost kunnen worden weet ik niet. Maar jullie draad naar JVC zal iets korter zijn, dan de mijne.

Groetjes en alvast bedankt

Mathy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Als ik dit zo lees bekruipt mij het gevoel dat er wat anders aan de hand is: een niet goed gekalibreerd systeem.

Daarom een paar vragen;
-Hoe lang heb je deze navi al?
-Hoe is 'ie ingebouwd, zit de puls goed aangesloten?
-Hoeveel satellieten ontvang je, en hoelang duurt het na het starten totdat je een Fix hebt?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mathy
Average Member
Average Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 jan 2007 17:36

Bericht door Mathy »

Hallo JW

- Ik heb hem in juli 2006 ingebouwd en begin dit jaar geupdate.
- Pulsen zouden OK moeten zijn, anders zou ik meer storingen/foute meldingen moeten krijgen.
Tijdelijk heb ik destijds de "achteruit"-draad aan massa gelegd. Dit zorgt de eerst 1 a 2 km na achteruitrijden voor onzinnige meldingen (verkeerde positieaanname en dus verkeerde instructies), maar lost zich vanzelf op. Zodra ik ertoe kom om o.a. uit te vissen waar precies het achteruitrijsignaal de auto in komt (globaal schema heb ik, maar daarop staat niet precies aangegeven waar de draad ligt, wel waar ie op aangesloten is. Is dus wat zoekwerk), sluit ik hem goed aan.
- Aantal satelieten weet ik even niet. De laatste keer dat ik dat gecontroleerd heb, waren het er acht.

Groetjes

Mathy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Mathy schreef:Hallo JW

- Ik heb hem in juli 2006 ingebouwd en begin dit jaar geupdate.
- Pulsen zouden OK moeten zijn, anders zou ik meer storingen/foute meldingen moeten krijgen.
Tijdelijk heb ik destijds de "achteruit"-draad aan massa gelegd. Dit zorgt de eerst 1 a 2 km na achteruitrijden voor onzinnige meldingen (verkeerde positieaanname en dus verkeerde instructies), maar lost zich vanzelf op. Zodra ik ertoe kom om o.a. uit te vissen waar precies het achteruitrijsignaal de auto in komt (globaal schema heb ik, maar daarop staat niet precies aangegeven waar de draad ligt, wel waar ie op aangesloten is. Is dus wat zoekwerk), sluit ik hem goed aan.
- Aantal satelieten weet ik even niet. De laatste keer dat ik dat gecontroleerd heb, waren het er acht.

Groetjes

Mathy
In die periode is je systeem aan het herkalibreren :!: :!:
Lees dit verhaal viewtopic.php?t=905 eens, dan begrijp je waarom ik dat zo zeg.
Ook daarná kun je daardoor nog allerlei afwijkingen krijgen, het is dus zaak om te beginnen die achteruit goed aan te sluiten.

De door jou gemelde afwijkingen passen op zich zeer wel in dat patroon, te meer daar ik zelf, meestal met Navteq kaarten rijdend, nooit zoveel fouten geconstateerd heb in zo'n beperkt gebied.
Vraag daarbij: zijn dat eenmalige meldingen of kun je ze reproduceren?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mathy
Average Member
Average Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 jan 2007 17:36

Bericht door Mathy »

Hallo JW

Ik heb je verhaal eerder gelezen. Dat plus het feit dat ik op een onbekende plek liever niet eerst een eind wil rijden om dan pas op het apparaat te kunnen vertrouwen hebben me ervan overtuigd dat het achteruitrijsignaal aangesloten moet worden.

De meldingen over de Sleestraat, Kerensheide en Kerkrade West zijn te reproduceren. Dat ie me niet de Caumerweg in stuurt, maar een van de twee volgende straten komt geregeld voor. Maar als ik dan na die aanwijzing toch de Caumerweg in rijdt, stuurt ie me nooit rechtstreeks de Caumerboord in, maar de route die ik dan zou moeten volgen is wel steeds dezelfde. Vraagteken is alleen nog, waarom ie me de ene keer de tweede straat en de andere de derde in stuurt.

