Navigatie CD's voor RNS 300

Alles met betrekking tot
Audi, Seat, Skoda & Volkswagen navigatie
jclcm
Junior Member
Junior Member
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 jan 2007 17:18

Navigatie CD's voor RNS 300

Bericht door jclcm »

Op diverse plaatsen in dit forum is oa door mijzelf op de een of andere manier het aanbod van Blaupunkt E cd's onder de aandacht gebracht.
Met name het aanbod op een aantal duitse websites (Caraudio24.de en Navishop24.de) is gezien de prijsstelling daarbij interessant.
Zie o.a. onderstaand draadje:
http://www.navigatieforum.nl/Forum/view ... 0076bcbf26

Er is door Blaupunkt een Europaset (10 cd's) in de handel gebracht.
Hiermee is echter iets vreemds aan de hand.
De mensen van de hotline van Blaupunkt ned weten te melden dat deze set absoluut niet geschikt is voor de RNS 300, hoewel ook dit systeem gebaseerd is op het E-platform van Blaupunkt.
De ene duitse website (Caraudio24.de) sluit zich aan bij dit standpunt, de andere website (Navishop24.de) biedt de betreffende set juist specifiek aan voor de RNS 300.

Gesteund door de reacties en analyses van Gerritje en JW en omdat ik tot op heden van niemand een verklaring heb gekregen waarom de set niet geschikt zou zijn voor de RNS 300, een E-cd is tenslotte een E-cd, heb ik met enig risico de set bij de Navishop24.de gekocht (€ 399,=).
In het eerder genoemde draadje heb ik mijn eerste indruk ervan weergegeven. Omdat dat draadje gestart was met een vraag over een ander systeem in een Ford vind ik dat de voortgang van de bespreking van de werking van de Europaset in de RNS 300 op deze plaats in het forum thuishoort. En ik heb wel behoefte de ervaringen met de set in de RNS 300 te delen en uit te wisselen.

De ervaringen tot nu toe:

Allereerst de constatering dat zowel op het doosje als iedere afzonderlijke cd vermeld staat:
- het Blaupunkt E-platform symbool
- het TMC symbool
- het "precise"symbool
- dat de cd's compatible zijn met de Travelpilot Rome (Europa) NAV56E (op de cd's staat "only compatible with ...)

Ik heb de benelux-cd van de set nu twee dagen uitgeprobeerd. Conclusie: navigatie op zich werkt correct.
Invoer gegevens, routeberekening, routebegeleiding etc. dit alles werkt goed.
Er is echter één maar en dat is de TMC-functie, die werkt op de nieuwe cd'niet.
Als ik de RNS 300 laad met de originele VW-cd dan werkt de TMC functie goed. Vervang ik daarna de VW-cd door die nieuwe cd dan blijft de TMC functie ook goed werken. Totdat ik de RNS 300 of het contact afgesloten heb, start ik daarna weer de RNS 300 op met de nieuwe cd dan werkt de TMC totaal niet.

Kan het zijn dat de RNS 300 de TMC codes van de nieuwe cd (die er volgens het symbooltje dus wel op moeten zitten) niet kan laden?
Als dit inderdaad het probleem zou zijn is daar dan mogelijk iets aan te doen? Bijvoorbeeld met de instellingen van de RNS 300?

Wie denkt mee?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Complimenten voor de wijze waarop je je ervaringen hebt willen delen en in een nieuw topic aan het publiek toont.
We mochten wensen dat vaker dit soort duidelijke uiteenzettingen werd geschreven.

Op zich een prima zaak dat de navigatie wel blijkt te werken maar dan er in ieder geval met de TMC iets wonderlijks aan de hand is.
Alles wat ik hierover zou kunnen debiteren zou zuiver speculatief zijn en daar schieten we niets mee op.

Een ander punt dat me opvalt is dat je zegt dat na het laden van de VW CD de TMC werkt maar als je de andere set er in doet niet meer.
Normaliter is het zo dat bij het wisselen van versie van de CD, eerst de op de schijf aanwezige software geladen gaat worden en daarna begint de unit dan opnieuw. Jou hoor ik hier niet over tewrijl de rest van het verslag toch aan duidelijkheid niets te wensen over laat. Ik kan dus slechts (voorlopig) concluderen dat de softwareversie en dus de versie van de kaart CD's identiek moet zijn.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jclcm
Junior Member
Junior Member
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 jan 2007 17:18

Bericht door jclcm »

Gerritje, dank voor je reactie en je complimenten.

