ISO aansluitingen Radio / Navigatie

Ook wel : Veel gestelde vragen
Gebruikersavatar
Archief
Senior Member
Berichten: 492
Lid geworden op: 01 Sep 2003 22:07

ISO connectors

Berichtdoor Archief » 01 Sep 2003 18:27

In veel auto’s zitten zogenoemde ISO stekkers, bedoeld om op eenvoudige wijze een Caraudio/Navigatie te kunnen aansluiten.
Ook de meeste fabrikanten van deze systemen rusten hun apparatuur uit met ISO aansluitingen.

De standaard hiervoor gebruikt is ISO 10487-1. Deze standaard (norm) beschrijft in de eerste plaats de afmetingen en voorts de nummering en stekkerbezetting van de stekkerpennen van de A en de B-stekker. Helaas zijn er een aantal fabrikanten die de standaard niet geheel doorvoeren. Hierdoor zijn er (vele) uitzonderingen op de stekkerbezettingen, met name bij de ISO A-stekker (zie onder).

De C-stekker is volgens de ISO norm één geheel en heeft dan 10 pinnen. In de auto-werkelijkheid hebben de fabrikanten hiervoor een andere uitvoering gekozen, met drie stekkertjes en in totaal 20 pinnen. Dit worden “Mini-ISO-stekkers” genoemd.

Daarnaast worden er auto’s geleverd die NIET voorzien zijn van ISO aansluitingen doch andere stekkers hebben. Daarvoor zijn van bijna elk automerk/type verloopstekkers/kabels naar de ISO aansluitingen op de Caraudio verkrijgbaar.

Let op: Controleer vóór het aansluiten van Caraudio/Navigatie altijd eerst de functie van de aansluitingen in de (ISO) stekker(s) van de auto en vergelijk deze met het bij het toestel geleverde aansluitschema’s.

Wees verstandig en knip de originele bekabeling in de auto niet af!
Gebruik zonodig verloopstekkers/kabels die in de meeste gevallen bij de dealer of in de caraudio winkel te verkrijgen zijn.

Onderstaande stekker bezettingen zijn gezien tegen de bedradingszijde van de stekkers


A-BLOK

Hierop staan de spanningen en (stuur)signalen.
Afbeelding


Pinbezetting van de (ISO) A-stekker in de auto. Alternatieve uitvoeringen worden genoemd.

A1 = (ISO) pulse voor GALA/SDVC. Soms zit hier de telefoon mute.
A2 = (ISO) massa voor A1. Wordt ook gebruikt voor de massa van afstandsbediening. Bij 1-DIN Navi’s zit hier veelal het achteruit signaal (achteruitrijlichten plus). Soms zit hier de telefoon mute.
A3 = (ISO) optioneel. Wordt gebruikt voor de afstandsbediening bij radio’s. Vaak zit hier de telefoon mute, bij anderen het achteruit signaal (achteruitrijlichten plus).
A4 = (ISO) geschakelde 12 V in, max. 300 mA. Zie opmerking hieronder over verwisseling.
A5 = (ISO) door de radio geschakelde 12V uitgang, sturing van een antenne, max. 300 mA.
A6 = (ISO) verlichting radio/aan-uit toets .
A7 = (ISO) permanente 12V in, powervoeding. Zie opmerking hieronder over verwisseling .
A8 = (ISO) massa.


Let op: Op deze pinning van het A-Blok komen veel uitzonderingen voor.
Met name zijn dan A4 en A7 verwisseld. Dit komt niet alleen voor bij de in de auto aanwezige ISO stekker, maar ook bij de Caraudio/1-DIN Navi’s.
Veelal moeten bij Opel/Vauxhall en VAG modellen de posities A4 en A7 verwisseld worden om een juiste aansluiting op de Caraudio/Navigatie te verkrijgen. Ook bij franse merken komt dit voor.

On/off logic
Er zijn autoradio’s die on/off logic (kunnen) gebruiken (bv. Philips/VDO), daartoe moeten dan A4 en A7 worden gewisseld.