Maar al deze fouten treden op als ik al een tijdje onderweg ben. De hercalibratie is dan volgens mij al lang achter de rug.

Groetjes

Mathy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

De beide verhalen en JW's bijdrage doornemend kan ik maar tot één conclusie komen: Er is iets zeer ernstigs mis met je tachosignaal. Of het is onnauwkeurig of het ontbreekt geheel.
Hoewel jij meent dat deze correct moet zijn stel ik je voor dat toch eens nader te onderzoeken want jouw unit is continu aan het herKalibreren en zo te merken wordt het echt nooit wat op deze wijze. Nog afgezien van de hoeveelheid ergernis en irritatie bij de gebruiker.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Aanvullende vraag: in welke auto zit 'ie ingebouwd?
We hebben een aantal auto's zien langskomen waarbij er structureel iets mis was met de puls, diverse Volvo's bij voorbeeld. Daarbij was er ook de situatie dat de puls niet onmiddellijk) op NUL kwam bij stilstand.

Derhalve, in lijn met Gerritje's opmerking de suggestie om die puls heel goed te checken, en te kijken of 'ie nul is bij stilstand en vervolgens evenredig met je werkelijke snelheid oploopt.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mathy
Average Member
Average Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 jan 2007 17:36

Bericht door Mathy »

Hallo JW, Gerritje

Het gaat om een Volvo 945 (940 estate) uit 1991.

De auto is zeker niet continu aan het hercalibreren. Dat doet ie een keer of twee nadat ik achteruitgereden ben.

Ik kan me niet voorstellen dat de pulsen doorlopen. Als ik voor de deur stop, om achteruit de oprit op te rijden, krijg ik de melding dat ik op de bestemming gearriveerd ben namelijk altijd als ik achteruit op de oprit rij. En niet als ik even wacht. Maar ik zal de volgende keer eens opletten hoeveel satelieten ontvangen worden en welke snelheid het navigatieapparaat aangeeft.

Hercalibreren gebeurt iedere keer dat ik vertrek, omdat ik ,iedere keer als ik thuis aankom, achteruit de oprit op rijd.

Als er met m'n tachosignaal iets niet klopte, waarom zie ik dat dan niet aan de snelheidsmeter van m'n auto. Daar wordt namelijk het snelheidssignaal afgetakt.

Ik rij overigens niet vaak. Maar als ik rij, dan vaak lange stukken. Als er werkelijk met het apparaat wat aan de hand was, dan zou ik in die tijd (tussen drie kwartier en drie uur) vast wel vaker een foute melding krijgen.

Groetjes

Mathy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik ga je er nogmaals op wijzen dat de verschijnselen wijzen op een pulsprobleem.
Het vervelende voor jou is namelijk ook dat specifiek de Volvo deze problemen heeft en dan in zeer sterke mate.
Of het signaal gewoon van de snelheidsmeter wordt afgetakt wil geenszins zeggen dat het dan een goed signaal zou zijn. Er kunnen allerlei stoorsignalen optreden en de Volvo is nu eenmaal berucht. We hebben dit hier op het forum al diverse malen bij de hand gehad.
De enige remedie daartegen is het plaatsen van een zgn API om wel een fatsoenlijk tachosignaal te genereren.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mathy
Average Member
Average Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 jan 2007 17:36

TERUGHANGEN A.U.B.

Bericht door Mathy »

Hallo moderatoren

Zouden jullie dit draadje terug willen hangen waar ik hem gepost heb? Bij "NavTeq" dus!

Edit: op het moment dat ik dit post, staat hij bij "JVC". Ik heb er niet om gevraagd om "omgehangen" te worden en heb hierover ook geen melding gezien/gekregen. :notgood:

Groetjes

Mathy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Hoewel ik je verbazing kan billijken denk ik toch dat dit een terechte beslissing is geweest.
Overigens geef je zelf aan dat je verwacht dat de draad naar JVC korter is dan de jouwe
Maar jullie draad naar JVC zal iets korter zijn, dan de mijne.
Het probleem, zoals jij beschrijft, lijkt te worden veroorzaakt door het (niet goed) functioneren van de hardware en misschien wel in het bijzonder door de auto waarin het systeem is ingebouwd.
Misschien moet het zelfs worden verplaatst naar de Volvo sectie, zeker als straks blijkt dat de veronderstelling van een vervuilde pulse juist is.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mathy
Average Member
Average Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 jan 2007 17:36

Bericht door Mathy »

Hallo Gerritje

Dan hadden ze maar een kopietje van m'n bericht bij JVC moeten zetten en niet m'n bericht in z'n geheel moeten verplaatsen.