Uit je vraag maak ik op dat ik toch nog niet volledig genoeg ben geweest.

Bij het laden van de nieuwe cd meldt de RNS 300: "andere navigatie-database"
Dan is de RNS 300 inderdaad even aan het laden van de nieuwe cd en op een gegeven moment kan ik de invoer starten.
Ik heb een aantal keer, wanneer ik een adres uit het geheugen van de RNS 300 invoerde als bestemming, ook de melding gekregen: "verkeerde CD. Navigatie-gegevensdrager plaatsen".
Dus ik concludeer hieruit dat er wel verschil is in de software van de beide cd's (is dat een juiste conclusie?).

Nog een kleine correctie op jouw formulering: Als ik de VW-cd eruit haal en de nieuwe cd erin, dan blijft de TMC-functie gewoon wel werken!
Totdat ik het contact of de RNS 300 afzet, daarna krijg ik met de nieuwe-cd in de RNS 300 geen TMC functie meer op gang.
Laad ik dan eerst weer even de VW-cd en vervang hem dan weer door de nieuwe cd dan blijft de TMC functie ook met de nieuwe-cd wel weer werken ???
Met andere woorden: als de TMC functie opgestart is met de VW-cd werkt hij ook met de nieuwe-cd.
Maar met de nieuwe-cd kan ik de TMC functie niet starten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

jclcm schreef:Dus ik concludeer hieruit dat er wel verschil is in de software van de beide cd's (is dat een juiste conclusie?)..
Dat is een juiste conclusie.
jclcm schreef:Nog een kleine correctie op jouw formulering: Als ik de VW-cd eruit haal en de nieuwe cd erin, dan blijft de TMC-functie gewoon wel werken!
Totdat ik het contact of de RNS 300 afzet, daarna krijg ik met de nieuwe-cd in de RNS 300 geen TMC functie meer op gang.
Laad ik dan eerst weer even de VW-cd en vervang hem dan weer door de nieuwe cd dan blijft de TMC functie ook met de nieuwe-cd wel weer werken ???
Met andere woorden: als de TMC functie opgestart is met de VW-cd werkt hij ook met de nieuwe-cd.
Maar met de nieuwe-cd kan ik de TMC functie niet starten.
Hieruit begrijp ik dat je een nieuwe CD in de werkende navi stopt en dat je zonder verdere mededelingen kunt navigeren.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Interessant verhaal, ook mijn compli's :Yes:

Er ontbreken op dit moment bij mij nog een paar stukjes van de puzzle, daarom een paar volgordes met een paar vragen:

1) Je begint met de oude CD.
Daarna gaat de nieuwe CD er in, en moet je dan altijd wachten en krijg je dan altijd zoals je schrijftmeldt de RNS 300: "andere navigatie-database"?
2) Voorts schreef je:
Ik heb een aantal keer, wanneer ik een adres uit het geheugen van de RNS 300 invoerde als bestemming, ook de melding gekregen: "verkeerde CD. Navigatie-gegevensdrager plaatsen".
Blijft 'ie dat altijd doen, dus elke keer dat je een adres ophaalt uit het geheugen van de RNS 300? Ook als je een nieuw adres opgeslagen hebt dat op de nieuwe CD staat?
3) Wat gebeurt er als je voordat je het contact uitzet die nieuwe CD uit het systeem haalt, en 'm er pas weer in doet nadat je de auto gestart hebt?

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jclcm
Junior Member
Junior Member
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 jan 2007 17:18

Bericht door jclcm »

JW ook bedankt voor je compli's.

In volgorde de vragen langs:

Gerritje:
"Hieruit begrijp ik dat je een nieuwe CD in de werkende navi stopt en dat je zonder verdere mededelingen kunt navigeren".
Antwoord: nee, ik krijg steeds bij het wisselen van de cd's de melding "andere navigatie-database". Ik had me in de beschrijving even toegelegd op de TMC-functie omdat ik dat niet helemaal begrijp.

