Slijtage van lensje sneller met gekopieërde CD's/DVD's waar?

Voor alle niet merk/type gebonden vragen over navigatie systemen, etc.
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor vragen over navigatie in het algemeeen die niet in één van de andere rubrieken past.
Dus geen chit/chat, vragen over het forum oid.
Wil je antwoord op je vraag, stel je deze het best in de juiste rubriek.
R.S.Postma
Rode kaart waarschuwing
Berichten: 183
Lid geworden op: 04 nov 2006 16:37

Slijtage van lensje sneller met gekopieërde CD's/DVD's waar?

Bericht door R.S.Postma »

Kom nog even terug naar aanleiding van een topic bij blaupunkt, maar dat eigenlijk hier thuis hoort.

In dit forum wordt regelmatig geschreven dat het lasertje eerder stuk zou gaan met gecopieërde cd's-dvd's.
Dit is niet waar en waarom dat zal ik uitleggen.

De tegenwoordige lasers in cd-, dvd-spelers en wat dies meer zij worden bij teruggang van de lichtopbrengst automatisch door een speciale schakeling op sterkte gehouden. Natuurlijk is het zo dat op een gegeven moment een laser er vanwege slijtage mee ophoudt. Het is dan wel zo dat de speler er dan gemiddeld gesproken heel wat speeluurtjes op heeft zitten. Vaak houdt de laser het belangrijk langer uit dan de rest van het loopwerk. Het is dan ook maar zelden dat een laser er mee stopt. De laser gaat niet in één keer feller branden als er een copie in wordt gedaan.
Schoonmaken van een laser met vloeistof of alchohol kan men beter niet doen want het lasertje kan van plastic zijn. Beter is een speciaal cd´tje met op een van de tracks een zacht borsteltje welke geen krassen of ellende aan de lens veroorzaakt.
Ook is de kwaliteit van de cd's-dvd's belangrijk, bij slecht gemaakte cd’s of dvd’s kan de aluminiumlaag van de cd aangetast worden door lucht en vocht waardoor deze gaat oxideren. Door het oxideren wordt de cd/dvd onleesbaar. De externe kenmerken van het oxideren is dat de cd verkleurt en zijn reflecterende eigenschap verdwijnt.

Er zijn natuurlijk wel enkele tips waar je je kan aan houden om je cd’s of dvd’s hun leven een beetje te rekken. Hieronder enkele algemene tips en ook nog enkele praktische bewaartips:
• Gebruik cd’s of dvd’s met pthalocyanine in plaats van cyanine ( let wel dat pthalocyanine-cd’s/dvd’s véél duurder zijn en ook moeilijker te vinden )
• Schrijf niet op de bedrukte kant. Dit is eigenlijk de zwaktste kant van de cd omdat daar de inktlaag heel dun is.
• Gebruik cd-r of dvd-r in plaats van cd-rw of dvd-rw
• Koop geen grote hoeveelheden cd’s in één keer. Het heeft geen enkele nut dat lege cd’s meer dan een jaar liggen wachten om beschreven te worden…
• Koop een goede cd-brander of dvd-brander

Tot slot nog wat bewaartips van de cd's-dvd's:
• Berg de cd’s of dvd’s steeds terug op in hun doosje of hoesje
• Zorg dat ze niet in een vochtige ruimte liggen
• Zorg bij de bewaring ook voor een zo constant mogelijke temperatuur. ( Het laten liggen van cd’s / dvd’s in de auto is dus echt niet aan te raden )

Gr.
R.S.Postma
Pioneer ANH-9PR + Pioneer 100 watt subwoofer

Zorgen moet je doen, niet maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Om met het schoonmaak verhaal te beginnen: gebruik NOOIT een reinigings CD in een autonavigatiesysteem.

Nog kort geleden was er deze posting over
JW schreef:
MIZO32 schreef:Bedankt voor de info !

Een ford verdeelpunt zei me ook hetzelfde.
DVD reinigen en een Reinigingsdvd in de lader stoppen zou kunnen helpen was hun visie.
Indien dit niet helpt zoals u zei : krassen in de dvd of lader opsturen.

Wel vreemd dat hij enkel bij de berekenen v/d bestemming de procedure afsluit.
Verder geen foutmeldingen.
Ben een leek in het vak.

Hou u op de hoogte ivm het resultaat.