Groetjes

Mathy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het dupliceren van zo'n post zou het alleen maar onoverzichtelijker maken.
Bij welke versie wil je de reacties?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat laatste allemaal gezegd zijnde lijkt het me tijd om weer on-topic te gaan. En dat is, naar de stellige overtuiging van Gerritje en mij dat de oorzaak primair niet bij de Navteq DB zit maar bij iets dat mis zit in jouw auto, dan wel het gebruikte systeem.

Als je dus wilt proberen het probleem op te lossen is het zaak te beginnen bij een goede check op die puls, want geloof ons, daar is véééél vaker iets mee mis dan velen veronderstellen. Dat heeft de ervaring ons inmiddels geleerd.

En als het inderdaad dáár blijkt te zitten, dan is het wellicht verstandig dit topic opnieuw te verplaatsen, zodat anderen er later ook wat aan hebben. Want dat is het doel van dit forum, enerzijds mensen zoals jij proberen direct te helpen, maar anderzijds anderen die met vergelijkbare problemen zitten op weg te helpen.
Dáárom heeft de mod dit verplaatst, en dat moet je om die reden gewoon accepteren.

Dus nu eerst: check of de puls 100% OK is.
Staat 'ie direct op nul als je stopt, doet 'ie het ook als je heel langzaam rijdt (5 km/u) en loopt 'ie keurig evenredig op met de snelheid. Een tabelletje daarvan maken is een goed hulpmiddel.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mathy
Average Member
Average Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 jan 2007 17:36

Bericht door Mathy »

Hallo JW

Ik rijd een Volvo 945 GLE uit 1991. Daar zit ABS op. Op het differentieel van de achteras zit een sensor. Dit signaal wordt door de snelheidsmeter gebruikt. Maar bij modellen met ABS wordt dit signaal ook door het ABS gebruikt. Zou met het snelheidssignaal tussen differentieel en klokkenwinkel dus iets mis zijn, dan zou het ABS zich melden. Dat doet het niet. Het lampje van het ABS gaat bij de zelftest gewoon aan. Dat er drie sensoren zijn die alle drie pulsen genereren terwijl de auto stil staat, lijkt me redelijk sterk.

In de klokkenwinkel wordt het signaal opgeschoond en versterkt, voor het verder gebruikt wordt. Zou hier iets mis gaan, dan zou dat zowel invloed moeten hebben op de snelheidsmeter als het navigatiesysteem. Vergelijken wordt dan lastig, omdat de fout bij snelheidsmeter en navigatiesysteem gelijk zou moeten zijn.

Kun je aangeven, welke Volvo's (type, modeljaar, uitvoering, eventueel uit welke fabriek) dit probleem hebben en hoe ik die puls (niet wat het apparaat aangeeft, maar de puls zelf) kan controleren?

Edit: ik ben al ruim twee jaar redelijk aktief op allerhande fora die de Volvo 700, 900 en 90 serie behandelen en heb nog nooit van het door jullie beschreven probleem gehoord in combinatie met deze wagens. Het genoemde signaal wordt overigens ook voor de cruise control gebruikt als je die hebt, maar ook daar nooit problemen die gerelateerd zijn aan (de kwaliteit van) het snelheidssignaal.

Groetjes

Mathy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik heet geen JW maar sta me toe toch een paar antwoorden te geven:

Ondanks het feit dat je redelijk actief bent op de Volvo forums kan het best eens gebeuren dat er bepaalde zaken niet worden besproken. Ëén van deze zaken is de reeds door ons gememoreerde typische Volvo narigheid met een vervuilde puls.

