VDO 4200 RS

AEK
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 mei 2004 14:17

VDO 4200 RS

Bericht door AEK »

Sinds een ruime week ben ik in het bezit van een Skoda Fabia met een VDO 4200 RS navigatiesysteem.
Naast de al eerder gemelde 'typefouten' in het systeem vallen me nog wat dingen op:
- Ondanks dat ik zeg 'snelste route' komt het systeem soms met een route aan die beslist niet de snelste is. Bijvoorbeeld van Eindhoven naar Cuijk wilde het systeem me kriskras door Helmond laten rijden terwijl er voor Helmond een afslag naar Gemert is over N-wegen. Ook op de terugweg wilde hij me via Nijmegen en 's Hertogenbosch sturen. Het duurde erg lang voordat de melding 'indien mogelijk omkeren' veranderde in een nieuwe route. Ook in Eindhoven stuurt hij me over routes die beslist niet de snelste zijn. Als je dan je eigen route neemt komt hij met een alternatief wat dan nog sneller is ook! Ik weet niet of je kunt instellen hoe het systeem met de diverse wegensoorten omgaat (snelheden)?
- De melding 'Nu rechtsaf/linksaf' komt meestal 30 meter te vroeg bij mij. Maar vooral: 'nu' impliceert tijd. Het zou netter zijn om te zeggen 'hier rechtsaf/linksaf', wat plaats impliceert.
- Als ik Eindhoven uitrijdt richting 's Hertogenbosch vergeet hij me linksaf de snelweg op te sturen.

Het zijn kleinigheidjes, maar van zulke systemen verwacht je toch dat ze -wat route betreft- goed hun werk zouden moeten doen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo,

Over het begrip "snelste" is al heel wat geschreven op dit forum. Dat moet je dus niet interpreteren als de kortste tijd, maar veelal als de gemakkelijkste route.
Als ik jouw verhaal lees klopt dat echter ook niet in alle gevallen, en dus is de vraag: welke kaarten heb je geactiveerd, de TeleAtlas of de Navteq?
Mijn eigen ervaringen zijn nogal verschillend met beide merken, laat even weten...

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
AEK
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 mei 2004 14:17

Bericht door AEK »

De Teleatlas kaart is geactiveerd. Omdat het een aanbieding was had ik daar verder geen inspraak in. Het is gewoon zo aangeleverd.

Ik zal binnenkort eens kijken of ik de NavTeq kaart kan uitproberen.

Groeten,
Eelco

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Eelco,

Als je kans ziet de Navteq kaart te activeren, zul je naar mijn ervaring wat logischer routes voorgeschoteld krijgen.
Je schrijft dat je geen inspraak had bij de keuze, maar heb je wel beide sets? Als dat zo is kun je inderdaad proberen te wisselen, dan wel bijvoorbeeld een maandje Navteq NL bij te boeken en het uit te proberen.

Jouw waarneming over de aanwijzingen klopt, maar stemt niet helemaal overeen met wat ik te horen krijg. Bij mijn 5500 wordt namelijk zo'n 30 à 40 m voor de kruising gezegd: Nu rechts afslaan. En dat vind ik een goede aanwijzing, het geeft je de mogelijkheid op tijd te remmen en de bocht voor te bereiden die je wilt nemen. Als de aanwijzing op 0 meter zou zijn, kwam 'ie dus gewoon te laat.
Wat zegt ze nou precies bij jou?

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
AEK
Starting Member
Starting Member
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 mei 2004 14:17

Bericht door AEK »

Hallo JW,

Ik denk dat je gelijk hebt en het 'hier rechts afslaan' is. Zal het morgen even nagaan.
Ik heb wel alle kaarten van zowel NavTeq als TeleAtlas erbij gekregen.