Vriendelijke groeten.
Met het eerste advies ben ik het eens, maar het tweede?
Doe dat NOOIT, dat is zeker de dood van de DVD-leesunit.
Het is al vaker geschreven op dit forum, we moeten er eens een Trick & Tip van maken.
Kort samengevat: Die "reinigings-CD/DVD" zal met z'n borsteltjes het in de leesunit aanwezige stof, dat is ook fijnzand, over de laserlens gaan uitsmeren, en 'm daarmee gaan "poetsen". Dat wordt dan een drama, want dat zand werkt als een schuurmiddel, oftwel de laserlens wordt gematteerd.
Voorts is het de vraag of het intake-mechanisme wel om kan gaan met zo'n dikkere CD/DVD. Vastlopen behoort tot de mogelijkheden.

Enige oplossing, als het schoonmaken van de DVD (doe dat heel voorzichtig, met wat zeepsop en water, en van binnen naar buiten over het oppervlak) niet helpt, is de unit openmaken en de lens reinigen met een wattenstaafje lichtjes gedrenkt in isopropyl-alcohol.

Groet,
JW
Daarin is dus omstandig uitgelegd waarom je dat dus NIET moet doen.

Mbt de laser slijtage weet ik niet waarop je stellingname gebaseerd is.
Ik zou onder andere willen vewijzen naar wat Pandatom hierover geschreven heeft in http://forum.pocketnavigation.de/search ... hid=321883

Ter info: Pandatom werkt met en aan Daimler-Benz navi's, inmiddels een jaar of negen als ik het goed heb.
In die tijd heeft hij massa's loopwerken onder handen gehad en er ook vele gereinigd. En dat deed hij niet met een reinigings-CD :oops:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Het bovenstaande betoog is een wel bijzonder snelle reactie op de vraag aan iemand die er echt verstand van heeft.
Het zijn o.a. een paar her en der gekopiëerde quotes van de onderstaande links.

http://www.hififorum.nl/index.php?PHPSE ... c=7469.new
http://www.netonline.be/ict/detail.asp?id=585
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Het is altijd zaak om je bronnen te vermelden. Zó staat het ook in het Reglement, IV c.

Mbt de reingings-CD nog maar eentje van Pandatom: http://www.navisys.de/wbb/thread.php?th ... reinigungs

Groet,
JE
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
R.S.Postma
Rode kaart waarschuwing
Berichten: 183
Lid geworden op: 04 nov 2006 16:37

Bericht door R.S.Postma »

JW schreef:Om met het schoonmaak verhaal te beginnen: gebruik NOOIT een reinigings CD in een autonavigatiesysteem.

Nog kort geleden was er deze posting over
JW schreef:
MIZO32 schreef:Bedankt voor de info !

Een ford verdeelpunt zei me ook hetzelfde.
DVD reinigen en een Reinigingsdvd in de lader stoppen zou kunnen helpen was hun visie.
Indien dit niet helpt zoals u zei : krassen in de dvd of lader opsturen.

Wel vreemd dat hij enkel bij de berekenen v/d bestemming de procedure afsluit.
Verder geen foutmeldingen.
Ben een leek in het vak.

Hou u op de hoogte ivm het resultaat.

Vriendelijke groeten.
Met het eerste advies ben ik het eens, maar het tweede?
Doe dat NOOIT, dat is zeker de dood van de DVD-leesunit.
Het is al vaker geschreven op dit forum, we moeten er eens een Trick & Tip van maken.
Kort samengevat: Die "reinigings-CD/DVD" zal met z'n borsteltjes het in de leesunit aanwezige stof, dat is ook fijnzand, over de laserlens gaan uitsmeren, en 'm daarmee gaan "poetsen". Dat wordt dan een drama, want dat zand werkt als een schuurmiddel, oftwel de laserlens wordt gematteerd.
Voorts is het de vraag of het intake-mechanisme wel om kan gaan met zo'n dikkere CD/DVD. Vastlopen behoort tot de mogelijkheden.

Enige oplossing, als het schoonmaken van de DVD (doe dat heel voorzichtig, met wat zeepsop en water, en van binnen naar buiten over het oppervlak) niet helpt, is de unit openmaken en de lens reinigen met een wattenstaafje lichtjes gedrenkt in isopropyl-alcohol.

Groet,
JW
Daarin is dus omstandig uitgelegd waarom je dat dus NIET moet doen.

