Ervaringen met de RT4 in m'n C5 Break

Alles met betrekking tot Citroën navigatie
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Ervaringen met de RT4 in m'n C5 Break

Bericht door JW »

Twee weken geleden heb ik m'n Xantia ingeruild voor een C5 Break V6 uit 2007, zie http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=1&t=7216
Daarin zit een RT4 systeem met kaarten 2009/10, waarmee ik de afgelopen week, tijdens een vakantie in de Vogezen inmiddels wat ervaring opgedaan heb.

Verwend als ik was met de VDO 5500 DVD Navigatie met V-Trafic TMC box in m’n Xantia, was ik vooraf wat sceptisch. En dat is me errug meegevallen, gelukkig :D
Het systeem is behoorlijk snel, als je een keer van een geplande route afwijkt is het binnen de kortste keren weer bij de les.
De kaart is redelijk duidelijk, handig is de inzoommogelijkheid met de centrale knop. Daarvoor hoef je niet door menustappen heen.

De TMC is uitgebreid, incl. de mogelijkheid om zelf een zender te kiezen. En dat is een prima feature, m’n VDO had dat ook.
Er zit geen V-Trafic op, maar wél Via-Michelin, dat via NRJ uitgezonden wordt. Inhoudelijk blijken de verschillen met V-Trafic klein te zijn, het enige is dat de dekking van de NRJ zenders minder goed is dat die van France-Inter waarlangs V-Trafic loopt.
Minder handig is dat je op de kaart niet kunt zien of de problemen op je route zitten, of op de andere rijbaan. En je kunt via de kaart ook niet inzoomen/scrollen naar z’n probleem, je moet daarvoor in het menu zoeken naar de problemen.

Ik heb uiteraard nog niet alle mogelijkheden ontdekt van dit systeem, de nodige onderzoekingen en experimenten zullen nog volgen.

Wordt vervolgd :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Magnifique!

Begrijp ik nu goed dat dit RT4 systeem van Citroën ongeveer identiek is aan de RT3 van Peugeot?
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Bij mijn weten is de Peugeot RT3 het systeem met losse CD's, die je er in moet hebben om te kunnen navigeren. Zó heet en werkt in elk geval het RT3 systeem dat Citroën enige jaren gevoerd heeft.

De RT4, bij Citroën in gebruik vanaf modeljaar 2007, heeft een 30 GB HD aan boord waarin de 12 CD's geladen worden. Vervolgens navigeer je vanaf de HD.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Helemaal duidelijk maar toch een verwarring
Als je een update koopt zitten daarin 23 cd's:
12 voor de RT3 en 11 voor de RT4/RT5
Voor de RT3 is er namelijk een aparte CD bij voor Canarische Eilanden en die is bij de RT4 inclusief op de Spanje/Portugal CD

Heb je ook dit gelezen: ?

Voor de flitscamera producten gelieve u contact op te nemen met uw dealer
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat laatste heb ik gelezen.
Er is echter een betaalde site waar je je de "flitspalen" kunt kopen, met maandelijkse updates, te vinden via Planète Citroën. Daar ga ik eens naar kijken, dezer dagen/weken.

Hoeveel CD's er nú geladen zijn weet ik niet, ik dacht 12. Ook daar zal ik even naar kijken :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

JW schreef: ....Hoeveel CD's er nú geladen zijn weet ik niet, ik dacht 12. Ook daar zal ik even naar kijken :wink:

Groet,
JW
Het blijken er inderdaad 11 te zijn :idea:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Verwijderde gebruiker 230

Bericht door Verwijderde gebruiker 230 »

Volgens mij als je nu een update koopt moet je specifiek aangeven voor welke unit ...
Ik kreeg voor m'n C5 slechts die geschikt voor de RT3 ( 12 stuks ) , bij onze 207 met RT4 staan ze idd op de HD .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

M&M schreef:Volgens mij als je nu een update koopt moet je specifiek aangeven voor welke unit ...
Ik kreeg voor m'n C5 slechts die geschikt voor de RT3 ( 12 stuks ) , bij onze 207 met RT4 staan ze idd op de HD .
Als je op dit moment een update koopt (versie 2009/2010) zitten er altijd 23 cd's in het pakket
Het pakket dat je koopt is er slechts in één smaak:

European Package - RT3 G2 / RT4 / RT5 12 CD Set v.2009/2010

En je schrikt je een hoedje als je het opemaakt1

En nog iets, hoewel ook de cd's voor de RT3 gelabeld zijn 2009/2010 zijn de gegevens niet van Q4-2008 zoals de RT4 schijven,maar van Q2-2008 en worden de kaarten op het scherm (foutief) aangeduid als 2008-2009
Dit komt door een blunder in de file Gruppo_2.dat waarin 2008-2009 staat ipv 2009-2010
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Verwijderde gebruiker 230