Groeten,
Eelco

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
freek
New Member
New Member
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2004 21:27

Bericht door freek »

Ik heb ook de 4200 RS bij m'n nieuwe Skoda gekregen. Heb wel wat probleempjes:
- eerder gemelde probleem dat je als bijrijder geen (nieuwe) bestemming kan invoeren tijdens het rijden
- de "Ok"-toets werkt bij mij niet altijd goed: soms 'pakt' ie niet (moet je 2x drukken), soms blijft ie hangen (blijft ingedrukt)
- de dealer heeft mij niet verteld dat het een 2 jaar-geldige Benelux versie was. Daar kwam ik later zelf achter. Ik baal dat ik na 2 jaar 80 euro per jaar of meer moet gaan betalen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
Han
Senior Member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:57

Bericht door Han »

freek schreef: Ik heb ook de 4200 RS bij m'n nieuwe Skoda gekregen. Heb wel wat probleempjes:
- eerder gemelde probleem dat je als bijrijder geen (nieuwe) bestemming kan invoeren tijdens het rijden
Het is natuurlijk heel vervelend dat de "bijrijder" geen nieuwe bestemming kan invoeren tijdens het rijden maar hoe kan het systeem zien dat de bijrijder het systeem wil bedienen.
Het is en blijft een toestel wat via een BPM regeling is gekocht en daar zitten nou eenmaal financiële voordelen maar ook zeker nadelen aan.
freek schreef: - de "Ok"-toets werkt bij mij niet altijd goed: soms 'pakt' ie niet (moet je 2x drukken), soms blijft ie hangen (blijft ingedrukt)
Dit is een klacht die door de dealer verholpen moet worden, zij kunnen uw toestel bij een reparatie dienst aanbieden of je een ander toestel geven (let dan wel op met je C-IQ).
freek schreef: - de dealer heeft mij niet verteld dat het een 2 jaar-geldige Benelux versie was. Daar kwam ik later zelf achter. Ik baal dat ik na 2 jaar 80 euro per jaar of meer moet gaan betalen.
Het is natuurlijk niet netjes dat de dealer dat niet vertelt heeft. Aan de andere kant als je de navigatie veel gebruikt dan wil je toch altijd met de nieuwste kaart rijden en dan is 80 euro per jaar niet duur.
Je kan na 2 jaar ook voor algemene vrijschakeling kiezen maar dan rij je wel met oude software

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
pietah
New Member
New Member
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 apr 2004 00:49

route wijzigen

Bericht door pietah »

Ik ben er achter gekomen dat als je een maximale snelheid opgeeft en deze even overschrijdt je WEL een route kan wijzigen. Na de overschrijdingswaarschuwing kom je in het navmenu terecht en kijk nu staat alles geactiveerd om de route aan te passen...Werkt natuurlijk het beste op de snelweg en je moet redelijk netjes rijden... ikzelf heb hem ingesteld op 130 km. Ben benieuwd of het bij jullie ook werkt.
groeten

pietah
Skoda Fabia RS (1.9TdI)
VDO 4200 RS.CHD 602 S

"Always look on the bright side of life"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ingakok
Starting Member
Starting Member
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 jun 2004 13:05

Re: route wijzigen

Bericht door Ingakok »

pietah schreef:Ik ben er achter gekomen dat als je een maximale snelheid opgeeft en deze even overschrijdt je WEL een route kan wijzigen. Na de overschrijdingswaarschuwing kom je in het navmenu terecht en kijk nu staat alles geactiveerd om de route aan te passen...Werkt natuurlijk het beste op de snelweg en je moet redelijk netjes rijden... ikzelf heb hem ingesteld op 130 km. Ben benieuwd of het bij jullie ook werkt.
groeten

pietah
Hee Pietah

Ik heb het vanochtend ook even geprobeerd, maar het is me niet gelukt hoor!
Heb je van tevoren al wel een route ingegeven die je dan wijzigt of werkt het bij jou ook als je nog geen bestemming hebt ingevoerd?

Goenten van Alex
VDO Dayton MS4200RS-gebruiker in een VW Polo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”