Mbt de laser slijtage weet ik niet waarop je stellingname gebaseerd is.
Ik zou onder andere willen vewijzen naar wat Pandatom hierover geschreven heeft in http://forum.pocketnavigation.de/search ... hid=321883

Ter info: Pandatom werkt met en aan Daimler-Benz navi's, inmiddels een jaar of negen als ik het goed heb.
In die tijd heeft hij massa's loopwerken onder handen gehad en er ook vele gereinigd. En dat deed hij niet met een reinigings-CD :oops:

Groet,
JW
Beste JW,

Daar gaan we weer, je haalt er alleen datgene eruit( over het schoonmaken), maar waarover het eigenlijk gaat is, of het lensje stuk gaat met copieën of niet.
Het schoonmaken met alcohol op een plasic lensje isdodelijk, dat lost namelijk het plastic op en aangezien je niet kan zien of het lensje van glas of plastic is nooit doen dus Mijn ervaring met het borsteltje, dat ik al jaren gebruik, is goed, nog nooit een kapot lensje gehad, zowel thuis, met 2 dvd spelers, als in de auto.

Als een cd of dvd speler het niet meer doet wil dat niet zeggen dat het lasertje stuk is, het loopwerk is vaak eerder de oorzaak van het niet meer doen.
Als je het apparaat ter reparatie aanbied, ga je er niet met je neus bovenop staan tijdens de reparatie en kan dus achteraf makkelijk gezegd worden dat het lensje stuk is en ik geef je op een briefje dat dit vaak gebeurd.

Verder wil ik alleen aangeven dat het niet raadzaam is orginele cd's-dvd's in de auto te laten liggen( zie het vorige topic) Copieën kan je regelmatig vernieuwen zonder diep in de buidel te hoeven tasten en dat kan niet gezegd worden van orginele.


P.S. dat van Pandatom kan ik niet openen.
Gr.R.S.
Pioneer ANH-9PR + Pioneer 100 watt subwoofer

Zorgen moet je doen, niet maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
R.S.Postma
Rode kaart waarschuwing
Berichten: 183
Lid geworden op: 04 nov 2006 16:37

Bericht door R.S.Postma »

Gerritje schreef:Het bovenstaande betoog is een wel bijzonder snelle reactie op de vraag aan iemand die er echt verstand van heeft.
Het zijn o.a. een paar her en der gekopiëerde quotes van de onderstaande links.

http://www.hififorum.nl/index.php?PHPSE ... c=7469.new
http://www.netonline.be/ict/detail.asp?id=585
Wat is daar mis mee Gerritje, jij refereert toch ook regelmatig van andere site's? Dat is dan toch ook altijd waar? En waarom zou dit dan niet waar zijn ? Kom nou toch.
Pioneer ANH-9PR + Pioneer 100 watt subwoofer

Zorgen moet je doen, niet maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Er is absoluut niets mis mee maar zoals het reglement stelt, wel zo netjes om even te vermelden waar het vandaan komt, of op zijn minst even de quotes te gebruiken.

Overigens zijn er geen in de laserlensindustrie gebruikte plastics die oplosbaar zijn in de over het algemeen gebruikte isopropanol.
Voor het oplossen van plastics zul je je heil moeten zoeken in de vaak misbruikte ketonen die huishoudelijk voornamelijk in nailpolishremover voorkomen. Dus dat item kun je wellicht beter schrappen uit je betoog.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

@ Postma
De header van het door jou geopende topic is: Slijtage van lensje sneller met gecopieërde cd'd-dvd's waar?
Daar ga ik in mijn reactie op in.
Ik quote daarbij Pandatom:
Hallo....

garkeine Kopien benutzen sondern ausschliesslich das Original benutzen und immer im LW belassen. Ausnahme wenn das Fzg. mehrere Wochen nicht bewegt wird bzw. stillgelegt ist, dann die CD aus dem COMAND rausnehmen!

Ein Laser wird in der Fehlerkorrektur um bis zu das 5-fache belastet wenn man gebrannte CD's einsetzt was den Verschleiss entsprechend beschleunigt!
En zoals geschreven, Pandatom zit in dit vak, als ik het goed heb al een jaar of negen.

Mbt de reinigings-CD moet er wel degelijk een onderscheid gemaakt worden tussen je home-speler en die in de auto.
De eerste heeft een normaal mechanisme, met een lade. Daar kan een reinigings-CD gewoon ingelegd worden en dan sluit het mechanisme wel goed. En thuis is het type vuil in de speler ook heel anders dan in de auto.
In de auto zit een intakemechanisme dat gevoelig is voor CD diktes. Er zijn DX 2005 CD's op de markt geweest die een fractie dikker waren dan de norm, en daardoor zijn er heel wat vast komen te zitten. Die konden allemaal naar de reparateur.
Een reinigings-CD is dikker dan een normale CD, met het risico dat 'ie vastloopt.
Wel zo belangrijk is het feit dat je in de auto te maken hebt met een ander soort vuil dan thuis. Er zit fijn stof in dat scherp is, fijnzand dus. En als je die over de (zachte) laserlens uitsmeert krijg je een tegengesteld effect dan wat je wilde bereiken: hij wordt dof.
Daarom: GEEN schoonmaak-CD gebruiken in de auto.