B-BLOK

Voor het aansluiten van de luidsprekers, geheel volgens de ISO Standaard. Hierop zijn geen uitzonderingen bekend.
Afbeelding


B1 = + rechts achter
B2 = - rechts achter
B3 = + rechts voor
B4 = - rechts voor
B5 = + links voor
B6 = - links voor
B7 = + links achter
B8 = - links achter

Kleuren zijn indicatief, er zijn ook andere kleuren in gebruik dan wel alleen nummers op de draden. Bij de aangegeven kleuren hebben de onderste draden (even nummers) een zwarte band op de draad.

Let op: De min (-) draden mogen nooit aan elkaar geknoopt, en ook niet aan de massa van de auto gelegd worden.


C-BLOK

Dit blok is niet ISO genormeerd.

Het wordt gebruikt voor het aansluiten van cd-wisselaar, line-out, carkit en CAN-bus.
Bij een aantal auto’s wordt dit blok gebruikt voor de bediening van de radio/CD-wisselaar via het stuurwiel.
Daarnaast wordt de groene C2 stekker mede gebruikt voor de communicatie tussen de radio en een eventueel aanwezige (aparte) navigatie computer.

Afbeelding



C1 gele stekker, line-out, gebruikelijke uitvoering

1 = line-out links achter
2 = line-out rechts achter
3 = line-out massa
4 = line-out links voor
5 = line-out rechts voor
6 = geschakelde +12V uit, voor sturing van de versterker ; Bij Becker Navi's: line-out Subwoofer

C2 groene stekker, telefoon/data

7 = VDO: D2B- ; BlauPunkt: Tel+
8 = VDO: Tel+
9 = VDO: Tel-
10 = VDO: D2B+ ; VDO PC: TMC+
11 = VDO: Rem. Control-
12 = VDO: Rem. Control+ ; VDO PC: TMC- ; BlauPunkt: Tel-

Dit zijn enige uitvoeringen, er komen ook andere configuraties voor. Bij Becker Navi's wordt deze C2 stekker gebruikt voor de aansluiting van een specifieke Becker CD wisselaar.

C3 blauwe stekker, wisselaarsturing

13 = CD Data-in
14 = CD Data-uit
15 = massa
16 = +12V continu
17 = +12V geschakeld
18 = CD-changer line-in massa
19 = CD-changer line-in L
20 = CD-changer line-in R

Dit is een voorbeeld, er komen ook andere configuraties voor.
Bij Becker Navi's zitten op deze stekker o.a. de LF telefoon ingang en de AUX ingangen. Zie specifieke Becker instructies.


Let op: De bovenstaande opgaven zijn met zorg samengesteld. Er kunnen echter altijd fouten in voorkomen, dan wel situaties zijn in een auto waarbij afgeweken wordt van deze opgave.
Zorgvuldigheid en extra controle is dus altijd noodzakelijk.
De NHS accepteert geen enkele aansprakelijkheid in deze.
Heeft U op- of aanmerkingen over deze posting, geef deze dan aan ons door
Navigatie Help Site Team




Gebruikersavatar
alexsupport
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 07 Dec 2008 18:07
Locatie: Emmen

Re: ISO aansluitingen Radio / Navigatie

Berichtdoor alexsupport » 13 Feb 2011 17:59

UITZONDERING: ALFA 147

Autoradio's aansluiten met ISO-connectoren in Alfa 147
De Alfa 147 maakt gebruikt van een CAN bus (Control Area Network) voor transport van diverse data via het A- en C-blok.

[*]ISO A-Blok voor de spanningen en CAN-bus
[*]ISO B-Blok voor de luidsprekers
[*]ISO C-Blok voor cd-wisselaar, carkit, CAN-bus

De layout van de blokken is gezien vanaf de achterkant.

Afbeelding
Alfa 147 A - B - C ISO-blok

A-BLOK
A1 = CAN
A2 = booster in
A3 = CAN
A4 = -
A5 = remote +12V uit
A6 = -
A7 = +12 V continu
A8 = massa

B-BLOK
B1 = + rechts achter
B2 = - rechts achter
B3 = + rechts voor
B4 = - rechts voor
B5 = + links voor
B6 = - links voor
B7 = + links achter
B8 = - links achter