Bericht door Verwijderde gebruiker 230 »

Ik heb de update 2 maanden geleden gekocht ( via de Cit dealer ), het bestond bij mij uit slechts 12 CD's ....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

M&M schreef:Ik heb de update 2 maanden geleden gekocht ( via de Cit dealer ), het bestond bij mij uit slechts 12 CD's ....
Daar kan ik niet over oordelen.
Ik baseer me geheel op de aanbieding van Navteq zelf

Maar gezien de ervaringen op de Peugeot forums vermoed ik een dubbele bodem.
De dealer is op deze wijze wel in staat om een pakket tweemaal te verkopen!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Verwijderde gebruiker 230

Bericht door Verwijderde gebruiker 230 »

Dat wil ik best aannemen, echter in dit geval vertrouw ik mijn dealer meer dan 100% ...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Re: Ervaringen met de RT4 in m'n C5 Break

Bericht door JW »

Even een update....

Inmiddels heb ik de nodige kilometers gereden met deze RT4, en het totaal oordeel blijft: PRIMA systeem, snel, mooie kaartopbouw, fraaie aanwijzingen op het scherm.

Vorig jaar september heb ik er de "Zônes à Risques" in geladen, die haal ik elke maand op bij Planète Citroën.
Dat werkt heel prettig, je krijgt een geluidssignaal als je een vaste flitser nadert en op je scherm is dan te zien welke begrenzing daar telt.
Uiteraard is dit niet bedoeld om maar aan te scheuren en dan boven op je rem te gaan, het is een handig hulpmiddel.
Naar ik gemerkt heb staan de trajectcontroles, zoals op de A12 bij Utrecht er niet op.

Een andere verassing was de constatering dat het TMC systeem óók de duitse TMC-Pro aan kan.
Dat merkte ik zondag, toen ik over de Autobahn terugreed vanuit Oostenrijk. En die TMC info is behoorlijk compleet, met als plezierige bijkomstigheid dat hij ook nog eens bleek te kloppen :wink:
Er waren onderweg wat wegwerkzaamheden, met rijbaan versmallingen, en die werden allemaal keurig aangegeven.

Al met al: een heel goed systeem, deze RT4.
Met maar één nadeeltje, als eerder aangegeven: je kunt niet via de kaart even snel naar een TMC driehoekje op de kaart gaan en kijken wat daar loos is. Dat fraaie feature is aan de VDO's voorbehouden......

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Re: Ervaringen met de RT4 in m'n C5 Break

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Met maar één nadeeltje,
Als ik nog een nadeel van de navigaties van PSA mag noemen:
De kaarten lopen consequent 6-12 maanden achter op de concurrentie en kosten meer dan bij de concurrent
De laatste RT3,4,5 kaarten zijn van Q2-2009, er staat 2010-2011 op het doosje en in het scherm staat 2009-2010

Met de kaarten voor de andere SD kaart systemen is het nog erger. Die komen nog slechts eens in de 18 maanden uit en lopen op moment van uitgifte 12 maanden achter bij alle andere grote merken. De in november 2010 uitgebrachte kaarten zijn ook van Q2-2010. Dus nog steeds zonder "Eindhoven".Dat is pas echt balen
Als voorbeeld: Audi MMI kaarten die ook in november uitkwamen zijn van Q2 2010. Net als de SD kaarten van Becker afkomstig!
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Higgy
Moderator
Moderator
Berichten: 1762
Lid geworden op: 16 nov 2003 15:42

Re: Ervaringen met de RT4 in m'n C5 Break

Bericht door Higgy »

JW schreef:Een andere verassing was...
Issie afgebrand dan, je C5?
:lol:
iPhone 6 met Sygic, Waze, Navmii
TomTom One XL Europa

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Re: Ervaringen met de RT4 in m'n C5 Break

Bericht door JW »

:oops

Kan de welwillende Mod dat aanpassen voor me, misschien.......

Want nee, hij is er nog, in vurig rood, maar da's niet de kleur voorafgaand aan verassen :wink:
Gelukkig maar. Het rijden er mee is een zeeeeer groot genoegen :geluk:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Ervaringen delen mbt de DNX7250DAB
    door supersjors » 24 okt 2014 10:10 » in Kenwood
    Reacties: 0
    Weergaves: 589

Terug naar “Citroën”