Omzeilen van kopieëerbeveiliging

Nieuwigheden en opmerkelijke GPS gerelateerde zaken
Forumregels
  • Berichten worden pas na goedkeuring door een moderator geplaatst, om verkeerde postings, spam en copyright schendingen te voorkomen.
    Dit kan even duren, waarvoor wij uw begrip vragen.
  • Quotes van nieuwsberichten zijn toegestaan, 1-op-1 overnemen van nieuwsberichten zijn niet toegestaan en zullen verwijderd of aangepast worden.
  • Nieuwsberichten die uitsluitend uit een link bestaan verwijderen we.
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Omzeilen van kopieëerbeveiliging

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Bericht :
Brein treedt op tegen verspreiding DVD-kopieersoftware

Mag een magazine uitleggen hoe je de kopieerbeveiliging van een DVD kunt doorbreken en tegelijkertijd gratis programma's meeleveren waarmee je dat kunt doen? En is het toegestaan een back-up te maken van een beveiligde DVD die je zelf hebt gekocht?

Onlangs ontving HUB, de uitgever van PC Consument en DVD Branden, een aangetekende brief van de advocaat van Brein. Brein is een organisatie die optreedt tegen piraterij van muziek, film en interactieve software. In een uitgave van DVD Branden werd uitvoerig uitgelegd hoe je de beveiliging van DVD, Blu-ray DV en HD DVD kunt omzeilen. Bij het blad werd een DVD-rom geleverd met daarop software als Ripit4me en AnyDVDhd waarmee films op beveiligde DVD's gekopieerd kunnen worden. Deze software is overal op internet te downloaden.

...
--------------------------------------------------------------------------------
Gepubliceerd: 15 augustus 2007
Copyright: JuroFoon
URL: http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2805
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Interessant verhaal, goed dat je het gevonden en hier geplaatst hebt. Het zal voor ons een referentie punt worden, waar ongetwijfeld naar verwezen wordt.

Het bestaan van de Europese Copyright Directive was me bekend, ik heb er ook een paar maal naar verwezen. Onder andere toen het nieuwe duitse Urheber-Gesetz aan de orde kwam waarin expliciet verboden is om Copy-Protect systemen te kraken.
Dat dit inmiddels ook in onze Auteurswet opgenomen is wist ik niet.

Het enig onlogische is voor mij nog altijd dat je in ons land wel voor eigen gebruik een kopie mag maken van een muziek-CD'tje of film-DVD dat niet je eigendom is. Onbegrijpelijk, en ik ben benieuwd hoe lang dat nog zó blijft.
Voor de goede orde, een Navi-CD valt niet onder dít regime. Zie de opmerking in het verhaal.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GijsH
Average Member
Average Member
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:58

Bericht door GijsH »

JW, ik begrijp jouw opmerking niet. ik zie in de tekst op geen enkele plek staan dat een NAVI-DVD of CD niet onder het regime valt.

Ik zie een uitzondering staan voor software maar naar mijn beste weten is een kaarten-database geen software maar content.

Groet,
Gijs

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Uitzonderingen: van welke werken mag geen thuiskopie worden gemaakt
Er is een aantal categorieën werken waarvan geen thuiskopie mag worden gemaakt. Ook zijn aan sommige categorieën beperkingen gesteld. Van de volgende categorieën mag geen thuiskopie worden gemaakt:
  • Elektronische databanken (zie artikel 10 lid 3) - van papieren databanken mag dus wel een thuiskopie worden gemaakt;
  • Bouwwerken (zie artikel 16b lid 7);
  • Computerprogramma’s (zie artikel 45n) - op grond van artikel 45k mag de rechtmatige verkrijger wel een reservekopie maken van het programma.
Een thuiskopie van geschriften (boeken, brochures, nieuwsbladen, tijdschriften en dergelijke) is toegestaan. Echter, deze moet normaliter beperkt blijven tot een klein gedeelte van het werk. Dit geldt weer niet voor in een dag-, nieuws- of weekblad of tijdschrift verschenen korte artikelen, berichten of andere stukken. Hiervan mag je gewoon een thuiskopie maken. Ook als het geschrift niet meer in druk is, en herdrukken zijn niet te verwachten, dan mag het hele werk worden gekopieerd als thuiskopie. Deze thuiskopie mag dan echter niet aan derden ter beschikking worden gesteld.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GijsH
Average Member
Average Member
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:58

Bericht door GijsH »

maar het klopt toch dat die opmerkingen die jij nu maakt niet in het verhaal stonden??

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

GijsH schreef:maar het klopt toch dat die opmerkingen die jij nu maakt niet in het verhaal stonden??
Helemaal correct!. Ik heb alleen het bewuste artikel integraal overgenomen en hier geplaatst.
Maar het moge duidelijk zijn dat een CD/DVD met kaartgegevens wordt beschouwd als een elktronische databank met alle bepalingen en restricties die daarop van toepassing zijn.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Een nieuw hoofdstuk is geschreven met een uitspraak van de rechtbank in den Haag: "Downloaden voor eigen gebruik toch illegaal", zo staat het vanmorgen in de Volkskrant http://www.volkskrant.nl/economie/artic ... h_illegaal

Hopelijk komt er snel een Hoger Beroep bij het Gerechtshof, en wellicht een Hoge Raad uitspraak. Daarmee wordt dan de zo gewenste duidelijkheid en eenduidigheid geschapen.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

JW schreef:Hopelijk komt er snel een Hoger Beroep bij het Gerechtshof, en wellicht een Hoge Raad uitspraak. Daarmee wordt dan de zo gewenste duidelijkheid en eenduidigheid geschapen.
Hmm, jij weet natuurlijk ook wel dat de Hoge Raad uitsluitend arrest wijst!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Uiteraard, da's me bekend :wink:
Ik heb de term "uitspraak" gebruikt omdat die door de modale lezer wat beter begrepen wordt dan "arrest" :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “In het nieuws”