aanduiding tijd veranderen?

margriet
Average Member
Average Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 dec 2003 22:32

aanduiding tijd veranderen?

Bericht door margriet »

Hallo helpers,

Na maandenlange ellende met de VDO ms 5500 hebben we nu eindelijk een geheel nieuwe navi gekregen (met dank aan VDO) en de nieuwste versie van Teleatlas.
We zijn het uitvoerig aan het uittesten omdat we niet voor verrassingen willen komen te staan tijdens onze vakantie en ik moet zeggen....PERFEKT!! :lol:
Ik heb echter nog een paar vraagjes, misschien dat iemand mij hier bij kan helpen?
Als ik de bestemming heb ingevoerd en we gaan rijden dan staat er links onderin het scherm de tijdsduur van de geplande route en rechts onder de aankomsttijd. Volgens mij staat die op zomertijd want hij gaf aan dat we om 17.05 uur thuis zouden zijn, dit moet echter 18.05 zijn. Ik heb al gekeken of ik de tijd kan veranderen maar ik weet niet hoe.
En hoe kun je aangeven dat je b.v. bij een file de omleiding wat korter wil?
Verder niets dan lof deze keer, wat een verademing zeg, we hebben gewoon een maandagmorgen navi gehad de 1e keer.
Groeten en alvast weer bedankt voor de hulp,
Margriet

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 feb 2004 09:19

Bericht door Riekus »

Margriet,

Tijd aanpassen kan niet. wordt vanuit satellietsignaal gehaald. Wel kun je de tijdzone aanpassen onder datum/tijd bij het instellingen menu. Wij zitten nu nog in UTC +1.

Groet,
Riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
margriet
Average Member
Average Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 dec 2003 22:32

Bericht door margriet »

Hallo Riekus,

Misschien zie ik het verkeerd maar vanuit een sateliet moet je toch juist het goede tijdsignaal krijgen?
En wat kan ik in tijdzone aanpassen?
Wil je me dat alsjeblieft uitleggen?
Bedankt alvast voor de moeite
Groet, Margriet

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
wmp
Moderator
Moderator
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2003 19:00

Bericht door wmp »

In de tijdzone kun je aanpassen wat het systeem met de aangeboden tijd moet doen.
Doorgaans is dat aan deze kant van de Greenwich Mean Time +1 uur.
Greenwich is in Engeland, verhaal wilt dat er daadwerkelijk een groene lijn door het dorpje geschilderd is om aan te geven dat er vanaf dat punt een andere tijdzone betreden wordt (zie je wel, reizen in de tijd is slechts 1 stap...)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
JW
Senior Member
Berichten: 14088
Lid geworden op: 01 sep 2003 21:19

Bericht door JW »

Hallo Margriet,

Over wat satellieten allemaal (kunnen) doen zijn veel misverstanden. Eigenlijk kunnen ze namelijk maar één ding, en dat is een signaal uitzenden, verder niks.
Omdat dit punt al wat vaker aan de orde gekomen is zal ik proberen een korte samenvatting te maken van de werking van GPS. Voor details verwijs ik graag naar de site van Trimble, met een interessante uitleg http://www.trimble.com/gps/what.html

Samengevat:
-Om de aarde cirkelen 24 GPS satellieten, waarvan we er dus op elk moment ongeveer 12 kunnen zien, de rest zit dan achter de horizon.
-Elke satelliet zendt een uniek signaal uit, gestuurd vanuit de ingebouwde atoomklok.
-De GPS ontvanger in je systeem vat deze signalen op, kent de gegevens van elk van deze sat's die opgeslagen zitten in het geheugen, en is zo instaat de afstand tot die satelliet te meten. Dat is echt preciesiewerk!!
-Met drie sat's kun je dan een 2 dimensionele plaatsbepaling doen, met 4 sat's is een 3-D bepaling mogelijk.
-Jouw systeem werkt al die gegevens om naar een plaatsbepaling met een nauwkeurigheid van een meter of 10.
-In je systeem zit geen echte klok, de gegevens komen van de sat's die dus allemaal een atoomklok hebben gebaseerd op GMT-tijd.
-Je systeem moet dus door jou geïnformeerd worden over de tijdzone waarin je je bevindt, en dat is voor ons in de winter GMT + 1, en vanaf volgende week zondag is dat de zomertijd, GMT +2
-Die tijzones zijn niet echt gekoppeld aan de meridianen, in elk geval niet hier in west europa. Engeland en Portugal zitten in de zone GMT, de rest van west europa in GMT +1. Griekenland en Finland zijn dan weer +2 enz. Rusland kent 4 of 5 verschillende tijdzones. En dat weten dus die sat's niet, dat weet jij alleen maar :wink:

Hopelijk is het hiermee een beetje duidelijk, en vind je vervolgens de goeie plek in je menu om die aanpassing door te voeren. En zondag nog een keer doen dus :)

Groet,
JW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 feb 2004 09:19

Bericht door Riekus »

Margriet,

Naar instellingenmenu, optie klok/datum (of tijd/datum). Vervolgens op optie tijdzone staan, erop klikken en tijdzone op +1 zetten.

Let op, komend weekend wordt de zomer 8) tijd ingevoerd en dan zitten we opeens in +2 :!: :!:

In hetzelfde instellingenmenu kun je bij beeldscherm/statusregel links en rechts zelf instellen welke info je altijd op de statusregel onder kunt krijgen. (zelfs hoogte boven/onder NAP, dynamische aankomsttijd (dus met inachtneming van verkeersinfo (mits TMC aangesloten) etc.) In de nieuwste software (zie andere posting) MO5594 schijn je ook de statusregel bovenaan het scherm te kunnen instellen.


Groet,
Riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1246
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:27

Bericht door admin »

aarrggghhh...zomertijd...
Moet ik het forum ook weer aanpassen, wordt weer chaotisch volgens mij. :cry:
Nou ja, als het zomerweer ook maar rap komt dan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jadolfs
Junior Member
Junior Member
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 nov 2003 15:13

Bericht door jadolfs »

Nog een leuke site met uitleg van GPS is HowStuffWorks:

http://electronics.howstuffworks.com/gps.htm

Joost.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
margriet
Average Member
Average Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 dec 2003 22:32

Bericht door margriet »

Geweldig bedankt voor alle tips!! Ik had geen flauw idee wat er met werd bedoeld met UTC.
En JW, mijn dank voor de heldere uitleg.
Ik ga het zeker weer uitproberen. Nu snap ik ook wat jullie steeds bedoelden met de lofzang op de navi, heb ik zondag ondervonden. We hadden gewoon pech met de vorige navi, het werkt nu zoals het moet :D
Groet, Margriet

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Riekus
Senior Member
Berichten: 299
Lid geworden op: 02 feb 2004 09:19

Bericht door Riekus »

UTC is gewoon een andere aanduiding voor GMT

Groet,
Riekus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken
    Laatste bericht

Terug naar “Vaste VDO-Dayton systemen”