Hoe wél reinigen? Door 'm op een deskundige wijze open te (laten) maken en de lens te reinigen met isopropylalcohol. Dat is heel wat anders dan alcohol en het tast de kunststof lens niet aan.
Ik heb jarenlang met isoproylalcohol gewerkt, het was het reinigingsmiddel bij uitstek om het zeer gevoelige kunststof isolatiemateriaal in onze hoogspanningschakelinstallaties te reinigen. We hebben daar ook heeeel veel onderzoek aan verricht.

Over het opslaan van CD's hebben we geen misverstand. Maar dat is wat off-topic, denk ik zo als ik naar de header kijk.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
R.S.Postma
Rode kaart waarschuwing
Berichten: 183
Lid geworden op: 04 nov 2006 16:37

Bericht door R.S.Postma »

Gerritje schreef:Er is absoluut niets mis mee maar zoals het reglement stelt, wel zo netjes om even te vermelden waar het vandaan komt, of op zijn minst even de quotes te gebruiken.

Overigens zijn er geen in de laserlensindustrie gebruikte plastics die oplosbaar zijn in de over het algemeen gebruikte isopropanol.
Voor het oplossen van plastics zul je je heil moeten zoeken in de vaak misbruikte ketonen die huishoudelijk voornamelijk in nailpolishremover voorkomen. Dus dat item kun je wellicht beter schrappen uit je betoog.
Inderdaad, isopropanol is een secundaire alcohol die vaak gebruikt wordt als ontsmettingsmiddel in de gezondheidszorg, maar aangezien de meeste mensen dit niet in huis hebben, maar vaak andere middeltjes, is het niet raadzaam om maar zelf met een wattenstaafje te ......... en een schoonmaak cd te gebruiken, want als dit nou werkelijk zo slecht is, was het allang uit de handel gehaald.

Gr.R.S.
Pioneer ANH-9PR + Pioneer 100 watt subwoofer

Zorgen moet je doen, niet maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
R.S.Postma
Rode kaart waarschuwing
Berichten: 183
Lid geworden op: 04 nov 2006 16:37

Bericht door R.S.Postma »

JW schreef:@ Postma
De header van het door jou geopende topic is: Slijtage van lensje sneller met gecopieërde cd'd-dvd's waar?
Daar ga ik in mijn reactie op in.
Ik quote daarbij Pandatom:
Hallo....

garkeine Kopien benutzen sondern ausschliesslich das Original benutzen und immer im LW belassen. Ausnahme wenn das Fzg. mehrere Wochen nicht bewegt wird bzw. stillgelegt ist, dann die CD aus dem COMAND rausnehmen!

Ein Laser wird in der Fehlerkorrektur um bis zu das 5-fache belastet wenn man gebrannte CD's einsetzt was den Verschleiss entsprechend beschleunigt!
En zoals geschreven, Pandatom zit in dit vak, als ik het goed heb al een jaar of negen.

Mbt de reinigings-CD moet er wel degelijk een onderscheid gemaakt worden tussen je home-speler en die in de auto.
De eerste heeft een normaal mechanisme, met een lade. Daar kan een reinigings-CD gewoon ingelegd worden en dan sluit het mechanisme wel goed. En thuis is het type vuil in de speler ook heel anders dan in de auto.
In de auto zit een intakemechanisme dat gevoelig is voor CD diktes. Er zijn DX 2005 CD's op de markt geweest die een fractie dikker waren dan de norm, en daardoor zijn er heel wat vast komen te zitten. Die konden allemaal naar de reparateur.
Een reinigings-CD is dikker dan een normale CD, met het risico dat 'ie vastloopt.
Wel zo belangrijk is het feit dat je in de auto te maken hebt met een ander soort vuil dan thuis. Er zit fijn stof in dat scherp is, fijnzand dus. En als je die over de (zachte) laserlens uitsmeert krijg je een tegengesteld effect dan wat je wilde bereiken: hij wordt dof.
Daarom: GEEN schoonmaak-CD gebruiken in de auto.