JW:
Antwoord op vraag 1): zie antwoord aan Gerritje, ik moet altijd even wachten en die melding komt iedere keer bij het wisselen van cd's.
Op je vragen 2 en 3 heb ik nog geen antwoord. Dat moet ik dus nog even testen, kijken wat er gebeurt.

Wordt vervolgd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jclcm
Junior Member
Junior Member
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 jan 2007 17:18

Bericht door jclcm »

Het vervolg.

JW vraag 2) antwoord: ik heb nu diverse adressen, zowel oude als nieuw opgeslagen adressen, probleemloos vanuit het geheugen van de RNS 300 kunnen laden. De melding van "verkeerde cd" heb ik niet meer gekregen.

Jw vraag 3) antwoord: er gebeurt eigenlijk niets bijzonders als ik eerst de cd eruit haal, contact uitzet, vervolgens contact weer aan, RNS 300 aan en dan pas de nieuwe cd laden. Alle navigatiefuncties werken correct. Ik krijg alleen geen TMC functie operationeel.

Als ik in de radiozenderlijst kijk zie ik verschillende zenders met de aanduidingen TMC en TP erachter in de lijst staan. Welke zender ik ook probeer nergens pakt hij die TMC.
Onder in het scherm van de RNS 300 zitten twee kadertjes één met de letters TP en één met de letters TMC. Deze laatste lettertjes worden bij die nieuwe cd dus gewoon drie ---, inderdaad ... streepjes dus.

Morgen ga ik nog een paar andere cd's uit de set testen (Du en Fr bijvoorbeeld). Het zou natuurlijk toevallig een storinkje op deze ene cd kunnen zijn. Hoop doet leven, dus wie weet doen de andere cd's waarop eveneens het TMC symbool vermeld staat, het wel. (De Griekenland CD en die van United Kingdom/Ireland missen overigens het TMC-symbool).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jclcm
Junior Member
Junior Member
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 jan 2007 17:18

Bericht door jclcm »

Weer even wat verdere ervaringen met de Blaupunkt Europaset E-cd's delen.

Op vrijdag in de drukke spitsmomenten was ik natuurlijk goed in de gelegenheid om die TMC functie eens te testen.
Ook tussen door eens af en toe het contact uit en even later weer aan etc. dat kan in de file (elk nadeel heeft z'n voordeel hè ...) Dus intoetsen dat ik naar Parijs zou willen en ondertussen nog geen 100 meter afleggen in 5 minuten ...

Ik heb alle cd's van de set er nu wel een paar keer in gehad. In feite dezelfde ervaringen als met de Benelux cd Het navigatiegedeelte (bestemmingsinvoer, routeberekening, routebegeleiding etc) werkt volgens mij op zich prima.
Dat gedoe met de TMC functie blijft echter vreemd vind ik, of ik snap het gewoon niet, ik kan de logica er ook niet echt in ontdekken.

Ik kan met alle cd's waar dat TMC-symbool op staat gebruik maken van de TMC-functie (zoals gezegd hebben Griekenland en United Kingdom / Ireland geen TMC vermelding) met één maar: dan moet ik wel eerst de originele VW-cd er in gehad hebben waarmee dan die TMC-functie blijkbaar geactiveerd moet worden of zo (???).
Hoewel ... Na een wat langere tijd (aantal uur) geparkeerd te hebben zonder CD in de RNS 300 stond in het kadertje van de TMC nu niet de hoofdletters "TMC", ook niet de "---" (streepjes) maar de kleine letters "nocd" (had ik nog nooit eerder gezien ....). Toen ik daarna de Benelux CD van de Europa-set er in deed, pakte hij tot mijn grote verwondering de TMC-functie ook direct (???).
En als de TMC functie geladen is dan blijft hij (tot nu toe) ook steeds goed werken zolang ik het contact en de RNS 300 maar aan laat. Uitzetten en gelijktijdig weer aanzetten geeft ook geen probleem . Bij langduriger uitzetten (langer dan 10 minuten) raak ik dan die TMC-functie kwijt. Blijkbaar blijft het een bepaalde tijd in het geheugen.

Wanneer er eenmaal "---" (streepjes) vermeld worden dan is het tot nu toe niet gelukt om met een cd van de Europaset in de RNS 300 de TMC-functie actief te krijgen. Dat lukt alleen met de originele VW-cd in de RNS 300.