C-BLOK
C5 = Booster on/off
C7 = TEL AF+
C8 = TEL mute
C9 = TEL AF-
C10 = RC-A
C11 = massa
C12 = RC-B
C13 = CAN data out
C14 = +12V continu
C15 = CAN data in
C16 = switch
C17 = massa AF
C18 = massa
C19 = AF L
C20 = AF R

Gebruikersavatar
alexsupport
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 07 Dec 2008 18:07
Locatie: Emmen

Re: ISO aansluitingen Radio / Navigatie

Berichtdoor alexsupport » 13 Feb 2011 18:05

UITZONDERING: Opel Astra F

De Opel Astra F heeft een OEM radio, de Blaupunkt SC202 .
De pinning van de ISO-connector (A en B) en het display (C) zijn als volgt:
  • ISO A-blok voor alle spanningen
  • ISO B-Blok voor de luidsprekers
  • ISO C-Blok voor OPEL display

De layout van de blokken is gezien vanaf de achterkant.

Afbeelding
A-BLOK
A1 = -
A2 = massa
A3 = -
A4 = oranje, permanente 12V in
A5 = -
A6 = geel/zwart, verlichting aan/uit-toets
A7 = rood, geschakelde 12 V in
A8 = zwart, massa

Afbeelding
B-BLOK
B1 = blauw, + rechts achter
B2 = blauw/zwart, - rechts achter
B3 = grijs, + rechts voor
B4 = grijs/zwart, - rechts voor
B5 = groen, + links voor
B6 = groen/zwart, - links voor
B7 = bruin, + links achter
B8 = bruin/zwart, - links achter

Afbeelding
C-BLOK
C1 = SDA
C2 = SCL
C3 = massa
C4 = MRQ
C5 - C10 = niet aangesloten

Afbeelding
Om het Display alleen datum tijd te laten zien met een andere radio:
De grijs-rode draad onderbreken, daar wordt vanaf de originele Opel radio de zenderinfo naar het display gestuurd en schakelt om met de datum/tijd info.

Gebruikersavatar
alexsupport
Average Member
Average Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 07 Dec 2008 18:07
Locatie: Emmen

Re: ISO aansluitingen Radio / Navigatie

Berichtdoor alexsupport » 13 Feb 2011 18:12

UITZONDERING: Nissan Primastar / Opel Vivaro / Renault Trafic

De carminat autoradioset is uitgevoerd met afstandsbediening aan de stuurkolom voor de radiobediening en een display voor de zenderinformatie / tijd.

kleurcode's bij de stekkerblokken:
A-BLOK
zwart = stroom e.d. [1 t/m 8] [LET OP: niet lostrekken als je radio code niet weet!]
B-BLOK
wit = speakers [9 t/m 16]
C-BLOK
geel = display [17,18,24,25,30,31]
blauw = extra [bijvoorbeeld cd wisselaar] [21,22,23,28,29,34,35,36]

Afbeelding

Het schema van de stekkers achter op je radio:

A-BLOK
1 = leeg
2 = w-draad [+ via contact]
3 = verlichting
4 = massa
5 = snelheidsinpuls [niet aangesloten]
6 = telefoonmute
7 = spanningsvoorziening antenne, cd-wisselaar.
8 = constant +

B-BLOK
9 = speaker rechts achter massa [RR-]
10 = speaker rechts voor massa [FR-]
11 = speaker links voor massa [FL-]
12 = speaker links achter massa [RL-]
13 = speaker rechts achter plus [RR+]
14 = speaker rechts voor plus [FR+]
15 = speaker links voor plus [FL+]
16 = speaker links achter plus [RL+]

C-BLOK
17 = display
18 = display
19 = vrij
20 = vrij
21 = vrij
22 = vrij
23 = vrij
24 = display
25 = display
26 = vrij
27 = vrij
28 = vrij
29 = vrij
30 = display
31 = display
32 = vrij
33 = vrij
34 = vrij
35 = vrij
36 = vrij

Tot slot:
Als je een ander merk radio wilt inbouwen, vraag dan aan de leverancier van je radio voor een converter voor de renault stuur bediening. Veel merken radio's kunnen die leveren. Op die manier kun je [misschien] gebruik blijven maken van de stuurbediening en houd je geen lelijk gat over in je stuurkolom bekleding.


  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht

Terug naar “Informatief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Onbekende zoekrobot en 0 gasten