Hoe wél reinigen? Door 'm op een deskundige wijze open te (laten) maken en de lens te reinigen met isopropylalcohol. Dat is heel wat anders dan alcohol en het tast de kunststof lens niet aan.
Ik heb jarenlang met isoproylalcohol gewerkt, het was het reinigingsmiddel bij uitstek om het zeer gevoelige kunststof isolatiemateriaal in onze hoogspanningschakelinstallaties te reinigen. We hebben daar ook heeeel veel onderzoek aan verricht.

Over het opslaan van CD's hebben we geen misverstand. Maar dat is wat off-topic, denk ik zo als ik naar de header kijk.

Groet,
JW
Over de reiniging cd kan het inderdaad zijn dat hij iets dikker is, ware het niet dat ik er met mijn pioneer geen last van heb dat hij vastloopt, maar over andere navi's kan ik natuurlijk niet oordelen.

Gr.R.S.
Pioneer ANH-9PR + Pioneer 100 watt subwoofer

Zorgen moet je doen, niet maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

R.S.Postma schreef: ....Inderdaad, isopropanol is een secundaire alcohol die vaak gebruikt wordt als ontsmettingsmiddel in de gezondheidszorg, maar aangezien de meeste mensen dit niet in huis hebben, maar vaak andere middeltjes, is het niet raadzaam om maar zelf met een wattenstaafje te ......... en een schoonmaak cd te gebruiken, want als dit nou werkelijk zo slecht is, was het allang uit de handel gehaald.

Gr.R.S.
Zeker, het is hoogst onverstandig om zomaar met een wattenstaafje met een of ander middeltje aan de gang te gaan. NIET doen dus.
Ik schreef daarom:
Hoe wél reinigen? Door 'm op een deskundige wijze open te (laten) maken en de lens te reinigen met isopropylalcohol.
Reinigings-CD's zijn goed bruikbaar voor thuisgebruik, ik schreef dat ook al. Geen enkele reden dus om 'm uit de handel te halen.
En dat jij 'm in jouw Pioneer gebruikt, up to you. Maar dat zou NIET als algemene tip moeten worden aanbevolen, om de redenen als gegeven.

Overigens verbaast het me wel dat jij 'm al een paar keer nodig gehad hebt, hoe vaak doe je dat?
Mijn MR4000 heb ik sinds 2000, nu bijna 7 jaar. En die is nog nooit schoongemaakt, hij speelt nog als op dag één

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
R.S.Postma
Rode kaart waarschuwing
Berichten: 183
Lid geworden op: 04 nov 2006 16:37

Bericht door R.S.Postma »

JW schreef:
R.S.Postma schreef: ....Inderdaad, isopropanol is een secundaire alcohol die vaak gebruikt wordt als ontsmettingsmiddel in de gezondheidszorg, maar aangezien de meeste mensen dit niet in huis hebben, maar vaak andere middeltjes, is het niet raadzaam om maar zelf met een wattenstaafje te ......... en een schoonmaak cd te gebruiken, want als dit nou werkelijk zo slecht is, was het allang uit de handel gehaald.

Gr.R.S.
Zeker, het is hoogst onverstandig om zomaar met een wattenstaafje met een of ander middeltje aan de gang te gaan. NIET doen dus.
Ik schreef daarom:
Hoe wél reinigen? Door 'm op een deskundige wijze open te (laten) maken en de lens te reinigen met isopropylalcohol.
Reinigings-CD's zijn goed bruikbaar voor thuisgebruik, ik schreef dat ook al. Geen enkele reden dus om 'm uit de handel te halen.
En dat jij 'm in jouw Pioneer gebruikt, up to you. Maar dat zou NIET als algemene tip moeten worden aanbevolen, om de redenen als gegeven.

Overigens verbaast het me wel dat jij 'm al een paar keer nodig gehad hebt, hoe vaak doe je dat?
Mijn MR4000 heb ik sinds 2000, nu bijna 7 jaar. En die is nog nooit schoongemaakt, hij speelt nog als op dag één

Groet,
JW
Zolang ik hem heb ongeveer 5x denk ik. Ik gebruik natuurlijk ook veel audio cd's en het schoonmaken doe ik eigenlijk alleen preventief, maar ik zal in het vervolg het niet meer zoveel gaan gebruiken.