Wat ik ook niet goed begrijp is dit:
Wanneer er die "---" (streepjes) in het TMC kadertje staan (dus de TMC functie werkt dan niet), dan geeft de RNS 300 op een gegeven moment de melding "geen TMC zender ingeschakeld". Je kunt dan kiezen uit: "zender behouden, geen TMC" of "TMC zender zoeken". Kies ik "TMC zender zoeken" dan meldt hij onder in het scherm "TMC check" en pakt hij al snel een volgende zender. Altijd een zender waarbij in de lijst ook TMC vermeld wordt. De "---" streepjes blijven echter en even later krijg ik weer de melding "geen TMC zender ingeschakeld".
Maw ik heb de indruk dat hij wel de zender als een TMC-zender herkend (is dat het radio gedeelte ???) , maar dat de TMC-functie zelf niet geactiveerd kan worden (vanuit het navigatiegedeelte ???). Kan dit het geval zijn of klets ik nu onzin ??

Nou ja, het blijft vreemd vind ik. Over een week staat er een forse buitenlandrit op het programma, Duitsland, Zwitserland en Frankrijk, dan kan ik weer verdere praktijktesten uitvoeren ....

Groet,
jclcm

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jclcm
Junior Member
Junior Member
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 jan 2007 17:18

Bericht door jclcm »

En natuurlijk heb ik de leverancier van de Europaset ook met mijn vragen / problemen geconfronteerd.
En zie hier het antwoord van Navishop24.de.

Sehr geehrte Damen und Herren,

wir haben viele Sets für RNS 300 Systeme bereits verkauft das es bei einem
oder anderen Probleme gibt ist bekannt und hier die Lösung. Sie benötigen
ein Softwareupdate welches Sie von Ihrem VW und Audi Partner erhalten. Da
die Software so neu ist das Ihr Gerät gewisse Funktionen nicht verarbeiten
kann da Sie zu alte Software davor verwendet haben.

Mit freundlichen Grüßen

Ihr Team von NaviShop24.de
NAVTEQ Europa Distribution

Web: www.navishop24.de <http://www.navishop24.de/>
Mail: info@navishop24.de <mailto:info@navishop24.de>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Bessie
Senior Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 14 jan 2007 18:43

Bericht door Bessie »

jclcm schreef:. (...) Da die Software so neu ist das Ihr Gerät gewisse Funktionen nicht verarbeiten
kann da Sie zu alte Software davor verwendet haben
. (...)
Eeeeh, ik wil me er echt niet mee bemoeien hoor, maar is dit letterlijk door Navishop24.de geschreven :?: :?:

Grüßen,
Bessie
[size=75]RNS 510 in VW Passat Variant R36[/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Eeeeh, ik wil me er echt niet mee bemoeien hoor, maar is dit letterlijk door Navishop24.de geschreven
ook in Duitsland werken lieden die nog maar net hun inburgeringscursus hebben voltooid en dientengevolge wat wij noemen "Kacheldeutsch" sprechen und schreiben. Rudi Carell Deutsch zo je wilt. Maar als jij de software dahinten verwenden willst :D
Bovendien als je ziet wat hier af en toe door Nederlanders wordt geschreven hoef je nergen over te verbazen.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Bessie
Senior Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 14 jan 2007 18:43

Bericht door Bessie »

Pfuh, Gerritje, dank je wel voor de response. Ik begon even aan mijn inburgeringscursus te twijfelen, maar als jíj het zegt :D
Het is inderdaad menigmaal echt verbijsterend, egal of het nu de Nederlandse of Duitse taal betreft :oops: .

Grüßen,
Bessie
[size=75]RNS 510 in VW Passat Variant R36[/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jclcm
Junior Member
Junior Member
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 jan 2007 17:18

Bericht door jclcm »

OK nu dan weer even naar de inhoud.
(overigens ook mijn duits zal dan wel onder de noemer "kacheldeutsch" vallen, nou ja het zij zo ..)