Als lezenwaardige verhalen hier een aantal bijdragen met soortgelijke problemen:
viewtopic.php?search_id=6048182&t=7558
viewtopic.php?search_id=6048182&t=7594
viewtopic.php?search_id=6048182&t=2393

Overigens is er noch door JW noch door mijzelf beweerd dat er iets mis zou zijn met jouw signalen, verre van dat.
Wij zeggen alleen dat het signaal zoals jij het hebt afgetakt niet geschikt zou kunnen zijn voor input in de navigatie. Hierbij is ook de ene navigatie kennelijk kieskeuriger dan de ander. Volvo is nu eenmaal "berucht" hierom.
Als de rest van de regelapparatuur berekend is op het "vervuilde" karakter van deze signalen is er inderdaad niets aan de hand. En vervolgens werkt je hele Volvo-instrumentarium vlekkeloos. De gevolgtrekking dat als de snelheidsmeter goed werkt je navigatie signaal ook in orde moet zijn kun je niet zomaar maken.
Kun je aangeven, welke Volvo's (type, modeljaar, uitvoering, eventueel uit welke fabriek) dit probleem hebben en hoe ik die puls (niet wat het apparaat aangeeft, maar de puls zelf) kan controleren?
Eigenlijk is de enige juiste methode de controle mbv een oscilloscoop. Dan kun je precies zien wat er allemaal mankeert aan de verwachte blokgolf.

Ook een pulserende gelijkspanning is wel degelijk een gelijkspanning en prima geschikt om allerlei apparatuur van stroom te voorzien, maar als voeding voor de gemiddelde versterker genereert het echt een geweldige brom.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het blijft hier oorverdovend stil :cry:
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Inderdaad..... :wink:
En om die stilte maar even te doorbreken, nog wat aanvullinkjes op wat jij en ik al eerder schreven.

Vooraf de opmerking dat niet alle fouten die door Mathy geconstateerd zijn aan een "pulsprobleem" kunnen worden toegeschreven.
Als hij schrijft:
Als ik, komende vanuit het zuiden, even van de A2 (en de berekende route) afwijk, om in Kessenich, België (via afslag Gratum, Venlo, Ittervoort, Thorn) te tanken, wil het navigatiesysteem me op een gegeven ogenblik rechts de Sleestraat in laten draaien. Hier kun je echter vanuit de Napoleonsbaan/Napoleonsweg/Riijksweg/Venlosestraatweg met de auto niet in.
dan is dat (waarschijnlijk) een fout in de Navteq-DB, daar had een blokkering moeten zitten.
De positie van bepaalde huisnummers klopt trouwens niet helemaal (scheelt zo'n tien tot twintig meter).
dan is dat niks bijzonders.
Daarbij moet bedacht worden dat de fabrikant van een Navi sowieso een marge aanhoudt van 20-30 meter voor de nauwkeurigheid.
En voorts moet bedacht worden dat de huisnummers uiteraard niet per stuk vastgelegd worden in de DataBase, dat gaat per sectie, veelal gebaseerd op gegevens van Gemeenten etc. Per stuk vastleggen zou betekenen dat de kaarten maker bij elk huis moet stoppen, het nummer moet noteren en er vervolgens de geocoordinaten van opslaan. Dat zou een waanzinnige hoeveelheid tijd, en dus geld kosten, er wordt nu al geklaagd dat die kaarten zo duur zijn :oops:

Terugkomend op het oorpronkelijke verhaal en onze gedachte dat een pulsprobleem de oorzaak zou kunnen zijn van de afwijkingen.
Ik kan me Mathy's reactie wel voorstellen, immers de rest doet het wel goed in z'n 945.
Toch kom je veel vaker problemen tegen, ook bij auto's die verder goed werken.
Daarom de vraag aan Mathy, waar heb je die puls afgetakt? En hoe heb je 'm naar je Navi gevoerd?

Op een welbekende pulssite kom ik de volgende mogelijkheden tegen:
940 GL bis 2/1998 Kabelfarbe: weiß/grün. Hinter Kombiinstrument am 4 pol. Stecker, Pin 1.
940 ( 945-965 ) ab 1991 Kabelfarbe: orange/grün, oder orange/grau.
Hinter Instrumententafel, direkt am Tacho ist ein blanker, messingfarbener, U-förmiger Stecker.