Gr.R.S.
Pioneer ANH-9PR + Pioneer 100 watt subwoofer

Zorgen moet je doen, niet maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Dat lijkt me een verstandig besluit :Yes: :D

Ben je een beetje handig en durf je het aan? Haal de unit dan eens uit je dash en maak 'n open. Je kunt dan bij de laserlens komen en die goed bekijken.
Desgewenst schoonmaken met iso-propylalcohol, in de wandel isopropanol genaamd.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gerritje - In Memoriam †
Senior Member
Berichten: 13447
Lid geworden op: 03 okt 2004 17:14

Bericht door Gerritje - In Memoriam † »

Inderdaad, isopropanol is een secundaire alcohol die vaak gebruikt wordt als ontsmettingsmiddel in de gezondheidszorg, maar aangezien de meeste mensen dit niet in huis hebben, maar vaak andere middeltjes, is het niet raadzaam om maar zelf met een wattenstaafje te .........
Het tegendeel blijkt waar.
Ik denk dat je kunt stellen dat 99% van de bevolking wel één of meerdere flesjes of artikelen met isopropanol in huis heeft echter zonder dit te beseffen.
Het hoofdbestanddeel van de meeste eaux de toilettes, eau de cologne, aftershave, deodorant, brillendoekjes etc. is namelijk isopropanol.
En ook de andere alcoholen in huis zoals ethanol, mits 95% of hoger zijn buitengewoon geschikt. Dus ga je gang!

PS
Omdat dit item ondertussen meer een discussiestuk is voldoet het niet echt meer aan wat men van een T&T mag verwachten. Ik stel voor dat het naar een andere rubriek wordt verplaatst.
Vragen & antwoorden mbt navigatie svp via het forum, niet per Privé-Bericht of E-Mail
-- Mededeling: Gerritje is op 23-03-2012 te Oosterhout overleden --

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
R.S.Postma
Rode kaart waarschuwing
Berichten: 183
Lid geworden op: 04 nov 2006 16:37

Bericht door R.S.Postma »

Gerritje schreef:
Inderdaad, isopropanol is een secundaire alcohol die vaak gebruikt wordt als ontsmettingsmiddel in de gezondheidszorg, maar aangezien de meeste mensen dit niet in huis hebben, maar vaak andere middeltjes, is het niet raadzaam om maar zelf met een wattenstaafje te .........
Het tegendeel blijkt waar.
Ik denk dat je kunt stellen dat 99% van de bevolking wel één of meerdere flesjes of artikelen met isopropanol in huis heeft echter zonder dit te beseffen.
Het hoofdbestanddeel van de meeste eaux de toilettes, eau de cologne, aftershave, deodorant, brillendoekjes etc. is namelijk isopropanol.
En ook de andere alcoholen in huis zoals ethanol, mits 95% of hoger zijn buitengewoon geschikt. Dus ga je gang!
Het tegendeel blijkt waar.
Dat valt nog te bezien, niet iedereen die aan alcohol denkt, rent gelijk naar de badkamer om vervolgens eau de cologne, aftershave, deodorant e.d. te pakken en weet dan dat daar isopropanol( C3H8O) in zit. Dus wat dat beftreft heb je gelijk.
Ethanol 99,8 % ( C2H5OH) hebben de meeste mensen wel in huis, maar dan wel in verdunde vorm :D
Met andere woorden ga niet lopen klooien met middeltjes, waarvan je niet weet wat er in zit, zoals JW al eerder beschreef.

Gr.R.S.
Pioneer ANH-9PR + Pioneer 100 watt subwoofer

Zorgen moet je doen, niet maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

R.S.Postma schreef: .....
Ethanol 99,8 % ( C2H5OH) hebben de meeste mensen wel in huis, maar dan wel in verdunde vorm :D
Met andere woorden ga niet lopen klooien met middeltjes, waarvan je niet weet wat er in zit, zoals JW al eerder beschreef.

Gr.R.S.
Inderdaad, in een of andere verdunning is dat in de meeste huishoudens wel aanwezig. Maar om het voor deze doeleinden te gebruiken, dat zou ik een vorm van alcohol-misbruik noemen :shock: :D

Maar ff serieus, met je eens, gebruik een zuivere vorm van isopropyl-alcohol, dat is het beste wat je kunt gebruiken voor dit doeleinde. En met iso-propylalcohol heb ik enige ervaring, zie boven.

Groet,
JW

PS Ga je nu zelf proberen je laser schoon te maken, op deze manier?
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fransnacht
Senior Member
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:14

Bericht door fransnacht »

:) toch slijt cdr sneller. Je hebt wel gelijk betreft goede cdr's en manier van branden.
Als je goed brand en kwalitatief goede merken gebruikt kan het weinig kwaad.