Ik heb via de website van VW Duitsland de vraag gesteld over die Software-Update voor de RNS 300.
(Gerritje ik zag trouwens dat jij op het duitse forum die vraag ook geplaatst hebt: http://www.navi-forum.net/board/rns300- ... ns300.html )

Het antwoord dat ik mocht ontvangen van VW Duitsland laat volgens mij niets aan duidelijkheid te wensen over:

Sehr geehrter Herr,

vielen Dank für Ihre Anfrage.
Wir bieten leider keine Softwareupdates für unsere Radiogeräte an.

Wir bedauern, Ihnen keine positive Antwort geben zu können. Für weitere
Fragen stehen wir Ihnen jedoch gerne zur Verfügung.

Mit freundlichen Grüßen
Votex Kundenservice

Edit MOD: Naam verwijderd, ivm Privacy


Mail wurde generiert von einem Formular der Webseite
http://www.volkswagen-accessories.de/fe ... mular.html

Frage/Bemerkung:
Gibt es ein recente Software-update fur die RNS 300?
Damit meine ich die in das Gerät integrierte software. Nicht eine der
landes cd\'s.


info@votex.de

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Had je ook die "kachel-duitse" tekst megestuurd van Navishop?
Zo niet, dan zou ik het nog een keer proberen en om commentaar vragen op die uitspraak.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Afgelopen dinsdag had ik ook nog een bijdrage gedebiteerd mbt de werkwaardige ervaringen met TMC weergave.

Onderstaande links geven misschien nog wat verder inzicht in de materie.
Het kan er op wijzen dat er inderdaad een bug in de software zit want anderen ervaren de genoemde verschijnselen ook met de originele software!

http://www.vagcomforum.de/index.php?sho ... entry13116

http://www.vagcomforum.de/index.php?showtopic=2698

http://www.motor-talk.de/t1424755/f221/s/thread.html

http://forum.langzeittest.de/read.php?f ... 60&t=12460

Nog even met betrekking tot het "Kacheldeutsch"
Navishop24 is een bedrijf dat volgens het Impressum gevestigd is in Frankfurt am Oder.
Dit bevestigt mijn eerdere vermoedens dat dit een van oorsprong Poolse onderneming zou kunnen zijn die slechts een duitse (postbus)vestiging heeft aan de andere kant van de beruchte damahlige "smokkelbrug" over de Oder.
Ik zou het niet vreemd vinden dat daar enige Poolse werknemers actief zijn die proberen zo goed mogelijk duits te schriven of spreken.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jclcm
Junior Member
Junior Member
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 jan 2007 17:18

Bericht door jclcm »

Het kan een "bug" zijn maar volgens mij ook een andere softwareversie.
Ik heb eens goed gekeken naar de TXT bestanden op de verschillende Cd's.

Op het TXT-bestand op alle CD's van de Europaset staat:
NAV-Server: DI_SWNAVI5.3 C2P2
en even verder op:
SW-Version : DI_SWNAVI5.3C2P2

Het TXT-bestand op de Originele VW-CD meldt:
NAV-Server: DI_SWNAVI5.2 C6P5
Hier wordt geen SW-Version vermeld.

Het lijkt er dan toch op dat er een verschillende softwareversie gebruikt wordt, of niet?

Ik heb wederom email-contact gehad met Navishop24.
Hoewel ze mij eerder verwezen naar de VW-dealer ( Sie benötigen ein Softwareupdate welches Sie von Ihrem VW und Audi Partner erhalten ) bieden ze me nu voor € 100 een softwareupdate aan:

Sehr geehrte Damen und Herren,

das benötigte Softwareupdate erhalten Sie nicht von Volkswagen sondern von uns. Wir möchten Ihnen helfen die Software nutzen zu können hier unsere Lösung.

Sie benötigen ein Update. Wir können Ihnen dieses Leihweise gegen 100 Euro Kaution zur Verfügung stellen.
Diese 100 Euro erhalten Sie zurück sobald das Update an uns zurück gesendet wurde.
Legen Sie dann der Rücksendung Ihre Bankdaten bei so das unsere Buchhaltung eine Erstattung der 100 Euro vornehmen kann.

