Waarom een NIET onderbroken kontakt-plus?

Ook wel : Veel gestelde vragen
Gebruikersavatar
Archief
Senior Member
Berichten: 492
Lid geworden op: 01 Sep 2003 22:07

Waarom een NIET onderbroken kontakt-plus?

Berichtdoor Archief » 01 Sep 2003 18:27

In de inbouwinstructie van vele (zo niet alle maar wie leest dat eigenlijk?) navigatiesystemen staat dat de + 12V die vanaf het kontaktslot komt NIET onderbroken mag worden tijdens het starten.

Waarom is dat van belang?
De computer van je Navi wordt opgestart als je je kontaktslot aan zet. Hij zit al verbonden met de accu, dat is de hoofdvoeding, en door het omzetten van je kontaktslot begint 'ie te werken.
Dat is een opstart procedure die tot enige tientallen seconden duurt, te vergelijken met wat je PC doet.
Als je nu gaat starten mag die spanning NIET verbroken worden, dan gaat de computer op tilt, en heeft moeite weer op te komen als de spanning terugkeert. Vergelijk het maar met je computer thuis, die kan ook erg slecht tegen een stroomonderbreking, en afhankelijk van je besturingssysteem kan 'ie crashen.

In veel auto's bevindt zich een accessoires punt, dat via het kontaktslot van spanning voorzien wordt. Veelal zit hier de autoradio op aangesloten.
En da's nou net het probleem, want dat punt wordt tijdens het starten bij bijna alle auto's van spanning gehaald, om de accu te sparen. Velen sluiten hun Navi op dit punt aan

Bij installatie van een Navi moet je dus een punt opzoeken dat niet onderbroken wordt, en dat is "KLEM 15", waarop de ontsteking van de auto aangesloten zit. En die wordt natuurlijk niet onderbroken bij het starten :wink:
Nadeel van het aansluiten op dit punt is dat je je kontakt tot de tweede stand moet doordraaien om je Navi te activeren, als je tenminste zonder draaiende motor een bestemming wilt ingeven etc. Is wel zo milieubewust natuurlijk.

Als je dat wilt vermijden kun je een "twee-dioden-schakeling" toepassen, waarbij de anode van de ene diode op het accessoirekontakt komt te zitten, die van de tweede op de klem 15. De kathode kant van de diodes soldeer je dan aan elkaar en daarop komt de draad te zitten die naar de navi gaat. Met zo'n schakeling krijgt de Navi wel z'n voedingsspanning en houdt deze ook tijdens het starten.

Een alternatief hiervoor is het toepassen van een vertragingsrelais, waardoor de spanning ook gehandhaafd blijft tijdens het starten.
Een relais met een vertragingstijd van 10-20 sec. moet voldoende zijn.
Als je langer nodig hebt om te starten heb je een ander probleem, dan kan dit er ook nog wel bij :oops:
Het relais dat hiervoor veelal wordt gebruikt is het Bosch-Relais 0 335 330 801, oorspronkelijk bedoeld voor vertraagde uitschakeling van de binnenverlichting. Tijdsvertraging tussen 3 en 30 seconden instelbaar.

Bij een aantal systemen, zoals de Carin 520/522 en de MS 5X00 kan er dmv een condensator en een diode voor gezorgd worden dat de spanning op de paars/violette draad voldoende lang gehandhaafd wordt.
De diode (1N4001 oid) wordt dan in de paars/violette toevoerdraad naar de computer gesoldeerd (kathode aan computerzijde) en op het aansluitpunt van de computer wordt een condensator van 4,7 µF 16V gezet met de negatieve kant aan massa.
Uiteraard kan dit setje ook op een andere plaats gemonteerd worden, bijv op het punt waar de aftakking gemaakt is naar de paars/violette draad.
Daarmee wordt bewerkstelligd dat de spanning op dat punt enige seconden (ca 5) aanwezig blijft. Bij het uitschakelen zul je dat ook zien, dat wordt enigszins vertraagd.

Bijdrage van : JW

Dit artikel heeft een reactie topic : Reactie op bericht JW betreffende aansluiting Navi
Heeft U op- of aanmerkingen over deze posting, geef deze dan aan ons door
Navigatie Help Site Team




Terug naar “Informatief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Onbekende zoekrobot en 0 gasten