Ook laser gaan wel vaak defect in automotive apparatuur. Deze zijn minder vaak te reinigen dan thuis je setje

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Even terugkomen op dat schoonmaak verhaal.
Terecht schreef Postma dat je op moet passen met "schoonmaakmiddelen". Aceton en aanverwanten, zoals ze in polish-remover zitten, alsmede de thinners zijn uit den boze. Die lossen de kunststoffen op, en dan ben je een heleboel verder van huis.

Maar ook bij de andere schoonmaakmiddelen zijn er een aantal die problemen geven, om uiteenlopende redenen.
Ik schreef het eerder, ik heb daar destijds nogal wat onderzoek naar gedaan.
Waarom? Omdat wij in ons bedrijf dat hoogspanningschakelinstallaties bouwt, ons isolatiemateriaal moeten schoonmaken. Daarvoor gebruikten wij tot het midden van de jaren '90 van de vorige eeuw een tetra-chloor-fluor-koolstof verbinding, die echter bleek te behoren tot de CFK's die een ozon-laag-aantastend effect bleken te hebben en dus verboden zouden worden.
Om die reden zijn wij op zoek gegaan naar andere middelen die eveneens goed zouden ontvetten en schoonmaken, zonder de nadelen van de eerder gebruikte stof.
Uiteindelijk zijn we toen, na heel veel onderzoek en proeven geland bij iso-propylalcohol. Dat bleek een goede combinatie van enerzijds een goed ontvettings- en schoonmaakmiddel, anderzijds niet het nadeel te hebben van een té goed middel. Dat bewerkstelligt immers een te hoge oppervlakte weerstand, met onder andere als gevolg een electro-statisch effect, dat de stofdeeltjes aantrekt. En dat wil je juist niet hebben, niet in een hoogspanningschakelinstallatie, maar ook niet op een laserlens.

Om een lang verhaal kort te maken: Iso-propylalcohol is een zeer effectieve schoonmaker. Zonder de nadelen die er aan andere stoffen verbonden is. Ik geef hier de voorkeur aan, boven ethylalcohol (ethanol) en vergelijkbare middelen.

En uiteraard moet dat wel een zuivere iso-propylalcohol zijn. Er zijn veel stoffen waar dat inzit, Gerritje gaf dat al aan. Maar een deodorant op basis van die stof is wel een okselfris, echter de stoffen die er óók in zitten zijn bepaald níet fris voor de laserlens :oops:

Dus: als je de laserlens wilt schoonmaken, ga dan naar een goeie drogist en koop een flesje iso-propylalcohol. Of isopropanol, da's hetzelfde :wink:

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Gene
Moderator
Moderator
Berichten: 1345
Lid geworden op: 28 okt 2004 09:54

Bericht door Gene »

Dan doe ik ook maar een duit in het zakje..... reagerend op de topic is de vraag of een lensje sneller slijt door het gebruik van gekopieerde cd's / dvd's.
Terecht is verwezen naar een aantal uitspraken van toch wel deskundigen op dat gebied. En die kan ik alleen maar herhalen:
De lens KAN sneller "slijten" indien gebruik wordt gemaakt van gekopieerde cd's/dvd's welke slecht zijn gebrand. De laser zal meer energie moeten opwekken om de (dan slecht te lezen) data te kunnen lezen van de schijf. Hierdoor wordt, als deze situatie zich wat langere tijd voordoet, de laser extra zwaar belast waardoor de gebruikerstijd zeer snel en sterk terugloopt. Niet de lens slijt echter, maar de energie die de laser kan omzetten naar een laserstraaltje wordt steeds moeilijker uit te voeren. Dit heeft dan als gevolg dat uiteindelijk de laser nog wel werkt maar slecht gebrande cd's absoluut niet meer kan lezen. Werkt de laser gedurende langere tijd op zijn maximale capaciteit, dan geeft "ie" gewoon de geest en doet niets meer. Met andere woorden... dan is tie versleten in de zin van... dan kan geen bruikbare laserstraal meer geproduceerd worden. :lol:
VRX633r, MR6000, PC5500, PC5400, PC5200, RC5400, MA1410, MT5010/01 en CeNet 12 cd wisselaar, MS4100.
Mobiele navigatie PN2050, Parrot CK3100.
Het meeste ingebouwd in mijn Alfa 166JTD.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
R.S.Postma
Rode kaart waarschuwing
Berichten: 183
Lid geworden op: 04 nov 2006 16:37