Mit freundlichen Grüßen

Ihr Team von NaviShop24.de

NAVTEQ Europa Distribution


En als reactie op mijn weigering er nog eens € 100 in te stoppen, zelfs niet als borg die ik misschien (?) later dan terug krijg:

Sehr geehrte Damen und Herren,

leider ist es nicht möglich eine Kopie zu senden da wir nur Original Cd s mit Kopierschutz versenden. Die Auskunft von VW ist einfach nicht richtig da die Updates immer auf bestimmten Karten Cd s mit aufgespielt sind. Wir können Ihnen nur das Update gegen eine Kaution von 100 Euro übersenden oder sie kommen mit dem Fahrzeug nach Deutschland vor Ort. Wir bitten um Verständnis das wir nicht eine CD im Wert von 150 Euro ohne Pfand an Sie versenden können.

Mit freundlichen Grüßen

Ihr Team von NaviShop24.de

NAVTEQ Europa Distribution

Ik heb echter weinig trek in dit avontuur voor € 100. Zowel Blaupunkt als VW weten niets van een Software-Update, waar zou die CD met een waarde van € 150 dan vandaan komen?
En inderdaad Gerritje, ook ik had geconstateerd dat de vestigingsplaats van Navishop24 wel erg dicht tegen de poolse grens aan ligt. Zonder nu direct allerlei vooroordelen uit te willen spreken roept dat nu ook niet bepaald een overmatig groot vertrouwen bij mij op.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Dit gelezen hebbend zou ik toch overwegen om die CD tegen borg te lenen Uiteindelijk kost het je niets.

Dat men zo correct en uitgebreid de vragen beantwoordt zou je allicht iets meer vertrouwen in de komende afhandeling kunnen geven.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Gerritje schreef:Dit gelezen hebbend zou ik toch overwegen om die CD tegen borg te lenen Uiteindelijk kost het je niets.

Dat men zo correct en uitgebreid de vragen beantwoordt zou je allicht iets meer vertrouwen in de komende afhandeling kunnen geven.
Ik denk daar ook zó over. Met slechts een kleine aarzeling, omdat ik niet precies weet wie die shop is, en of je daar 100% op kunt vertrouwen. Ik meen dat er eerder in dit draadje gesproken is over een "poolse club" of zo, die net over de grens in D gevestigd is.

Betalingen over de grens binnen de EURO-zone kunnen via het internet gedaan worden, zonder kosten. Dat kan als de IBAN en BIC gegevens van de bank bekend zijn, ik doe dat met enige regelmaat.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Bessie
Senior Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 14 jan 2007 18:43

Bericht door Bessie »

JW schreef: Betalingen over de grens binnen de EURO-zone kunnen via het internet gedaan worden, zonder kosten. Dat kan als de IBAN en BIC gegevens van de bank bekend zijn, ik doe dat met enige regelmaat.

Groet,
JW
Uit het Impressum van NaviShop24.de:

Netbank Hamburg AG
Empfänger: Ricardo Kulow
IBAN: DE04 2009 0505 000 0785 6288
BIC: GENODEF1S15

Angaben ohne Gewähr!

Grüßen,
Bessie
[size=75]RNS 510 in VW Passat Variant R36[/size]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jclcm
Junior Member
Junior Member
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 jan 2007 17:18

Bericht door jclcm »

Zoals vermeld heb ik die Europaset bij de NaviShop24 gekocht. De betalingswijze (inclusief IBAN-code en BIC/SWIFT- code) is mij dan ook wel bekend. ("Da's logisch" zou een bekend oud voetballer zeggen......)

Mijn bedenkingen zitten hem hierin dat NaviShop24 mij eerst verwijst naar de VW dealer, als blijkt dat VW Duitsland geen weet heeft van een Update meldt NaviShop24 vervolgens dat zij zelf tegen een borg van € 100 wel een Update kunnen leveren ter waarde van € 150. Zij melden daarbij dat de Update afkomstig is van Teleatlas / Blaupunkt. Maar tot op heden heeft niemand verder weet van een beschikbare Software-Update voor de RNS 300. Van VW Duitsland niet en van Blaupunkt Nederland niet. Ik heb momenteel de vraag naar die Update ook nog uitstaan bij Teleatlas en bij Blaupunkt Duitsland.
Dus ik wacht dat nog wel even af.