Nog wat over storingen en onverwachte problemen.
Op de site van Beijer zijn een paar interessante artikelen te vinden, zoals
http://www.beijerautomotive.nl/AWS/doc/ ... 202005.pdf over het waarom van een API
of http://www.beijerautomotive.nl/AWS/doc/Impuls1206NL.pdf waarin een bij velen onbekend probleem aangekaart wordt dat een gevolg is van in veel moderne auto's toegepaste PulsBreedteModulatie.
Daarmee wil ik niet zeggen dat zoiets bij Mathy het geval is, het geeft wel aan dat dit soort problemen optreden bij Navi's, waarbij de auto verder prima funktioneert.

Iets dergelijks hebben we gezien bij auto's met een "lampencheck" Daarbij gingen Navi's op hol, en er werden heftige verwijten gemaakt aan het adres van de Navi-fabrikant. Totdat bleek dat de oorzaak dáár zat en er met eenvoudige middelen een oplossing gecreeerd kon worden.
En wat te denken van Becker-navi's die na het starten van de auto helemaal van slag waren? Dat bleek veroorzaakt door het inzakken van de accu-spanning onder de 10V bij het starten...
Dit zijn zo wat voorbeelden, er zijn er nog legio. Zoals problemen die ontstaan omdat bedradingen parallel lopen met andere, waarop stoorpulsen zitten :idea:

Moraal van het verhaal: neem niet voetstoots aan dat er niks mis is met je eigen auto en/of inbouw van de navi.
Ga eerst het eea checken, zoals voorgesteld. Dus: staat de puls stil bij stilstand, en loopt 'ie evenredig op met de snelheid, ook bij zeer lage snelheden?
Als daar iets geks mee is zou het beste zijn er een oscilloscoop aan te hangen en te meten hoe het zit.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Tijdelijk heb ik destijds de "achteruit"-draad aan massa gelegd. Dit zorgt de eerst 1 a 2 km na achteruitrijden voor onzinnige meldingen (verkeerde positieaanname en dus verkeerde instructies), maar lost zich vanzelf op.
Deze eerder geuite opmerking geeft het best aan dat er iets met de puls niet deugt, vooral omdat het 1 á 2 km duurt voordat de positie weer in de pas loopt met de werkelijkheid.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mathy
Average Member
Average Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 jan 2007 17:36

Bericht door Mathy »

Hallo Gerritje
Gerritje schreef:
Tijdelijk heb ik destijds de "achteruit"-draad aan massa gelegd. Dit zorgt de eerst 1 a 2 km na achteruitrijden voor onzinnige meldingen (verkeerde positieaanname en dus verkeerde instructies), maar lost zich vanzelf op.
Deze eerder geuite opmerking geeft het best aan dat er iets met de puls niet deugt, vooral omdat het 1 á 2 km duurt voordat de positie weer in de pas loopt met de werkelijkheid.
Hoelang mag het dan duren voor ie weer in de pas loopt met de werkelijkheid?

Ik heb eergisteren een eind gereden. Zowel autosnelweg als binnendoor. Tussen stilstaan en "nul pulsen per seconde" zit een dikke seconde. Mij lijkt dat normaal, da's namelijk de eerste seconde waarin er nul pulsen doorgegeven worden. En die seconde heb je volgens mij nodig om erachter te komen, dat er inderdaad geen pulsen binnenkomen in die seconde. Verder heb ik het systeem niet kunnen betrappen op foute aangaves. Met uitzondering van de hercalibratie/herberekening bij vertrek, omdat het achteruitrijsignaal niet aangesloten is en ik de auto achteruit de oprit op rij.

Ik heb vanmorgen wel weer een echte berekeningsfout gezien. Terwijl ik linksop richting industrieterrein (Heerlerweg in Hoensbroek) op gemoeten had, werd ik mooi rechtdoor, door de buurt en dan aan het eind naar links gestuurd. Ik schat ruim een kilometer om.