Bericht door R.S.Postma »

Gene schreef:Dan doe ik ook maar een duit in het zakje..... reagerend op de topic is de vraag of een lensje sneller slijt door het gebruik van gekopieerde cd's / dvd's.
Terecht is verwezen naar een aantal uitspraken van toch wel deskundigen op dat gebied. En die kan ik alleen maar herhalen:
De lens KAN sneller "slijten" indien gebruik wordt gemaakt van gekopieerde cd's/dvd's welke slecht zijn gebrand. De laser zal meer energie moeten opwekken om de (dan slecht te lezen) data te kunnen lezen van de schijf. Hierdoor wordt, als deze situatie zich wat langere tijd voordoet, de laser extra zwaar belast waardoor de gebruikerstijd zeer snel en sterk terugloopt. Niet de lens slijt echter, maar de energie die de laser kan omzetten naar een laserstraaltje wordt steeds moeilijker uit te voeren. Dit heeft dan als gevolg dat uiteindelijk de laser nog wel werkt maar slecht gebrande cd's absoluut niet meer kan lezen. Werkt de laser gedurende langere tijd op zijn maximale capaciteit, dan geeft "ie" gewoon de geest en doet niets meer. Met andere woorden... dan is tie versleten in de zin van... dan kan geen bruikbare laserstraal meer geproduceerd worden. :lol:
Waaruit dus blijkt uit bovenstaand verslag, gebruik een kwalitatief goede brander en cd's-dvd's, en uw navi zal daar geen nadelige gevolgen van ondervinden en dus niet eerder stuk gaan.

Waar het nu in feite om gaat, maak een copie van uw navigatie SW (uitsluitend voor eigen gebruik natuurlijk) en hou uw orgineel thuis waar het niet word blootgesteld aan verschillende temperaturen en vochtigheid, zoals eerder in mijn eerste topic is beschreven.

Gr.
R.S.Postma
Pioneer ANH-9PR + Pioneer 100 watt subwoofer

Zorgen moet je doen, niet maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Ik draai het om, en zeg: gebruik je origineel in de auto ná er desgewenst een back-up van gemaakt te hebben :!:

De fabrikanten van de Navi-CD's doen hun uiterste best om goeie CD/DVD's te maken, met een maximale bescherming juist in de omstandigheden waaraan ze in de auto blootgesteld worden. Met die kaarten heb je dus de kleinste kans dat er iets mis gaat.

Mocht dat onverhoopt toch gebeuren, door een gemene kras of wat dan ook, is het vroeg genoeg om je back-up uit de kast te halen. Maak daar dan opnieuw een kopie van en gebruik een van die exemplaren in je systeem.
Op die manier heb je het beste van twee werelden: enerzijds de geringste kans op extra slijtage van de laser, en als het onverhoopt toch mis gaat heb je je back-up. Vroeg genoeg om 'm dan alsnog te gebruiken :idea:

Overigens, BlauPunkt is zó overtuigd van de goede kwaliteit en de bescherming van z'n Navi-CD/DVD's dat ze, sinds de introductie van hun Copy-Protect systeem in 2005, gratis een vervangend exemplaar ter beschikking stelllen als er iets mis mee is. Tot nu toe heb ik niet gehoord en/of gelezen dat iemand daar gebruik van moest maken.

Groet,
JW
RT4-HDD in Citroën C5 Break V6 Exclusive
Voorheen: MS 5500 met 'franse' MT 5010/01-VT en MA 1410 splitter

_______________________________________
Vragen & antwoorden svp via het forum, niet per Prive-Bericht of E-Mail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
fransnacht
Senior Member
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 sep 2003 22:14

Bericht door fransnacht »

sterker......

Als jij je bij bepaalde merken je orginele nav cd laat zien met een kras. Dan kan voor een bepaald laag bedrag een nieuwe cd kopen. Uiteraard van hetzelfde jaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht
  • Waar is mijn POI gebleven ?
    door scriba2 » 05 jan 2021 23:24 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 481
  • Waar kan ik zien welke kaarten en firmware ik heb ?
    door Ray Bos » 06 jul 2017 17:48 » in Vaste Pioneer systemen
    Reacties: 0
    Weergaves: 786
  • 2de unit (blackbox) waar het beste te plaatsen Audi A3
    door Michel64 » 15 nov 2014 20:30 » in V.A.G
    Reacties: 0
    Weergaves: 402

Terug naar “Navigatie algemeen”