Ik vind het bovendien vreemd dat men meldt dat er al veel Europasets zijn verkocht voor gebruik in de RNS 300 en dat het bekend is dat het problemen geeft, maar men meldt in eerste instantie niets van een bepaalde softwareversie.
(wir haben viele Sets für RNS 300 Systeme bereits verkauft das es bei einem oder anderen Probleme gibt ist bekannt und hier die Lösung. Sie benötigen ein Softwareupdate welches Sie von Ihrem VW und Audi Partner erhalten.)
Ook is er op de site van NaviShop24 nog geen enkele "bewertung" afgegeven voor dit artikel, terwijl men zegt dat het er al vele verkocht zijn.

Ik vind het ook vreemd dat een SoftwareUpdate-CD € 150 zou moeten kosten. De meeste softwareupdates zijn toch via internet gratis te downloaden (?), maar deze blijkbaar niet.

Ook ik heb me wat verdiept in de gegevens van het bedrijf, iets meer dan IBAN en BIC/SWIFT codes.
Het adres van NaviShop24 zoals het wordt aangegeven op hun site (Dachsweg 14,15236 Frankfurt Oder) blijkt ook het adres te zijn van .......: Hundepflege Frankfurt (Oder). Op Google Earth lijkt dit adres een gewoon woonhuis te zijn. Nu kan natuurlijk ook een internetbedrijfje in een garagebox naast het huis ook best goede spullen leveren, maar alles bij elkaar maakt dat mijn vertrouwen in deze shop (nog) niet zo groot is. Ik ben dus wat terughoudend om er nog eens € 100 in te stoppen om dan maar af te wachten of ik er iets van terug zie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Ik vind het ook vreemd dat een SoftwareUpdate-CD € 150 zou moeten kosten. De meeste softwareupdates zijn toch via internet gratis te downloaden (?), maar deze blijkbaar niet.
Hier is niets vreemds aan.
Er zijn weinig of geen fabrieksnavi's waarvoor via officiële kanalen een software-update is te downloaden.
En tot voor kort was dit bij bijv VDO ook niet het geval.

De locatie van een bedrijf zegt inderdaad niet alles. Maar ook bij ons zijn er vele bedrijven die een papieren hoofdvestiging in een woonwijk hebben terwijl de activiteiten elders plaats vinden.

De prijs van € 150 dien je niet te zien als verkoopsprijs want deze CD is kennelijk niet in de reguliere handel, maar meer als de kosten die zij hebben gemaakt om deze in bezit te krijgen om als bedrijfsinventaris verder te kunnen benutten.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jclcm
Junior Member
Junior Member
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 jan 2007 17:18

Bericht door jclcm »

Uiteindelijk antwoord van zowel Teleatlas als van Blaupunkt Duitsland ontvangen:
Van beide komt dezelfde mededeling: Zij hebben ook geen weet van een CD met Firmware-Update voor de RNS 300. Er bestaat in ieder geval geen CD met een Firmware-Update voor de RNS 300 die door Teleatlas/Blaupunkt gemaakt is.
Ik blijf derhalve de informatie en het aanbod van NaviShop24 wantrouwen, hoe correct en uitgebreid er dan ook op mijn vragen gereageerd is.
Ik ga dus ook geen € 100,= en/of de werking van mijn navi op het spel zetten.

Ook nog even terug naar de werkingsproblemen mbt de TMC.
Als ik de originele CD in het apparaat heb gehad, kan ik de CD er uit halen (bijv om een MP3 disk te laden) de TMC ontvangst en werking blijft dan continu goed. Ook als ik een dag later weer zonder navi CD in het apparaat op pad ga, het kadertje van de TMC vult zich dan vrij snel met de letters TMC ter bevestiging van ontvangst en werking van TMC.
Als ik een CD van de set van de NaviShop er in heb werkt het op zich ook goed. Als ik de navi-Cd er dan uit haal blijft alles ook nog werken. Echter, totdat ik het contact uit gehad heb. Als dit langer dan enkele minuten heeft geduurd dan krijg ik daarna het TMC kadertje niet anders gevuld dan met drie streepjes: ---
Met andere woorden dan is er volgens mij dus geen TMC ontvangst.

Als ik in de PC kijk naar de gegevens die er op de CD's staan dan zie ik geen verschil in TMC gegevens die er op de originele en op de NaviShop Cd van de Benelux staan.