Omdat dit draadje binnenkort toch weer terug gaat naar "NavTeq" maar gelijk even een paar foutmeldingen.

De rotonde net voor Voerendaal (vanuit de richting Heerlen) kent ie niet. Op de weg van Berg en Terblijt naar Valkenburg ligt in/op "Heek" o.i.d. een rotonde die onbekend is. En in Heerlen bij het Thermenmuseum ligt ook een rotonde die ie nog niet kent.

Groetjes

Mathy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
charisma
Starting Member
Starting Member
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 apr 2007 19:12

Bericht door charisma »

Mathy schreef:Hallo Gerritje
Gerritje schreef:
Tijdelijk heb ik destijds de "achteruit"-draad aan massa gelegd. Dit zorgt de eerst 1 a 2 km na achteruitrijden voor onzinnige meldingen (verkeerde positieaanname en dus verkeerde instructies), maar lost zich vanzelf op.
Deze eerder geuite opmerking geeft het best aan dat er iets met de puls niet deugt, vooral omdat het 1 á 2 km duurt voordat de positie weer in de pas loopt met de werkelijkheid.
Hoelang mag het dan duren voor ie weer in de pas loopt met de werkelijkheid?

Ik heb eergisteren een eind gereden. Zowel autosnelweg als binnendoor. Tussen stilstaan en "nul pulsen per seconde" zit een dikke seconde. Mij lijkt dat normaal, da's namelijk de eerste seconde waarin er nul pulsen doorgegeven worden. En die seconde heb je volgens mij nodig om erachter te komen, dat er inderdaad geen pulsen binnenkomen in die seconde. Verder heb ik het systeem niet kunnen betrappen op foute aangaves. Met uitzondering van de hercalibratie/herberekening bij vertrek, omdat het achteruitrijsignaal niet aangesloten is en ik de auto achteruit de oprit op rij.

Ik heb vanmorgen wel weer een echte berekeningsfout gezien. Terwijl ik linksop richting industrieterrein (Heerlerweg in Hoensbroek) op gemoeten had, werd ik mooi rechtdoor, door de buurt en dan aan het eind naar links gestuurd. Ik schat ruim een kilometer om.

Omdat dit draadje binnenkort toch weer terug gaat naar "NavTeq" maar gelijk even een paar foutmeldingen.
De rotonde net voor Voerendaal (vanuit de richting Heerlen) kent ie niet. Op de weg van Berg en Terblijt naar Valkenburg ligt in/op "Heek" o.i.d. een rotonde die onbekend is. En in Heerlen bij het Thermenmuseum ligt ook een rotonde die ie nog niet kent.
Groetjes

Mathy

Waren dat nieuwe rotonde's ? dan is het toch vrij logisch dat die er dan niet opstaan. Nederland wordt momenteel vol gegooid met rotonde's

Gr.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mathy
Average Member
Average Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 jan 2007 17:36

Bericht door Mathy »

Hallo Charisma

Dat zijn voor zover ik weet geen hele oude rotondes. En omdat ik verwacht dat dit draadje binnenkort weer daarheen teruggezet wordt waar in hem gestart ben ("NavTeq" en niet "JVC") heb ik die maar vast toegevoegd.

Groetjes

Mathy

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Mathy schreef: ....Ik heb eergisteren een eind gereden. Zowel autosnelweg als binnendoor. Tussen stilstaan en "nul pulsen per seconde" zit een dikke seconde. Mij lijkt dat normaal, da's namelijk de eerste seconde waarin er nul pulsen doorgegeven worden. En die seconde heb je volgens mij nodig om erachter te komen, dat er inderdaad geen pulsen binnenkomen in die seconde. ....Groetjes