Kloppen naar jullie mening mijn conclusies uit bovenstaande:
- dat de RNS 300 de TMC werking baseert op informatie die bij de opstart van het apparaat van de landen CD geladen wordt (misschien voor menigeen een open deur ....)
- dat de RNS 300 in staat is de TMC informatie wel van de originele CD te laden, maar niet in staat is de TMC informatie van de CD's van die set van de NaviShop te laden.
- dat dit blijkbaar toch veroorzaakt wordt door een verschil in software van de RNS 300 en de Rome NAV 56E
waarvoor die Europaset eigenlijk bedoeld is. Ook al maken beide apparaten gebruik van landen CD's van hetzelfde E-platform van Blaupunkt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Als NHS zijn we uiteraard nieuwsgierig en dus geïnteresseerd om te weten te komen wat die SW-Update van NaviShop24 nu al-dan-niet kan.
Ik stuur je een PM met een voorstel :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Uiteindelijk antwoord van zowel Teleatlas als van Blaupunkt Duitsland ontvangen:
Van beide komt dezelfde mededeling: Zij hebben ook geen weet van een CD met Firmware-Update voor de RNS 300. Er bestaat in ieder geval geen CD met een Firmware-Update voor de RNS 300 die door Teleatlas/Blaupunkt gemaakt is.
Als je zo'n prettig contact en wellicht zelfs een relatie hebt opgebouwd met Blaupunkt, vraag dan eens waarom het door jou geconstateerde verschijnsel optreedt en waarom dit bij de Rome niet zo zou zijn. Blaupunkt als OEM van de RNS300 zou toch uitsluitsel moeten kunnen geven.
Hoewel, ik heb nog van geen enkel geval gehoord dat men bereid was mededelingen te doen over problemen met OEM apparatuur. ook voor de MCD, MFD en alle opvolgers was je bij BP aan het verkeerde adres.
Overigens ben ik van mening dat dit ook terecht zo is. De opdrachtgever, in dit geval VAG moet dit afhandelen.
Verder begrijp ik niet zo goed wat TeleAtlas in dit verhaal voor rol zou spelen behalve als leverancier van de kaartdatabase en uitvoerder van door BP namens VAG verzorgde software. Zij hebben, althans zo lijkt het mij, geen stem in het kapittel mbt software perikelen. Zij leggen ook nergens de link E-CD's en RNS300.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jclcm
Junior Member
Junior Member
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 jan 2007 17:18

Bericht door jclcm »

JW: ik wacht je voorstel met belangstelling af. Hoewel ik wat voorzichtig ben om "zomaar" een mogelijke software-update Cd van een onbestemde afkomst in de navi te stoppen. En dan maar hopen dat de boel niet totaal ontregeld raakt. Of ben ik nu te voorzichtig?

Gerritje: inderdaad, Teleatlas staat hier wat buiten dat lijkt mij ook.
Op basis van de mededeling van NaviShop dat de software-update afkomstig zou zijn van Teleatlas/Blaupunkt heb ik beide firma's benaderd voor een reactie.
De reactie van Teleatlas ligt in de lijn van jouw benadering Gerritje: "software-updates daar houden wij ons bij Teleatlas niet mee bezig".

JW, Gerritje en anderen natuurlijk; kunnen jullie ook je mening eens geven over die conclusies van mij.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Peugeot 406 2003 gekocht,met navigatie.zoek cdrom voor navigatie
    door 406rijder » 28 feb 2015 21:21 » in Peugeot
    Reacties: 2
    Weergaves: 1284
  • VW navigatie update 2017/2018 navigatie systeem loopt vanst
    door Peterdekoning » 07 okt 2018 18:13 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 1061
  • Navigatie
    door rowenjawil » 17 okt 2016 18:10 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 667
  • Navigatie E61
    door Anthon3 » 09 sep 2014 11:11 » in BMW
    Reacties: 0
    Weergaves: 711
  • Opel navigatie
    door kcorsa » 28 aug 2015 14:17 » in Opel
    Reacties: 1
    Weergaves: 1787
  • RT4 navigatie Peugeot 407
    door mijnpeugeot » 16 sep 2015 15:10 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 1020
  • Navigatie Hyundai I30
    door Johnboy11 » 04 mar 2016 18:11 » in Navigatie algemeen
    Reacties: 0
    Weergaves: 656

Terug naar “V.A.G”