Mathy
Bij mijn systeem is dat anders, daar is de aanwijzing "instantaneous", oftewel, die geeft het aantal pulsen weer dat er op dat moment is, daarbij speelt die seconde geen rol. En bij stilstand is dat gewoon NUL.
Heb je inmiddels dat lijstje gemaakt met pulsen versus snelheid? Hoe ziet dat er uit?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Mathy
Bedankt voor de terugkoppeling.
Ja, dat gedoe met updaten van de kaartgegevens is al enige malen aan de orde geweest.
Enerzijds is dit een zaak van de wegbeheerder die gegevens en wijzigingen moet doorgeven, anderzijds een zaak van de databaseleverancier, in jouw geval Navteq.
Maar het allerbelangrijkste in dit plaatje is de policy die de navugatiefabrikant hanteert. Het is zeker bij Japanse leveranciers,is ons gebleken, in sommige gevallen niet ongebruikelijk dat veranderingen van 2 jaar oud nog steeds niet worden meegenomen. De recentste gegevens hebben ook bij de DB-boeren een prijskaartje. En JVC heeft ook door relatieve onbekendheid in Europa, een niet bijster goede naam in dit opzicht.
Daarbij komt ook nog eens de wijze van datering van de leveranciers: Een kaart met een database van 2005 wordt begin/medio 2006 verkocht met label 2006/2007 of zelfs 2007.
De rotonde net voor Voerendaal (vanuit de richting Heerlen) kent ie niet. Op de weg van Berg en Terblijt naar Valkenburg ligt in/op "Heek" o.i.d. een rotonde die onbekend is. En in Heerlen bij het Thermenmuseum ligt ook een rotonde die ie nog niet kent.
Deze constateringen kunnen daarmee te maken hebben.
Hoelang mag het dan duren voor ie weer in de pas loopt met de werkelijkheid?
Dat hangt er een beetje vanaf zou ik zeggen. Als jij thuis achteruit de oprit oprijdt neem ik aan dat dit geen 100 meter is want dan had je het geen oprit genoemd. Maar met zeg 10 meter en een moderne GPS-ontvanger in het apparaat moet hij reeds na 50-100 meter de juiste positie weer te pakken hebben. Immers, de modernere apparaten hebben een updatefrequentie die tussen de 1 en 3 seconden ligt. PNA's met SIRF 3 zijn nog veel sneller want 1 seconde bij 100 km/h is al 30 meter verder!
Dus bij een relocatieafstand van 1 a 2 km is er iets niet goed. Jij moet op je beeld kunnen zien of de positie na die afstand in één keer wordt gecorrigeerd of dat dit heel geleidelijk gaat. In het eerste geval zou geen goede puls kunnen hebben.

Laat nog even weten hoe één en ander verloopt.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Mathy schreef:Hallo Charisma

Dat zijn voor zover ik weet geen hele oude rotondes. En omdat ik verwacht dat dit draadje binnenkort weer daarheen teruggezet wordt waar in hem gestart ben ("NavTeq" en niet "JVC") heb ik die maar vast toegevoegd.

Groetjes

Mathy
In de Header heb je het over "de eerste update".
Navteq heeft het op z'n site over Versie 2 http://www.navigation.com/is-bin/INTERS ... =OfferList
Praten we hier over hetzelfde?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • VW navigatie update 2017/2018 navigatie systeem loopt vanst
    door Peterdekoning » 07 okt 2018 18:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 1062
  • Kia Cee'd navigatie software update, alternatief?
    door Johnnyboy » 22 jan 2015 14:24 » in Kia
    Reacties: 0
    Weergaves: 1037
  • avic-f130 navigatie foutmelding na update
    door tuningfreaknl » 23 mei 2016 19:52 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 2
    Weergaves: 890
  • citroen picasso 2001 update navigatie
    door kaatjepas » 16 jul 2015 11:00 » in Citroën
    Reacties: 0
    Weergaves: 812
  • Navigatie-update voor een Nissan Note uit 2013
    door Bert1969 » 28 dec 2014 18:48 » in Te Koop Gevraagd
    Reacties: 0
    Weergaves: 665
  • Lege SD kaart voor Navteq download
    door lynn » 19 aug 2014 16:19 » in Lancia
    Reacties: 1
    Weergaves: 2510
  • Peugeot 406 2003 gekocht,met navigatie.zoek cdrom voor navigatie
    door 406rijder » 28 feb 2015 21:21 » in Peugeot
    Reacties: 2
    Weergaves: 1284

Terug naar “JVC”